Στο -1% κατάφερε να κλείσει χτες το ελληνικό χρηματιστήριο, την ώρα που στην “πέρα” γειτονιά, τη Μέση Ανατολή η ένταση χτύπησε κόκκινο.
Τι κόκκινο δηλαδή, που Ισραήλ και Ιράν βρίσκονται πλέον σε πόλεμο, κανονικό.
Και ευλόγως ανέτρεξε η μνήμη μου την επομένη της 7ης Οκτωβρίου 2023, όταν ο πόλεμος μεταξύ παλαιστινιακών οργανώσεων υπό την ηγεσία της Χαμάς και του Ισραήλ ξεκίνησε, από ένοπλους Παλαιστίνιους που εισέβαλαν στα Ισραηλινά εδάφη.
Τότε ο γενικός δείκτης είχε βουτήξει κατά 2,2%.
Not bad αυτή τη φορά.
Επί της ουσίας
Επί της ουσίας, το πρόβλημα και μεγάλη ανησυχία είναι η γεωπολιτική θέση του Ιράν, με τις όποιες εξελίξεις να επηρεάζουν την μεταβολή της τιμής του αργού πετρελαίου.

Το 31% της παγκόσμιας παραγωγής έρχεται από την ευρύτερη περιοχή του Περσικού Κόλπου εκ των οποίων το 20% διακινείται με πλοία από τα στενά του Ορμούζ και το υπόλοιπο 11% από αγωγούς. Στο στενότερο σημείο τους, τα στενά έχουν πλάτος 29 ναυτικά μίλια (54 χιλιόμετρα)
Στην μία πλευρά των στενών είναι το Ομάν και στην άλλη άκρη το Ιράν.
Επομένως καταλαβαίνουμε όλοι τι θα σήμαινε ένας ενδεχόμενος αποκλεισμός αυτού του περάσματος στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η κίνηση
Για να επιστρέψω όμως στις αντοχές της ελληνικής χρηματιστηριακής αγοράς, φάνηκε ότι οι κινήσεις σε πολλούς τίτλους περιστράφηκαν γύρω από αυτές τις εξελίξεις. Ως επί το πλείστον, καθώς δεν έλειψαν και αυτές που απλά προχώρησαν σε κατοχύρωση των ισχυρών κερδών του προηγούμενου διαστήματος.
Η Helleniq Energy για παράδειγμα έκλεισε θετικά κατά 1,55%, η Motor Oil απορρόφησε όλες τις πιέσεις της.
Υποστηρικτικά
Βέβαια υποστηρικτικά στις ενεργειακές λειτούργησε και το γεγονός ότι δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα της Ε.Ε. ο διαγωνισμός για τα τέσσερα θαλάσσια blocks σε Κρήτη και Πελοπόννησο.
Το ενδιαφέρον της αμερικανικής Chevron ήταν το έναυσμα για την ενεργοποίηση της διαδικασίας, ενώ η Helleniq Energy διεκδικεί το block «Α2».

Όπως ανακοίνωσε ο Υπουργός Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου από το βήμα συνεδρίου «Ελλάδα 2025-2030», οι προσφορές θα κατατεθούν έως τις 10 Σεπτεμβρίου, με την κυβέρνηση να «τρέχει» για να προλάβει την ενεργοποίηση των ερευνών μέχρι το τέλος του 2025.
Με την υπογραφή των συμβάσεων να απαιτεί και έγκριση από τη Βουλή, το project αποκτά και πολιτική διάσταση – ειδικά μετά τις τελευταίες εξελίξεις.
Οι υποψήφιες εταιρείες θα αξιολογηθούν βάσει αυστηρών τεχνικών και οικονομικών κριτηρίων, ενώ η ΕΔΕΥΕΠ θα κρατά το τιμόνι της διαδικασίας.
Το timing
Σε κάθε περίπτωση, δεν θα μπορούσε λοιπόν να έρθει σε καλύτερη στιγμή η επιστολή της Eurometaux, στην οποία φυσικά μετείχαν οι Metlen και ElvalHalcor, στην πρόεδρο της Κομισιόν, ζητώντας να μην «μπαίνει σε δεύτερη μοίρα το ενεργειακό κόστος προς χάριν της απανθρακοποίησης».
Η επιστολή που φέρει τις υπογραφές 22 συνολικά στελεχών ευρωπαϊκών βιομηχανιών και ενώσεων του κλάδου, ζητά ριζικές αλλαγές στο προωθούμενο νέο πλαίσιο των «καθαρών» κρατικών ενισχύσεων για την ευρωπαϊκή βιομηχανία (Clean Industrial State Aid Framework- CISAF), καθώς εντοπίζει πλήθος ζητημάτων, που δυσχεραίνουν, αντί να απλοποιούν το τοπίο.
Δεν είναι τυχαίο ότι το ενεργειακό κόστος στην ΕΕ παραμένει πολλαπλάσιο σε σύγκριση με ΗΠΑ και Κίνα.
Επισημαίνεται ότι η παραγωγική ικανότητα μη σιδηρούχων μετάλλων στην Ευρώπη συρρικνώνεται, τη στιγμή που θα έπρεπε να ενισχύεται, εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων.
Βρέχει δημόσια έργα
Πέραν των ενεργειακών όμως, ένας άλλος κλάδος, ο κατασκευαστικός, φαίνεται να βρίσκεται σε άλλον “αστερισμό”.
Και όπως μου αναφέρουν στελέχη ελληνικών εταιριών που δραστηριοποιούνται στη Ρουμανία, υπάρχει πεδίο λαμπρό εν μέσω εντυπωσιακής οικονομικής ανάπτυξης της χώρας.
Και ιδίως στον κατασκευαστικό κλάδο τα δημόσια έργα πέφτουν βροχή.
Σχεδόν κάθε μήνα δημοπρατούνται δημόσια έργα υποδομών περί των 4 δισ ευρώ όταν στην Ελλάδα το αντίστοιχο μέγεθος είναι της τάξης του 1 δισ ευρώ.
Τσαουσέσκου
Σύμφωνα με στελέχη κατασκευαστικών εταιρειών τα περισσότερα δημόσια έργα είναι αυτοκινητόδρομοι.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το 2010 οι αυτοκινητόδρομοι ήταν μόλις 353 χλμ και το 2024 ξεπερνούν τα 1.000 χλμ και οι δημοπρατήσεις συνεχίζονται….
Η Ρουμανία σύμφωνα με τα ίδια στελέχη δεν είχε αναπτυγμένους αυτοκινητόδρομους παρά μόνο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Κι αυτό επειδή για χρόνια το καθεστώς Τσαουσέσκου ήθελε να ελέγχει τους πολίτες που μετακινούνται και με το σιδηρόδρομο ήταν πιο εύκολο…
Το κόστος των έργων
Κατά τ άλλα στη Ρουμανία, όπως και στην Ελλάδα η γραφειοκρατία στα δημόσια έργα ζει κ βασιλεύει.
Μια μεγάλη διαφορά σε σχέση με την Ελλάδα είναι το κόστος των έργων. Ένας αυτοκινητόδρομος 50 χλμ δημοπρατείται έναντι 1 δισ ευρώ… Δηλαδή 50 εκατ ευρώ το χιλιόμετρο…
Οι Τούρκοι
Η Ρουμανία είναι κ για έναν ακόμη λόγο case study όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας των κατασκευαστικών εταιριών.
Η γειτονική χώρα έχει εξελιχθεί σε μια αγορά συγκέντρωσης ξένων ομίλων αφού εθνικές εταιρείες δεν υπάρχουν.
Σε αυτές ξεχωρίζουν οι τουρκικές. Και όπως μου έλεγαν στελέχη του κλάδου οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις φέρνουν εργαζόμενους (ακόμα και καθαρίστριες) από την Τουρκία.
Και πέραν τούτου όλος ο εξοπλισμός τους για την κατασκευή των έργων υποδομής που κερδίζουν είναι τουρκικός: Από τα τσιμέντα μέχρι και τις βίδες…
Δυναμική είσοδος
Στις τράπεζες τώρα, φαίνεται ότι η Τράπεζα Ηπείρου έχει αρχίσει να κάνει αισθητή την παρουσία της μετά και την είσοδο Capstone Capital, του εφοπλιστή Πέτρου Νομικού, με 30 εκατ. ευρώ μέσω της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου.
Η τράπεζα λοιπόν, ανακοίνωσε ότι ενισχύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ιδιαίτερα στον τομέα του τουρισμού, με προνομιακά επιτόκια μέσω του ΕΣΠΑ.
Μάλιστα, πέραν της χρηματοδότησης, η Τράπεζα Ηπείρου παρέχει και συμβουλευτική καθοδήγηση, που για να είμαστε και δίκαιοι λείπει από πολλές τράπεζες.
Και όπως μου λένε οι πηγές μου, σχεδιάζονται κι άλλες κινήσεις…
Ανάπτυξη ρεκόρ για την Viva
Στο μεταξύ, η Viva υπό την διοίκηση του Χάρη Καρώνη συνεχίζει να επεκτείνει τις εργασίες της, και μάλιστα τον τελευταίο χρόνο πέτυχε ανάπτυξη – ρεκόρ.
Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη επανήλθε, φτάνοντας το 27% σε ετήσια βάση ως το τέλος του έτους, και ο Όμιλος πέτυχε break-even στο δεύτερο εξάμηνο του 2024.

Μάλιστα, η δικαστική διαμάχη με την JP Morgan φαίνεται να φτάνει στο τέλος της, μετά την απόρριψη από το Ανώτατο Δικαστήριο του Ηνωμένου Βασιλείου του αιτήματος της αμερικανικής τράπεζας για την απόφαση που της στερούσε το δικαίωμα να αποκτήσει τον πλήρη έλεγχο της Viva.
Πλέον η WRL έχει το αποκλειστικό call option για την εξαγορά του μεριδίου της JP Morgan, η οποία καλείται να αποχωρήσει από την εταιρεία.
Πρόκειται για ακόμα ένα πλήγμα για την JP Morgan, η οποία ήδη είχε αποσύρει αγωγή της κατά της WRL στο Ηνωμένο Βασίλειο, και τώρα καλείται να πληρώσει και τα δικαστικά έξοδα της υπόθεσης.
Ανοίγει ο δρόμος…
Με ανοιχτό δρόμο μπροστά της θα συνεχίσει και η Ideal Holdings τα σχέδια της, καθώς ολοκληρώθηκε με επιτυχία αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της, η οποία υπερκαλύφθηκε πάνω από 2,5 φορές, συγκεντρώνοντας πάνω από 125 εκατ. ευρώ.
Στην έκδοση συμμετείχαν περισσότεροι από 4.500 ιδιώτες και 60 θεσμικοί επενδυτές από την Ελλάδα και το εξωτερικό, με την τιμή διάθεσης να διαμορφώνεται στα 6 ευρώ.
Οι νέες μετοχές θα αρχίσουν να διαπραγματεύονται στις 18 Ιουνίου.
Όπως είχε αναφέρει και ο επικεφαλής της Λάμπρος Παπακωνσταντίνου, τα κεφάλαια δεν προορίζονται για τις θυγατρικές (Μπάρμπα Στάθης, Αττικά Πολυκαταστήματα, Byte), οι οποίες μπορούν να αυτοχρηματοδοτηθούν, αλλά για την εξαγορά νέων, αναπτυσσόμενων ελληνικών επιχειρήσεων.