
Σημαντικές επιπτώσεις και ενδεχομένως πτώση των ναύλων λόγω μείωσης του κόστους θα είχε μια πιθανή σταθεροποίηση της ασφάλειας και η αποκατάσταση των κανονικών ροών εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Intermodal. Σε μια ανάλυσή του για τις επιπτώσεις στη ναυτιλία από μια επιστροφή στην κανονικότητα, η Intermodal επισημαίνει ότι μεταξύ άλλων θα καταγραφόταν μείωση των τονομιλίων καθώς με την επιστροφή των πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα οι αποστάσεις των ταξιδιών σε βασικές διαδρομές (όπως Ασία – Ευρώπη) θα συντόμευαν, με αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης σε τόνους ανά ναυτικά μίλια.
Παράλληλα θα αύξανε η διαθεσιμότητα του στόλου λόγω του συντομότερου χρόνου των ταξιδιών, που σημαίνει προσφορά μεταφορικής ικανότητας. Εν κατακλείδι, τα παραπάνω πιθανώς θα οδηγούσαν σε μια πίεση προς τα κάτω των ναύλων, ιδιαίτερα στους τομείς που ήδη αντιμετωπίζουν μεγάλο απόθεμα σε μεταφορική ικανότητα και αυξημένο βιβλίο παραγγελιών νεότευκτων πλοίων, όπως τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ.
Κρίσιμος παράγοντας
Η Ερυθρά Θάλασσα παραμένει κρίσιμος παράγοντας για τον τομέα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αφού η επαναδρομολόγησή τους μέσω της Αφρικής προσθέτει περίπου 11% στη συνολική ζήτηση πλοίων, αύξηση του κόστους και των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Ωστόσο οι πρόσφατες εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα με τις αμερικανικές επιθέσεις κατά εγκαταστάσεων των ανταρτών Χούθι και την απάντηση εκ μέρους τους ότι θα αρχίσουν και πάλι τις επιθέσεις σε πλοία διαμορφώνουν νέα δεδομένα.
Ενώ οι αρχικές εκτιμήσεις ανέφεραν ότι λόγω της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός στη Γάζα από το δεύτερο εξάμηνο του 2025 θα καταγραφόταν μια επιστροφή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα, τώρα φαίνεται ότι ίσως θα απαιτηθεί περισσότερος χρόνος. Πολλά πάντως εξαρτώνται από το αποτέλεσμα της αμερικανικής παρέμβασης. Εάν οι αμερικανικές ενέργειες καταφέρουν να αναγκάσουν τους Χούθι να σταματήσουν τις επιθέσεις σε πλοία, θα μπορούσε να ακολουθήσει μια περίοδος σταθερότητας, οδηγώντας ενδεχομένως σε μια σταδιακή επιστροφή στις κανονικές εμπορικές διαδρομές.
Οι ανησυχίες
Σημειώνεται ότι η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας γνώρισε μια σχετικά ήρεμη περίοδο μετά την κατάπαυση του πυρός στη Γάζα, καθώς οι Χούθι σταμάτησαν τις επιθέσεις σε πλοία. Ωστόσο, οι τελευταίες εξελίξεις απέδειξαν ότι η κατάπαυση του πυρός είναι μια εύθραυστη διαδικασία. Οι ανησυχίες στη ναυτιλιακή κοινότητα σχετικά με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα έγιναν εντονότερες, με την αγορά να παραμένει προσεκτική – και ενδεχομένως ακόμη πιο επιφυλακτική μετά την τελευταία κλιμάκωση, επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal. Αυτό αντανακλάται και στους όγκους μεταφορών, οι οποίοι παραμένουν περίπου 70% κάτω από τα επίπεδα του 2023, με έναν αυξανόμενο αριθμό φορτηγών πλοίων και τάνκερ να επιλέγουν να παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα.


Latest News

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών

Ποιοι τομείς έδωσαν τα νέα ρεκόρ εσόδων σε ΟΛΠ και ΟΛΘ το 2024
Για πρώτη φορά το αντάλλαγμα από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του λιμανιού του Πειραιά ήταν μειωμένο

ΟΛΠ Α.Ε.: Το λιμάνι του Πειραιά σε ετοιμότητα για την αυξημένη πασχαλινή κίνηση με νέα έργα και παρεμβάσεις
Ήδη έχουν ολοκληρωθεί σειρά αναβαθμίσεων στις υποδομές του λιμένα Πειραιά

Εσπασε το φράγμα των 900 πλοίων η MSC - H σύγκριση με την Maersk
Η MSC ανακοίνωσε ότι ο στόλος της έχει συνολική χωρητικότητα 6,47 εκατ. teu, σχεδόν 1 εκατ. περισσότερα από τη δεύτερη στην κατάταξη AP Moller-Maersk

Κικίλιας: Η μείωση των λιμενικών τελών από 1η Μαΐου θα περάσει απευθείας στα εισιτήρια
Για συγκράτηση ή και μείωση των τιμών έκανε λόγο ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας, από το λιμάνι του Πειραιά

Η μεταβλητότητα παραμένει το κυρίαρχο στοιχείο για τα δεξαμενόπλοια
Η πτώση για τα δεξαμενόπλοι μπορεί να μην είναι άμεση - Οι ανισορροπίες στην προσφορά και στη ζήτηση πετρελαίου θα παραμένουν παράλληλα με τις ευκαιρίες