Στο 3% διαμορφώθηκε ο ρυθμός αύξησης των τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).
Από την ανάλυση των στοιχείων που επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο προκύπτουν αυξήσεις σε μια σειρά από προϊόντα πρώτης ανάγκης μέχρι της τάξης του 12,98% και μειώσεις μέχρι 6,12%.
Το ΙΕΛΚΑ κάνει λόγο για συγκρατημένη αύξηση τιμών την οποία αποδίδει σε μια σειρά από λόγους, μεταξύ των οποίων στο «αυστηρό θεσμικό πλαίσιο» μέσα στο οποίο λειτουργούν τα σούπερ μάρκετ.
ΙΕΛΚΑ: Πληθωριστική αύξηση πωλήσεων με μείωση του όγκου το πρώτο 6μηνο το 2024
Συμπεράσματα
Πιο συγκεκριμένα, από την έρευνα προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
- Η εμφανής συγκράτηση του δείκτη εξέλιξης τιμών αλυσίδων σουπερμάρκετ τον Ιανουάριο 2024 δείχνει ότι ο πληθωρισμός στις αλυσίδες σουπερμάρκετ είναι της τάξης του 3,00%.
- Για την κατηγορία των τροφίμων καταγράφεται άνοδος κατά 3,39% τον Ιανουάριο 2024. Όσον αφορά τις κατηγορίες με λοιπά ταχυκίνητα είδη παντοπωλείου μη τροφίμων καταγράφεται πληθωρισμός της τάξης του 0,81%.
- Μεγαλύτερες μειώσεις τιμών καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Χαρτικά, πάνες & σερβιέτες: -6,12%
- Γάλα και χυμοί: -4,15%
- Γιαούρτια και λοιπά γαλακτοκομικά: -4,11%
- Αλλαντικά: -2,11%
- Τυροκομικά: -1,79%
Σημειώνεται ότι στα γαλακτοκομικά, οι μειώσεις που καταγράφονται είναι αποτέλεσμα τόσο της ομαλοποίησης της αγοράς και της μείωσης στις τιμές παραγωγού.
4. Μεγαλύτερες αυξήσεις καταγράφονται στις κατηγορίες:
- Τροφές και είδη για κατοικίδια: +12.08%
- Νερά και αναψυκτικά: +10,48%
- Φρέσκα φρούτα και λαχανικά: +9,59%
- Έτοιμα γεύματα: +8,20%
- Βρεφικές και παιδικές τροφές: +6,98%
Σημειώνεται ότι στα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, καθ’ όλο το 2023 καταγράφονται αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων ως αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους παραγωγής και των ακραίων κλιματικών φαινομένων. H κατηγορία «τρόφιμα παντοπωλείου», που περιλαμβάνει και το ελαιόλαδο, καταγράφει αύξηση κατά 5,18%. Η συγκρατημένη αύξησή της οφείλεται στις μειώσεις στις τιμές των λοιπών ελαίων, αλλά και στα λοιπά προϊόντα που συμμετέχουν στην κατηγορία αυτή (ζυμαρικά, ρύζι κ.ά.).
Οι λόγοι στους οποίους αποδίδεται η συγκρατημένη αύξηση τιμών στα σουπερμάρκετ:
- Αυστηρό θεσμικό πλαίσιο. Οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λειτουργούν με αυστηρό θεσμικό πλαίσιο (π.χ. νόμος αθέμιτης κερδοφορίας Ν.4818/2021).
- Υψηλή κυκλοφοριακή ταχύτητα αποθεμάτων. Η συγκράτηση στις τιμές εμφανίζεται πολύ πιο γρήγορα στα μεγάλα σημεία πώλησης λόγω μεγαλύτερης κυκλοφοριακής ταχύτητας αποθεμάτων. Δηλαδή διακινούν πιο γρήγορα το απόθεμά τους και προβαίνουν πιο σύντομα σε νέες αγορές για αναπλήρωση των αποθεμάτων.
- Σταδιακή αποκλιμάκωση πληθωρισμού. Οι τιμές παρουσιάζουν σταθεροποίηση τους τελευταίους μήνες στα μεγάλα καταστήματα τροφίμων λόγω των μεγάλων όγκων προϊόντων που διακινούν, των οικονομιών κλίμακας, της οργανωσιακής/τεχνολογικής ετοιμότητας τους και της γκάμας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
- Προσφορές και εκπτώσεις. Οι προσφορές και οι εκπτώσεις στο κανάλι του οργανωμένου λιανεμπορίου είναι περισσότερες σε αριθμό, σε ένταση και σε ποσοστιαία έκπτωση, κάτι που επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων.
- Επίδραση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Τα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι μεγαλύτερα στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ λόγω μεγαλύτερου εύρους κωδικολογίου.
Τα στοιχεία
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, αυτή βασίστηκε σε ανάλυση στο σύνολο των πραγματικών μηνιαίων πωλήσεων και όχι σε δειγματοληψία.
Για τον σκοπό της έρευνας αναλύθηκε η μεταβολή της μοναδιαίας αξίας ανά κατηγορία προϊόντος (πωλήσεις προς όγκο) ανάμεσα στους μήνες Ιανουάριο 2024 και Ιανουάριο 2023. Ο συγκεκριμένος δείκτης αντικατοπτρίζει τόσο την πορεία των τιμών, όσο και τις αγοραστικές επιλογές των καταναλωτών.
Η έρευνα θα επαναλαμβάνεται ανά μήνα συγκρίνοντας την εξέλιξη των τιμών σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους.
Latest News
Νέος πρόεδρος στην Alpha Bank o Δημήτρης Τσιτσιράγκος
Ο Δημήτρης Τσιτσιράγκος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στην Alpha Bank από την 1η Ιανουαρίου 2025
«Κάηκαν» οι μπριζόλες του Salt Bae στη Μύκονο – Στο κόκκινο τα εστιατόρια του σεφ
Σε Μύκονο και Λονδίνο ο τζίρος και τα κέρδη των ψητοπωλείων Nusr-Et έχουν πάρει την κάτω βόλτα - Έκλεισε το μπεργκεράδικο στη Νέα Υόρκη
Τι φέρνει η Elpedison σε Helleniq Energy – Το σενάριο για placement και το μέρισμα από ΔΕΠΑ Εμπορίας
Ο Ανδρέας Σιάμισιης CEO της Helleniq Energy στη διάρκεια ενημέρωσης Τύπου απάντησε στην Edison για την αποτίμηση της Elpedison
Από τη Μεγάλη Βρετανία στα ορεινά θέρετρα και τα spa - Το πλάνο του ομίλου Λάμψα
Ήδη ο όμιλος Λάμψα «τρέχει» επενδυτικά προγράμματα για ξενοδοχεία σε ορεινούς προορισμούς - Το πλάνο για τη Μεγάλη Βρετανία
Cash cow η Ελλάδα για τον οίκο Dior - Οι «χρυσές» επιδόσεις σε ένδυση και καλλυντικά
Τζίρος 55 εκατ. ευρώ για luxury ρούχα, παπούτσια και καλλυντικά Dior στην ελληνική αγορά – Το νέο κατάστημα και η συμβολή του τουρισμού
Χτίζει... κόμβο logistics η Huawei στον Πειραιά – Οι νέες επενδύσεις που σχεδιάζει
«Το logistics hub που θα δημιουργηθεί ουσιαστικά θα λειτουργεί σαν πύλη εισόδου των προϊόντων της Huawei προς την Ευρώπη», είπε ο CEO της εταιρείας για τη νοτιοανατολική Ευρώπη
Στα «βράχια» οι μισές ρυθμίσεις μέσω εξωδικαστικού - Το αγκάθι των τόκων
Πώς εξελίσσονται οι ρυθμίσεις και ο εξωδικαστικός - Γιατί σχεδόν 1 στους 2 οφειλέτες σταματά να εξοφλεί τις δόσεις
Η συγχώνευση έφερε οργανική κερδοφορία 27,3 εκατ. ευρώ για την Attica Bank
Στόχος για την Attica Bank η πλήρης εξυγίανση εντός του 2024 και η λειτουργική συγχώνευση μέσα στο 2025
Startups στην Ελλάδα: Οι επενδυτικές ευκαιρίες, οι εξαγορές και οι προοπτικές για το 2025
Το Found.ation, σε συνεργασία με το EIT Digital και την υποστήριξη της EATE παρουσίασε για όγδοη συνεχόμενη χρονιά το report Startups in Greece
Νέες προοπτικές για την Υδρόγειο Ασφαλιστική με την ένταξή της στον Όμιλο Reale
Το Ετήσιο Συνέδριο Συνεργατών της πραγματοποίησε η Υδρόγειος Ασφαλιστική με βραβεύσεις των κορυφαίων ασφαλιστικών διαμεσολαβητών της