
Αισθητά βελτιωμένος ήταν ο Δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών στο α’ εξάμηνο του 2021 σε σχέση με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, καταγράφοντας τη δεύτερη καλύτερη επίδοση από το 2016 όταν ξεκίνησε η κατάρτιση του δείκτη από τον ΣΕΒΕ-Σύνδεσμο Εξαγωγέων σε συνεργασία με την εταιρεία DHL, μέλος του ΣΕΒΕ.
Ειδικότερα, ο Δείκτης TCI SEVE-DHL για το 1ο εξάμηνο του 2021 διαμορφώθηκε σε 138,8 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 123,0 μονάδων του 2ου εξαμήνου του 2020 και 86,8 μονάδων του 1ου εξαμήνου του 2020, με την αύξηση συγκριτικά με τα προηγούμενα εξάμηνα να διαμορφώνεται σε 15,8 μονάδες και 52,0 μονάδες αντίστοιχα.
Αναλυτικά:
– Σε θετικά επίπεδα διαμορφώθηκαν οι εκτιμήσεις των ερωτηθέντων αναφορικά με τις εξαγωγές για άλλο ένα εξάμηνο, με το 58% των ερωτηθέντων να δηλώνει ότι αναμένει αύξηση στο α’ εξάμηνο του 2021 και το 34% σταθερότητα, ενώ μόλις το 8% αναμένει ότι θα μειωθούν.
– Σε ό,τι αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, τα αποτελέσματα δείχνουν μία μικρή βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο εξάμηνο, με το 51% να αναμένει βελτίωση και το 24% σταθερότητα. Αντίστοιχα, το ποσοστό αυτών που αναμένουν επιδείνωση μειώθηκε σε 25% από 34% στο β’ εξάμηνο του 2020.
– Ιδιαίτερα αισιόδοξοι παραμένουν οι εξαγωγείς και για τις εγχώριες πωλήσεις τους, καθώς το 59% αναμένει αύξηση, ενώ μόλις το 7% παρουσιάζεται απαισιόδοξο και δηλώνει ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, οι εγχώριες πωλήσεις θα μειωθούν. Το 34% αναμένει σταθερότητα.
– Συγκρατημένη αισιοδοξία επικρατεί και για τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες με το 50% των ερωτηθέντων να αναμένει βελτίωση, ωστόσο το ποσοστό είναι μειωμένο συγκριτικά με το προηγούμενο εξάμηνο κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες. Τη «σταθερότητα» επέλεξε ως απάντηση στη σχετική ερώτηση το 27% του δείγματος και την «επιδείνωση» το 23%.
– COVID-19. Η εξάπλωση της νόσου COVID-19, οι επιπτώσεις της στις εξαγωγικές επιχειρήσεις και η διαμόρφωση εξαγωγικού πλάνου μετά το πέρας αυτής ήταν το επίκεντρο του θέματος επικαιρότητας του Δείκτη Εξαγωγικών Προσδοκιών για το α’ εξάμηνο του 2021. Το πρώτο ερώτημα αφορούσε στο πώς επηρέασε η πανδημία τις εξαγωγές της επιχείρησης των συμμετεχόντων, με το 44% να απαντάει αρνητικά, το 32% καθόλου και το 24% θετικά. Ακολούθως, οι ερωτηθέντες απάντησαν στο αν η επιχείρησή τους έχει ενσωματώσει online B2B και B2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, με το 73% να απαντάει «Όχι» και το 27% «Ναι». Εν συνεχεία, το ερώτημα που τους τέθηκε σχετίζονταν με τα σχέδια της επιχείρησης για συμμετοχή σε ψηφιακές δράσεις με σκοπό την ενίσχυση της εξωστρέφειας, με το 51% να απαντάει θετικά και το 49% αρνητικά. Η τελευταία ερώτηση αφορούσε την ύπαρξη ή μη σχεδίου ανάπτυξης των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας, με το 69% να απαντάει θετικά και το 31% αρνητικά.
Οι λόγοι της αισιοδοξίας
Οι βελτιωμένες προσδοκίες που καταγράφηκαν στο α’ εξάμηνο του 2021 συγκριτικά με το α’ και το β’ εξάμηνο του 2020, οφείλονται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των ποσοστών που αφορούν στις εξαγωγές και στις εγχώριες πωλήσεις. Στις δύο αυτές ενότητες, πάνω από το 90% (92% και 93% αντίστοιχα) των ερωτηθέντων δήλωσε ότι αναμένει βελτίωση ή σταθερότητα. Αντίστοιχα, οι εκτιμήσεις αναφορικά με τις διεθνείς και τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες ήταν πιο αισιόδοξες σε σχέση με τα προηγούμενα αποτελέσματα με περίπου έναν στους τέσσερις (25% στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες και 29% στις εγχώριες οικονομικές συνθήκες) να αναμένουν επιδείνωση. Το θέμα επικαιρότητας ήταν για άλλη μία φορά ο COVID-19 με το 44% των εξαγωγέων να δηλώνει ότι οι εξαγωγές επηρεάστηκαν αρνητικά από την πανδημία. Στο ίδιο πλαίσιο, το 73% δήλωσε ότι δεν έχει ενσωματώσει online B2B και Β2C πλατφόρμες εξαγωγικών πωλήσεων, το 51% ότι σχεδιάζει να συμμετάσχει σε ψηφιακές δράσεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας και το 69% ότι έχει σχέδιο για την ανάπτυξη των εξαγωγών που θα πραγματοποιηθεί με τη λήξη της πανδημίας.
Η υλοποίηση της έρευνας έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 12/04/21–14/05/21 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 219 ανταποκρίθηκαν). Η επιλογή των επιχειρήσεων έγινε μέσω διαστρωματικής δειγματοληψίας, στα πρότυπα αντίστοιχων ερευνών που πραγματοποιούνται από εγχώριους και διεθνείς οργανισμούς, ενώ για τη συλλογή των στοιχείων των επιχειρήσεων αξιοποιήθηκε η βάση δεδομένων της ICAP. Ειδικότερα, με αρχικό κριτήριο τις επιχειρήσεις με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000, το δείγμα περιλαμβάνει επιχειρήσεις από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.


Latest News

Ολοκληρώθηκε η δημόσια πρόταση της Eurobank για την Ελληνική Τράπεζα - Στο 97,994% η συνολική συμμετοχή
Άμεσα θα ασκήσει το squeeze out η Eurobank

INTERLIFE: Υψηλά κέρδη, αύξηση παραγωγής και πρόταση για μέρισμα 0,20 ευρώ/μετοχή
Τα Εγγεγραμμένα Ασφάλιστρα της INTERLIFE το 2024 έφτασαν τα 100,35 εκατ.€ (+6,96%) έναντι 93,82 εκατ.€ της προηγούμενης Χρήσης

Αυξημένος τζίρος στα 370,4 εκατ. ευρώ το 2024 για τα Πλαστικά Θράκης
Προτεινόμενο συνολικό μέρισμα απο τα Πλαστικά Θράκης 0,23 ευρώ ανα μετοχή

ΕΛΛΑΚΤΩΡ: Καθαρά κέρδη 57,4 εκατ. ευρώ το 2024, επιστροφή 174 εκατ. στους μετόχους
Τα Βασικά Οικονομικά Μεγέθη του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ για τη χρήση του 2024

ΓΣΕΒΕΕ: Οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν χρειάζονται προσωρινά επιδόματα αλλά προσιτές τιμές ενέργειας
Με ανακοίνωσή της, η ΓΣΕΒΕΕ καλεί την Πολιτεία να υιοθετήσει πολιτικές που θα μειώσουν το κόστος ενέργειας

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay