Εκτοξεύτηκε τους δύο πρώτους μήνες του 2024 ο αριθμός των συμφωνιών για την κατασκευή νέων δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε σε όρους μεταφορικής ικανότητας στους 7,4 εκατ. dwt, δηλαδή κατά 490% σε ετήσια βάση, λόγω της αύξησης των παραγγελιών για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, τα επονομαζόμενα Very large Crude Carrier (VLCC).
Παγκόσμια «πρωτιά» Ελλάδας στον στόλο δεξαμενόπλοιων με αξία 69,5 δισ. δολ.
Παραγγέλθηκαν 19 VLCC, ξεπερνώντας όπως αναφέρει η διεθνής ναυτιλιακή οργάνωση Bimco τον αριθμό των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν για αυτό το μέγεθος πλοίου κατά τη διάρκεια ολόκληρου του 2023.
Οι λόγοι
Ο λόγος που κρύβεται πίσω από αυτό το έντονο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για VLCC και γενικότερα για δεξαμενόπλοια είναι η πολύ υγιής αγορά των ναύλων. Μια αγορά που ενισχύθηκε από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία και παρέμεινε ισχυρή και τους δύο πρώτους μήνες του 2024, με τα VLCCs να καταγράφουν το ισχυρότερο ξεκίνημα του έτους. Το «μυστικά» για την εξέλιξη αυτά είναι δύο.
Αφενός ο μικρός αριθμός τα δυο τελευταία χρόνια των υπό παραγγελία πλοίων σε σύγκριση με τον εν ενεργεία στόλο και η αύξηση των αποστάσεων των ταξιδιών λόγω της μετατόπισης του εμπορίου που προκάλεσαν οι κυρώσεις των Δυτικών στο ρωσικό πετρέλαιο.
Τον Μάρτιο του 2023 το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιπροσώπευε μόνο το 3,3% του υφιστάμενου στόλου, το χαμηλότερο σημείο από το 1996. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες για πλοία suezmax αυξήθηκαν ραγδαία και οι παραγγελίες για VLCC ακολούθησαν.
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών αργών δεξαμενοπλοίων προς τον στόλο είχε αυξηθεί στο 6,2%. Παρά όμως τον υψηλό ρυθμό σύναψης συμβάσεων, ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα VLCC παρέμεινε μόλις στο 4,3%.
Το 70% της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2023 και αυτών που η κατασκευή άρχισε φέτος θα παραδοθεί μεταξύ του 2026 και του τέλους του 2027. Ως εκ τούτου, οι τιμές των ναύλων θα υποστηριχθούν από τη χαμηλή αύξηση του στόλου μέχρι τότε.
Κυρώσεις
Επιπλέον η ανάγκη της Ευρώπης για πετρέλαιο μετά τις κυρώσεις καλύφθηκαν από άλλες πηγές πολύ πιο μακριά από τα ρωσικά σύνορα (ΗΠΑ, Δυτική Αφρική) με αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου πλεύσης των πλοίων, που σημαίνει και αύξηση της ζήτησης.
Παράλληλα, όπως σημειώνει η Bimco τα VLCC, τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, μεταφέρουν συνήθως αργό πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή και την Αμερική προς την Ασία.
Τα επόμενα χρόνια αναμένει ότι περισσότερο πετρέλαιο θα προέρχεται από την Αμερική και ότι η ζήτηση πετρελαίου θα μετατοπίζεται όλο και περισσότερο προς την Ασία. Αυτό όχι μόνο θα αυξήσει τις αποστάσεις πλεύσης, αλλά και θα ωφελήσει ιδιαίτερα τα πλοία VLCC, δεδομένου ότι ήδη κυριαρχούν σε αυτούς τους εμπορικούς δρόμους.
Latest News
Αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων και τον ανεφοδιασμό φέρνουν τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι σταθμοί καυσίμων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν ενώ και τα πλοία θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δεξαμενές
Capital Product Partners: Αύξηση εσόδων 29% στο πρώτο τρίμηνο του 2024
Σε διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή προχώρησε η εταιρεία
Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του λιμένα Βόλου «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias
Επιχείρηση διάσωσης από το Maran Gas Psara στα ανοιχτά της Ινδονησίας
To Maran Gas Psara ταξιδεύει υπό ελληνική σημαία
Επίθεση των Χούθι με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
Οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι στόχευσαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Orion σε επίθεση με drone στον Ινδικό Ωκεανό
Επιστρέφει στον ΟΛΠ η παλαιά φρουρά της Cosco – Τι παίζει με την αλλαγή διοίκησης
Το παρασκήνιο και οι προκλήσεις της νέας διοίκησης
Αλλαγές κορυφής στη διοίκηση του ΟΛΠ - Επιβεβαίωση IL Postino
Οι αλλαγές έρχονται σε μια στιγμή που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της, αναφορικά με τα έσοδα και την κερδοφορία
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες