Μόλις το 3% των ναυτιλιακών εταιρειών με έδρα το Λεκανοπέδιο διαχειρίζεται το 20% του συνολικού υπό διαχείριση στόλου που γίνεται από το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης στον κόσμο, την περιοχή Αθήνας/Πειραιά.
Το ποσοστό αυτό είναι ουσιαστικά πολύ μικρό σε σύγκριση με το τι συμβαίνει σε άλλους κλάδους όπως π.χ. στις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών όπου οι τρεις πρώτες σε μέγεθος στόλου (MSC, Maersk και CMA CGM) ελέγχουν το 56% του στόλου των containerships.na
Ο υπό διαχείριση από την χώρα μας στόλος στην συντριπτική του πλειοψηφία ανήκει στην tramp ναυτιλία (χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια υγρών και αερίων) που είναι κατακερματισμένος και λειτουργεί σε καθεστώς πλήρους και ελεύθερου ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της ετήσιας έρευνας Greek Shipping Publications και των Ναυτικών Χρονικών 574 εταιρείες με έδρα την Αθήνα/Πειραιά διαχειρίζονται συνολικά 5.222 πλοία.
Tι δείχνει η έρευνα
Η έρευνα εστιάζει αποκλειστικά στα πλοία της ποντοπόρου ναυτιλίας που τα διαχειρίζονται εταιρείες από την Αθήνα/Πειραιά, που σημαίνει ότι στην έρευνα συγκαταλέγονται και οι εταιρείες ξένων συμφερόντων και οι ανεξάρτητες εταιρείες διαχείρισης πλοίων (third-party management εταιρείες) που έχουν επιλέξει τον Πειραιά/Αθήνα ως κέντρο διαχείρισης του στόλου τους ή ως τόπο λειτουργίας αντιπροσωπευτικού γραφείου.
Η κατανομή των εταιρειών του Λεκανοπεδίου Αττικής βάσει της ειδίκευσής τους καταδεικνύει εκ νέου ότι η χύδην φορτηγός ναυτιλία αποτελεί τον πυλώνα της πλοιοδιαχείρισης από τον Πειραιά/ Αθήνα. Από τις 574 εταιρείες που λαμβάνονται υπόψη στην έρευνα, το 72% διαχειρίζονται εξειδικευμένο στόλο που περιλαμβάνει αποκλειστικά είτε bulk carriers είτε δεξαμενόπλοια.
Συγκεκριμένα, υπάρχουν 291 εταιρείες που διαχειρίζονται αποκλειστικά bulk carriers και 122 εταιρείες που διαχειρίζονται αποκλειστικά δεξαμενόπλοια. Υπάρχει μία ακόμα σειρά επιχειρήσεων που διαχειρίζονται στόλους με έναν τύπο πλοίου και σε αυτές περιλαμβάνονται οκτώ επιχειρήσεις με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οκτώ επιχειρήσεις με πλοία μεταφοράς LNG, έξι επιχειρήσεις με πλοία μεταφοράς LPG και 34 επιχειρήσεις με πλοία άλλου τύπου, οι οποίες κυρίως επιδίδονται στη διαχείριση cargo ships, refrigerated ships, vehicle carriers και cement carriers. Συνολικά, δηλαδή, οι επιχειρήσεις που διαχειρίζονται στόλους με έναν τύπο πλοίου φτάνουν τις 469 και αποτελούν το 82% του συνολικού αριθμού των επιχειρήσεων.
Παράλληλα, στην έρευνα του 2024 καταγράφεται εκ νέου αύξηση του αριθμού των εταιρειών διαχείρισης διαφοροποιημένων στόλων που περιλαμβάνουν πλοία διαφορετικών ειδικεύσεων. Στον Πειραιά και στην Αθήνα καταγράφονται 105 εταιρείες αυτής της κατηγορίας έναντι 95 το 2023 και 83 το 2022. Η αύξηση αυτή αντανακλά την επιδίωξη των ναυτιλιακών επιχειρήσεων να συγκροτούν στόλους που παρέχουν τη δυνατότητα διαχείρισης του κινδύνου που δημιουργούν οι διακυμάνσεις στις διάφορες ναυλαγορές και αντίστοιχου περιορισμού της εξάρτησής τους από μία μόνο αγορά. Επιλέγουν, δηλαδή, μια εδραιωμένη στρατηγική που έχει στόχο τον περιορισμό του αντικτύπου της κυκλικότητας των ναυτιλιακών αγορών. .
Οι 574 εταιρείες διαχείρισης πλοίων σε Πειραιά και Αθήνα έχουν υπό την εμπορική ή/και λειτουργική διαχείρισή τους αθροιστικά 5.222 πλοία χωρητικότητας σχεδόν 443 εκατ. dwt. Σε κάθε επιχείρηση αντιστοιχούν κατά μέσο όρο 9,1 πλοία.
-Το 56% των εταιρειών (321) είναι μικρού μεγέθους και διαχειρίζονται έως και πέντε πλοία.
-Το 29% των εταιρειών (168) είναι μεσαίου μεγέθους και διαχειρίζονται στόλους που αποτελούνται από έξι έως δεκαπέντε πλοία.
-Μεγάλους στόλους με περισσότερα από 15 πλοία διαχειρίζονται 85 εταιρείες, δηλαδή το 15% του συνολικού αριθμού.
Εταιρείες μικρού μεγέθους
Ωστόσο οι 321 εταιρείες μικρού μεγέθους διαχειρίζονται αθροιστικά 843 πλοία, δηλαδή μόλις το 16% του στόλου. Στις εταιρείες μικρού μεγέθους περιλαμβάνονται 91 εταιρείες ενός πλοίου και 79 εταιρείες δύο πλοίων, οι οποίες αντιστοιχούν στο 52% των εταιρειών μικρού μεγέθους (170 από τις 321). Τον αριθμό των μικρών επιχειρήσεων συμπληρώνουν 55 εταιρείες διαχείρισης τριών πλοίων, 51 εταιρείες δια- χείρισης τεσσάρων πλοίων και 45 εταιρείες διαχείρισης πέντε πλοίων.
Εταιρείες μεσαίου μεγέθους
Οι 168 εταιρείες μεσαίου μεγέθους (29% των εταιρειών) διαχειρίζονται αθροιστικά 1.578 πλοία, δηλαδή το 30% του στόλου. Τόσο από πλευράς αριθμού όσο και από πλευράς μεγέθους στόλου, οι εταιρείες μεσαίου μεγέθους έχουν αυξήσει ελαφρώς τη δυναμική τους έναντι της έρευνας του 2023, οπότε και υπήρχαν 152 εταιρείες μεσαίου μεγέθους και διαχειρίζονταν 1.438 πλοία. Έως έναν βαθμό, η συγκεκριμένη εξέλιξη μπορεί να αποδοθεί στην αύξηση των εταιρειών που διαφοροποιούν τους στόλους τους. Από τις εταιρείες μεσαίου μεγέθους, οι 110 διαχειρίζονται από έξι έως δέκα πλοία, ενώ οι 58 από έντεκα έως δεκαπέντε πλοία.
Εταιρείες μεγάλου μεγέθους
Σε Πειραιά και Αθήνα βρίσκονται 85 εταιρείες μεγάλου μεγέθους, ο αθροιστικός στόλος των οποίων ανέρχεται σε 2.801 πλοία. Συνεπώς, το 15% των εταιρειών του Λεκανοπεδίου Αττικής διαχειρίζονται το 54% του στόλου. Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει για ακόμα ένα έτος την ισχυρή θέση των εταιρειών διαχείρισης μεγάλου μεγέθους για την πλοιοδιαχείριση από τον Πειραιά/Αθήνα.
Μάλιστα, υπάρχουν 16 εταιρείες που διαχειρίζονται έκαστη τουλάχιστον 50 πλοία. Ο αθροιστικός στόλος αυτών των εταιρειών αγγίζει τα 1.040 πλοία. Επομένως, το 3% των εταιρειών διαχειρίζονται αθροιστικά το 20% του στόλου
Ο στόλος
Ο στόλος που διαχειρίζονται οι επιχειρήσεις που είναι εγκατεστημένες στην Αθήνα και στον Πειραιά εξακολουθεί να είναι στόλος της χύδην φορτηγού ναυτιλίας, κατά κύριο λόγο με πλοία bulk carriers και tankers. Περισσότερα από οκτώ στα δέκα πλοία του στόλου (81%) είναι μεταφοράς χύδην ξηρών φορτίων και μεταφοράς πετρελαίου και παραγώγων του. Συγκεκριμένα, το 50% του στόλου (2.607 πλοία) απαρτίζεται από bulk carriers και το 31% (1.597) από δεξαμενόπλοια. Το 9% του στόλου είναι containerships, ενώ τα LNG carriers και τα LPG carriers καταλαμβάνουν το 6% του στόλου (3% και 3% αντίστοιχα). Ακόμα, το 4% του στόλου απαρτίζεται από πλοία άλλου τύπου. Τα συγκεκριμένα ποσοστά δεν παρουσιάζουν κάποια αξιοσημείωτη μεταβολή σε σύγκριση με εκείνα στην έρευνα του 2023._
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση