Προ των πυλών βρίσκεται από το ΤΑΙΠΕΔ η προκήρυξη του διαγωνισμού, που εκτιμάται πως θα μαγνητίσει το ενδιαφέρον των επενδυτών, για την ολική αναμόρφωση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου στην Θεσσαλονίκη και την μετατροπή της έκτασης σε Logistic Center.
Το αργότερο το φθινόπωρο το ΤΑΙΠΕΔ θα προκηρύξει τον διαγωνισμό (ως «Επιχειρηματικό Πάρκο Μεμονωμένης Μεγάλης Μονάδας») για τον οποίο καλλιεργούνται υψηλές προσδοκίες.
Η θέση του ακινήτου είναι κομβική, κοντά στον λιμένα Θεσσαλονίκης (στον δήμο Δέλτα), με «βλέμμα» στραμμένο στην Εγνατία Οδό και στις σιδηροδρομικές συνδέσεις, ενώ θα μπορούσε να διαδραματίσει ευρύτερο στρατηγικό ρόλο με αιχμή και τις Βαλκανικές χώρες και αγορές.
Η σιδηροδρομική σύνδεση της έκτασης με τον Εμπορικό Σταθμό του ΟΣΕ και τον ΟΛΘ αν και υπαρκτή, έχει εγκαταλειφθεί εδώ και πολλά χρόνια με την άμεση αναβάθμισή της να κρίνεται αναγκαία για να αποτελέσει το Logistic Center τον ρόλο του, αν και εφόσον προχωρήσει η επένδυση.
Η ευκαιρία της Θεσσαλονίκης
Εμπορευματικός πόλος διεθνούς εμβέλειας διεκδικεί με αξιώσεις να γίνει η Θεσσαλονίκη καθώς μπαίνουν, έστω και με αργούς ρυθμούς, τα θεμέλια για να δημιουργηθεί κέντρο Logistics στην πόλη με το πρώην στρατόπεδου Γκόνου να αλλάζει μορφή, μετά από χρόνια ακινησίας.
Το Logistics Center θα υλοποιηθεί σε έκταση 672 στρ. του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, που βρίσκεται σε προνομιακή θέση σε απόσταση 3 χλμ. από την Εγνατία και 500μ. από τη σιδηροδρομική γραμμή.
120 – 260 εκατ. ευρώ η επένδυση
Το ύψος της επένδυσης ανάλογα με το μείγμα χρήσεων logistics και μεταποίησης που θα επιλεγεί εκτιμάται από 120 ως και 260 εκατ. ευρώ και φιλοδοξεί να αποτελέσει την πύλη για προϊόντα από τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τα οποία έχουν, ήδη εκφράσει, σε θεωρητικό βέβαια επίπεδο, ενδιαφέρον για μια τέτοια επένδυση στη Βόρεια Ελλάδα.
Βάσει των σεναρίων που έχουν εξετασθεί, η εσωτερική απόδοση των ιδίων κεφαλαίων εκτιμάται περί το 10% και το project IRR ανέρχεται σε 6-7%, ενώ αναμένονται οφέλη άνω των 325 εκατ. ευρώ σε όρους Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, με το 30% αυτών να είναι άμεσα.
Επίσης, υπάρχουν εκτιμήσεις για οφέλη άνω των 300 εκατ. ευρώ σε βάθος χρόνου σε επίπεδο Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας, εκ των οποίων τα 30 εκατ. ευρώ θα είναι άμεσα (όταν γίνει η επένδυση).
Τα οφέλη και η γέφυρα Ευρώπης – Αφρικής
Η δημιουργία logistics center στην έκταση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου, εφόσον προχωρήσει το μεγαλεπήβολο πλάνο, θα ανοίξει νέους αναπτυξιακούς δρόμους για την Θεσσαλονίκη και την Βόρεια Ελλάδα.
Αν το project πάρει σάρκα και οστά, πόσω μάλλον αν κουμπώσει με τα κέντρα logistics που βρίσκονται στα σκαριά από ΟΛΘ και Dimand η Θεσσαλονίκη και ευρύτερα η Βόρεια Ελλάδα θα μπουν για τα καλά στο παιχνίδι, με τους επενδυτικούς τους ορίζοντες να διευρύνονται και την περιοχή να «αποθηκεύει» επενδύσεις από διεθνούς εμβέλειας παίκτες.
Η Θεσσαλονίκη, αν κερδίσει το στοίχημα, θα είναι σε θέση να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στη νέα εποχή των διεθνών μεταφορών, όντας δίοδος μεταφοράς προϊόντων μεταξύ Ευρώπης – Αφρικής, στήνοντας μία «γέφυρα» ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και όχι μόνο οικονομία.
Το έργο αναμφίβολα θα διευκολύνει το εξαγωγικό επιχειρείν και θα αποτελέσει κίνητρο εξαγωγικής δραστηριότητας για νέες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμβάλλοντας καθοριστικά στην οικονομική ανάπτυξη της πόλης. Το εγχείρημα φέρει την «σφραγίδα» του ΤΑΙΠΕΔ και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF) που περνούν από κόσκινο όλες τις λεπτομέρειες.
Το γεωπολιτικό πλαίσιο
Σε μία εποχή συνεχών γεωπολιτικών ανακατατάξεων η εξέλιξη και η επιτυχής ή όχι κατάληξη του διαγωνισμού για το πρώην στρατόπεδο θα εξαρτηθεί από την στρατηγική που θα επιδείξουν μεγάλες εταιρείες logistics, σε μία περίοδο μάλιστα που είναι κρίσιμο μία χώρα να είναι σε θέση να διαθέτει ένα σύγχρονο και αποδοτικό δίκτυο εφοδιαστικής αλυσίδας και εμπορευματικών ροών.
Εκτιμάται πάντως πως ο διαγωνισμός θα προσελκύσει μεγάλους παίκτες, ακόμα και με συνέργειες επενδυτικών σχημάτων, καθώς το διακύβευμα, λόγω της κομβικής θέσης του logistic center, είναι κρίσιμο.
Μικρό καλάθι
Σε κάθε περίπτωση, καλό θα είναι να κρατάμε μικρό καλάθι. Επειδή και στο παρελθόν είχαν προηγηθεί απόπειρες αξιοποίησης του πρώην στρατοπέδου Γκόνου (αυτή τη φορά βέβαια φαίνεται πως προχωρούν ικανοποιητικά οι διαδικασίες) αλλά όλες στέφθηκαν από παταγώδη αποτυχία και με δεδομένη την κακή «φήμη» της Θεσσαλονίκης στην ταχύτητα υλοποίησης μεγάλων έργων, η καλλιέργεια υπέρμετρων προσδοκιών πρέπει να αποφεύγεται.
Με «οδηγό» την Φυλή
Αξίζει να σημειωθεί πως τo TAIΠΕΔ τρέχει ήδη τον διαγωνισμό, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του Επιχειρηματικού Πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής, επένδυση που εκτιμάται πως θα αγγίξει το 1 δισ. ευρώ. Το μοντέλο της Φυλής θα ακολουθήσει το ΤΑΙΠΕΔ και για τον Γκόνο, αξιοποιώντας την «τεχνογνωσία» που απέκτησε.
Ο προτιμητέος επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του Επιχειρηματικού Πάρκου του Δήμου Φυλής. Η συνολική έκταση που προορίζεται για παραχώρηση είναι περίπου 412.000 τ.μ.
Η διάρκεια της Σύμβασης Παραχώρησης θα αντιστοιχεί σε 35 έτη κατ’ ελάχιστο.
Το Επιχειρηματικό Πάρκο, συνολικής επιφάνειας περίπου 437 στρεμμάτων, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, πράσινο και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής, όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας.
Στις προβλεπόμενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαμβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυμάτων – ξενοδοχείων, για την ορθή λειτουργία του Επιχειρηματικού Πάρκου.
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου