Το νέο επεισόδιο στη Μέση Ανατολή που ξεκίνησε τα ξημερώματα, όταν ακούστηκε μια δυνατή έκρηξη κοντά στην πόλη Ισφαχάν του Ιράν, όπου βρίσκονται στρατιωτικές και πυρηνικές εγκαταστάσεις, απόρροια μίας «συμβολικής επίθεσης»- απάντησης του Ισραήλ σε αυτήν με ντρόουνς και πυραύλους του Ιράν πέρα από κάποιους αρχικούς τριγμούς δεν επηρέασε τις αγορές και τις οικονομίες οι οποίες απορροφήσαν τις όποιες αναταράξεις.
Ωστόσο η γεωπολιτική αστάθεια παραμένει όπως και οι φόβοι πως οι εξελίξεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν την κρίση σε περιφερειακό πόλεμο. Τι θα σημάνει όμως ένα τέτοιο κακό σενάριο για την παγκόσμια οικονομία και τις αγορές;
Συναγερμός σε FED και ΕΚΤ – Τα νέα σενάρια για τα επιτόκια
Σε ειδικό σημείωμα της ING, οι αναλυτές Inga Fechner, Rico Luman και Warren Patterson, κάνουν λόγο για απρόβλεπτες συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία καθώς οι γεωπολιτικές συγκρούσεις απειλούν τα Στενά του Ορμούζ που αποτελούν μια αρτηρία από την οποία διέρχεται το ένα πέμπτο της παραγωγής πετρελαίου. Όπως παρατηρούν, την ώρα που μεταφέρεται διά θαλάσσης το 80% των προϊόντων σε όλο τον κόσμο, οι θαλάσσιες οδοί από την Ερυθρά Θάλασσα έως τον Κόλπο του Αντεν επηρεάζονται όλο και περισσότερο από την πολιτική.
Εδώ και καιρό, τα Στενά Μπαμπ ελ Μαντέμπ και η Διώρυγα του Σουέζ, από όπου περνά το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου, έχουν διαταραχθεί από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι. Τα πλοία εξακολουθούν να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα με τις διελεύσεις να είναι κατά δύο τρίτα λιγότερες σε σχέση με πριν από έναν χρόνο, την ώρα που η ξηρασία στη Διώρυγα του Παναμά, από όπου περνά το 5% του θαλάσσιου εμπορίου, παρουσιάζει αργή βελτίωση, ενώ το γεωπολιτικό ρίσκο και στα Στενά της Ταϊβάν, που αποτελούν πύλη για τα μεγάλα λιμάνια της Κίνας αυξάνεται.
Τα Στενά του Ορμούζ είναι κρίσιμα για τη μεταφορά πετρελαίου, πετρελαϊκών προϊόντων και LNG. Σαουδική Αραβία, Ιράκ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κουβέιτ, Ιράν και Κατάρ παράγουν 22,8 εκατ. βαρέλια πετρελαίου την ημέρα και περίπου 20 εκατ. βαρέλια περνούν από εκεί καθημερινά. Αυτό αντιστοιχεί στο 20% της παγκόσμιας κατανάλωσης αργού και προϊόντων διύλισης.
Επιπλέον, σημαντικές ποσότητες LNG περνούν από τα Στενά του Ορμούζ, καθώς το Κατάρ μετέφερε το 2023 το 20% του παγκόσμιου εμπορίου LNG, ενώ η Ευρώπη είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη στην όποια διαταραχή της αγοράς αυτής, καθώς μετά τον πόλεμο Ουκρανίας – Ρωσίας στηρίζεται όλο και περισσότερο στο LNG.
Όπως εκτιμούσε εξάλλου και η Bank of America, αν η σύγκρουση δια αντιπροσώπων του Ιράν με το Ισραήλ μετατραπεί σε μία απευθείας σύγκρουση η εκτίναξη των τιμών των εμπορευμάτων θα μπορούσε να οδηγήσει σε στασιμοπληθωρισμό με το πετρέλαιο να κερδίζει ως και 40 δολ./βαρέλι, ενώ θα μπορούσε ο μαύρος χρυσός να ανέλθει ακόμη και 150 δολ/βαρέλι εάν ο πόλεμος γενικευτεί σε μία αχρείας κλίμακας περιφερειακή σύγκρουση.
Latest News
Στο 50% ρίχνει τα επιτόκια η Αργεντινή - Υποχωρούν σε μηνιαία βάση οι τιμές
Η κυβέρνηση Μιλέι παλεύει με τις αυξήσεις στις τιμές
Επιστρέφουν τα «χρυσά» μπόνους των τραπεζιτών της Goldman στο Λονδίνο
Η εταιρεία προσπαθεί να προσελκύσει ταλέντα
Κόβει τους εμπορικούς δεσμούς με το Ισραήλ, η Τουρκία
Το διμερές εμπόριο ανήλθε το 2023 σε 6,8 δισεκατομμύρια δολάρια
Θέση στην εταιρεία των Kellogg's παίρνει η επενδυτική TOMS
Οι καθαρές πωλήσεις της Kellanova έφτασαν τα 3,20 δισ. δολάρια στο τρίμηνο που έληξε στις 30 Μαρτίου
Ο Ιωάννης Τσακίρης διορίστηκε αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ
Ο Έλληνας πρώην υφυπουργός γίνεται μέλος της Διευθύνουσας Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
Φρένο στη Χρυσή Βίζα στην Ευρώπη μετά το ράλι στα ακίνητα
Τι ισχύει πλέον σε Ισπανία, Πορτογαλία και Ελλάδα
Βλέπει και πάλι το 70% ο πληθωρισμός στην Τουρκία
Δυσκολεύει το έργο της κεντρικής τράπεζας
Στα ραντάρ των Βρυξελλών για greenwashing Air France, KLM και Brussels Airlines
Τι αναζητά η Κομισιόν από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες
Πέθανε και δεύτερος πληροφοριοδότης για κενά ασφαλείας στην Boeing
Ο πρώην υπάλληλος της Spirit AeroSystems, Τζόσουα Ντιν, πέθανεμετά από ξαφνική ασθένεια, λέει η οικογένεια.
Ο ΟΟΣΑ «βλέπει» υψηλότερη ανάπτυξη για το 2024 - Οδηγούν οι ΗΠΑ με άνοδο 2,6%
Αύξηση με ρυθμό 3,1% για φέτος και 3,2% για το 2025, προβλέπει ο διεθνής οργανισμός