Η πανδημία είναι ακόμη εδώ και προκαλεί αναταραχές στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα  και νέα ρεκόρ στους ναύλους στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αλλά και στο χύδην ξηρό φορτίο (σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, σιτηρά).

Το κλείσιμο ενός τερματικού σταθμού στο τρίτο πιο πολυσύχναστο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, στο λιμάνι Ningbo στη Κίνα, αποδεικνύει ότι η αναταραχή στη διεθνή ναυσιπλοΐα, λόγω του κορωνοϊού δεν μπορεί να κοπάσει εύκολα και ίσως να διαρκέσει μέχρι και τον επόμενο χρόνο τινάζοντας στα ύψη και τα κόστη μεταφοράς των αγαθών.

Όπως είναι γνωστό ένα κρούσμα κορωνοϊού προκάλεσε τη μερική διακοπή λειτουργίας στο λιμάνι Ningbo-Zhoushan την περασμένη εβδομάδα και μείωσε τη χωρητικότητα του λιμένα κατά το ένα πέμπτο. Ήταν συνέχεια μιας άλλης περίπτωσης του προηγούμενου Μαΐου όταν κάποια άλλα κρούσματα κινέζων λιμενεργατών, οδήγησαν  στο κλείσιμο τριών εβδομάδων του τερματικού σταθμού Yantian στο Shenzhen προκαλώντας επιπτώσεις στη διεθνή ναυτιλία, όπως  συνεχή αύξηση των ναύλων, και  συμφόρηση στα λιμάνια σε όλο τον κόσμο. Εξελίξεις που προστίθενται στα προβλήματα που αντιμετωπίζει η διεθνής αλυσίδα εφοδιασμού που είναι μεταξύ άλλων η έλλειψη ημιαγωγών, οι αυξανόμενες τιμές των πρώτων υλών, η έλλειψη οδηγών φορτηγών ενόψει της αποθεματοποίησης αγαθών από τους εμπόρους λιανικής πριν από την περίοδο αιχμής των αγορών.

Οι εισαγωγείς και οι εξαγωγείς προσπαθούν να ανταπεξέλθουν το κόστος μεταφοράς που έχει φτάσει στα  15.800 δολ. για την μεταφοράς ενός  εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών από την Κίνα στις δυτικές ακτές των ΗΠΑ, ένα κόστος δέκα φορές υψηλότερο από πριν την εμφάνιση της πανδημίας και κατά 50% περίπου από τον προηγούμενο μήνα σύμφωνα με την Freightos.

Όλα ξεκίνησαν με την εμφάνιση της πανδημίας που οδήγησε αρχικά στην βύθιση της ζήτησης αλλά στη συνέχεια στην άνοδο των παραγγελιών μέσω διαδικτύου. Στη συνέχεια το κλείσιμο της διώρυγας του Σουέζ, τα περιοριστικά μέτρα στα λιμάνια λόγω κορωνοϊού, επέτειναν τα προβλήματα.

Σύμφωνα με τους FT που επικαλούνται στοιχεία της Vessels Value περίπου 350 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που μπορούν να μεταφέρουν σχεδόν 2,4 εκατ. «κουτιά» 20 ποδιών, περιμένουν στα λιμάνια παγκοσμίως για να φορτώσουν η ξεφορτώσουν.  Η συμφόρηση επιδεινώνεται με την μεταφορική ικανότητα που έχει «παροπλισθεί» να αγγίζει το 4,6% του παγκόσμιου στόλου, από 3,5% τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Platou Securities.

Ο Lars Mikael Jensen, επικεφαλής του παγκόσμιου δικτύου ωκεανών στο Maersk, ο μεγαλύτερος όμιλος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, συμφώνησε ότι η κατάσταση δεν έδειξε σημάδια βελτίωσης από τότε που εμφανίστηκε η παραλλαγή Delta της Covid-19.

Δεν φαίνεται βελτίωση, είπε, προσθέτοντας ότι το δίκτυο  θαλάσσιων μεταφορών εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά πιεσμένο.

Η εκρηκτική αύξηση των ναύλων των εμπορευματοκιβωτίων σε συνδυασμό με καθυστερήσεις στις προμήθειες θα έχει σημαντικές συνέπειες, δήλωσε ο John Glen, επικεφαλής οικονομολόγος του Chartered Institute of Procurement and Supply.

Αν και τόνισε ότι οι προμήθειες των περισσότερων αγαθών είναι ακόμα «επαρκείς αν όχι άφθονες», υπάρχουν  ιδιαίτερα προβλήματα για ογκώδη προϊόντα χαμηλής αξίας, όπως αφρός για προμηθευτές επίπλων και τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια..

«Τώρα είναι το κρίσιμο σημείο για τις προμήθειες στην Ευρώπη για την περίοδο των Χριστουγέννων», δήλωσε ο Glen. Οι προβλεπόμενες ελλείψεις εποχιακών αγαθών θα αυξήσουν τον πληθωρισμό επειδή «δεν υπάρχει βραχυπρόθεσμη λύση και το πρόβλημα δεν θα λυθεί σύντομα».

Η γερμανική ναυτιλιακή  Hapag-Lloyd εκτίμησε ότι η αναταραχή δεν θα μειωθεί μέχρι το πρώτο τρίμηνο του επόμενου έτους. Αλλά ο διευθύνων σύμβουλος Rolf Habben Jansen προειδοποίησε επίσης ότι αυτή η ημερομηνία θα μπορούσε να πάει πιο πίσω λόγω της μεγάλης ζήτησης.

Οι διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι πιθανό να επηρεάσουν τη βιομηχανική παραγωγή της ευρωζώνης για κάποιο χρονικό διάστημα , δήλωσε από την πλευρά του ο George Buckley, επικεφαλής οικονομολόγος του Ηνωμένου Βασιλείου και της ζώνης του ευρώ στη Nomura.

Ρεκόρ και στο χύδην ξηρό φορτίο

Από ρεκόρ σε ρεκόρ βαδίζει και ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, o Baltic Dry Index (BDI) που έκλεισε χθες στις 3.606 μονάδες σε υψηλό έντεκα χρόνων τουλάχιστον.

Η σημαντική άνοδος του BDΙ καθοδηγείται από τους ναύλους των capes που πλησιάζουν και πάλι το υψηλό έτους που ήταν στις 5 Μαΐου στα 44.817 δολ. την ημέρα  καθώς χθες έκλεισε στα 40.237 δολ .

Μια από τις αιτίες της ανόδου των ναύλων είναι και η συμφόρηση στα κινεζικά λιμάνια. Υπολογίζεται ότι  230 περίπου φορτηγά πλοία παραμένουν έξω από τα λιμάνια της βόρειας Κίνας, και τα άλλα 239 περιμένουν έξω από το Ningbo και τη Σαγκάη, για να ξεφορτώσουν όπως δείχνουν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Λιμάνια
ΟΛΘ Α.Ε.: Αυξημένες επιδόσεις το 2023 με ρεκόρ διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων
Επιχειρήσεις |

Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα

Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα