Κοντά στην κατάκτηση νέων ιστορικών ρεκόρ βρίσκεται η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία, με την Κίνα να ηγείται αυτής της πορείας. Η εικόνα των ναυπηγείων χαρακτηρίζεται από την τεράστια παραγωγή, τον μεγάλο βαθμό αξιοποίησης της δυναμικότητας τους και την αμείωτη επιθυμία των πλοιοκτητών για παραγγελίες νέων πλοίων, σημειώνει σε μία έκθεση της η Danish Ship Finance. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων βρίσκονται κοντά σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, ενώ τα περισσότερα ναυπηγεία φαίνεται να είναι sold out μέχρι το 2027.
Η πρωτιά της Κίνας και η Κορέα που ακολουθεί
Η Κίνα είναι μακράν η μεγαλύτερη ναυπηγική δύναμη του πλανήτη καθώς ελέγχει το 42% (περί τα 24 εκατ. compensated gross tonnage-cgt) της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων, κατανεμημένη σε 140 ναυπηγεία, και έχει εξασφαλίσει το 57% της δυναμικότητας των υπό παραγγελία πλοίων.
Ναυπηγεία: Στην Κίνα κατασκευάζεται το 60% των νέων πλοίων
Η Νότια Κορέα χάνει έδαφος από την Κίνα με οκτώ νοτιοκορεατικά ναυπηγεία «πρώτης τάξεως» να ελέγχουν το 22% (13 εκατομμύρια cgt) της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων και να έχουν εξασφαλίσει το 26% της χωρητικότητας των πλοίων που είναι σε παραγγελία. Αυτά τα ναυπηγεία έχουν καλυφθεί από παραγγελίες για τα επόμενα τρία χρόνια.
Η Ιαπωνία ελέγχει το 17% (10 εκατ. cgt) της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων, κατανεμημένο σε 48 ναυπηγεία, και έχει εξασφαλίσει το 9% (13 εκατ. cgt) των παραγγελιών. Μια ομάδα 31 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», που ελέγχουν το 11% της παγκόσμιας χωρητικότητας των ναυπηγείων και το 7% του βιβλίου παραγγελιών, έχουν καλυφθεί με παραγγελίες για τα επόμενα δυο χρόνια.
Συνολικά 144 εκατομμύρια cgt βρίσκονται επί του παρόντος υπό παραγγελία, κατανεμημένα σε 300 ναυπηγεία, σε όλο τον κόσμο. Την ίδια στιγμή οι ετήσιες παραδόσεις πλοίων έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο επταετίας το 2023, όταν 35 εκατομμύρια cgt προστέθηκαν στον παγκόσμιο στόλο. Το 2024 αναμένεται να παραδοθούν 43 εκατομμύρια cgt. Οι ετήσιες παραδόσεις πλοίων ξεπέρασαν τα 40 εκατομμύρια CGT μόνο τα πέντε έτη μεταξύ 2008 και 2012.
Ανοδικά κινούνται και οι τιμές ναυπήγησης, με τον μέσο δείκτη τιμών των νεότευκτων ναυπηγείων να διαμορφώνεται 51% υψηλότερα από ότι το 2020. Μια ομάδα 130 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», που ελέγχουν το 73% της συνολικής δυναμικότητας και το 95% των παραγγελιών, επωφελήθηκε περισσότερο από την τάση αυτή.
Η χωρητικότητα των ναυπηγείων παραμένει αρκετά σταθερή στα 56 εκατομμύρια CGT περίπου, κατανεμημένη σε 300 ναυπηγεία. Εάν οι παραγγελίες κατανέμονταν ομοιόμορφα, κάθε ναυπηγείο θα είχε απασχόληση για τα επόμενα 2,5 χρόνια.
Αγορά δυο ταχυτήτων
Ο βαθμός αξιοποίησης της ναυπηγικής δυναμικότητας αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα, κοντά στο 70% και άνω, μέχρι το τέλος του 2026. Το 2027, θα πέσει κάτω από το 60%, αλλά οι νέες παραγγελίες είναι πιθανό να καλύψουν τις κενές θέσεις. Ωστόσο είναι σαφής μια αγορά δύο επιπέδων. Διαχωρισμός της παγκόσμιας βιομηχανίας ναυπηγείων σε ναυπηγεία πρώτης και δεύτερης κατηγορίας είναι σαφώς ορατή. Η ομάδα των 130 ναυπηγείων «πρώτης τάξης», τα οποία ελέγχουν το 73% της παγκόσμιας δυναμικότητας των ναυπηγείων αλλά το 95% του βιβλίου παραγγελιών, αναμένεται να αξιοποιήσει πάνω από το 90% της δυναμικότητάς της μέχρι το τέλος του 2026. Τα 170 ναυπηγεία «δεύτερης τάξης» αναμένεται να χρησιμοποιήσουν το 38% της χωρητικότητάς τους το 2024, αλλά σύντομα θα εξαντλήσουν τις παραγγελίες.
Latest News
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια
«Κινητήρια δύναμη της ναυτιλίας των Ελλήνων» οι ναυτικοί
Το μήνυμα του υπουργού Ναυτιλίας, Χρήστου Στυλιανίδη, με αφορμή την γιορτή του Αγίου Νικολάου
HEMEXPO: Στα 2 δισ. ευρώ η συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία
Οι εταιρείες-μέλη της HEMEXPO παράγουν σήμερα προηγμένα τεχνολογικά, ποιοτικά και διεθνώς ανταγωνιστικά προϊόντα που κατασκευάζονται στην Ελλάδα, και εξάγονται σε ολόκληρο τον κόσμο
Maritime Cluster: Δημιουργείται συνεργατικός σχηματισμός προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ
Το Maritime Cluster δημιουργείται για την ενίσχυση των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Ακτοπλοΐα και λιμάνια αλλάζουν με έργα 3 δισ. ευρώ - Ο Στυλιανίδης για τις χρηματοδοτήσεις
Aναβάθμιση λιμένων και ανανέωση στόλου είναι οι στόχοι στην ακτοπλοϊα όπως είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Χρ. Στυλιανίδης στο 4ο ΟΤ FORUM
Εγκαινιάζει την πρώτη της σεζόν στον Αραβικό Κόλπο από το Κατάρ η Celestyal
Η έναρξη σηματοδοτήθηκε με μία ημερήσια εκδήλωση που διοργανώθηκε σε συνεργασία με το Visit Qatar, Qatar Tourism, Qatar Airways και Mwani Port Authority
Καλογηράτος: Η Capital Clean Energy Carriers πρωτοστατεί στην πράσινη μετάβαση - Κλειδί το LNG
Ο CEO της Capital Clean Energy Carriers, κ. Γεράσιμος Καλογηράτος μίλησε στο 4ο ΟΤ FORUM που διοργανώνει ο Οικονομικός Ταχυδρόμος Χρηματιστήριο Αθηνών.
Στυλιανίδης: Απλοποιούμε το νηολόγιο για να έρθουν πλοία στην ελληνική σημαία
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης μίλησε στο 4ο ΟΤ Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου
Νέα παραγγελία 20 πλοίων με καύσιμο LNG από την Maersk
Τα 20 πλοία διπλού καυσίμου συνολικής χωρητικότητας 300.000 teu έχουν παραγγελθεί από την Μaersk σε τρία ναυπηγεία στην Κίνα και τη Νότια Κορέα