Στόχος μποϊκοτάζ έχουν γίνει στην Ασία αμερικανικοί κολοσσοί fast food, εξαιτίας της σχέσης τους με το Ισραήλ εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου στη Γάζα.
Πολλοί μουσουλμάνοι στην περιοχή άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος, μειώνοντας τη ζήτηση για γρήγορο φαγητό από αμερικανικές αλυσίδες.
Τα McDonald’s έγιναν στόχος μποϊκοτάζ μετά από φωτογραφίες και βίντεο που δημοσιεύτηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνοντας ότι τα καταστήματά τους στο Ισραήλ διένειμαν γεύματα στους στρατιώτες της χώρας μετά την επίθεση στις 7 Οκτωβρίου.
Ισραήλ: Πληρώνουν ακριβά το μποϊκοτάζ Starbucks και McDonald’s – O ρόλος του TikTok
Στη συνέχεια, ο δικαιοδόχος του brand στη Σαουδική Αραβία εξέφρασε τη συμπάθειά του για τους Παλαιστινίους και δώρισε δύο εκατομμύρια σαουδαραβικά ριάλ στη βοήθεια προς τη Γάζα. Οι δικαιοδόχοι σε άλλες χώρες με μεγάλο μουσουλμανικό πληθυσμό ακολούθησαν το παράδειγμά του, με αρκετές εταιρείες να εκφράζουν δημόσια την πολιτική τους ουδετερότητα.
«Όλοι επηρεάστηκαν, αυτό είναι κάτι που δεν συνειδητοποίησαν πολλοί, όχι μόνο οι δυτικές επωνυμίες, όλοι επηρεάστηκαν από τη σύγκρουση μετά τις 7 Οκτωβρίου», δήλωσε ο Brandon Guthrie, συνιδρυτής και γενικός συνεργάτης της Shatranj Capital Partners, στο Bloomberg Intelligence.
Ο αντίκτυπος στα McDonald’s και τα Starbucks ήταν σημαντικά υψηλότερος καθώς ήταν περισσότερο εκτεθειμένοι στην Αίγυπτο, στην Ιορδανία και στο Μαρόκο, είπε ο Guthrie.
Ενώ η McDonald’s δεν αποκάλυψε πόσο κόστισαν στην εταιρεία αυτά τα μποϊκοτάζ κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, ο διευθύνων σύμβουλός της Chris Kempczinski είπε σε μια γνωστοποίηση κερδών τον Φεβρουάριο ότι «ο πιο έντονος αντίκτυπος» ήταν στη Μέση Ανατολή, ενώ δέχθηκε πλήγμα και σε μουσουλμανικές χώρες όπως Ινδονησία και Μαλαισία.
Ορισμένα franchise της KFC στη ΝΑ Ασία επίσης δεν έχουν γλιτώσει από τα μποϊκοτάζ. Περισσότερα από 100 καταστήματα KFC στη Μαλαισία αναγκάστηκαν να κλείσουν προσωρινά. Η εταιρεία της Μαλαισίας QSR Brands (M) Holdings αναγκάστηκε να απευθύνει έκκληση στη μεγάλη μουσουλμανική καταναλωτική βάση, υποστηρίζοντας ότι έχει πάνω από 18.000 εργαζομένους στη χώρα, εκ των οποίων περίπου το 85% είναι μουσουλμάνοι.
Στο Πακιστάν, οι τοπικές μάρκες νερού και αναψυκτικών σε ορισμένα παντοπωλεία λαμβάνουν εξέχοντα χώρο και απολαμβάνουν την προτίμηση των καταναλωτών έναντι της Coca-Cola και της Pepsi, που είναι δημοφιλείς μάρκες εδώ και πολλές δεκαετίες στη χώρα.
Μάλιστα, αφίσες κυκλοφόρησαν μεταξύ Πακιστανών πολιτών καταγγελτικές των σχέσεων μεγάλων πολυεθνικών με το Ισραήλ.
Η εταιρεία κατασκευής συσκευασιών Pepsi και Coca-Cola είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 11% το τρίμηνο που έληξε στις 31 Μαρτίου και λόγω της «μείωσης της εγχώριας ζήτησης» από τις αντιδράσεις στην αναταραχή στη Μέση Ανατολή, ανέφερε στην τριμηνιαία έκθεσή της η Pakistan Aluminium Beverage Cans.
Εκτός από τη Μ. Ανατολή και την ευρύτερη περιοχή της Ασίας, και στη Βόρεια Αφρική το πρώτο κατάστημα KFC στην Αλγερία έκλεισε προσωρινά εν μέσω πανεθνικών διαδηλώσεων τον Απρίλιο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Arab News.
Και στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη, όπου η κοινή γνώμη είναι λιγότερο ομοιογενής, ο αντίκτυπος των μποϊκοτάζ είναι πιο δύσκολο να εξακριβωθεί, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Βαρσοβίας AmRest Holdings, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες fast food στην Ευρώπη με επωνυμίες όπως οι Burger King, KFC και Pizza Hut, δήλωσε στην έκθεσή της για το πρώτο τρίμηνο ότι ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή μπορεί «να επηρεάσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αλλάζοντας την τάση τους να καταναλώνουν και τον τρόπο που καταναλώνουν», αν και δεν έδωσε στοιχεία για το πόσο έχουν επηρεαστεί οι οικονομικές επιδόσεις τους.
Μια ευρωπαϊκή χώρα όπου ο αντίκτυπος είναι πιο συμπαγής, είναι η Γαλλία, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της McDonald’s Kempczinski. Η πτώση των πωλήσεων «εξαρτάται πολύ από το πού βρίσκεται το εστιατόριο και αν βρίσκεται σε μια μουσουλμανική γειτονιά», είπε.
Ενώ «όλοι εμφανίζουν μια τάση ανάκαμψης», τα McDonald’s και τα Starbucks μπορεί να χρειαστούν αρκετούς μήνες, ακόμα και μέχρι το τέλος του έτους, για να ανακάμψουν, καθώς δέχθηκαν τις μεγαλύτερες απώλειες, είπε ο Guthrie.
Latest News
Δύο τόνους... δολαρίων έστειλε στη Μόσχα ο Άσαντ - 250 εκατ. σε 100δόλαρα
«Το καθεστώς έπρεπε να φέρει χρήματα στο εξωτερικό σε ένα ασφαλές καταφύγιο για να μπορέσει να εξασφαλίσει την ωραία ζωή»
Κάγια Κάλας: Πρώιμη η χαλάρωση των κυρώσεων κατά της Συρίας
Η Κάγια Κάλας αναφέρθηκε στις κυρώσεις που έχουν επιβληθεί στη Συρία, ένα ζήτημα που απασχολεί ιδιαίτερα μετά την πτώση του καθεστώτος Άσαντ
Στήριξη από Λεπέν και την Κεντροαριστερά αναζητά ο νέος Γάλλος πρωθυπουργός
Ο Φρανσουά Μπαϊρού θα προσπαθήσει να κερδίσει τη στήριξη της Λεπέν για να περάσει τον προϋπολογισμό
Πού θα κλειδώσει το ουδέτερο επιτόκιο της ΕΚΤ - Ο εκτιμήσεις Κάζακς
Οι συζητήσεις για το ουδέτερο περιπλέκονται από το γεγονός ότι δεν μπορεί να μετρηθεί με ακρίβεια σε πραγματικό χρόνο
Σχέδιο για τόνωση των επενδύσεων με το premium «Made in Germany», προωθεί το SPD
Ο γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς έστειλε αίτημα στο κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα ώστε να διεξαχθεί ψήφος εμπιστοσύνης τη Δευτέρα
Τα 24ωρο των κεντρικών τραπεζών - Με μπαράζ μειώσεων στα επιτόκια κλείνει το 2024
Το 2025 αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα και σηματοδοτεί στροφή στις νομισματικές πολιτικές των τραπεζών
Συνεργασία και λύσεις - Πού βρίσκεται τελικά η ευρωπαϊκή απάντηση για τη στεγαστική κρίση;
Ακριβά ενοίκια και στεγαστικά δάνεια έχουν επιδεινώσει την στεγαστική κρίση στην Ευρώπη - Τι ζητούν οι πολίτες
Έρχεται το τέλος του ΠΟΕ με τον Ντόναλντ Τραμπ;
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου (ΠΟΕ) έτσι κι αλλιώς δεν λειτουργεί υποδειγματικά. Με τον Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο μάλλον θα καταρρεύσει. Ποιες θα είναι οι συνέπειες;
Μάριο Μόντι: «Η Ευρώπη δεν μπορεί άλλο να παραμείνει ένα βρέφος»
Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μάριο Μόντι μίλησε για την κρισιμότητα της επόμενης πενταετίας αλλά και για το δικαίωμα του βέτο
Στην ουρά οι τουρκικές εταιρείες για την ανοικοδόμηση της Συρίας
Πάνω από 11 δισ. δολάρια ήταν ήδη οι ζημιές σε 14 μεγάλες πόλεις και σε σημαντικούς κλάδους της οικονομίας από το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα