Παρά τη διάχυτη ανησυχία για τους δασμούς και την ασταθή οικονομία, οι αμερικανοί καταναλωτές δεν σταματούν να αγοράζουν. Αδιάψευστος μάρτυρας τα πρόσφατα οικονομικά αποτελέσματα μεγάλων αλυσίδων λιανικής, όπως Walmart, Gap, T.J. Maxx η μητρική της T.J. Maxx, TJX, και άλλων αλυσίδων.
Οι δαπάνες υποδηλώνουν μια σταθερή περίοδο αγορών ενόψει των γιορτών, στην οποία πολλοί λιανοπωλητές βασίζονται για ένα σημαντικό μέρος των ετήσιων πωλήσεων και κερδών τους.
«Όπως παρατηρούμε τους πελάτες και τα μέλη μας εδώ στις ΗΠΑ, εξακολουθούν να ξοδεύουν», δήλωσε στη WSJ ο John Furner, ο νέος CEO της Walmart WM.
Η Gap σημειώνει αύξηση σε όλες τις εισοδηματικές ομάδες, σύμφωνα με τον CEO της εταιρείας Richard Dickson, «κάτι που είναι ενθαρρυντικό, παρά την ευρέως αναφερόμενη μακροοικονομική πίεση στους καταναλωτές με χαμηλό εισόδημα». Επισημαίνεται, δε, πως η εταιρεία πουλάει τα περισσότερα από τα προϊόντα της σε πλήρη τιμή, δηλαδή δίχως εκπτώσεις, κάτι που αναμένεται να οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των εσόδων από πωλήσεις κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Μάλιστα, η Gap αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για την αύξηση των πωλήσεων, αναφέροντας ότι θα φτάσουν στο ανώτερο όριο του προηγούμενου εύρους.
Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικών Πωλήσεων των ΗΠΑ αναμένει ότι οι λιανικές πωλήσεις τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο θα αυξηθούν κατά 3,7% έως 4,2% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, φτάνοντας τα 1,01 τρισεκατομμύρια έως 1,02 τρισεκατομμύρια δολάρια.
«Οι αμερικανοί καταναλωτές μπορεί να είναι επιφυλακτικοί, αλλά παραμένουν θεμελιωδώς ισχυροί και συνεχίζουν να οδηγούν την οικονομική δραστηριότητα των ΗΠΑ», δήλωσε ο Matthew Shay, διευθύνων σύμβουλος της εμπορικής ένωσης.
Δεν ισχύει το ίδιο για όλους
Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα σημεία αδυναμίας. Οι δασμοί έχουν πλήξει τα κέρδη πολλών λιανοπωλητών και ορισμένοι καταναλωτές με οικονομικά προβλήματα ενδέχεται να περιορίσουν τις αγορές τους για τις γιορτές. Οι άνθρωποι ξοδεύουν λιγότερα για δώρα για τον εαυτό τους, δήλωσε ο Daniel Heaf, διευθύνων σύμβουλος της Bath & Body Works.
Ορισμένοι λιανοπωλητές, όπως η Bath & Body Works και η Target, σημειώνουν ήπια ή μειωμένη ζήτηση, αν και αναγνωρίζουν ότι τα δικά τους λάθη έχουν παίξει ρόλο σε αυτό.
Η Target ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα το 12ο τρίμηνο μειωμένη ή αδύναμη ζήτηση. Τα στελέχη της εταιρείας δήλωσαν ότι η Target βελτιώνει τα καταστήματα και τα προϊόντα της, εν μέρει για να βοηθήσει τους αγοραστές να αισθάνονται ότι λαμβάνουν καλύτερη αξία. Οι αγοραστές «θέλουν να συνυπάρχουν η ποιότητα και η τιμή», δήλωσε ο Rick Gomez, εμπορικός διευθυντής της Target.
Νωρίτερα φέτος, οι λιανοπωλητές εξέφραζαν φόβους ότι η περίοδος των εορτών θα ήταν απογοητευτική, κυρίως εξαιτίας των υψηλών δασμών σε εισαγόμενα ρούχα, τα παιχνίδια, τα ηλεκτρονικά είδη και άλλα δημοφιλή δώρα. Οι καταναλωτές ένιωθαν πιεσμένοι από την αύξηση των τιμών των τροφίμων και τα στοιχεία που γίνονταν γνωστά για απολύσεις τους έκαναν να σκέφτονται δύο φορές πριν ξοδέψουν χρήματα.
Τελικά, είναι πολλοί οι λιανοπωλητές οι οποίοι δεν έχουν δει μείωση των δαπανών.
Η κρίσιμη περίοδος των γιορτών
Καμία περίοδος δεν είναι πιο σημαντική για τους λιανοπωλητές από τις γιορτές των Χριστουγέννων. Οι πωλήσεις μπορούν να κάνουν τη διαφορά μεταξύ μιας επιτυχημένης ή μιας αποτυχημένης χρονιάς.
Οι εταιρείες έχουν λάβει μέτρα για να ενθαρρύνουν τις αγορές. Πολλές ξεκινούν όλο και νωρίτερα τις προσφορές για τη Black Friday για να προσελκύσουν τους καταναλωτές.
Η Walmart έχει απορροφήσει μέρος του κόστους των δασμών, περιορίζοντας τον αντίκτυπο στις τιμές, όπως δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής John David Rainey στους επενδυτές.
Οι αγοραστές αναζητούν όλο και περισσότερο την αξία, ένας λόγος για τον οποίο η αλυσίδα καταστημάτων TJX έχει σημειώσει τέτοια επιτυχία. Η εταιρεία, η οποία κατέχει τα T.J. Maxx, Marshalls και HomeGoods, πουλάει επώνυμα προϊόντα σε τιμές που είναι γενικά 20% έως 60% χαμηλότερες από τις τιμές των καταστημάτων λιανικής.
«Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να αναζητούν αξία», δήλωσε ο CEO του ομίλου Ernie Herrman στους αναλυτές την περασμένη εβδομάδα.
Οι μετοχές της αλυσίδας καταστημάτων Ross Storesrose αυξήθηκαν κατά 8,4% την Παρασκευή και έκλεισαν στα 174 δολάρια, σημειώνοντας τη μεγαλύτερη ημερήσια ποσοστιαία αύξηση των τελευταίων τριών ετών, αφού η αλυσίδα καταστημάτων ανακοίνωσε ότι οι πωλήσεις των καταστημάτων της αυξήθηκαν το τρίτο τρίμηνο και αναθεώρησε προς τα πάνω τις προβλέψεις της για τα ετήσια κέρδη.
Η Walmart, όπου οι περισσότεροι αμερικανοί ψωνίζουν τουλάχιστον περιστασιακά, δήλωσε ότι οι αγοραστές με χαμηλό εισόδημα μειώνουν τις αγορές τους. Οι αγοραστές με μεσαίο και υψηλό εισόδημα συνεχίζουν να ξοδεύουν, αλλά συχνότερα κατευθύνονται προς τη Walmart. «Μας αρέσει η πρόταση αξίας που προσφέρουμε στους πελάτες μας και, όπως βλέπετε, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο κερδίζουμε μερίδιο αγοράς», δήλωσε ο Rainey, CFO της Walmart.





























