Στην τελική ευθεία εισέρχεται το μετρό Θεσσαλονίκης με τις προετοιμασίες να τρέχουν ακατάπαυστα για να μπει στις ράγες το 2024, το πλέον πολύπαθο δημόσιο έργο της Ελλάδας στον 21ο αιώνα με το κόστος του να αγγίζει, μαζί με την επέκταση της Καλαμαριάς, τα 2 δισ. ευρώ.
Το έργο επιτάχυνε, καλύπτοντας το χαμένο έδαφος, μετά και την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την INTRAKAT (CEO o Αλέξανδρος Εξάρχου) με την εταιρεία να διασφαλίζει την καταβολή των οφειλόμενων στους υπεργολάβους για να επιστρέψουν στο έργο, αφού αυτός ήταν και ο λόγος που οι εργασίες είχαν βγει εκτός χρονοδιαγράμματος.
Αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης
Η βασική γραμμή του μετρό θα υποδεχτεί τους επιβάτες τον Νοέμβριο του τρέχοντος έτους, αν τουλάχιστον λάβουμε υπόψιν τις επανειλημμένες διαβεβαιώσεις των αρμοδίων. Βέβαια οι Θεσσαλονικείς μετά από τόσα χρόνια ανεκπλήρωτων υποσχέσεων με ημερομηνίες λειτουργίας που συνεχώς αναθεωρούνταν, κρατούν μικρό καλάθι. Αυτή τη φορά ωστόσο φαίνεται πως είμαστε μία ανάσα πριν κοπεί το πρώτο εισιτήριο.
Από Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό έως Νέα Ελβετία, η Θεσσαλονίκη θα έχει ένα μετρό μήκους 9,6 χλμ., 13 σταθμών, που θα ανακουφίσει σε ένα βαθμό (δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις) την ανοιχτή πληγή του κυκλοφοριακού της πόλης.
Αυτή τη στιγμή, οι κατασκευαστικές εργασίες έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί (ποσοστό προόδου 99%) με μόνη εκκρεμότητα τον σταθμό Βενιζέλου που θα παραδοθεί τον Σεπτέμβριο.
Πάνω από 300.000 επιβάτες
Όταν μέσα στο 2025 μπει σε λειτουργία η επέκταση προς Καλαμαριά, μήκους επιπλέον 4,8 χλμ και 5 σταθμών, το μετρό θα έχει συνολικό μήκος περίπου 14,5 χλμ, 18 σταθμούς, θα εξυπηρετεί περί τις 315.000 επιβάτες ημερησίως, περιορίζοντας την κυκλοφορία των ΙΧ κατά 60.000 και οδηγώντας σε μείωση των CO2 κατά 212 τόνους αντίστοιχα ημερησίως.
Σταθμοί
Οι σταθμοί του βασικού έργου του μετρό Θεσσαλονίκης είναι: Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Πλατεία Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Συντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία.
Οι σταθμοί της επέκτασης προς Καλαμαριά (το μετρό αναμένεται να φτάσει εκεί το β’ εξάμηνο του 2025), είναι: Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη, Μίκρα. Για να λειτουργήσουν όμως όλα όπως πρέπει όταν φτάσει η ιστορική μέρα που το μετρό θα σφυρίξει, οι προετοιμασίες έχουν πάρει φωτιά με δοκιμές και ελέγχους ασφαλείας να πατούν γκάζι.
Ο ανάδοχος κατασκευής ( Άκτωρ και Hitachi) τσεκάρει και… τεστάρει ενδελεχώς τις υποδομές, τα συστήματα λειτουργίας και στο τροχαίο υλικό. Οι δοκιμές αυτές γίνονται υπό την ομπρέλα της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., η οποία τσεκάρει ενδελεχώς την ποιότητα της κατασκευής και τη λειτουργικότητα των υποδομών , έχοντας από κοντά της στελέχη του αναδόχου Λειτουργίας και Συντήρησης, δηλαδή της ΤΗΕΜΑ Α.Ε. (κοινοπραξία της ιταλικής ATM που έχει αναλάβει το μετρό της Κοπεγχάγης και της γαλλική EGIS), που «μαθαίνουν» τα συστήματα του μετρό.
Χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό αλά Κοπεγχάγη
Αξίζει να σημειωθεί πως οι σταθμοί της Θεσσαλονίκης είναι διαφορετικοί από εκείνους της Αθήνας ενώ το μετρό της συμπρωτεύουσας δεν θα διαθέτει οδηγό αλλά τουλάχιστον το πρώτο διάστημα κάποιους συνοδούς ασφαλείας οι οποίοι θα διασφαλίζουν πως όλα κυλούν ομαλά, εντοπίζοντας παράλληλα πιθανές δυσλειτουργίες. Οι ίδιοι μπορούν να λειτουργήσουν και χειροκίνητα τον συρμό, αν για κάποιο λόγο σταματήσει.
Συρμοί κάθε 2,5 λεπτά
Συνοδοί υπάρχουν και στο μετρό της Κοπεγχάγης, το οποίο είναι της αντίστοιχης λογικής με το μετρό της Θεσσαλονίκης. Κατά την έναρξη της βασικής γραμμής, η συχνότητα των δρομολογίων, σύμφωνα με την λειτουργό εταιρεία του μετρό, την THEMA, θα είναι κάθε 2,5 λεπτά και λίγους μήνες αργότερα, όταν ξεκινήσει και η λειτουργία της επέκτασης προς Καλαμαριά, θα μειωθεί στο 1,5 λεπτό.
Το μετρό Θεσσαλονίκης θα διαθέτει 18 υπερ – αυτόματους συρμούς τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους.
Εισιτήριο
Το εισιτήριο θα έχει κόστος 90 λεπτά του ευρώ και διάρκεια 70 λεπτά. Σε μεταγενέστερο χρόνο θα γίνει και το «πάντρεμα» με τα συστήματα του ΟΑΣΘ για να μπορούν οι επιβάτες με ένα εισιτήριο (και μία μικρή αύξηση του τιμήματος) να χρησιμοποιούν μετρό και λεωφορείο.
Στα δύο άκρα της βασικής γραμμής θα λειτουργήσουν δύο βασικοί συγκοινωνιακοί κόμβοι. Στην δυτική άκρη, τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, αυτό έχει επιτευχθεί εδώ και χρόνια λόγω του τρένου. Στην ανατολική άκρη, στην Νέα Ελβετία, πρόσφατα έπεσαν υπογραφές στη σύμβαση για την δημιουργία αντίστοιχου κόμβου, από το σχήμα που κατασκευάζει την γραμμή ΑΚΤΩΡ-WEBUILD-HITACHI. O νέος αυτός κόμβος θα προσφέρει υπηρεσίες μεταβίβασης του μετρό με λεωφορεία, ταξί, ίσως στο μέλλον και ΚΤΕΛ.
Η σύμβαση προβλέπει την κατασκευή του αδιάνοικτου τμήματος της οδού Μιχαήλ Ψελλού, μήκους περίπου 500 μ., την αναδιαμόρφωση των εκατέρωθεν κόμβων σύνδεσής της με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο και τη δημιουργία ενός σύγχρονου Σταθμού Μετεπιβίβασης αστικών λεωφορείων, ταξί και οχημάτων Ι.Χ.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 10,47 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί ταυτόχρονα σχεδόν ταυτόχρονα με τη λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης, τον Νοέμβριο. Βέβαια για ένα διάστημα εν θα υπάρξει πάρκινγκ για ΙΧ αυτοκίνητα στον σταθμό της Νέας Ελβετίας.
Φουλάρουν οι μηχανές
Στην ΤΗΕΜΑ αυτή την εποχή προχωρά η στελέχωση με προσωπικό ενώ ήδη τρέχει η εκπαίδευση, θεωρητική και πρακτική του προσωπικού της εταιρείας. Το προσωπικό της νεοσύστατης εταιρείας θα πρέπει μέχρι τον Νοέμβριο να είναι σε θέση να εκτελέσει το συγκοινωνιακό έργο της βασικής γραμμής αλλά και τις καθημερινές εργασίες συντήρησης. Αυτό το ορόσημο μπορεί να είναι το πιο αφανές αλλά είναι ίσως και το πιο κρίσιμο. Η κατασκευή ολοκληρώνεται ( και το στοίχημα θα μεταφερθεί στην εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης.
Latest News
Γιατί η Αττική Οδός είναι παντός καιρού asset - Τα οφέλη για τους μετόχους της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα με συνολικό τίμημα 3,270 δισ. ευρώ
Χατζηδάκης για Αττική Οδό: Η Ελλάδα ξεφεύγει από την εποχή του κρατισμού
Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως «εισρέουν περισσότερα από 3,2 δισ. εκατ. ευρώ για τα κρατικά ταμεία» και «μειώνεται ισόποσα το δημόσιο χρέος της χώρας μας»
Διαφανής και αποδοτική και για τις δύο πλευρές η συμβαση της Αττικής Οδού, λέει ο Σταϊκούρας
Με τη νέα σύμβαση προβλέπεται υψηλό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο, ύψους 3,27 δισ. ευρώ
Νέα εποχή με ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό - Η σύμβαση και τα διόδια
Η Αττική Οδός έχει μήκος περίπου 70 χλμ. και κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης
Ποια έργα υποδομών πάνω από 5 δισ. ευρώ μπήκαν στο Ταμείο Ανάκαμψης
Πάνω από 18 έργα υλοποιούνται έχοντας ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης
Ξεκινά ο διαγωνισμός για το Επιχειρηματικό Πάρκο στο πρώην Στρατόπεδο Γκόνου
Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 30 έτη κατ’ ελάχιστο και ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε περίπου 260 εκατ. ευρώ
Σε τροχιά υλοποίησης 32 φράγματα προϋπολογισμού 1 δισ. ευρώ
Τι είπε ο υπουργός μεταφορών στο 4ο Συνέδριο Φραγμάτων και Ταμιευτήρων για την πορεία υλοποίησης των δημόσιων έργων που αφορούν φράγματα
Πώς θα κλείσει η χρονιά για το αεροδρόμιο «Μακεδονία» το 2024
Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» αναμένεται να προσελκύσει φέτος περίπου 7,2- 7,3 εκατ. επιβάτες - Τα σχέδια της Fraport
Υπογραφές ΟΣΕ με Γερμανικούς Σιδηρόδρομους για παροχή τεχνογνωσίας
Μεταξύ άλλων προβλέπεται Αξιολόγηση της οργάνωσης, των διαδικασιών και της δομής του Εκπαιδευτικού Κέντρου του ΟΣΕ
OT FORUM - Μπενρουμπή: Η ΜΕΤΚΑ θα διπλασιάζει το αποτέλεσμά της τα επόμενα δύο χρόνια
Ο CEO της METKA μίλησε στο στούντιο του ΟΤ για τον κλάδο των κατασκευών και τους στόχους της εταιρείας