Στόχος μποϊκοτάζ έχουν γίνει στην Ασία αμερικανικοί κολοσσοί fast food, εξαιτίας της σχέσης τους με το Ισραήλ εν μέσω του συνεχιζόμενου πολέμου στη Γάζα.
Πολλοί μουσουλμάνοι στην περιοχή άλλαξαν τις καταναλωτικές τους συνήθειες από τότε που ξεκίνησε ο πόλεμος, μειώνοντας τη ζήτηση για γρήγορο φαγητό από αμερικανικές αλυσίδες.
Τα McDonald’s έγιναν στόχος μποϊκοτάζ μετά από φωτογραφίες και βίντεο που δημοσιεύτηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δείχνοντας ότι τα καταστήματά τους στο Ισραήλ διένειμαν γεύματα στους στρατιώτες της χώρας μετά την επίθεση στις 7 Οκτωβρίου.
Ισραήλ: Πληρώνουν ακριβά το μποϊκοτάζ Starbucks και McDonald’s – O ρόλος του TikTok
Στη συνέχεια, ο δικαιοδόχος του brand στη Σαουδική Αραβία εξέφρασε τη συμπάθειά του για τους Παλαιστινίους και δώρισε δύο εκατομμύρια σαουδαραβικά ριάλ στη βοήθεια προς τη Γάζα. Οι δικαιοδόχοι σε άλλες χώρες με μεγάλο μουσουλμανικό πληθυσμό ακολούθησαν το παράδειγμά του, με αρκετές εταιρείες να εκφράζουν δημόσια την πολιτική τους ουδετερότητα.
«Όλοι επηρεάστηκαν, αυτό είναι κάτι που δεν συνειδητοποίησαν πολλοί, όχι μόνο οι δυτικές επωνυμίες, όλοι επηρεάστηκαν από τη σύγκρουση μετά τις 7 Οκτωβρίου», δήλωσε ο Brandon Guthrie, συνιδρυτής και γενικός συνεργάτης της Shatranj Capital Partners, στο Bloomberg Intelligence.
Ο αντίκτυπος στα McDonald’s και τα Starbucks ήταν σημαντικά υψηλότερος καθώς ήταν περισσότερο εκτεθειμένοι στην Αίγυπτο, στην Ιορδανία και στο Μαρόκο, είπε ο Guthrie.
Ενώ η McDonald’s δεν αποκάλυψε πόσο κόστισαν στην εταιρεία αυτά τα μποϊκοτάζ κατά τη διάρκεια του τέταρτου τριμήνου, ο διευθύνων σύμβουλός της Chris Kempczinski είπε σε μια γνωστοποίηση κερδών τον Φεβρουάριο ότι «ο πιο έντονος αντίκτυπος» ήταν στη Μέση Ανατολή, ενώ δέχθηκε πλήγμα και σε μουσουλμανικές χώρες όπως Ινδονησία και Μαλαισία.
Ορισμένα franchise της KFC στη ΝΑ Ασία επίσης δεν έχουν γλιτώσει από τα μποϊκοτάζ. Περισσότερα από 100 καταστήματα KFC στη Μαλαισία αναγκάστηκαν να κλείσουν προσωρινά. Η εταιρεία της Μαλαισίας QSR Brands (M) Holdings αναγκάστηκε να απευθύνει έκκληση στη μεγάλη μουσουλμανική καταναλωτική βάση, υποστηρίζοντας ότι έχει πάνω από 18.000 εργαζομένους στη χώρα, εκ των οποίων περίπου το 85% είναι μουσουλμάνοι.
Στο Πακιστάν, οι τοπικές μάρκες νερού και αναψυκτικών σε ορισμένα παντοπωλεία λαμβάνουν εξέχοντα χώρο και απολαμβάνουν την προτίμηση των καταναλωτών έναντι της Coca-Cola και της Pepsi, που είναι δημοφιλείς μάρκες εδώ και πολλές δεκαετίες στη χώρα.
Μάλιστα, αφίσες κυκλοφόρησαν μεταξύ Πακιστανών πολιτών καταγγελτικές των σχέσεων μεγάλων πολυεθνικών με το Ισραήλ.
Η εταιρεία κατασκευής συσκευασιών Pepsi και Coca-Cola είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 11% το τρίμηνο που έληξε στις 31 Μαρτίου και λόγω της «μείωσης της εγχώριας ζήτησης» από τις αντιδράσεις στην αναταραχή στη Μέση Ανατολή, ανέφερε στην τριμηνιαία έκθεσή της η Pakistan Aluminium Beverage Cans.
Εκτός από τη Μ. Ανατολή και την ευρύτερη περιοχή της Ασίας, και στη Βόρεια Αφρική το πρώτο κατάστημα KFC στην Αλγερία έκλεισε προσωρινά εν μέσω πανεθνικών διαδηλώσεων τον Απρίλιο, σύμφωνα με δημοσίευμα του Arab News.
Και στην Ευρώπη
Στην Ευρώπη, όπου η κοινή γνώμη είναι λιγότερο ομοιογενής, ο αντίκτυπος των μποϊκοτάζ είναι πιο δύσκολο να εξακριβωθεί, σύμφωνα με το Bloomberg.
Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Βαρσοβίας AmRest Holdings, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες fast food στην Ευρώπη με επωνυμίες όπως οι Burger King, KFC και Pizza Hut, δήλωσε στην έκθεσή της για το πρώτο τρίμηνο ότι ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή μπορεί «να επηρεάσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, αλλάζοντας την τάση τους να καταναλώνουν και τον τρόπο που καταναλώνουν», αν και δεν έδωσε στοιχεία για το πόσο έχουν επηρεαστεί οι οικονομικές επιδόσεις τους.
Μια ευρωπαϊκή χώρα όπου ο αντίκτυπος είναι πιο συμπαγής, είναι η Γαλλία, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της McDonald’s Kempczinski. Η πτώση των πωλήσεων «εξαρτάται πολύ από το πού βρίσκεται το εστιατόριο και αν βρίσκεται σε μια μουσουλμανική γειτονιά», είπε.
Ενώ «όλοι εμφανίζουν μια τάση ανάκαμψης», τα McDonald’s και τα Starbucks μπορεί να χρειαστούν αρκετούς μήνες, ακόμα και μέχρι το τέλος του έτους, για να ανακάμψουν, καθώς δέχθηκαν τις μεγαλύτερες απώλειες, είπε ο Guthrie.
Latest News
Τα ιδιωτικά κεφάλαια γλυτώνουν φόρους και δεν λογοδοτούν σε κανέναν
Οι εταιρείες ιδιωτικών κεφαλαίων έχουν αποφύγει τη φορολόγηση χάρη σε ένα κενό, αποκαλύπτει νέα έρευνα της Οξφόρδης
Κλιματική αλλαγή: Μισός βαθμός Κελσίου… φέρνει τον πλανήτη σε σημείο χωρίς επιστροφή
Οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής εντείνουν τον ανταγωνισμό για πόρους όπως η γη, η τροφή και το νερό
Ποιες εταιρείες δίνουν «γη και ύδωρ» για να κρατήσουν τους υπαλλήλους τους
Ποιες κάνουν το επιπλέον βήμα για να κρατήσουν ευτυχισμένους τους υπαλλήλους τους
Ποιοι είναι πιθανότερο να εργάζονται αποκλειστικά είτε εξ αποστάσεως, είτε στο γραφείο
Κάποιοι θέλουν να εργάζονται από την ηρεμία του σπιτιού τους, ενώ άλλοι θέλουν την συναναστροφή και την παρέα συναδέλφων
Μια μείωση των επιτοκίων τον Δεκέμβριο «βλέπει» το γεράκι της Fed
Eίναι μια εύλογη πρόβλεψη είπε χαρακτηριστικά
«Μαρτύριο» για εκατομμύρια εργαζόμενους ο συνδυασμός εργασίας και φροντίδας γονιών
Υπολογίζεται ότι 29 εκατομμύρια εργαζόμενοι, από ανώτερα στελέχη έως υπαλλήλους λιανικής, εργάζονται ενώ φροντίζουν επίσης ένα ενήλικο μέλος της οικογένειας
Πόλεμοι, κλιματική κρίση, προσφυγιά συνθέτουν ένα δυστοπικό τοπίο
Τουλάχιστον 27,2 εκατομμύρια άνθρωποι αναγκάστηκαν να τραπούν σε φυγή το 2023
Για ποιες κεντρικές τράπεζες οι μειώσεις επιτοκίων παίρνουν παράταση
Οι αποφάσεις που αναμένονται μέσα στην εβδομάδα και τα διαφορετικά στάδια των νομισματικών κύκλων παγκοσμίως
To δύσκολο στοίχημα της πράσινης μετάβασης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού
Οι διοργανωτές θέλουν να αποδείξουν ότι το μεγαλύτερο αθλητικό γεγονός στον κόσμο μπορεί να γίνει πράσινο
Γιατί η ΙΚΕΑ σχεδιάζει νέα εργοστάσια σε χώρες της αμερικανικής ηπείρου
Οι νέες συνθήκες κάνουν ακριβότερο το εμπόριο και η σουηδική πολυεθνική θέλει να αυξήσει την παραγωγή στην Αμερική