Προσπάθειες προκειμένου να περιορίσει τις αποζημιώσεις σε περίπου 43,7 εκατομμύρια δολάρια καταβάλει η ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου που χτύπησε τη γέφυρα στη Βαλτιμόρη την περασμένη εβδομάδα, σκοτώνοντας έξι εργάτες και ρίχνοντας το ανατολικό δίκτυο μεταφορών των ΗΠΑ στο χάος.

Όπως γράφει το Bloomberg, η Grace Ocean κατέθεσε αίτηση από κοινού με τη Synergy Marine, η οποία εκμεταλλευόταν το φορτηγό πλοίο Dali με σημαία Σιγκαπούρης, στην οποία ισχυρίζονται ότι η κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key «δεν οφείλεται σε κανένα σφάλμα, αμέλεια ή έλλειψη φροντίδας» των εταιρειών και ότι δεν θα πρέπει να θεωρηθούν υπεύθυνες για οποιαδήποτε απώλεια ή ζημιά από την καταστροφή.

Αλλά εάν θεωρηθούν υπεύθυνοι, τα πρόστιμα δεν θα πρέπει να είναι περισσότερο από την τρέχουσα αξία του πλοίου και του φορτίου του, ανέφεραν οι εταιρείες. Μετά τη συντριβή, η συνολική αξία μειώθηκε από 90 εκατομμύρια δολάρια σε 43.670.000 δολάρια, σύμφωνα με την κατάθεση στο ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μέριλαντ.

Βαλτιμόρη: Αναγκαία όσο και επικίνδυνα τα γιγαντιαία containerships

Η αναφορά, που κατατέθηκε λιγότερο από μία εβδομάδα μετά την τραγωδία της 26ης Μαρτίου και καθώς τμήματα του πλοίου παραμένουν κολλημένα στον τόπο του δυστυχήματος, είναι μια κοινή κίνηση για τους πλοιοκτήτες μετά από τέτοια γεγονότα. Επικαλείται έναν νόμο του 19ου αιώνα που χρησιμοποιήθηκε κάποτε από τον ιδιοκτήτη του Τιτανικού για να μειώσει την ευθύνη του πλοιοκτήτη μετά από συντριβή στην αξία του πλοίου και οποιουδήποτε εκκρεμούς φορτίου.

Όριο ευθύνης

Οι εταιρείες δήλωσαν ότι αναμένουν το όριο ευθύνης που επιδιώκουν να είναι «ουσιαστικά μικρότερο από το ποσό που έχει ή θα διεκδικηθεί» σε απώλειες ή ζημιές. Θέλουν επίσης οποιεσδήποτε αγωγές που υποβλήθηκαν εναντίον τους ως αποτέλεσμα της κατάρρευσης της γέφυρας να εκδικαστούν στο ομοσπονδιακό δικαστήριο του Μέριλαντ όπου οι εταιρείες υπέβαλαν την αγωγή τους.

Ο νόμος που θα επέτρεπε στην Grace Ocean να περιορίσει την ευθύνη της χρησιμοποιήθηκε επίσης από τον ιδιοκτήτη ενός καταδυτικού σκάφους που έπιασε φωτιά στις ακτές της νότιας Καλιφόρνια το 2019 και σκότωσε 34 ανθρώπους. Σε εκείνη την περίπτωση, ο ιδιοκτήτης του σκάφους Truth Aquatics υπέβαλε την αίτησή του σε ομοσπονδιακό δικαστήριο της Καλιφόρνια τρεις ημέρες μετά το μοιραίο ταξίδι.

Για να ξεπεραστεί το όριο ευθύνης, οποιοσδήποτε επιδιώκει να ανακτήσει χρήματα από τους ιδιοκτήτες του Dali θα πρέπει πιθανότατα να αποδείξει ότι το πλοίο δεν ήταν αξιόπλοο λόγω ζητημάτων όπως ανίκανο πλήρωμα ή μηχανικά προβλήματα, δήλωσε ο Steven Yerrid, δικηγόρος που εκπροσωπούσε τον καπετάνιο του σκάφους που χτύπησε τη γέφυρα Sunshine Skyway στην Τάμπα της Φλόριντα, το 1980, σκοτώνοντας 35 ανθρώπους.

«Είναι ένα δικαίωμα που επιτρέπεται, δεν αποτελεί εγγύηση», είπε ο Yerrid. «Ένας πλοιοκτήτης που διαπιστώνεται ότι έχει ένα μη αξιόπλοο σκάφος, χάνει το δικαίωμα να περιορίσει τις αξιώσεις από τραυματίες ή οικείους νεκρών ή άτομα που έχουν το έννομο δικαίωμα να κάνουν μήνυση. Το ταμείο περιορισμού αφορά όσους πλέουν με ικανά ναυτικά πλοία με ικανά πληρώματα. Εάν δεν βρεθεί, δεν έχουν αυτόν τον περιορισμό.»

Πρόσφατα τρεις ναυτιλιακοί νομικοί εμπειρογνώμονες δήλωσαν στο Business Insider ότι ο ιδιοκτήτης του πλοίου με σημαία Σιγκαπούρης που ονομάζεται Dali σχεδόν σίγουρα θα επικαλεστεί έναν ομοσπονδιακό νόμο του 19ου αιώνα – που χρησιμοποιήθηκε με επιτυχία από τον ιδιοκτήτη του Τιτανικού – για να προσπαθήσει να περιορίσει την ευθύνη του σε μια σειρά αγωγών που αναμένεται να προκύψουν.

«Εάν είναι πλήρως επιτυχείς, θα περιοριστεί το ποσό που πρέπει να πληρώσουν ως αποζημίωση», δήλωσε στο BI ο Michael Sturley, ειδικός στο ναυτικό δίκαιο και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας στη Νομική Σχολή του Όστιν.

Η Grace Ocean Private Ltd, ιδιοκτήτρια του πλοίου Dali 95.000 τόνων που προοριζόταν για τη Σρι Λάνκα πριν συντριβεί σε έναν από τους πυλώνες στήριξης της γέφυρας, έχει περίπου έξι μήνες για να υποβάλει αίτηση στο ομοσπονδιακό δικαστήριο βάσει του νόμου περί περιορισμού ευθύνης του 1851.

Αποτυγχάνουν οι αιτήσεις παραγραφής

Ο Martin Davies, διευθυντής του Κέντρου Ναυτικού Δικαίου στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Tulane, δήλωσε στο BI ότι οι στατιστικές δείχνουν ότι «η πλειοψηφία των αιτήσεων παραγραφής αποτυγχάνουν, ανεξάρτητα από τις περιστάσεις, επειδή είναι σχετικά εύκολο για τους ενάγοντες ευθύνης να αποδείξουν «σφάλμα ή privity» εκ μέρους του πλοιοκτήτη».

Ωστόσο, η υποβολή αίτησης για περιορισμό επιτρέπει σε έναν πλοιοκτήτη να διοχετεύσει οποιαδήποτε διαφορά σε ένα δικαστήριο, το οποίο ο Davies αποκάλεσε «σημαντικό πλεονέκτημα από μόνο του».

Στην περίπτωση του Τιτανικού, η αίτηση για περιορισμό ήταν επιτυχής.

Μετά τη βύθιση του φημισμένου υπερωκεάνιου το 1912 που άφησε περισσότερους από 1.500 νεκρούς, η White Star Line προσπάθησε να περιορίσει την ευθύνη της στις αγωγές των Ηνωμένων Πολιτειών στα 92.000 δολάρια, την αξία των σωσίβιων λέμβων που ανακτήθηκαν, σύμφωνα με το Reuters.

Η υπόθεση πήγε στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ και το δικαστήριο τελικά τάχθηκε με τη White Star Line. Εκατομμύρια σε νομικές αξιώσεις είχαν κατατεθεί εναντίον της White Star Line, η οποία τελικά διευθέτησε όλες τις υποθέσεις για συνολικά 664.000 δολάρια.

«Ο Τιτανικός ήταν ένα ολοκαίνουργιο πλοίο», δήλωσε ο Ντέιβις. «Η αιτία του ατυχήματος ήταν ένα καθαρό σφάλμα πλεύσης – πηγαίνοντας πολύ γρήγορα σε νερά γεμάτα παγόβουνα. Δεν υπήρχε «σφάλμα ή προτίμημα» εκ μέρους του πλοιοκτήτη εκεί».

Εν τω μεταξύ, ο ναυτικός δικηγόρος Gordon Carey με έδρα το Όρεγκον – ο οποίος το 2019 κατέθεσε αγωγή σωματικής βλάβης εναντίον της Grace Ocean Private Ltd για λογαριασμό ενός άνδρα που τραυματίστηκε σε άλλο πλοίο – δήλωσε στο BI ότι δεν προβλέπει ότι ο ιδιοκτήτης του Νταλί θα έχει επιτυχία με μια διαδικασία παραγραφής.

“Αν μιλάτε για μια κατάσταση όπου δεν υπάρχει ρεύμα, όπου το σκάφος ουσιαστικά είναι απενεργοποιημένο λόγω έλλειψης ενέργειας, τότε δεν μπορώ να σκεφτώ κανένα λόγο για τον οποίο ο ιδιοκτήτης δεν θα γνώριζε ή δεν θα έπρεπε να γνωρίζει ότι δεν συντηρούνταν σωστά”, δήλωσε ο Carey.

Ο Ντέιβις πρόσθεσε: «Είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν η αίτηση θα είναι πιθανό να είναι επιτυχής, καθώς πολλά θα εξαρτηθούν από το ποιες θα βρεθούν να είναι οι αιτίες του θύματος. Ωστόσο, πρέπει να πω ότι έτσι όπως φαίνονται τα πράγματα επί του παρόντος, φαίνεται απίθανο ότι μια αίτηση περιορισμού θα είναι επιτυχής».

Η αγωγή που κατέθεσε ο Carey το 2019 αφορούσε έναν άνδρα από το Όρεγκον που τραυματίστηκε όταν έπεσε 25 πόδια όταν έσπασε μια ανεμόσκαλα που χρησιμοποιούσε σε πλοίο που ανήκει στην Grace Ocean Private Ltd. Η αγωγή τελικά διευθετήθηκε.

Ο Κάρεϊ είπε ότι ήταν απρόθυμος να κάνει οποιεσδήποτε υποθέσεις σχετικά με την Grace Ocean Private Ltd με βάση αυτό το περιστατικό.

Προϊστορία μηνύσεων

Κατά την τελευταία δεκαετία, ο ιδιοκτήτης του Dali και ο φορέας εκμετάλλευσης, Synergy Marine Group, έχουν μηνυθεί αρκετές φορές για τραυματισμούς εργαζομένων στο ομοσπονδιακό δικαστήριο των ΗΠΑ. Οι περισσότερες υποθέσεις διευθετήθηκαν, ενώ μία απορρίφθηκε.

Όταν κλήθηκε να σχολιάσει, ένας εκπρόσωπος της Synergy Marine Group παρέπεμψε την BI στο τελευταίο δελτίο τύπου της, που εκδόθηκε την Πέμπτη.

«Λυπούμαστε βαθύτατα για αυτό το περιστατικό και τα προβλήματα που έχει προκαλέσει στον λαό της Βαλτιμόρης και στην οικονομία της περιοχής που βασίζεται σε αυτό το ζωτικής σημασίας λιμάνι», ανέφερε η δήλωση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα