Λιανεμπόριο: Η αγορά ποντάρει στον εορταστικό Δεκέμβριο

«Ανάσα» από το Δώρο Χριστουγέννων και τις ανοιχτές Κυριακές

Λιανεμπόριο: Η αγορά ποντάρει στον εορταστικό Δεκέμβριο

Η αγορά μπαίνει στην πιο κρίσιμη φάση της εορταστικής περιόδου με τα καταστήματα ανοιχτά αυτήν την Κυριακή, σηματοδοτώντας την κορύφωση του χριστουγεννιάτικου τζίρου. Για τους εμπόρους, πρόκειται για μια ευκαιρία να ανατρέψουν, έστω και εν μέρει, τη δυσοίωνη εικόνα που διαμόρφωσε η χρονιά, η οποία χαρακτηρίστηκε από πιέσεις στα κόστη και υποτονική κατανάλωση.

Οι εκτιμήσεις θέλουν τη φετινή περίοδο να κινείται καλύτερα από την περυσινή, με στόχο ο συνολικός τζίρος του Δεκεμβρίου να ξεπεράσει τα 4,5 δισ. ευρώ.

Παρά το δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, η αισιοδοξία των επαγγελματιών βασίζεται στο «παραδοσιακό οξυγόνο» της αγοράς, το Δώρο Χριστουγέννων. Όπως υπογραμμίζει στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), το επίδομα αυτό λειτουργεί διαχρονικά ως «ζεστό χρήμα» στην κατανάλωση, καλύπτοντας οικογενειακές και κοινωνικές ανάγκες και αναζωογονώντας τις συναλλαγές.

Το συνολικό ποσό εκτιμάται φέτος ότι θα υπερβεί τα 1,5 δισ. ευρώ, έναντι 1,2 δισ. το 2024, λόγω της αύξησης της απασχόλησης και των αποδοχών στον ιδιωτικό τομέα. Αυτή η ένεση ρευστότητας αναμένεται να δώσει ώθηση στο τελευταίο κρίσιμο δεκαήμερο του χρόνου, ώστε το οικονομικό αποτέλεσμα να κλείσει, έστω οριακά, με θετικό πρόσημο.

Κομβική για την επίδοση του λιανεμπορίου θεωρείται η εβδομάδα πριν από τα Χριστούγεννα και ιδιαίτερα το τελευταίο Σαββατοκύριακο, όταν οι περισσότεροι εργαζόμενοι έχουν ήδη εισπράξει το Δώρο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, περίπου 9 στους 10 καταναλωτές σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές ύψους 100 έως 500 ευρώ. Η προτεραιότητα παραμένει σε κλασικές κατηγορίες, όπως ένδυση και υπόδηση, παιχνίδια, είδη τεχνολογίας, καθώς και είδη για το σπίτι, κυρίως για δώρα προς συγγενείς και φίλους.

Συνεχίζεται η επιφυλακτικότητα

Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν πως η κατανάλωση εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από επιφυλακτικότητα. Από την αρχή του έτους, ο συνολικός τζίρος του λιανεμπορίου έχει αυξηθεί κατά περίπου 5%, ποσοστό που αποδίδεται κυρίως στις πληθωριστικές πιέσεις, καθώς ο όγκος των πωλήσεων έχει κινηθεί χαμηλότερα. Τα σούπερ μάρκετ και τα υπερκαταστήματα εμφανίζουν μεγαλύτερη αντοχή, ενώ το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει την ανοδική του πορεία: η αξία των διαδικτυακών αγορών εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 19 δισ. ευρώ φέτος, έναντι συνολικού κύκλου εργασιών 75 δισ. στο λιανεμπόριο, από 72 δισ. το 2024.

Παράλληλα, οι έρευνες καταναλωτικής συμπεριφοράς αναδεικνύουν το αποτύπωμα της ακρίβειας, καθώς οι περισσότεροι καταναλωτές δηλώνουν ότι έχουν αυστηρό προϋπολογισμό για τις φετινές αγορές, αναζητούν προσφορές και αποφεύγουν περιττές δαπάνες. Ο μέσος ετήσιος πληθωρισμός αναμένεται να διαμορφωθεί στο 2,6%, δημιουργώντας περιβάλλον οικονομικής πίεσης, όπου νοικοκυριά και επιχειρήσεις προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στο αυξημένο κόστος ζωής και στις ανάγκες των εορτών.

Βασίλης Κορκίδης: Συγκρατημένη αισιοδοξία

Σε αυτό το πλαίσιο, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ, Βασίλης Κορκίδης, εκφράζει συγκρατημένη αισιοδοξία. Τονίζει ότι ο εμπορικός κόσμος ελπίζει πως, παρά τις δυσκολίες στις μετακινήσεις και τις ροές εμπορευμάτων λόγω των αγροτικών κινητοποιήσεων, η εορταστική περίοδος μπορεί να καλύψει το χαμένο έδαφος. «Αν αποκλιμακωθούν οι κινητοποιήσεις, η κατανάλωση μπορεί να αποκεντρωθεί από τα αστικά κέντρα προς την περιφέρεια», σημειώνει, κάτι που θα στηρίξει μικρούς και μεγάλους εμπόρους σε όλη τη χώρα. Υπενθυμίζει, άλλωστε, ότι ο Δεκέμβριος παραμένει διαχρονικά ο μήνας που κρίνει το τελικό ισοζύγιο της χρονιάς.

Ανάλογη ανησυχία εκφράζει και ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, με τον πρόεδρό του Θοδωρή Καπράλο να υπογραμμίζει ότι πίσω από τις φωτισμένες βιτρίνες κρύβεται η καθημερινή προσπάθεια χιλιάδων επαγγελματιών που στηρίζουν την απασχόληση και τις τοπικές κοινωνίες. «Το εμπόριο δεν ζητά θαύματα», λέει χαρακτηριστικά, «αλλά δικαιοσύνη, σταθερούς κανόνες και ένα κράτος που θα αντιμετωπίζει τον επαγγελματία ως συνεργάτη στην ανάπτυξη, όχι απλώς ως φορολογικό υποκείμενο».

Το εορταστικό ωράριο

Το εορταστικό ωράριο δίνει στους καταναλωτές περισσότερες ευκαιρίες για αγορές. Στην Αθήνα και τον Πειραιά τα καταστήματα θα λειτουργούν καθημερινά από τις 9:00 έως τις 21:00, τα Σάββατα 9:00-16:00 και τις Κυριακές 11:00-18:00, ενώ στις παραμονές Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς θα κλείσουν στις 18:00.

Στη Θεσσαλονίκη, το ωράριο είναι 10:00-21:00 τις καθημερινές, 10:00-18:00 τα Σάββατα και 11:00-18:00 τις Κυριακές.

Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για προτεινόμενο και προαιρετικό ωράριο, καθώς κάθε επιχείρηση αποφασίζει εντός των νομίμων ορίων, με τα καταστήματα να μένουν κλειστά στις 25-26 Δεκεμβρίου και την Πρωτοχρονιά.

OT Originals
Περισσότερα από Business

ot.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Χρήστος Κολώνας

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ΟΝΕ DIGITAL SERVICES MONOΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ

Μέτοχος: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 801010853, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: ot@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

Μέλος

ened
ΜΗΤ

Aριθμός Πιστοποίησης
Μ.Η.Τ.232433

Απόρρητο