Bild: Δεν σταματούν οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων το 2035

Πανηγυρίζουν οι Γερμανοί κατασκευαστές – Την Τρίτη οι αποφάσεις της Κομισιόν

Bild: Δεν σταματούν οι πωλήσεις βενζινοκίνητων οχημάτων το 2035

Η αδιαφορία των Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων για το περιβάλλον και η περιφρόνησή τους για τους ευρωπαϊκούς κανόνες περιορισμού των εκπομπών ρύπων αποκαλύφθηκε το Σεπτέμβρη του 2015, όταν ξέσπασε το σκάνδαλο του dieselgate.

Τα τελευταία χρόνια που ο εμπορικός πόλεμος, η απώλεια της φθηνής ρωσικής ενέργειας και η εμπλοκή στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα περιόρισαν τις εξαγωγές γερμανικών αυτοκινήτων και εκτίναξαν τα κόστη κατασκευής στα ύψη, το Βερολίνο άρχισε να κλιμακώνει τις πιέσεις προς τους εταίρους του στην ΕΕ προκειμένου να χαλαρώσουν την περιβαλλοντική τους πολιτική και να αναθεωρήσουν τους στόχους τους για την απανθρακοποίηση.

Τις τελευταίες ημέρες θριαμβευτικά δημοσιεύματα στο γερμανικό τύπο ανακοίνωναν την «επικύρωση της νίκης του Βερολίνου σε ό,τι αφορά τους στόχους για το CO2», γράφουν χαρακτηριστικά οι Γιαν Ντιβέρ και Γκιγιόμ Γκισάρ στη γαλλική «Les Echos». Διότι, κατά τις πληροφορίες των γερμανικών εφημερίδων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε να ζητήσει από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές να μειώσουν τις εκπομπές των μοντέλων τους μόνο κατά 90% και όχι κατά 100% έως το έτος 2035. Δίνουν δηλαδή παράταση στην κατασκευή οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035.

Το αμερικανικό πρακτορείο Bloomberg υιοθετεί τη γερμανική άποψη

Τετελεσμένα

«Οι νικητές είναι πάντα πιο θορυβώδεις από τους ηττημένους. Κάποιοι, ωστόσο, βιάζονται για να πανηγυρίσουν. Οι συντηρητικοί από την άλλη πλευρά του Ρήνου ανακοίνωσαν την είδηση ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε, κατά τις πληροφορίες τους, να υποχωρήσει από την πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035. Αυτό φέρεται να υποσχέθηκε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ) Μάνφρεντ Βέμπερ», γράφει χαρακτηριστικά η «Les Echos» αναφερόμενη σε δημοσίευμα της «Bild».

Η γερμανική εφημερίδα δημοσιεύει δήλωση του Μάνφρεντ Βέμπερ ότι «για τις νέες ταξινομήσεις οχημάτων από το 2035 και μετά, για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων θα είναι υποχρεωτική η μείωση των εκπομπών CO2 κατά 90% αντί για το προηγούμενο 100%».

«Μένει να δούμε αν αυτή η απόφαση είναι πραγματικά οριστική ή αν όσοι την διαδίδουν προτού ακόμα ανακοινωθεί επισήμως απλώς προσπαθούν να επιβάλουν τη θέλησή τους ως τετελεσμένη», σημειώνει χαρακτηριστικά η «Les Echos». Η γαλλική εφημερίδα προσθέτει σχόλιο στελέχους της κυβέρνησης του Παρισιού που δεν κατονομάζει, σύμφωνα με το οποίο «όλοι επιλέγουν τη λύση που τους φαίνεται πιο συμφέρουσα». Ο Γάλλος κυβερνητικός αξιωματούχος θεωρεί ότι «υπάρχουν ακόμα πολλές επιλογές στο τραπέζι».

Στις Βρυξέλλες διεξάγεται πολιτική συζήτηση σχετικά με την πιθανότητα καθορισμού νέας προθεσμίας έως το 2040

Σύγχυση

Το αμερικανικό πρακτορείο Bloomberg υιοθετεί τη γερμανική άποψη. «Η πώληση καινούργιων υβριδικών αυτοκινήτων plug-in και οχημάτων εξοπλισμένων με μηχανισμό επέκτασης αυτονομίας (με βενζινοκινητήρα που επαναφορτίζει την μπαταρία) θα επιτρέπεται μετά το 2035, ενδεχομένως μέχρι το 2040», μεταδίδει χαρακτηριστικά. Προσθέτει μάλιστα ότι «αυτή η χαλάρωση των κανόνων θα συνοδεύεται από ορισμένους όρους: οι κατασκευαστές θα πρέπει να αντισταθμίσουν τις πρόσθετες εκπομπές CO2 χρησιμοποιώντας βιοκαύσιμα ή «πράσινο χάλυβα» κατά την κατασκευή οχημάτων».

Κατά τις πληροφορίες της «Les Echos» στις Βρυξέλλες όντως διεξάγεται πολιτική συζήτηση σχετικά με την πιθανότητα καθορισμού νέας προθεσμίας έως το 2040 για μηδενισμό των εκπομπών CO2 στον κλάδο αυτοκινήτου (απαγόρευση πώλησης αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, δηλαδή).

Σύμφωνα με τις πηγές που επικαλείται η γαλλική οικονομική εφημερίδα, η Κομισιόν στο πλαίσιο της εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων εξέτασε επίσης ένα σενάριο με μείωση των εκπομπών CO2 που περιορίζεται μόνο στο 80%, κάτι που είναι ακόμη πιο ευνοϊκό για τους κατασκευαστές. Ωστόσο, δεν είναι εγγυημένο ότι αυτό το σενάριο θα συμπεριληφθεί στο τελικό κείμενο.

Οι Βρυξέλλες πρόκειται να αποκαλύψουν τις προθέσεις τους την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου

Ισχυρά συμφέροντα

Μια άλλη πηγή δήλωσε στη «Les Echos» ότι ενώ η Γενική Διεύθυνση Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Κλίμα είχε αρχικά αρκετούς μήνες για να διεξαγάγει τις έρευνες και τις αναλύσεις της για το ζήτημα πλήρους εξάλειψης των εκπομπών ρύπων από την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία έως το 2035 (σε ό,τι αφορά τα καινούργια αυτοκίνητα φυσικά), «τελικά πιέστηκε για να ολοκληρώσει την εκτίμηση επιπτώσεων μέσα σε ένα μόνο μήνα». Το αποτέλεσμα ήταν, κατα την ίδια πηγή, να εξετάσει μόνο πολύ ακραία σενάρια, τα οποία δεν αντικατοπτρίζουν τους πιθανούς συμβιβασμούς μεταξύ των κρατών-μελών».

Αλλά «κοντός ψαλμός, αλληλούια». Οι Βρυξέλλες πρόκειται να αποκαλύψουν τις προθέσεις τους την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου. «Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές και ιδιαίτερα οι Γερμανοί, μπορεί όντως να έχουν κερδίσει την υπόθεση. Το Βερολίνο είχε πράγματι ρίξει όλο του το βάρος στην πρόταση παράτασης της προθεσμίας του 2035, με τον καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς να πρωτοστατεί για την παράταση αυτή υποστηριζόμενος από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και την Ιταλία», γράφουν οι ρεπόρτερ της «Les Echos».

Οι Ντιβέρ και Γκισάρ σημειώνουν ότι «σε αυτό το στάδιο, υπάρχει ο κίνδυνος το κείμενο να αποδειχθεί πολύ ευνοϊκό για τους Γερμανούς κατασκευαστές, τους ειδικούς στα plug-in υβριδικά οχήματα και πολύ λιγότερο για τους Γάλλους». Αλλά προσθέτουν ότι οι περιβαλλοντικές οργανώσεις διαμαρτύρονται ήδη για τις αρχικές λεπτομέρειες που έχουν διαρρεύσει στον γερμανικό τύπο.

«Μια αποδυνάμωση του στόχου περιορισμού του CO2 από το 100% στο 90% θα μπορούσε να οδηγήσει στην πώληση μετά το 2035 αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης υψηλής ρύπανσης σε ποσοστό 7% επί του συνόλου αντί για πλήρη απαγόρευσή τους. Επίσης έως και το 46% των αυτοκινήτων που θα πωλούνταν θα μπορούσαν να είναι φορτιζόμενα υβριδικά (plug-in)», προειδοποιεί ο Λισιέν Ματιέ, στο διαδικτυακό περιοδικό Transport and Environment.

Οι γαλλικές θέσεις

Η Γαλλία, από την πλευρά της, έχει εστιάσει τις προσπάθειές της σε μια άλλη μάχη. Το Παρίσι πιέζει προκειμένου να θεσπιστεί ένα ελάχιστο ποσοστό διάθεσης οχημάτων ευρωπαϊκής κατασκευής στις τοπικές, ευρωπαϊκές αγορές. Το ποσοστό αυτό θα μπορούσε να οριστεί στο 75%, όπως ισχύει σήμερα για τα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Αυτός είναι ένας τρόπος για να προστατευθούν οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές «έναντι των μαζικών επιθέσεων των Κινέζων, το κόστος παραγωγής των οποίων είναι χαμηλότερο χάρη κυρίως στις κρατικές επιδοτήσεις από τις οποίες επωφελούνται». Οι Βρυξέλλες εξετάζουν τη λύση αυτή, την οποία έχουν υιοθετήσει και προωθούν με θέρμη οι Γάλλοι κατασκευαστές.

Η ιδέα αυτή θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε ένα άλλο, ευρύτερο πακέτο μέτρων που αποσκοπούν στην ενίσχυση της ευρωπαϊκής βιομηχανικής κυριαρχίας, το οποίο θα παρουσιαστεί στα τέλη Ιανουαρίου 2026 υπό τη γενική ονομασία «Made in Europe». Η κυβέρνηση του Παρισιού, ωστόσο, θα επιθυμούσε το κείμενο που αφορά τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μη συμπεριληφθεί στο γενικότερο πλαίσιο του σχεδίου «Made in Europe», αλλά στις ρυθμισεις για τις εκπομπές CO2 που αναμένεται να παρουσιάσει η Επιτροπή την Τρίτη.

«Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος το κείμενο που θα δημοσιεύσει η Επιτροπή την Τρίτη να μην ικανοποιήσει κανέναν και να φτάσουμε σε πολιτικό αδιέξοδο», δήλωσε στη «Les Echos» πηγή από τη γαλλική κυβέρνηση. Κάτι τέτοιο «θα ενείχε τον κίνδυνο να παραταθούν κατά 12 έως 18 μήνες οι ευρωπαϊκές διαπραγματεύσεις, καθυστερώντας έτσι τις επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό των βιομηχανικών εγκαταστάσεων των αυτοκινητοπαραγωγών, οι οποίοι βρίσκονται επί του παρόντος σε μια κατάσταση στρατηγικής αβεβαιότητας», όπως σημειώνει η εφημερίδα.

OT Originals
Περισσότερα από World

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο