Οι ναυτιλιακοί εμπειρογνώμονες και οι εκπρόσωποι της ναυτιλιακής βιομηχανίας δεν αναμένουν επιστροφή των υπερωκεάνιων μεταφορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα σύντομα, παρά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς .
«Όλα αυτά είναι ακόμη πολύ νωρίς», δήλωσε στο CNBC ο Άλαν Μέρφι, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Sea-Intelligence. «Οι Χούθι στην Υεμένη έχουν δικαιολογήσει τις επιθέσεις τους σε διεθνή πλοία ως απάντηση στον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, αλλά δεν υπάρχουν εγγυήσεις ότι η πρόσφατη εκεχειρία Ισραήλ-Χαμάς θα είναι διαρκής ή ότι αυτό θα οδηγήσει στον τερματισμό της σύγκρουσης στη Γάζα», πρόσθεσε.
Έχουν περάσει 690 ημέρες από τότε που οι αντάρτες Χούθι εξαπέλυσαν τις πρώτες επιθέσεις τους σε πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα και δεν έχουν συμφωνήσει σε κατάπαυση του πυρός.
Ο Λαρς Γένσεν της Vespucci Maritime σημείωσε σε μια ανάρτηση στο LinkedIn ότι «Παρά την εκεχειρία μεταξύ Ισραήλ και Χαμάς, οι Χούθι προς το παρόν δεν θα ξεκινήσουν εκεχειρία. Ο ηγέτης των Χούθι, Αμπντούλ-Μαλίκ αλ-Χούθι, δήλωσε ότι η στόχευση των ισραηλινών θαλάσσιων οδών θα συνεχιστεί μέχρι, όπως είπε, «[…] να σταματήσει η επιθετικότητα κατά της Γάζας και να αρθεί πλήρως η άδικη πολιορκία».
Έχουν περάσει 690 ημέρες από τότε που οι αντάρτες Χούθι εξαπέλυσαν τις πρώτες επιθέσεις τους σε πλοία που πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα και δεν έχουν συμφωνήσει σε κατάπαυση του πυρός
Ο Μέρφι είπε ότι οι Χούθι μπορεί να μην θεωρούν την κατάπαυση του πυρός ως ικανοποίηση των αιτημάτων τους και «θα μπορούσαν κάλλιστα να θέσουν το αίτημα για πλήρη παλαιστινιακή κρατική υπόσταση ως προϋπόθεση για να σταματήσουν οι επιθέσεις, μια δύσκολη πρόταση», πρόσθεσε.
Είπε ότι υπάρχουν πολλά κομμάτια του παζλ που θα πρέπει να συμπληρωθούν προτού οι παγκόσμιες ναυτιλιακές εταιρείες μπορέσουν να δικαιολογήσουν μια απόφαση που θα θέσει σε κίνδυνο ξανά τα πληρώματά τους επιστρέφοντας στον διάπλου της Ερυθράς Θάλασσας, παρά το γεγονός ότι αυτό εξοικονομεί χρόνο και κόστος.
«Αυτά είναι γεωπολιτικά κομμάτια του παζλ και επομένως εκτός του ελέγχου των ναυτιλιακών γραμμών», δήλωσε ο Μέρφι. «Οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι πιθανό να απαιτήσουν πολύ σταθερές δεσμεύσεις από τους Χούθι για μη περαιτέρω επιθέσεις, καθώς και αυξημένη υποστήριξη ασφαλείας από τις δυτικές δυνάμεις, προτού καν εξετάσουν το ενδεχόμενο επιστροφής στο Σουέζ, και τα δύο μπορεί να είναι δύσκολο να υπάρξουν», εξήγησε.
Επιπλέον, τα δίκτυα ναυτιλιακών πλοίων των ωκεανών είναι πολύ περίπλοκα και «βαριά θηρία», σύμφωνα με τα λόγια του Μέρφι, για να μετακινηθούν.
Δύσκολη απόφαση
Για παράδειγμα, η επαναφορά μιας εβδομαδιαίας διαδρομής σε μια διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ περιλαμβάνει 14 πλοία σε ένα ταξίδι μετ′ επιστροφής 98 ημερών, εκ των οποίων τα 12 θα επιστρέφουν στο Σουέζ και τα δύο τελευταία πλοία θα αποσύρονται από την υπηρεσία, εξήγησε ο Μέρφι. «Πρόκειται για επιχειρήσεις που χρειάζονται αρκετούς μήνες για να υλοποιηθούν και δεν είναι μια απόφαση που λαμβάνεται ελαφρά τη καρδία, ειδικά εάν υπάρχει πραγματικός κίνδυνος να ανατραπεί η πορεία και να επιστρέψει κανείς στον γύρο της Αφρικής, εάν οι επιθέσεις επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα», είπε.
Ένα άλλο θέμα αφορά το ότι εάν οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφασίσουν να τα πλοία τους να διασχίσουν ξανά την Ερυθρά Θάλασσα, αυτό θα προκαλέσει συμφόρηση στα λιμάνια, επειδή τα πλοία που ακολουθούν τη συντομότερη διαδρομή μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και του Σουέζ θα φτάσουν στα λιμάνια της Ευρώπης και της Ασίας ταυτόχρονα με τα πλοία που ταξίδεψαν γύρω από το Κέρας της Αφρικής.
Όταν οι συνθήκες επιτρέψουν την επανέναρξη των διαμετακομίσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, είπε ότι θα ήταν πιο λογικό οι τρεις μεγάλες παγκόσμιες συμμαχίες εμπορευματικών γραμμών (η Premier Alliance, η Ocean Alliance και η Gemini) και η μεγαλύτερη εταιρεία ωκεάνιας ναυτιλίας στον κόσμο, η MSC, να επιστρέψουν σε μια διαδρομή του Σουέζ σε ξεχωριστά στάδια. «Στη συνέχεια, αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι διαχειρίσιμο, αλλά δεδομένου του παιχνιδιού υψηλού διακυβεύματος του διλήμματος του φυλακισμένου, είναι πιθανό να τους δούμε όλους να επιστρέφουν εσπευσμένα στο Σουέζ σε παρόμοια χρονικά πλαίσια», δήλωσε στο CNBC ο Μέρφι.
Επιστροφή στη… συμφόρηση
Στη χειρότερη περίπτωση, η συμφόρηση θα μπορούσε να διαρκέσει για αρκετούς μήνες και, καθώς η συμφόρηση στα λιμάνια συσσωρεύεται και όλα επιβραδύνονται, θα οδηγήσει σε μποτιλιάρισμα πλοίων εκτός λιμένων, με αποτέλεσμα διακοπές και κενά (ακυρωμένα) δρομολόγια. «Εάν δούμε μια κάπως ταυτόχρονη μετατόπιση προς το Σουέζ και στις τρεις συμμαχίες και την MSC, τότε είναι πιθανό να δούμε συμφόρηση και διακοπές για τουλάχιστον 2-3 μήνες, αλλά θα μπορούσε να διαρκέσει έως και 4-6 μήνες», προέβλεψε ο Μέρφι.
Η συμφόρηση του λιμένα θα δημιουργούσε τεχνητή έλλειψη πλοίων, επειδή δεν θα ήταν διαθέσιμα για φόρτωση με επιπλέον εμπορεύματα.
«Είναι πιθανό να δούμε μια διάχυση σε όλα τα εμπορικά δίκτυα βαθέων υδάτων», πρόσθεσε ο Μέρφι.
Τι θα γίνει με τα ναύλα
Αυτή η κατάσταση θα οδηγούσε επίσης σε αύξηση των ναύλων των θαλάσσιων μεταφορών, όπως έχει συμβεί ιστορικά στο παρελθόν, με τις τιμές spot να αυξάνονται από τρεις έως πέντε φορές σε σχέση με τους μακροπρόθεσμους μέσους όρους, σύμφωνα με τον CEO της Sea-Intelligence.
Τελικά, ο Μέρφι εκτίμησε ότι τα επιπλέον πλοία που προστέθηκαν στη σειρά πλοίων για να εξυπηρετήσουν τις μεγαλύτερες διαμετακομίσεις γύρω από την Αφρική θα πρέπει να μειώσουν τις τιμές των θαλάσσιων ναύλων, επειδή θα είναι διαθέσιμα πάρα πολλά πλοία σε σύγκριση με τη ζήτηση.
Η πλεονάζουσα χωρητικότητα των πλοίων θα μπορούσε να μειώσει τους ναύλους μεταφοράς στα επίπεδα του 2023 ή και χαμηλότερα, δήλωσε ο Μέρφι, και πρόσθεσε ότι το νωρίτερο που θα περίμενε να δει μείωση της υπερπροσφοράς πλοίων θα ήταν γύρω στο 2028.
Όσον αφορά μια αρχική επιστροφή στην Ερυθρά Θάλασσα, πιστεύει ότι μια λογική πρόβλεψη θα συνέπιπτε με την Κινεζική Πρωτοχρονιά της Χρυσής Εβδομάδας. Πρόσθεσε όμως: «Νομίζω ότι θα ήταν υπερβολικά αισιόδοξο να υποθέσουμε ότι όλα αυτά θα μπορούσαν να εξελιχθούν εγκαίρως για την Κινεζική Πρωτοχρονιά 2026. Ίσως τη Χρυσή Εβδομάδα τον Οκτώβριο του 2026».
Ο Μέρφι πρόσθεσε ότι η πρώτη συμμαχία θαλάσσιων μεταφορέων (ή πιθανώς η MSC) που θα επιστρέψει στη διαδρομή του Σουέζ θα έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα κόστους, σε σύγκριση με εκείνες που συνεχίζουν να παρακάμπτουν την Αφρική, λόγω της ταχύτερης διαμετακόμισης και της χρήσης λιγότερων καυσίμων.
«Οι εταιρείες που επιθυμούν περισσότερο να επιστρέψουν σε μια διαδρομή προς το Σουέζ είναι πιθανό να είναι οι MSC, CMA CGM και ZIM, λόγω της ισχυρής τους θέσης στην αγορά της Ανατολικής Μεσογείου, μια αγορά που έχει πληγεί από το κλείσιμο της διαδρομής προς το Σουέζ», είπε.