Ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα έρθουν τα επόμενα χρόνια αρχής γενομένης από τον Μάιο του 2025, ενώ την ίδια στιγμή η κυβέρνηση μειώνει ελαφρώς τις δαπάνες για τις άγονες γραμμές.
Όπως εξήγησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Διονύσης Θεοδωράτος, μιλώντας στο πλαίσιο του ITC 2024 – 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες θα αγγίζει τα 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031, με βάση τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων για τους ρύπους με βάση μελέτη του ΙΟΒΕ για το ΣΕΕΝ.
Νέο deal στην ακτοπλοΐα – Πώς αλλάζουν τον χάρτη τα νέα (ακριβά) καύσιμα
Όπως ανέφερε, το αυξημένο κόστος που φέρνει η υποχρέωση για νέα καύσιμα από το Μάιο του 2025 τα οποία είναι πιο ακριβά κατά 20%, θα έπρεπε να προβλέπεται στο διαγωνισμό του υπουργείου Ναυτιλίας για τα δρομολόγια των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας με αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων κατά ελάχιστο 8,3% και παράλληλα να γίνει και η αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολόγιου το οποίο είναι «παγωμένο» από το 2018 με βάση τη διαφοροποίηση του δείκτη τιμών καταναλωτή, όπως ορίζει η νομοθεσία κατά 12,5%.
«Το κόστος αυτό θα μετακυληθεί στον επιβάτη και στα οχήματα», είπε σε άλλο σημείο. «Μιλάμε για μια σίγουρη επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δε θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα».
Το κόστος αυτό θα μπορούσε να μειωθεί εάν οι ελληνικές εταιρείες ανανεώσουν το στόλο τους, η μέση ηλικία του οποίου στην Ελλάδα σήμερα φτάνει στα 30 έτη.
«Ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί» σημείωσε ο κ. Θεοδωράτος. «Η ανανέωση του συνόλου του στόλου θα κοστίσει περίπου 3 δισ. ευρώ. Τα κόστη είναι τεράστια, για αυτό πρέπει να ανοίξουμε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες».
Όπως εξήγησε σχετικές συζητήσεις με την ελληνική πολιτεία βρίσκονται σε εξέλιξη χωρίς να υπάρχει ακόμα συγκεκριμένο αποτέλεσμα και τόνισε παράλληλα την ανάγκη οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να μετέχουν πιο ενεργά στις συζητήσεις που γίνονται για τα θέματα που τις αφορούν.
Ο Δ. Θεοδωράτος αναφέρθηκε στην ανάγκη και στις δυνατότητες κατασκευής νέων πλοίων και στην Ελλάδα ενώ επεσήμανε ότι η ακτοπλοΐα παράγει τζίρο ύψους 1 δισ. ευρώ ετησίως από τα ναύλα, μέσα σε αυτά τα χρήματα περιλαμβάνονται και τα τέλη για τα λιμενικά ταμεία τα οποία ανέρχονται σε περίπου 30.000.000€ και θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των λιμένων ώστε να γίνου πιο πράσινα, προσβάσιμα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.
Μείωση δαπανών για άγονες γραμμές η «απάντηση»
Στο ίδιο συνέδριο ο Γ.Γ Ναυτιλίας και Λιμένων, Δρ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος επισήμανε όσον αφορά τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ανέφερε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κρατήσει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά τις τιμές, προκειμένου να γίνουν προσιτές οι τιμές για τους Έλληνες.
Ωστόσο, αποκάλυψε ότι φέτος οι δαπάνες για την χρηματοδότηση των αγόνων γραμμών θα είναι ελαφρώς μικρότερα από τα 155 εκατ. ευρώ του 2024.
Πάντως, υπολόγισε τις αναγκαίες επενδύσεις στα 3 δισ. για την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών γραμμών στην Ελλάδα, ενώ, συμπλήρωσε πώς σε πολλές περιπτώσεις (πχ. Ισπανία και Ιταλία) ζητούνται πληροφορίες για το πώς θα μπορέσουν να μιμηθούν το ελληνικό παράδειγμα.
«Στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε μία πολιτική που θα έχει μάκρος και βάθος, έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει σε επερχόμενες κρίσεις», δήλωσε ο κ. Κυριαζόπουλος.
Latest News
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες