Την ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί τo πλαίσιο των συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων (ΣΔΙΤ), δεδομένων των φιλόδοξων δημοσιονομικών στόχων που πρέπει να πετύχει η χώρα, υποστηρίζει με δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Μεταφορών και Υποδομών, αρμόδιος για τις Υποδομές, Νίκος Ταχιάος.
Όπως ανέφερε, «ως κοινωνία, οφείλουμε να καταλάβουμε κάποτε πως τα έργα ΣΔΙΤ περιλαμβάνουν και κάποια -λελογισμένη- επιβάρυνση του χρήστη».
Ο μέχρι τώρα προγραμματισμός προβλέπει εκατομμύρια ευρώ από τα κρατικά ταμεία για τη χρηματοδότηση έργων που εκτείνονται από οδικούς άξονες, φοιτητικές εστίες και πολιτιστικά κέντρα έως αστυνομικά/ δικαστικά μέγαρα και σχολεία. Υπενθυμίζεται ότι το υφιστάμενο πρόγραμμα προβλέπει την υλοποίηση 40 έργων ΣΔΙΤ, όπου οι εμπλεκόμενοι φορείς -δημόσιο, ιδιωτικές εταιρείες, τραπεζικά ιδρύματα και ευρωπαϊκές αρχές- θα κινητοποιήσουν κεφάλαια ύψους περίπου 5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Εντός του 2023 συμβασιοποιήθηκαν 8 έργα ΣΔΙΤ. Έως σήμερα έχουν υπογραφεί 22 Συμβάσεις ΣΔΙΤ συνολικού κόστους επένδυσης περί τα 2,5 δισ. ευρώ. Επίσης, 43 εγκεκριμένα έργα ΣΔΙΤ επενδυτικού κόστους 6,3 δισ. ευρώ, βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία.
Πώς θα μεταμορφωθούν τα κτίρια των δημόσιων υπηρεσιών σε όλη τη χώρα
Ξεπερασμένο το μοντέλο των ΣΔΙΤ
Ο αρμόδιος υφυπουργός Υποδομών, αφού αναγνώρισε την συμβολή των ΣΔΙΤ με πληρωμές διαθεσιμότητας, τόσο στη διαχείριση και τη συντήρηση των έργων, υπογράμμισε ότι «το μοντέλο ΣΔΙΤ είναι πεπερασμένο καθώς σε βάθος χρόνου επιβαρύνει τελικώς τα δημόσια ταμεία, γεγονός που θα πρέπει να συνυπολογιστεί με τους δημοσιονομικούς περιορισμούς που αντιμετωπίζει ηχώρα μας».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η συνεισφορά των ΣΔΙΤ στην κατασκευή μεγάλων έργων είναι σημαντική, καθώς μέσω αυτών επιτυγχάνεται τόσο η κατασκευή όσο και η συντήρηση τους σε βάθος δεκαετιών, ωστόσο δεν αποτελούν ανεξάντλητο χρηματοδοτικό εργαλείο.
Πλέον όμως, έχει αρχίσει να γίνεται εμφανής η ανάγκη να πληρώνει για την χρήση του έργου ό χρήστης και όχι ο Έλληνας φορολογούμενος μέσω του Προϋπολογισμού. Άλλωστε, η σύνδεση των έργων υποδομής με τον τραπεζικό δανεισμό που συνεπάγονται οι παραχωρήσεις έχει ως αποτέλεσμα την παράδοση τους στην ώρα τους, ενώ δε θα χάνεται χρόνος μεταξύ αναθέτουσας αρχής και αναδόχων σε διαμάχες που αφορούν τις καθυστερήσεις και τις αποζημιώσεις.
Για παράδειγμα, στον ΒΟΑΚ – υπενθυμίζεται ότι για το τμήμα Χανιά Ηράκλειο την προηγούμενη εβδομάδα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος- ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ξεπερνά τα 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Για το τμήμα Χερσόνησος- Νεάπολη ο προϋπολογισμός της ΣΔΙΤ αγγίζει τα 350 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 90 εκατ. είναι εξασφαλισμένα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ).
Επίσης, στον Fly Over της Θεσσαλονίκης ο οποίος θα συμβάλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού της συμπρωτεύουσας, ο συνολικός προϋπολογισμός των περίπου 462 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου με ΣΔΙΤ .
Υπενθυμίζεται ότι οι 7 συμβάσεις ΣΔΙΤ που υπεγράφησαν εντός του 2023 είναι οι εξής:
Τρεις Συμβάσεις Οδικών Υποδομών:
* Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης
* Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (Τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη)
* Οδικός Άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου (Τμήμα Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη)
Τρεις Συμβάσεις Ευρυζωνικών Υποδομών
* Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας σε 32 Περιφερειακές Ενότητες της Χώρας
Μία Σύμβαση Σιδηροδρομικών Υποδομών:
* Λειτουργία και Συντήρηση Μετρό Θεσσαλονίκης
Μία Σύμβαση Λιμενικών Υποδομών:
* Μαρίνα Ναυπλίου
Για το 2024 ο προγραμματισμός προβλέπει την υπογραφή συμβάσεων για τα εξής έργα :
Τέσσερις Συμβάσεις Ευρυζωνικών Υποδομών
* Υποδομές Υπερυψηλής Ευρυζωνικότητας σε 39 Περιφερειακές Ενότητες της Χώρας
Δύο Συμβάσεις Φοιτητικών Εστιών:
* Φοιτητικές Εστίες Πανεπιστημίου Κρήτης
* Φοιτητικές εστίες Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Μία Σύμβαση Υποδομών Δημόσιας Διοίκησης
* Κτίριο Γενικής Γραμματείας Υποδομών
Μία Σύμβαση Σχολικών Υποδομών:
* 17 σχολικές υποδομές στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
Μία Σύμβαση Οδοφωτισμού:
* Αναβάθμιση του Οδοφωτισμού στο Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου.
Latest News
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα