Το μεγαλύτερο project επέκτασης δικτύων διανομής φυσικού αερίου που υλοποιείται αυτήν την περίοδο στην Ευρώπη είναι αυτό της Δημόσιας Εταιρίας Διανομής Αερίου (ΔΕΔΑ).

Αυτό υπογραμμίζει με συνέντευξή του στον Οικονομικό Ταχυδρόμο ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Μάριος Τσάκας. Επισημαίνει, δε, ότι τα έργα για την κατασκευή δικτύου διανομής 2.000 χλμ. σε 34 πόλεις της χώρας έως το 2026 κινητοποιούν άμεσα και έμμεσα επενδύσεις 1 δισ. ευρώ με 6.000 θέσεις εργασίας. Στόχος είναι το 2036 να έχουν πραγματοποιηθεί 170.000 νέες συνδέσεις.

Ο κ. Τσάκας περιγράφει στον Ο.Τ. που τρέχουν αυτή τη στιγμή τα έργα καθώς και ποιες πόλεις παίρνουν σειρά.

Μιλά, επίσης, για την αξιοποίηση των τεχνολογιών του φυσικού αερίου, LNG και CNG προκειμένου να φτάνει το καύσιμο σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν δίκτυα καθώς και για τις πρωτοβουλίες της εταιρίας για τη διείσδυση των καθαρότερων ανανεώσιμων αέριων καυσίμων στους αγωγούς της ΔΕΔΑ.

Ο ίδιος δηλώνει ότι οι ρυθμιζόμενες χρεώσεις του δικτύου διανομής της ΔΕΔΑ δεν επηρεάζονται από τις αυξήσεις των τιμών του φυσικού αερίου, όπως και το πρόγραμμα των επενδύσεων.

Ολόκληρη η συνέντευξη του CEO της ΔΕΔΑ έχει ως εξής:

-Κύριε Τσάκα, η ευρωπαϊκή και η ελληνική αγορά «φλέγονται» από τις αυξήσεις του ενεργειακού κόστους ως αποτέλεσμα των ανατιμήσεων του φυσικού αερίου και των δικαιωμάτων εκπομπών CO2. Υπάρχουν ή θα υπάρξουν επιπτώσεις στις επενδύσεις και τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις των δικτύων διανομής αερίου;

-Θεωρώ ότι η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου είναι παροδικό φαινόμενο. Έγκριτοι ενεργειακοί αναλυτές αναφέρουν ότι οι τιμές θα επανέλθουν στα επίπεδα του 2019 εντός του α’ εξαμήνου 2022. Βάσιμα, συνεπώς, εκτιμώ ότι δεν θα υπάρξει επίπτωση στις ρυθμιζόμενες χρεώσεις των δικτύων διανομής φυσικού αερίου, πολλώ δε μάλλον στο πρόγραμμα επενδύσεων της ΔΕΔΑ.

Σε ό,τι αφορά τις τιμές των δικαιωμάτων CO2, έχουν πράγματι αυξηθεί και στο εγγύς μέλλον θα ενταχθούν περισσότεροι βιομηχανικοί κλάδοι ως υπόχρεοι. Για τον λόγο αυτό, η ΔΕΔΑ έχει από καιρό αναλάβει πρωτοβουλίες  για την ένταξη των ανανεώσιμων αερίων καυσίμων στο ενεργειακό της ισοζύγιο, με σκοπό τη μείωση των εκπεμπόμενων ποσοτήτων CO2 από τις βιομηχανίες που είναι συνδεδεμένες στα δίκτυά της.

-Η ΔΕΔΑ τρέχει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου στην επικράτεια. Ποιοι είναι οι στόχοι του;

-Αποστολή της ΔΕΔΑ είναι να φέρει το φυσικό αέριο σε όσο το δυνατόν περισσότερες περιοχές της χώρας, ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες, μέσα από καινοτόμες τεχνολογίες και πρωτοπόρες, τόσο για τα εγχώρια όσο και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, δράσεις.

Είναι ενδεικτικό ότι η ΔΕΔΑ είναι αν όχι η μοναδική, από τις ελάχιστες εταιρείες σε ευρωπαϊκό επίπεδο που προωθεί την τεχνολογία του οδικώς μεταφερόμενου LNG για την τροφοδοσία απομακρυσμένων δικτύων διανομής μεγάλων πόλεων, όπως είναι η Πάτρα, τα Ιωάννινα, το Αγρίνιο, αλλά επίσης ο Πύργος και η Άρτα.

Σε ό, τι αφορά δε, το Συμπιεσμένο Φυσικό Αέριο (CNG), αν και αυτή η τεχνολογία χρησιμοποιείται ήδη στη χώρα μας, η ΔΕΔΑ είναι η πρώτη που θα την αξιοποιήσει για την τροφοδοσία δικτύων πόλεων μεγάλου πληθυσμού, όπως η Βέροια, τα Γιαννιτσά, η Άμφισσα, το Καρπενήσι, αλλά και η Ορεστιάδα.

Συνολικά, στο πλαίσιο του αναπτυξιακού μας προγράμματος για την περίοδο 2021-2025, θα κατασκευαστούν περί τα 2.000 χιλιόμετρα δικτύου διανομής φυσικού αερίου σε 34 πόλεις της χώρας, ενώ έως το 2036 θα γίνουν περισσότερες από 170.000 νέες συνδέσεις οικιακών και εμπορικών καταναλωτών και εκατοντάδες συνδέσεις βιομηχανιών.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο project επέκτασης δικτύων διανομής φυσικού αερίου που υλοποιείται, αυτή την περίοδο, στην Ευρώπη, το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα κινητοποιήσει άμεσες και έμμεσες επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει περίπου 6.000 νέες θέσεις εργασίας, ενισχύοντας σημαντικά την απασχόληση και τις τοπικές οικονομίες.

-Σε ποιες περιφέρειες και περιοχές της χώρας έχουν δημοπρατηθεί και εκκινούν οι εργασίες κατασκευής;

-Οι Περιφέρειες στις οποίες δραστηριοποιείται η ΔΕΔΑ είναι η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η Κεντρική Μακεδονία, η Δυτική Μακεδονία, η Ήπειρος, η Στερεά Ελλάδα και η Δυτική Ελλάδα όπου συγκεντρώνεται το 30% του συνολικού ελληνικού πληθυσμού, δηλαδή περισσότερα από 3 εκατομμύρια κατοίκων. Σε αυτές τις Περιφέρειες, τον τελευταίο χρόνο η ΔΕΔΑ προχώρησε σε δημοπρατήσεις και συμβασιοποιήσεις έργων άνω των 200 εκατ. ευρώ, ενώ πολύ σύντομα θα βγουν στον αέρα και τα υπόλοιπα έργα που προβλέπονται στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης της εταιρείας φθάνοντας τα 300 εκατ. ευρώ.

Στην πλειονότητά τους, λοιπόν, τα μεγάλα έργα για την επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου έχουν, ήδη, συμβασιοποιηθεί και έχει ξεκινήσει σταδιακά η υλοποίησή τους.

Εξαίρεση αποτελούν η Περιφέρεια Ηπείρου για την οποία τα έργα θα δημοπρατηθούν το αργότερο έως τον Δεκέμβριο του 2021, καθώς και οι πόλεις της Άμφισσας και του Καρπενησίου της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας για τις οποίες το έργο θα δημοπρατηθεί το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα αφού επιλύθηκαν και οι τελευταίες λεπτομέρειες σχετικά με την τροφοδότησή τους με την τεχνολογία του Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου (CNG).

-Ποιες είναι οι επόμενες περιοχές που παίρνουν τη σκυτάλη για την ανάπτυξη του δικτύου διανομής;

-Το σήμα της εκκίνησης των μεγάλων έργων της ΔΕΔΑ δόθηκε από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και τις πόλεις της Ξάνθης και της Δράμας όπου βρίσκονται σε εξέλιξη οι κατασκευαστικές εργασίες για την ανάπτυξη του δικτύου διανομής φυσικού αερίου.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, η «σκυτάλη» θα περάσει στις πόλεις της Καβάλας και της Λαμίας.

Θα ακολουθήσει η υλοποίηση του έργου στην πόλη της Φλώρινας, ενώ έπονται τα έργα σε μια σειρά πόλεων όπως είναι η Χαλκίδα, η Θήβα, η Λειβαδιά, η Ορεστιάδα, οι Σέρρες, το Κιλκίς, η Κατερίνη, η Αλεξάνδρεια, η Βέροια, τα Γιαννιτσά, η Καστοριά, οι Μανιάκοι, το Άργος Ορεστικού, τα Γρεβενά, η Πάτρα, το Αγρίνιο και ο Πύργος.

-Ποια είναι τα πλάνα της ΔΕΔΑ για το «πρασίνισμα» των δικτύων διανομής με δεδομένες τις απαιτήσεις της ενεργειακής μετάβασης στην κλιματικά ουδέτερη εποχή;

-Τα δίκτυά της ΔΕΔΑ είναι «έξυπνα», ευέλικτα και «πράσινα», έτοιμα δηλαδή να διανείμουν ανανεώσιμα αέρια καύσιμα, με ελάχιστο έως μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα, όπως είναι το βιομεθάνιο και το υδρογόνο.

Στο πλαίσιο αυτό, όπως σας προανέφερα, η ΔΕΔΑ έχει από καιρό αναλάβει πρωτοβουλίες συνολικού χαρακτήρα: από τη σύνταξη και κατάθεση προτάσεων για την αναθεώρηση του υφισταμένου νομοθετικού πλαισίου προκειμένου να παράγεται, εγχέεται, διανέμεται και να χρησιμοποιείται το βιομεθάνιο στη χώρα μας μέχρι και την υλοποίηση τριών πιλοτικών έργων έγχυσης, διανομής και χρήσης του βιομεθανίου σε δίκτυο χαμηλής και σε δίκτυο μέσης πίεσης.

Ταυτόχρονα, σε ό,τι αφορά την προοπτική διανομής μείγματος υδρογόνου με φυσικό αέριο, μελέτη που εκπονήσαμε συμπεραίνει ότι τα υφιστάμενα δίκτυα της ΔΕΔΑ έχουν δυνατότητα να διανέμουν υψηλά ποσοστά υδρογόνου στο μείγμα χωρίς να υπάρχει ανάγκη αλλαγής  των συσκευών που έχουν εγκαταστήσει οι καταναλωτές.

Επιπρόσθετα, είμαστε σε προχωρημένο στάδιο σχεδιασμού ενός πιλοτικού έργου διανομής καθαρού υδρογόνου («Χωριό Υδρογόνου») για την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών ενός οικισμού.

Μέσω αυτών των πρωτοβουλιών μας, θεωρούμε ότι συμβάλλουμε ενεργά και έμπρακτα στη μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης των υπόχρεων σε φορολογία άνθρακα, στην ανάπτυξη της κυκλικής οικονομίας και τέλος, στις υποχρεώσεις της χώρας που περιέχονται στην Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, στο πακέτο μέτρων «Fit for 55» και στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Plus
Capital Product Partners – «Οι έλληνες επενδυτές έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στο ταξίδι της “πράσινης” ναυτιλίας»
Plus |

Capital Product Partners: «Οι έλληνες επενδυτές έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στο ταξίδι της "πράσινης" ναυτιλίας»

O διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners κ. Γεράσιμος Καλογηράτος μιλάει για την έκδοση του ομολόγου ύψους 150 εκατ. ευρώ της θυγατρικής εταιρείας CPLP Shipping Holdings.