Η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση στην ελληνική οικονομία είναι προ των θυρών, μιας και η χώρα μας έχει καταθέσει σχετικό αίτημα στην Ευρωπαϊκή Ένωση , για την κατ’ εξαίρεση πλήρη εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Όμως το δημόσιο έχει μπει στην διαδικασία της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, αφού η υποχρέωση ξεκίνησε με συμβάσεις που υπογράφηκαν από τις 13 Σεπτεμβρίου 2023 με τις παρακάτω υπηρεσίες και υπουργεία :
· Τα Υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών,
· Ψηφιακής Διακυβέρνησης,
· Μετανάστευσης και Ασύλου,
· το Δήμο Αθηναίων, την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας (Ε.Κ.Α.Π.Υ.),
· την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε.,
· το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών,
· την Εθνική Κεντρική Αρχή Αγορών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
· την Αττικό Μετρό Α.Ε. – (σήμερα Ελληνικό Μετρό Α.Ε.),
· την ΕΥΔΑΠ Α.Ε.
Από 1.1.2024 έχουμε και την ένταξη στην ηλεκτρονική τιμολόγηση έναντι του δημοσίου (B2G) και για όλες εκείνες τις επιχειρήσεις που συναλλάσσονται με το δημόσιο , μιας και η ένταξη στην υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση μέσω παρόχου γίνεται και για συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται από φορείς της υπόλοιπης Κεντρικής Διοίκησης, οι διαδικασίες σύναψης των οποίων εκκινούν μετά την 1/1/2024 για όλους εκείνους που υπερβαίνουν τις 2.500 ευρώ .
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα (απόφαση 52445 ΕΞ/2023 για Υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων από τους οικονομικούς φορείς), η υποχρέωση των οικονομικών φορέων αρχίζει ως εξής:
· Για συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται από φορείς της υπόλοιπης Κεντρικής Διοίκησης, οι διαδικασίες σύναψης των οποίων εκκινούν μετά την 1/1/2024
· Για συμβάσεις που συνάπτονται ή/και εκτελούνται από λοιπές αναθέτουσες αρχές/αναθέτοντες φορείς, οι διαδικασίες σύναψης των οποίων εκκινούν μετά την 1/6/2024 (Δήμοι, ΕΟΠΥΥ, ΝΠΔΔ κλπ.)
· Για λοιπές δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης που τιμολογούνται από την 1/1/2025
Προσοχή: Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα , όσες συμβάσεις υπογραφούν μετά τις παραπάνω ημερομηνίες πρέπει να μπουν σε πάροχο για την ηλεκτρονική τιμολόγηση του Δημοσίου (B2G).
Αυτό σημαίνει ότι για παράδειγμα οι γιατροί, τα φαρμακεία κλπ., που λόγω της συνεργασίας με τον ΕΟΠΥΥ, που θα ενταχθεί στην ηλεκτρονική τιμολόγηση από 1.6.2024, δεν πρέπει να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση και αυτοί, γιατί σε αυτούς μπορεί να υπάρχουν παλαιότερες συμβάσεις.
Την υποχρέωση να ενταχθούν θα την έχουν από 1.1.2025 έστω και αν οι συμβάσεις τους είναι παλιότερες, αφού από την ημερομηνία αυτή η ηλεκτρονική τιμολόγηση του δημοσίου έχει καθολική εφαρμογή.
Τι είναι η τιμολόγηση B2G
Με την εφαρμογή της τιμολόγησης B2G, ο προμηθευτής αποξενώνεται από τον φορέα του δημοσίου που συνεργάζεται.
Τα τιμολόγια και τα λοιπά παραστατικά που χρειάζονται για την εξόφληση, «ανεβαίνουν» σε μία ενιαία πλατφόρμα του, όχι από την επιχείρηση αλλά από τον πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης, ο οποίος έχει και την υποχρέωση να ανεβάσει το σχετικό παραστατικό στο myDATA.
Ακόμη το σχετικό παραστατικό έχει δικό του μορφότυπο, μιας και περιλαμβάνει και άλλα στοιχεία πέρα από αυτά που περιλαμβάνει το κανονικό τιμολόγιο. Για παράδειγμα έχει επιπλέον τον αριθμό της σύμβασης, τον κωδικό του φορέα που έχει κάνει την παραγγελία ( Κωδικός Αναθέτουσας Αρχής) έναν από τους 9.454 κωδικοί CPV (Common Procurement Vocabulary).
Στο τιμολόγιο πρέπει να αναγράφονται τα είδη που περιλαμβάνουν τους CPV που αφορά η ανάρτηση της δημόσιας σύμβασης
Αυτό σημαίνει ότι σήμερα η έκδοση του σχετικού τιμολογίου δεν μπορεί να εκδοθεί με την εφαρμογή της ΑΑΔΕ ή με εφαρμογή (ERP) που δεν περιλαμβάνει τον ειδικό μορφότυπο που τιμολογίου για το δημόσιο.
Ακόμη δεν μπορεί να σταλεί από την ίδια την επιχείρηση , αλλά μόνο από τον πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Προσοχή: Αν η επιχείρηση πρέπει να ενταχθεί σε πάροχο ηλεκτρονικής τιμολόγησης, λόγω της τιμολόγησης στο δημόσιο, τότε θα πρέπει να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση με πάροχο και όλα όσα εκδίδονται στην χονδρική της πώληση, τουλάχιστον.
Κίνητρα για την ηλεκτρονική τιμολόγηση
Η διοίκηση για να παρακινήσει τις επιχειρήσεις να ενταχθούν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση, μέσω του παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Ποιο συγκεκριμένα για όσους ενταχθούν έως 31.12.2024:
· Η προθεσμία φορολογικής παραγραφής της χρήσης, περιορίζεται κατά δύο (2) έτη, δηλαδή από 5 έτη γίνεται 3 έτη
· Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού που απαιτείται για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, αποσβένεται πλήρως στο έτος πραγματοποίησής της, προσαυξημένη κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)
· Η δαπάνη για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για το πρώτο έτος έκδοσης των παραστατικών πώλησης μέσω ηλεκτρονικής τιμολόγησης προσαυξάνεται κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%)
· Η προθεσμία για τα αιτήματα επιστροφής φόρου, τα οποία αφορούν το φορολογικό έτος ή τα φορολογικά έτη, για τα οποία οι εκδότες επιλέγουν και εφαρμόζουν αποκλειστικά την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ορίζεται σε σαράντα πέντε (45) ημέρες
Προσοχή: Για να έχει όλα τα παραπάνω οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εντάξουν στην ηλεκτρονική τιμολόγηση όλες τις πωλήσεις τους χονδρικές και λιανικές. Σε περίπτωση που εντάξουν μόνο την χονδρική ή μόνο την λιανική ή μόνο π.χ. τα υποκαταστήματα και όχι το κεντρικό και το αντίστροφο δεν θα έχουν τις ευνοϊκές διατάξεις που προαναφέραμε.
Εξαιρέσεις
Η υποχρέωση υποβολής ηλεκτρονικών τιμολογίων δεν εφαρμόζεται σε:
· Δημόσιες συμβάσεις ήσσονος αξίας μέχρι 2.500 ευρώ.
· Δημόσιες συμβάσεις μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 12 του ν. 4412/2016,
· Συμβάσεις μεταξύ αναθετουσών αρχών, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 247 του ν. 4412/2016
· Συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα, που ανατίθενται σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4413/2016
· Λοιπές δαπάνες το ύψος των οποίων είναι έως 2.500 ευρώ
Φορείς δημοσίου
Επειδή πολλοί ρωτούν ποιοι είναι αυτοί οι φορείς, τους παραθέτουμε σύμφωνα με το Άρθρο 14. «Ορισμοί [άρθρα 2 και 6(2) Οδηγίας 2011/85/ΕΕ]» του ν. 4270 (ΦΕΚ Α’ 143/28-6-2014), «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις.»
Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου, οι κάτωθι όροι έχουν την ακόλουθη έννοια:
α. Δημόσιος τομέας: περιλαμβάνει τη Γενική Κυβέρνηση, τα εκτός αυτής νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου (ΝΠΔΔ), καθώς και τις εκτός αυτής δημόσιες επιχειρήσεις και οργανισμούς του Κεφαλαίου Α’ του ν. 3429/2005 (Α’314), ανεξαρτήτως εάν έχουν εξαιρεθεί από την εφαρμογή του.
β. Γενική Κυβέρνηση: περιλαμβάνει τρία υποσύνολα, εφεξής αποκαλούμενα υποτομείς: της Κεντρικής Κυβέρνησης, των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ) και των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης (ΟΚΑ), σύμφωνα με τους κανόνες και τα κριτήρια του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ΕΣΟΛ). Οι φορείς εκτός Κεντρικής Διοίκησης, που περιλαμβάνονται στους υποτομείς της Γενικής Κυβέρνησης (εφεξής «λοιποί φορείς της Γενικής Κυβέρνησης»), προσδιορίζονται, ανά υποτομέα, από το Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, που τηρείται με ευθύνη της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής και αποτελούν ξεχωριστά νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από φορείς της Κεντρικής Διοίκησης ή από ΟΤΑ.
γ. Υποτομέας της Κεντρικής Κυβέρνησης: περιλαμβάνει την Κεντρική Διοίκηση και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, καθώς και τις Ανεξάρτητες Διοικητικές Αρχές που έχουν νομική προσωπικότητα, εφόσον τα παραπάνω περιλαμβάνονται στο Μητρώο Φορέων Γενικής Κυβέρνησης, αλλά δεν ανήκουν στους υποτομείς των ΟΤΑ και των ΟΚΑ.
δ. Υποτομέας ΟΤΑ: περιλαμβάνει: (αα) τους ΟΤΑ, οι οποίοι αποτελούνται από τους Δήμους (OTA A΄ βαθμού) και τις Περιφέρειες (OTA B΄ βαθμού) και (ββ) τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που ανήκουν, ελέγχονται ή χρηματοδοτούνται από τους ΟΤΑ.
ε. Υποτομέας OKA: περιλαμβάνει Ασφαλιστικά Ταμεία, Οργανισμούς Απασχόλησης και Οργανισμούς Παροχής Υπηρεσιών Υγείας.
στ. Κεντρική Διοίκηση ή Δημόσιο ή Κράτος: περιλαμβάνει την Προεδρία της Δημοκρατίας, τα Υπουργεία και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, καθώς και τις Ανεξάρτητες Αρχές που δεν έχουν νομική προσωπικότητα. Για λόγους στατιστικής ταξινόμησης, η Βουλή των Ελλήνων περιλαμβάνεται και αυτή στην Κεντρική Διοίκηση, σύμφωνα με τον Κανονισμό της, ως προς τον προϋπολογισμό εξόδων και τον ισολογισμό-απολογισμό αυτής. Οι φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και οι υποδιαιρέσεις τους σε ειδικούς φορείς είναι διοικητικές της μονάδες και μονάδες του προϋπολογισμού της, χωρίς αυτοτελή νομική προσωπικότητα.
Ο Αλωνιάτης Απόστολος είναι οικονομολόγος – φοροτεχνικός, Α’ Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Σύμβουλος Διοίκησης της PROSVASIS AEBE και συγγραφέας
Latest News
Γήρανση του πληθυσμού και μετανάστευση στην Ελλάδα
Ο παγκόσμιος πληθυσμός θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το 2090 προσεγγίζοντας τα 11 δισ. άτομα
Οχήματα: Όσα πρέπει να ξέρετε για την άρση ψηφιακής ακινησίας
Ποια είναι η διαδικασία για την άρση ακινησίας για ΙΧ οχήματα
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,
Τα ελληνικά ομόλογα... αλλάζουν πίστα - Η αναβάθμιση της Scope και η απόδοση του 10ετούς
Πώς φθάσαμε στην αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Scope Ratings - Τα ελληνικά ομόλογα αλλάζουν επίπεδο
Πότε θα καταβληθεί το δώρο Χριστουγέννων - Πόσα χρήματα θα πάρετε [παραδείγματα]
Το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 21 Δεκεμβρίου 2024 και η μη καταβολή του διώκεται ποινικά
Η προφητεία των 100 χιλιάδων δολαρίων στο Bitcoin ανοίγει την όρεξη για το Ethereum
Το επενδυτικό κλίμα παραμένει καλό σε παγκόσμιο επίπεδο και επιτρέπει ανάληψη πιο ριψοκίνδυνων θέσεων, όπως σε διάφορα κρυπτονομίσματα.
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR – Άρση ακινησίας
Προϋποθέσεις – Τέλη Κυκλοφορίας και Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο