Το Χίθροου υπέβαλε τα σχέδιά του για κατασκευή τρίτου αεροδιαδρόμου στο πλαίσιο μιας επένδυσης 50 δισεκατομμυρίων λιρών, καθώς η κυβέρνηση δήλωσε ότι η επέκταση του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Ευρώπης θα μπορούσε να δημιουργήσει 100.000 θέσεις εργασίας και να προωθήσει την ανάπτυξη.
Η επέκταση του αεροδιαδρόμου μήκους 3,2 χιλιομέτρων θα διασχίζει τον αυτοκινητόδρομο M25 που θα εκτραπεί και θα επιτρέπει περισσότερες από 750 επιπλέον πτήσεις την ημέρα, συμβάλλοντας στην αύξηση του συνολικού ετήσιου αριθμού επιβατών στα 150 εκατομμύρια.
Οι περιβαλλοντικοί ακτιβιστές το χαρακτήρισαν «καταδικασμένο σχέδιο» που θα απελευθέρωνε εκατομμύρια τόνους CO2, ενώ θα ωφελούσε μόνο μια μικρή μειοψηφία πλούσιων επιβατών.
Το Χίθροου ανακοίνωσε ότι με την κυβερνητική υποστήριξη θα μπορούσε να λάβει πολεοδομική άδεια έως το 2029 και να θέσει τον αεροδιάδρομο σε λειτουργία έως το 2035.
Οι προτάσεις του παραμένουν ουσιαστικά οι ίδιες με εκείνες που υποβλήθηκαν το 2019 και εγκρίθηκαν κατ’ αρχήν από την κυβέρνηση και τους βουλευτές. Αυτό το σχέδιο επέζησε από ένα σύντομο μπλοκάρισμα για λόγους κλιματικής αλλαγής που προκλήθηκε από νομικές προσφυγές από ακτιβιστές, το οποίο ανατράπηκε κατόπιν έφεσης το 2020.
Ωστόσο, τα σχέδια ανεστάλησαν καθώς ο αριθμός των επιβατών μειώθηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Οι μέτοχοι του αεροδρομίου, στους οποίους περιλαμβάνονται η γαλλική εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Ardian και τα κρατικά επενδυτικά ταμεία της Σαουδικής Αραβίας και του Κατάρ, επιδιώκουν νομοθετικές αλλαγές, καθώς και μακροπρόθεσμη πολιτική υποστήριξη, πριν υποβάλουν πλήρη αίτηση σχεδιασμού.

Σθεναρή υποστήριξη από κυβέρνηση
Η υπουργός Οικονομικών Ρέιτσελ Ριβς έχει υποστηρίξει σθεναρά την επέκταση, αλλά το Χίθροου επιδιώκει ισχυρές πολιτικές εγγυήσεις μετά την ανατροπή προηγούμενων σχεδίων.
Αυτές περιλαμβάνουν τον εκσυγχρονισμό του εναέριου χώρου για την εξασφάλιση επιπλέον διαδρομών πτήσης και την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον σχεδιασμό και τις υποδομές. Το αεροδρόμιο επιδιώκει επίσης εγγυήσεις ότι η ρυθμιστική αρχή της αεροπορίας, η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (CAA), θα επιτρέψει στο Χίθροου να επιβάλλει τέλη στις αεροπορικές εταιρείες σε επίπεδο αρκετά υψηλό ώστε να ανακτήσει την επένδυσή του.
Το Χίθροου δήλωσε ότι η τιμή του ίδιου του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης θα είναι τώρα 21 δισεκατομμύρια λίρες, από 14 δισεκατομμύρια λίρες πριν από έξι χρόνια, λόγω του πληθωρισμού στο κόστος κατασκευής. Μια επιπλέον επέκταση του Τερματικού Σταθμού 5 για την υποστήριξη των επιπλέον επιβατών θα κοστίσει 12 δισεκατομμύρια λίρες, ενώ σχεδιάζεται να δαπανηθούν άλλα 15 δισεκατομμύρια λίρες για την αναβάθμιση του ευρύτερου αεροδρομίου, ανεξάρτητα από την ανάπτυξη του διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης.
Ο διευθύνων σύμβουλος του αεροδρομίου, Τόμας Γολντμπάι, δήλωσε στον Guardian ότι «ποτέ δεν ήταν πιο σημαντικό ή επείγον να επεκταθεί το Χίθροου».
«Λειτουργούμε ουσιαστικά με πλήρη χωρητικότητα εις βάρος του εμπορίου και της συνδεσιμότητας. Με το πράσινο φως από την κυβέρνηση και τη σωστή πολιτική υποστήριξη που υποστηρίζεται από ένα κατάλληλο ρυθμιστικό μοντέλο, είμαστε έτοιμοι να κινητοποιηθούμε και να ξεκινήσουμε να επενδύουμε φέτος στην αλυσίδα εφοδιασμού μας σε όλη τη χώρα. Είμαστε σε μοναδική θέση για να το κάνουμε αυτό για τη χώρα. Ήρθε η ώρα να ανοίξουμε τον δρόμο για την απογείωση».
Ένας εκπρόσωπος της κυβέρνησης δήλωσε στον Guardian: «Η επέκταση του Χίθροου θα μπορούσε να οδηγήσει στην ανάπτυξη, το εμπόριο και τον τουρισμό, ενώ παράλληλα θα δημιουρηήσει πάνω από 100.000 θέσεις εργασίας».
Η κυβέρνηση έχει υποσχεθεί να επανεξετάσει τα σχέδια κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, με το Χίθροου να πιέζει για το πράσινο φως τον Σεπτέμβριο. Θα εξετάσει επίσης μια ανταγωνιστική πρόταση από έναν κατασκευαστή, την Arora Group, η οποία έχει καταρτίσει σχέδια για έναν μικρότερο διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης ανατολικά.
Ένας εκπρόσωπος του Χίθροουδήλωσε ότι το αεροδρόμιο ήταν ανοιχτό να συζητήσει με τις αεροπορικές εταιρείες την πιθανότητα ενός μικρότερου διαδρόμου προσγείωσης-απογείωσης, αλλά δεν πίστευε ότι εναλλακτικά σχέδια θα μπορούσαν να μειώσουν το κόστος ή να προσφέρουν τα ίδια οφέλη με τα υπάρχοντα σχέδια.

Οι αντίπαλοι του σχεδίου μιλούν για καταστροφική τρύπα
Η επέκταση του κόμβου υποστηρίζεται από επιχειρηματικές ομάδες και συνδικάτα, καθώς και από την κυβέρνηση, παρά τα επιχειρήματα ότι η ανεξέλεγκτη ανάπτυξη των αερομεταφορών είναι ασύμβατη με τις φιλοδοξίες της Βρετανίας για μηδενικές εκπομπές και την αντιμετώπιση της κλιματικής έκτακτης ανάγκης.
Το CBI, το Βρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, η MakeUK και η Ομοσπονδία Μικρών Επιχειρήσεων ανέφεραν σε κοινή δήλωση ότι ο τρίτος διάδρομος «ανοίγει ζωτική πρόσβαση σε μεγάλες και αναδυόμενες αγορές [και] απελευθερώνει δισεκατομμύρια σε ιδιωτικές επενδύσεις, ενισχύοντας τις αλυσίδες εφοδιασμού, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και οδηγικές δεξιότητες σε όλη τη χώρα».
Το Heathrow ισχυρίζεται ότι η επέκταση θα δημιουργούσε επίσης περισσότερο ανταγωνισμό. Οι μισές πτήσεις της British Airways λειτουργούν επί του παρόντος από το Χίθροου και οι αεροπορικές εταιρείες προστατεύουν με ζήλο τα δικαιώματα σε πολύτιμες θέσεις.
Ωστόσο, οι αντίπαλοι αμφισβήτησαν το κατά πόσον το σχέδιο θα προχωρήσει, έχοντας αποτύχει να προχωρήσει μέχρι στιγμής παρά την έγκριση δύο προηγούμενων κυβερνήσεων.
Ο Πολ ΜακΓκίνες, πρόεδρος του συνασπισμού Νο 3rd Runway, δήλωσε: «Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος να καταλήξουμε με μια τρύπα και ένα σωρό χρέη για να καλύψουν οι φορολογούμενοι, επειδή η κυβέρνηση είχε ανόητα ενθαρρύνει το σπάταλο ιδιοτελές συμφέρον του Χίθροου, σαν να μην έβλεπε τα μαθήματα του HS2».
Ο δήμαρχος του Λονδίνου, Σαντίκ Καν, δήλωσε ότι ένας νέος διάδρομος προσγείωσης-απογείωσης θα είχε «τεράστια αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον μας».
Ο Δρ Ντάγκλας Παρ, διευθυντής πολιτικής της Greenpeace UK, δήλωσε ότι οι ανακοινώσεις σήμαιναν ότι οι κάτοικοι γύρω από το Χίθροου θα είχαν «τη ζωή τους να τίθεται σε αναμονή για μερικά ακόμη χρόνια, ενώ περισσότερα χρήματα και χρόνος θα σπαταλώνται σε ένα καταδικασμένο σχέδιο… η οικονομική επιχειρηματολογία για όλη την καταστροφή απλά δεν ευσταθεί».