Οι ασταθείς καιρικές συνθήκες είναι ένας κίνδυνος της ανοιχτής θάλασσας. Οι ασταθείς αγορές είναι εξίσου ύπουλες για τη βιομηχανία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η οποία μεταφέρει το 80% του όγκου των διεθνώς διακινούμενων εμπορευμάτων. Μια παγκόσμια πανδημία, η οποία κράτησε τους ανθρώπους στα σπίτια τους και δεν είχαν τίποτε άλλο να κάνουν από το να αγοράζουν, να αγοράζουν, να αγοράζουν, να αγοράζουν, έστειλε τις τιμές των εμπορευματοκιβωτίων στα ύψη.
Το 2022 η απόδοση του κεφαλαίου των ναυτιλιακών εταιρειών ξεπέρασε το 40%- τα μεγαλύτερα κέρδη ήταν τριπλάσια από τα συνολικά κέρδη των δύο προηγούμενων δεκαετιών μαζί. Οι τιμές και οι αποδόσεις έπεσαν καθώς η ζήτηση μειώθηκε και οι ναυτιλιακές εταιρείες άρχισαν να παραλαμβάνουν τα νέα πλοία που είχαν παραγγελθεί κατά τη διάρκεια της άνθησης.
Στη συνέχεια, οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα έκλεισαν σχεδόν τη διώρυγα του Σουέζ. Η διαταραχή έστειλε τους ναύλους πίσω σε επίπεδα ρεκόρ που είχαν ξεπεραστεί μόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Πόσο θα διαρκέσουν οι καλές εποχές αυτή τη φορά;
Υεμένη: Αναφορά για πυραυλική επίθεση των Χούθι κατά εμπορικού πλοίου νότια του Άντεν
Η καταστροφή της αξίας
Επιφανειακά, η απάντηση θα έπρεπε να είναι: καθόλου πολύ. Ιστορικά, η καταστροφή της αξίας ήταν ο κανόνας του κλάδου. Η Bernstein, ένας χρηματιστής, υπολογίζει ότι μεταξύ 2002 και 2019 η μέση απόδοση κεφαλαίου των ναυτιλιακών εταιρειών, 4,7%, έμεινε πίσω από το κόστος κεφαλαίου, το οποίο ήταν κατά μέσο όρο 10% περίπου.
Τα νέα πλοία χρειάζονται δύο χρόνια για να κατασκευαστούν. Σύμφωνα με την Bimco, μια οργάνωση του κλάδου, το 2023 ο παγκόσμιος στόλος πρόσθεσε χωρητικότητα περίπου 2,3 εκατ. ισοδύναμων μονάδων 20 ποδιών (το τυπικό μέτρο του μεγέθους των εμπορευματοκιβωτίων), ξεπερνώντας το προηγούμενο ετήσιο ρεκόρ κατά 37%.
Άλλο 1 εκατ. έφτασαν τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2024. Τον Φεβρουάριο οι ανησυχίες για την πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα οδήγησαν την A.P Moller-Maersk, τη δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, να προειδοποιήσει ότι θα μπορούσε να χάσει έως και 5 δισ. δολάρια φέτος.
Η Ερυθρά Θάλασσα και οι Χούθι
Τώρα η Maersk εκτιμά ότι θα έχει κέρδη προ φόρων ίσως 3 δισ. δολάρια. Τι άλλαξε; Ο Stephen Gordon της Clarkson’s, μιας ναυλομεσιτικής εταιρείας, επισημαίνει την αναστάτωση στην Ερυθρά Θάλασσα ως την κύρια αιτία της αυξανόμενης ζήτησης.
Οι Χούθι δεν δείχνουν κανένα σημάδι ότι θα ηρεμήσουν. Τις τελευταίες ημέρες ένας ναυτικός σκοτώθηκε, ένα πλοίο βυθίστηκε και ένα άλλο εγκαταλείφθηκε στις φλόγες από το πλήρωμά του.
Η υδάτινη οδός αντιπροσώπευε κάποτε το 30% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, αλλά το 90% των πλοίων που θα περνούσαν από τη διώρυγα αλλάζουν τώρα διαδρομή γύρω από την Αφρική, προσθέτοντας τουλάχιστον μία ή δύο εβδομάδες στα ταξίδια από την Ασία προς την Ευρώπη και την Αμερική.
Και τα μακρύτερα ταξίδια σημαίνουν ότι χρειάζονται περισσότερα πλοία για να μεταφέρουν τον ίδιο όγκο εμπορευμάτων σε μια δεδομένη περίοδο.
Η επίθεση στο Σουέζ συμβαίνει ακριβώς τη στιγμή που άλλες δυνάμεις δημιουργούν αέρα στα πανιά των ναυτιλιακών εταιρειών. Η παγκόσμια οικονομία έχει αποφύγει την ύφεση και η περίοδος κορύφωσης της κίνησης εμπορευματοκιβωτίων έχει φτάσει νωρίς, καθώς οι εισαγωγείς εφοδιάζονται για τα Χριστούγεννα προκειμένου να αποφύγουν τις διαταραχές, τους πιθανούς δασμούς και τις περαιτέρω αυξήσεις των ναύλων, εξηγεί η τράπεζα HSBC.
Το κόστος αποστολής ενός εμπορευματοκιβωτίου από τη Σαγκάη στη δυτική ακτή της Αμερικής έχει διπλασιαστεί από τα τέλη Απριλίου. Είναι τώρα περισσότερο από τέσσερις φορές μεγαλύτερο από ό,τι ήταν στις αρχές Δεκεμβρίου και μόνο 12% κάτω από το ανώτατο όριο του Φεβρουαρίου του 2022, όταν ξεκίνησε ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Η πλεονάζουσα ζήτηση
Εάν η Ερυθρά Θάλασσα παραμείνει δύσβατη μέχρι αργότερα φέτος, η επιπλέον ζήτηση θα μπορούσε λίγο πολύ να απορροφήσει τον αυξανόμενο στόλο, του οποίου η χωρητικότητα είναι έτοιμη να αυξηθεί κατά 8% φέτος. Εάν οι Χούθι υποχωρήσουν νωρίτερα, αυτό θα άφηνε πολλά από τα νέα πλοία σε αδράνεια.
Τι γίνεται με τα επόμενα χρόνια; Ο Vincent Clerc, διευθύνων σύμβουλος της Maersk, παραδέχεται ότι η πλεονάζουσα χωρητικότητα είναι και πάλι ένα πιθανό αποτέλεσμα. Ήδη πολλοί από τους αντιπάλους της Maersk χρησιμοποιούν το αναπάντεχο για να παραγγείλουν νέα πλοία.
Όμως ο κ. Clerc παραμένει αισιόδοξος ότι η υπερπροσφορά μπορεί να αποφευχθεί εάν οι ναυτιλιακές εταιρείες καθυστερήσουν να πάρουν πλοία από τους εκμισθωτές και διαλύσουν τα παλαιότερα πλοία νωρίτερα -καθόλου κακή ιδέα καθώς πρασινίζουν τους στόλους τους για να επιτύχουν τους στόχους για τις εκπομπές ρύπων. Αν και τα πράγματα είναι πιθανό να παραμείνουν «ασταθή και απρόβλεπτα», αυτό θα μπορούσε να σημαίνει ακόμη «μια δεκαετία ισχυρών συνθηκών αγοράς» για τη βιομηχανία.
Latest News
Γκίκας: «Ο προϋπολογισμός του 2025 βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας»
Ειδικότερα, στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, οι πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού είναι αυξημένες σε σχέση με το 2024
Υψηλή κερδοφορία για 8 στις 10 πιο μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες
Στο διάστημα Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2024 τα καθαρά κέρδη για τις κορυφαίες εταιρείες έφτασαν κοντά στα 20 δισ. δολάρια
Στυλιανίδης: Στο Συμβούλιο Επικρατείας θα φανεί ότι έχουμε δίκιο για τις άγονες γραμμές
Οι ευρωπαϊκές ενισχύσεις που συνδέονται με χρηματοδότηση ακόμα και από ειδικά κεφάλαια, μπορεί να ξεπεράσουν, για πρώτη φορά, τα δύο δισ. ευρώ, είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης
Στο ΣτΕ προσφεύγουν οι ακτοπλοϊκές για τις άγονες γραμμές - Τι απαντά το υπουργείο Ναυτιλίας
Δύο ακτοπλοϊκές εταιρείες προσέφυγαν στην Εθνική Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ)
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα