Ο Luke Lintz ήταν στο γυμναστήριο το 2016 όταν τα καλώδια των ακουστικών του εμπόδισαν την πρέσα του πάγκου του. Δεν ήταν η πρώτη φορά που συνέβαινε και ο 16χρονος είχε βαρεθεί. Εκείνη την εποχή, τα ασύρματα ακουστικά μόλις αναδύονταν και η Lintz δεν μπορούσε να βρει πολλά στην αγορά της Βόρειας Αμερικής. Αποφάσισε ότι ήταν η τέλεια επιχειρηματική ευκαιρία.

Gen Z: Οι νέοι γυρνούν την πλάτη στο… streaming

Βρήκε ένα προϊόν στην Κίνα, συγκέντρωσε 10.000 δολάρια από τις οικονομίες του ίδιου και του μεγαλύτερου αδελφού του και μαζί αγόρασαν την πρώτη παρτίδα ασύρματων ακουστικών αργότερα εκείνο το έτος – την ίδια χρονιά που η Apple κυκλοφόρησε τα AirPods, σύμφωνα με το Business Insider.

Το μόνο μάρκετινγκ που έκαναν ήταν στο Instagram. «Ήμασταν βασικά μια σελίδα meme στην αρχή, η οποία έφερε εκατομμύρια προβολές στη σελίδα μας στο Instagram», δήλωσε ο Lintz. Αντί να εστιάσουν τις αναρτήσεις τους στα ακουστικά, δημοσίευσαν μιμίδια και κόλλησαν διαφημίσεις για τα ακουστικά στους υπότιτλους. Μέσα στους πρώτους έξι μήνες, πούλησαν και τις 500 μονάδες που είχαν αγοράσει. «Ήταν το τέλειο παράδειγμα σωστού προϊόντος, σωστού συγχρονισμού», είπε.

Τα έξοδα αποστολής καλύπτονταν από τους πελάτες, οπότε η Lintz έπρεπε να πληρώσει μόνο για εξοπλισμό κάμερας για τη μαγνητοσκόπηση βίντεο προώθησης και ένα μικρό μηνιαίο τέλος αποθήκευσης. Ήταν σε θέση να κλιμακώσει την επιχείρηση σε έσοδα άνω των 600.000 δολαρίων μέχρι το 2018, όταν αποφοίτησε από το γυμνάσιο. «Δεν είχα αυτό το τεράστιο μεγάλο όραμα για το τι θα μετατρεπόταν», μου είπε ο Lintz. «Ήταν περισσότερο για να γεμίσω τον χρόνο μου με κάτι παραγωγικό».

Άπιαστο όνειρο

Πριν από είκοσι χρόνια, η επιχείρηση του Lintz θα ήταν ένα άπιαστο όνειρο. Πριν από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, η διαδικτυακή πρόσβαση σε κινεζικά προϊόντα και υπηρεσίες όπως Shopify, η δημιουργία μιας παρόμοιας επιχείρησης θα χρειαζόταν μήνες εργασίας και πολλά μετρητά για να ξεκινήσει. Ο Bernhard Schroeder, διευθυντής των προγραμμάτων του Lavin Entrepreneurship Center στο κρατικό πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο, θυμάται ότι όταν η λειτουργία ενός ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου απαιτούσε λογισμικό αξίας 50.000 έως 100.000 δολαρίων. “Τώρα μπορείτε να νοικιάσετε Shopify ως λύση ηλεκτρονικού εμπορίου στο cloud για 50 $”, μου είπε. «Το εμπόδιο της πρόσβασης στην τεχνολογία έχει πέσει πολύ».

Άλλες πτυχές της έναρξης μιας εταιρείας έχουν επίσης γίνει ευκολότερες. «Κάποτε έπρεπε να συναντήσεις κάποιον πρόσωπο με πρόσωπο και έπρεπε να σε εμπιστευτεί», είπε ο Σρέντερ. «Δεν μπορούσες να βρεις άλλους επιχειρηματίες εύκολα και να δικτυωθείς μαζί τους και να ρωτήσεις: “Τι έκανες σωστά; Τι έκανες λάθος;”»

Μία ιδέα, ένα όνομα τομέα και ένα όνειρο

Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, το επιχειρηματικό τοπίο έχει αλλάξει δραματικά. Η ευκολία του μάρκετινγκ κοινωνικών μέσων, το φθηνό επιχειρηματικό λογισμικό και τα προσβάσιμα εργαλεία ανάλυσης δεδομένων έχουν μειώσει σημαντικά το κόστος υποδομής. Τώρα το όνομα του παιχνιδιού είναι branding. Με χαμηλότερο εμπόδιο εισόδου, οι επιχειρηματίες έχουν γίνει πιο ποικιλόμορφοι και πιο αντιπροσωπευτικοί του αμερικανικού πληθυσμού από το 1996. Και από το 2020, ο αριθμός των αιτήσεων για νέες επιχειρήσεις έχει αυξηθεί δραματικά. Σε μια έρευνα της Morning Consult τον Οκτώβριο, οι μισοί από τους Gen Zers δήλωσαν ότι ήθελαν να γίνουν επιχειρηματίες – και σε αυτό το νέο περιβάλλον, η γενιά είναι μοναδικά έτοιμη να πετύχει. Το μόνο που χρειάζονται είναι μια ιδέα, ένα όνομα τομέα και ένα όνειρο.

Πριν από το διαδίκτυο, η έναρξη μιας επιχείρησης ήταν μια σοβαρή ταλαιπωρία. Η πρόσβαση στην έρευνα αγοράς, τις τάσεις της βιομηχανίας και την ανάλυση των ανταγωνιστών, για παράδειγμα, ήταν περιορισμένη και συχνά δαπανηρή. Για να διαδώσετε τη λέξη, έπρεπε να διαφημιστείτε στην εφημερίδα, να πάρετε το προϊόν σας στο ραδιόφωνο ή την τηλεόραση ή να στείλετε αλληλογραφία απευθείας σε υποψήφιους πελάτες. Ήταν δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να προσδιορίσετε πόσο επιτυχημένη ήταν οποιαδήποτε καμπάνια μάρκετινγκ και κάθε διαδρομή θα σας επέστρεφε μια αρκετά δεκάρα. Η δοκιμή νέων ιδεών και προϊόντων απαιτούσε φυσικό απόθεμα, δαπανηρή υποδομή και εκτεταμένες προσπάθειες μάρκετινγκ. Και η συλλογή δεδομένων για τις περισσότερες νεοσύστατες επιχειρήσεις ήταν μια εκκολαπτόμενη ιδέα.

Ακόμη και μόλις πριν από 15 χρόνια, οι βάσεις για την έναρξη μιας εταιρείας δεν είχαν ακόμη τεθεί. Όλα τα εγκόσμια μέρη της επιχείρησης – τήρηση βιβλίων, κατασκευή ιστότοπου, διαχείριση έργων – ήταν εξαιρετικά χρονοβόρα και αναποτελεσματικά.

«Η επιχειρηματικότητα τότε δεν ήταν τόσο σέξι», μου είπε ο Martin Warner, βετεράνος επιχειρηματίας και συγγραφέας του βιβλίου «The Startup Story: An Entrepreneur’s Journey from Idea to Exit». Ο Warner συνίδρυσε την πρώτη του εταιρεία, botObjects, έναν κατασκευαστή λογισμικού και υλικού 3D εκτύπωσης, το 2013 πριν ιδρύσει δύο άλλες εταιρείες το 2015.

Καλπάζει προς την επιτυχία η γενιά Z

Η νέα γενιά είναι μοναδικά έτοιμη για να πετύχει. Δεδομένου ότι οι Gen Zers έχουν μεγαλώσει στο διαδίκτυο, είναι φυσικά πιο έμπειροι στην πλοήγηση στο νέο τοπίο. Σε μια έρευνα που διεξήχθη από το ZenBusiness το 2023, το 78% των ερωτηθέντων της γενιάς Z δήλωσε ότι το να είσαι επιχειρηματίας ήταν η πιο προσιτή δουλειά και το 69% δήλωσε ότι έμαθε για τις επιχειρήσεις μέσω αυτοκατευθυνόμενης έρευνας και διαδικτυακών βίντεο. Ένας στους τρεις Gen Zers δήλωσε σε έρευνα του Instagram το 2023 ότι ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσει οικονομικά ήταν μέσω «κάποιας μορφής αυτοαπασχόλησης».

Ο Schroeder είπε ότι είχε δει πολλούς ανθρώπους στα τέλη της δεκαετίας του ’30 και στις αρχές της δεκαετίας του ’40 που ήθελαν να ξεκινήσουν μια εταιρεία, αλλά αγωνίστηκαν με τον ιλιγγιώδη ρυθμό της τεχνολογικής καινοτομίας. «Τα καλά νέα είναι η εμπειρία τους», είπε. «Τα όχι και τόσο καλά νέα είναι ότι δεν είναι ψηφιακά εγγενείς». Οι παλαιότεροι επιχειρηματίες με τους οποίους μιλάει συχνά δεν καταλαβαίνουν πώς να χρησιμοποιήσουν τα διαθέσιμα εργαλεία για να αποκτήσουν την οργανική έλξη που χρειάζονται για να ανταγωνιστούν στο σημερινό επιχειρηματικό τοπίο. «Είναι ένα εντελώς διαφορετικό παιχνίδι με μπάλα», είπε.

Aλλάζουν το επιχειρείν

Εάν η τάση συνεχιστεί, η επιδίωξη της Gen Z για επιχειρηματικότητα είναι έτοιμη να αλλάξει το οικονομικό τοπίο. “Το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι τεράστια ανάπτυξη με νέες εταιρείες τύπου disruptor”, δήλωσε ο Schroeder. «Πιστεύω επίσης ότι η Gen Z, μακροπρόθεσμα, θα είναι ένας πιο ευγενικός επιχειρηματίας. Νομίζω ότι θα είναι καλύτεροι για το τι χτίζουν, καλύτερα για το τι δεν σπαταλούν, καλύτερα για να βοηθήσουν στην τοπική τους κοινότητα». Και πρόσθεσε: «Δεν θα είναι χρήματα για χάρη του χρήματος».

Το αν αυτοί οι επιχειρηματίες με τα λαμπερά μάτια και τη θαμνώδη ουρά τα καταφέρνουν στον κόσμο των επιχειρήσεων μένει να το δούμε: το 30% των νέων επιχειρήσεων αποτυγχάνουν μέσα σε δύο χρόνια και οι μισές δεν διαρκούν τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με τη Διοίκηση Μικρών Επιχειρήσεων. Αλλά χάρη στα εργαλεία που έχουμε στα χέρια μας, περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να δοκιμάσουν τις ιδέες τους. «Υπάρχει περισσότερος κορεσμός», δήλωσε ο Warner. «Αλλά τα μικρά παιδιά δεν θα το δουν έτσι».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή