Το κουμπί πατήθηκε και η αντίστροφη μέτρηση ξεκίνησε για μία παρέμβαση – αναπτυξιακή τομή η οποία μπαίνει στις ράγες μετά από φαγούρα σχεδόν 20 χρόνων, με στόχο να αναμορφώσει ριζικά την Θεσσαλονίκη.
Υπερταμείο: Ανοιξε ο δρόμος για την ανάπλαση της ΔΕΘ
Η ανάπλαση της ΔΕΘ (θα την «τρέξει» η Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του ΤΑΙΠΕΔ) η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το 2026 (προκήρυξη διαγωνισμού το 2025) και να ολοκληρωθεί μετά το 2031, θα αλλάξει το πρόσωπο της Θεσσαλονίκης με τις παρεμβάσεις που θα απαιτηθούν να μεταβάλλουν το DNA της πόλης.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός αγγίζει τα 300 εκατ. ευρώ. Το έργο θα ανατεθεί σε ιδιώτη, έπειτα από διεθνή διαγωνισμό, με σύμβαση παραχώρησης διάρκειας 35 ετών.
Πρόσφατα μάλιστα έπεσαν υπογραφές για το απαιτητικό εγχείρημα της ανάπλασης μεταξύ του Growthfund, της ΔΕΘ – HELEXPO και της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF – Project Preparation Facility) του ΤΑΙΠΕΔ.
Η τριμερής σύμβαση επισημοποιεί την έναρξη των σταδίων για τη διενέργεια του Διεθνούς Ανοικτού Διαγωνισμού Παραχώρησης.
Ειδικότερα, η ΔΕΘ/Helexpo αναθέτει στην Μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ να λειτουργήσει ως φορέας ωρίμανσης στο Έργο της Ανάπλασης της ΔΕΘ, να προετοιμάσει τα τεύχη δημοπράτησής του και να διενεργήσει το διαγωνισμό. Το Growthfund, ως μέτοχος, συνυπογράφει, συνεχίζοντας να διευκολύνει τη συνεργασία των εμπλεκόμενων μερών, μεριμνώντας για την απρόσκοπτη εκτέλεση του έργου.
Τι προβλέπει το σχέδιο
Βάσει του σχεδίου που έχει προκριθεί, θα δημιουργηθεί υπερσύγχρονο συνεδριακό κέντρο χωροθετημένο στην περιοχή προς τη Λεωφόρο Στρατού και την 3ης Σεπτεμβρίου και ξενοδοχείο εμβληματικής μορφής, περίπου 150 δωματίων, προς την πλευρά της οδού Αγγελάκη.
Σχεδόν το 6ο% θα είναι κοινόχρηστος χώρος, αστικό πάρκο με έντονο το υδάτινο στοιχείο. Το νέο εκθεσιακό, θα έχει τέσσερα εκθεσιακά περίπτερα, μαζί με το συνεδριακό, συνολικής δόμησης 47.000 τ.μ. και 1.100 θέσεις πάρκινγκ, business center και ξενοδοχείο boutique. Τα δύο τελευταία θα παραχωρηθούν σε ιδιώτη για 35 χρόνια.
Με την ανάπλαση δημιουργείται ένας μεγάλος χώρος ανοιχτός στους πολίτες και διαπερατός από την Αγγελάκη μέχρι τη Λεωφόρο Στρατού. Τα περίπτερα, που θα συνδέονται μεταξύ τους με αερογέφυρες, θα έχουν βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και οι ενεργειακές ανάγκες του νέου εκθεσιακού κέντρου θα είναι μειωμένες κατά 70% σε σχέση με εκείνες του σημερινού.
Πάνω από το 60% της έκτασης των 165 στρεμμάτων -συμπεριλαμβανομένων και των 14 στρεμμάτων της Αγίας Φωτεινής- θα αποδοθεί στην πόλη ως Μητροπολιτικό Πάρκο και χώρος πρασίνου με την εικόνα της κέντρου της Θεσσαλονίκης, που χτυπά μέχρι σήμερα η καρδιά της ΔΕΘ, να μετασχηματίζεται ριζικά.
Πώς θα γίνει πράξη
Η ανάπλαση θα υλοποιηθεί με το μοντέλο ΣΔΙΤ (δημόσια και ιδιωτική χρηματοδότηση). Το δημόσιο θα εισφέρει 120 εκατ. (από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το Περιφερειακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ της Κεντρικής Μακεδονίας) ενώ από ιδιώτες και τραπεζικό δανεισμό θα προέλθουν τα υπόλοιπα 180 εκατ. ευρώ.
Βέβαια δεν διευκρινίζεται το ακριβές ποσό που θα βάλει ο ιδιώτης, συνεπώς αν δανειστεί η ΔΕΘ – Ηelexpo δεν αποκλείεται η δημόσια συμμετοχή να ξεπεράσει κατά πολύ τα 120 εκατ. ευρώ.
Βάσει όσων έχει αναφέρει το Υπερταμείο, «ο δημόσιος χαρακτήρας της ΔΕΘ-HELEXPO διασφαλίζεται οριστικά, καθώς η εταιρεία παραμένει 100% θυγατρική του Υπερταμείου». Βέβαια, όπως συμβαίνει και σήμερα, o ιδιώτης θα μπορεί σε συνεννόηση με την ΔΕΘ να εκμεταλλεύεται εμπορικά εκθεσιακούς και συνεδριακούς χώρους.
Το roadmap
Bάσει του χρονοδιαγράμματος:
Εντός του 2025 αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες και να έχει δημοσιευτεί το τεύχος του Διαγωνισμού.
Έως το Α εξάμηνο του 2026 προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί ο Διαγωνισμός και θα έχει αναδειχθεί ο Ανάδοχος.
Το Β’ εξάμηνο 2026 αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευαστική περίοδος. Το Έργο θα υλοποιείται και θα παραδίδεται τμηματικά, ώστε να μην διακοπεί η λειτουργία του Διεθνούς Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου Θεσσαλονίκης.
Έως το 2031 εκτιμάται πως θα έχει ολοκληρωθεί το σύνολο των εργασιών.
Τα οφέλη
Για την ανάπλαση της ΔΕΘ θα χρειάζονταν πέντε χρόνια, αλλά επειδή η Έκθεση θα συνεχίσει παράλληλα να λειτουργεί, οι εργασίες προβλέπεται να ολοκληρωθούν το 2031.
Η επίδραση στη συνολική οικονομική δραστηριότητα της πόλης μετά από την ολοκλήρωση του έργου εκτιμάται ότι θα ανέρχεται στα 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Η ανάπλαση θα ενισχύσει άμεσα ή έμμεσα την αγορά εργασίας με πάνω από 1.500 θέσεις εργασίας ετησίως
Οι μνηστήρες
Σε κάθε περίπτωση η πορεία του project, δεδομένου και του βεβαρημένου ιστορικού της Θεσσαλονίκης όταν εξαγγέλεται πομπωδώς ένα μεγάλο έργο υποδομών, μόνο ανέφελη δεν προμηνύεται καθώς όποιος βάλει κεφάλαια (ήδη εκφράζεται πρώιμο ενδιαφέρον από μεγάλες εταιρείες Real Estate, εγχώριες και ξένες) θα απαιτήσει και κάποια ανταλλάγματα τα οποία στην πράξη θα διαφανεί αν καλύπτει το υπάρχον σχέδιο το οποίο προβλέπει μετά την ανάπλαση, τη λειτουργία, διαχείριση και εκμετάλλευση του Εκθεσιακού και Συνεδριακού Κέντρου να την έχει η ΔΕΘ-HELEXPO, ενώ ο ανάδοχος θα μπορεί να αξιοποιεί εμπορικά τους χώρους για την οργάνωση γεγονότων. Η επιτυχής ολοκλήρωση της ανάπλασης ενδεχομένως να είναι και το μεγαλύτερο στοίχημα για τις αναπτυξιακές προοπτικές της Θεσσαλονίκης, μετά την λειτουργία του μετρό.
Κρίσιμος παράγοντας ελκυστικότητας για την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους επενδυτές θα αποτελέσουν οι λεπτομερείς όροι του διαγωνισμού οι οποίοι θα πρέπει να διασφαλίζουν την βιωσιμότητα του εγχειρήματος και για το δημόσιο αλλά και για τον ιδιώτη επενδυτή.
Latest News
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα
Άλμα 55,5% για τα EBITDA της Alumil – Τι δήλωσε ο Μυλώνας
Ο επικεφαλής της Alumil σημείωσε ότι το εννεάμηνο του 2024 αναδεικνύει την ALUMIL ως πρωταγωνιστή στον κλάδο
Ανδριόπουλος (Dimand): H Ελλάδα μπορεί να έχει ανάπτυξη για τα επόμενα 30 χρόνια
Η ελληνική αγορά ακινήτων «δεν είναι φούσκα» καθώς η ανάπτυξη δεν βασίζεται σε δανεισμό τόνισε ο CEO της Dimand, Δημήτρης Ανδριόπουλος, κατά την παρουσία του στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου