Στις 5 Μαρτίου, λίγο μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έκανε ένα λάθος – το οποίο όμως δεν ήταν ακριβώς λάθος: «Η ΕΕ πρέπει να μειώσει την εξάρτησή της από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα», έγραψε στο Twitter η πρόεδρος της Επιτροπής της ΕΕ, ανησυχώντας μήπως η Ρωσία θα έκλεινε τη στρόφιγγα του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιδοκιμάζοντας την Ισπανία «ως πρωτοπόρο, με υψηλό ποσοστό ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και δυναμικής σε υγροποιημένο φυσικό αέριο».
Το πρόβλημα ωστόσο έχει ως εξής: το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) αντλείται από το έδαφος και στο τέλος καίγεται, με καταστροφικές επιπτώσεις για το περιβάλλον. Η φον ντερ Λάιεν γνωρίζει βέβαια και αυτή το συγκεκριμένο πρόβλημα. Ωστόσο η πρωτοπόρος του Green Deal στην Ευρώπη, το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, εξακολουθεί να συγχέει το ζήτημα του LNG με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειες.
Παραγγελίες – ρεκόρ για πλοία LNG στα κινεζικά ναυπηγεία
Αυτή η σύγχυση θα μπορούσε ωστόσο να αποβεί μοιραία για την Ευρώπη, τόσο από οικονομικής άποψης, όσο και από οικολογικής. Κι αυτό διότι οι υποδομές, στις οποίες η Ευρώπη επενδύει τώρα δισεκατομμύρια, ενδέχεται να περάσουν σε αχρηστία ή να ακριβύνουν, αν η ΕΕ δεν θέλει να επιδεινώσει ακόμη περισσότερο την υπάρχουσα κλιματική κρίση.
Το LNG σε άνθιση – με το κόστος στο ζενίθ
Ο μεγαλύτερος καταναλωτής φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι η Γερμανία. Ακολουθούν η Ιταλία, η Ολλανδία, η Σλοβακία και η Γαλλία, σύμφωνα με τη Eurostat. Συγκεκριμένα, οι χώρες αυτές προσπαθούν να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία με προμήθειες από αλλού.
Τεράστια ποσά κρατικών κονδυλίων ρέουν για την ώρα σε τερματικούς σταθμούς LNG, όπου το υγροποιημένο αέριο, σε κατάσταση ψύξης, εκφορτώνεται και θερμαίνεται, έως ότου διοχετευθεί στα δίκτυα – σε αέρια πλέον μορφή. Και για την ώρα οι τερματικοί σταθμοί είναι ελάχιστοι και βρίσκονται κυρίως στη Βόρεια και τη Βαλτική Θάλασσα.
Handelsblatt: Η ΝΑ Ευρώπη ελπίζει στο LNG της Ρεβυθούσας
Προβληματισμοί για το εγχείρημα επέκτασης του LNG
Για να αντικατασταθεί το ρωσικό αέριο, το αέριο που προέρχεται από άλλες πηγές πρέπει πρώτα να μεταφερθεί στην Ευρώπη με δεξαμενόπλοια. Αυτά τα δεξαμενόπλοια υγροποιημένου φυσικού αερίου μπορούν να χωρέσουν έως και 175.000 κυβικά μέτρα LNG. Για την αντικατάσταση των ετήσιων 167 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ρωσικού φυσικού αερίου στην Ευρώπη απαιτούνται περίπου 1800 φορτία πλοίων – δηλαδή πέντε την ημέρα.
Σύμφωνα με το γερμανικό Ινστιτούτο Ναυτιλιακής Οικονομίας στη Βρέμη, ένα τέτοιο εγχείρημα θα απαιτούσε περίπου 160 νέα δεξαμενόπλοια για τις μεταφορές. Με κόστος που ανέρχεται στα 220 εκατ. δολάρια για το καθένα – μία επένδυση δηλαδή ύψους 35 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Ευρώπη θα χρειαστεί «τεράστιες ποσότητες» LNG το 2023
Εκτός αυτού, το υγροποιημένο φυσικό αέριο θα πρέπει να μεταφερθεί από την Ισπανία, μέσω Γαλλίας και Ολλανδίας προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη, αντί από την ανατολή προς τη δύση, όπως συνέβαινε δηλαδή μέχρι τώρα. Παρόλα αυτά, δεδομένου ότι οι αγωγοί φυσικού αερίου λειτουργούν ως “μονόδρομοι”, μία αντίστροφη ροή είναι μόνο υπό πολύ περιορισμένες συνθήκες εφικτή.
Στη Σύνοδο Κορυφής του Economist με θέμα τη βιωσιμότητα, ο Γενικός Γραμματέας του ΟΗΕ Αντόνιο Γκουτέρες χαρακτήρισε τις ορυκτές πηγές ενέργειας ως «μία κακή επένδυση, η οποία οδηγεί σε σπατάλη δισεκατομμυρίων». Τα κράτη πρέπει «να επιταχύνουν τη σταδιακή κατάργηση του άνθρακα και όλων των ορυκτών καυσίμων», σύμφωνα με τον ΓΓ – ο,τιδήποτε άλλο είναι «τρέλα».
Πηγή: DW/ Μίχαελ Πένκε, Γιούλια Μερκ
Latest News
ΑΔΜΗΕ: Θετική εξέλιξη η απόφαση του Ρυθμιστή για το έσοδο του καλωδίου Ελλάδας - Κύπρου
H απόφαση της ΡΑΑΕΥ είναι το πρώτο από τα βήματα που απαιτούνται προκειμένου να ολοκληρωθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο.
Ξεκινούν οι εργασίες της Ενεργειακής Ακαδημίας του Greek Energy Forum
Οι 50 delegates της Ακαδημίας επιλέχθηκαν από την επιτροπή αξιολόγησης του Greek Energy Forum
Αχανή κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην Ανταρκτική φέρεται να ανακάλυψε η Ρωσία
Το αποθέματα εκτιμάται ότι φτάνουν τα 511 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, περίπου 10 φορές η παραγωγή της Βόρειας Θάλασσας τα τελευταία πενήντα χρόνια
Από ορυκτά καύσιμα τo 50% της ενέργειας που καταναλώνει η βιομηχανία στην ΕΕ
Σε ποιον κλάδο αντιστοιχούσε το 1/5 της συνολικής βιομηχανικής κατανάλωσης
Ο κολοσσός φυσικού αερίου που πήρε το στέμμα από την Gazrpom
Οι νέες ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αγορά και το στοίχημα της ρωσικής μετάβασης - Οι κινήσεις του ευρωπαϊκού μπλόκ για τη θωράκισή του
Μπαράζ αγωγών για εναρμονισμένη πρακτική πετρελαϊκών στις ΗΠΑ
Η κατηγορία είναι πιθανό να περιλαμβάνει περίπου τέσσερα χρόνια πωλήσεων βενζίνης στα δύο τρίτα των Αμερικανών καταναλωτών, δηλώνει δικηγόρος των εναγόντων
Στην... «πρίζα» και πάλι το μεγαλύτερο πυρηνικό εργοστάσιο στον κόσμο
Τα σχέδια του Τόκιο και οι νέοι κανόνες ασφαλείας
Στεφάτος (ΕΔΕΥΕΠ): «Αισιοδοξούμε για τα κοιτάσματα αερίου στην Κρήτη»
Τέλη 2024 με αρχές 2025 οι αποφάσεις για τις γεωτρήσεις, λέει στο «Βήμα» ο CEO της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων
Πεδίο σκληρού ανταγωνισμού η πυρηνική ενέργεια για Κίνα και Ρωσία
Η ρωσική κρατική εταιρεία πυρηνικής ενέργειας Rosatom παραμένει ένας από τους κύριους εξαγωγείς πυρηνικών καυσίμων και υπηρεσιών εμπλουτισμού ουρανίου σε όλο τον κόσμο
Σε ιστορικά χαμηλά η όρεξη των Ευρωπαίων για επενδύσεις στην Κίνα
Ευρωπαϊκές εταιρείες εγκαταλείπουν τη χώρα