Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων και άλλες βιομηχανικές εταιρείες συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν «καταστροφική» έλλειψη τσιπ, η οποία θα μπορούσε να σταματήσει τις παγκόσμιες γραμμές παραγωγής μέσα σε λίγες εβδομάδες, παρά το γεγονός ότι η Κίνα συμφώνησε να άρει τους περιορισμούς στις εξαγωγές, προειδοποίησαν αξιωματούχοι.
Σύμφωνα με αξιωματούχους της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο ολλανδικός κλάδος της εταιρείας κατασκευής τσιπ Nexperia δεν έχει στείλει πλακίδια πυριτίου στην αποσχισθείσα κινεζική θυγατρική της για συναρμολόγηση, καθώς η εχθρότητα μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίζεται.
Η Nexperia κατασκευάζει βασικά τσιπ χαμηλού περιθωρίου κέρδους που χρησιμοποιούνται ευρέως σε ηλεκτρονικά συστήματα αυτοκινήτων και ελέγχουν τα πάντα, από τα συστήματα φωτισμού και αερόσακων έως τις κλειδαριές και τα παράθυρα. Αυτά τα βασικά εξαρτήματα κατασκευάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία, αλλά αποστέλλονται στο κινεζικό υποκατάστημα της εταιρείας για συναρμολόγηση και στη συνέχεια επανεξάγονται, σημειώνουν οι Financial Times.
Αξιωματούχοι της βιομηχανίας ανέφεραν ότι ορισμένες αποστολές τσιπ της Nexperia έχουν ξαναρχίσει μετά την πρόσφατη χαλάρωση της απαγόρευσης εξαγωγών από το Πεκίνο. Ωστόσο, ένας άλλος ευρωπαίος στέλεχος της αυτοκινητοβιομηχανίας δήλωσε ότι η βιομηχανία παραμένει σε «πολύ δύσκολη» κατάσταση, με το πρόβλημα να προέρχεται πλέον από τις εχθρικές σχέσεις μεταξύ του ολλανδικού παραρτήματος της Nexperia και των δραστηριοτήτων της στην Κίνα.
Ενώ το εργοστάσιο στην Κίνα διέθετε κάποια αποθέματα πλακιδίων, «αυτό θα τελειώσει αν δεν λάβουμε αυτά τα πλακίδια από τη Γερμανία και την ΕΕ», δήλωσε ένας διευθυντής μιας αυτοκινητοβιομηχανίας, προσθέτοντας ότι η εταιρεία είχε αποθέματα τσιπ για λίγες μόνο εβδομάδες.
«Η έκκλησή μας είναι να συνεργαστούν η Nexperia China και η Nexperia EU και να αρχίσουν να επαναφέρουν την κανονική λειτουργία, γιατί αυτό που συμβαίνει είναι απλά ανεξήγητο και καταστροφικό για εκατοντάδες βιομηχανίες», προειδοποίησε.
Παγκόσμια έλλειψη
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να αποφύγουν μια παγκόσμια έλλειψη. «Οι ομάδες μας εργάζονται όλο το 24ωρο για να βρουν εναλλακτικές πηγές. Έχουμε πιθανώς προμήθειες για μερικές εβδομάδες, αλλά πρέπει να λυθεί γρήγορα αυτό το πρόβλημα», είπε.
Σύμφωνα με έναν αξιωματούχο, τα αποθέματα στο εργοστάσιο της Κίνας αναμένεται να διαρκέσουν μέχρι τις αρχές έως τα μέσα Δεκεμβρίου, αν και η κατάσταση παραμένει ρευστή, καθώς η Nexperia στην Κίνα προσπαθεί επίσης να βρει εναλλακτικές πηγές για τα πλακίδια της. Προκειμένου να αποφευχθούν διαταραχές μεγάλης κλίμακας στην αλυσίδα εφοδιασμού, θα μπορούσε επίσης να μειώσει τον ρυθμό παραγωγής.
Η Acea, που εκπροσωπεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων της ΕΕ, δήλωσε: «Χαιρετίζουμε την ανακοίνωση της Κίνας για την άρση των ελέγχων στις εξαγωγές. Ωστόσο, δεν θα έχουμε αρκετά τσιπ για να καλύψουμε τη παγκόσμια ζήτηση, όσο υπάρχουν περιορισμοί στις εξαγωγές πλακιδίων προς την Κίνα. Κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση, αλλά το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί ακόμη».
Η Volkswagen στη Γερμανία δήλωσε ότι η κατάσταση παραμένει «δυναμική και αβέβαιη».
Η έλλειψη εφοδιασμού δεν είχε μέχρι στιγμής «καμία επίδραση στην παραγωγή των εργοστασίων κατασκευής οχημάτων της μάρκας Volkswagen στη Γερμανία», αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί εντελώς το ενδεχόμενο μελλοντικών διαταραχών, ανέφερε.
Η σινο-ολλανδική διαμάχη

Εταιρική έδρα της Nexperia
Η τελευταία κρίση προέρχεται από μια διαμάχη για τον έλεγχο των δραστηριοτήτων στην Κίνα. Τον Οκτώβριο, η ολλανδική κυβέρνηση ανέλαβε τον έλεγχο της Nexperia και απέλυσε τον Κινέζο διευθύνοντα σύμβουλο.
Ανακοίνωσε ότι έπρεπε να αναλάβει δράση λόγω «σοβαρών ελλείψεων στη διακυβέρνηση» του Ζανγκ Χουεζένγκ, ο οποίος είναι επίσης ο κύριος μέτοχος της Wingtech, ιδιοκτήτριας της Nexperia.
Η Nexperia στην Ολλανδία ανακοίνωσε στις 29 Οκτωβρίου ότι έπρεπε να αναστείλει την περαιτέρω άμεση προμήθεια πλακιδίων στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Κίνα. Ανέφερε την άρνησή της να πληρώσει, τη δημιουργία μη εξουσιοδοτημένων τραπεζικών λογαριασμών για την πληρωμή των πελατών και την «αποστολή μη εξουσιοδοτημένων επιστολών με ψευδείς πληροφορίες σε πελάτες, υπεργολάβους, τρίτους προμηθευτές και υπαλλήλους».
Δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχόλιο.
Η Wingtech αναφέρθηκε σε δηλώσεις που εξέδωσαν η Nexperia Netherlands και η κινεζική θυγατρική της.
Το ολλανδικό υπουργείο Οικονομίας δήλωσε: «Δεν έχουν επιβληθεί εξαγωγικοί έλεγχοι από τις Κάτω Χώρες ή τις Βρυξέλλες στην Nexperia ή σε άλλες εταιρείες σχετικά με αυτό το θέμα, ούτε στο παρελθόν ούτε στο παρόν».

































![Ακίνητα: Πόσο κοστίζει το τ.μ. σε Σκιάθο και Σκόπελο [πίνακες]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/11/greece-2984775_1280.jpg)
