Την υπογραφή ενός πρώτου συμβολαίου με τη γαλλική εταιρεία δορυφορικών μελετών CLS υπέγραψε την Τετάρτη η Ευρωπαϊκή Υπηρεσία για την Ασφάλεια των Θαλασσών (EMSA) με στόχο την καλύτερη από αέρος εποπτεία των θαλασσών της ΕΕ. Δηλαδή τη συντομότερη δυνατή επέμβαση σε περιπτώσεις ατυχημάτων, παράνομων μεταφορών προσώπων και εμπορευμάτων ή ακόμα και σε περιπτώσεις απόρριψης επιβαρυντικού για το περιβάλλον έρματος από τα πλοία στη θάλασσα.
Τις εναέριες περιπολίες θα κάνουν μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones), με τα οποία θα προμηθεύσει κατόπιν αιτήσεώς των τις χώρες-μέλη της ΕΕ η γαλλική εταιρεία δορυφορικών μελετών και συστημάτων CLS. Η CLS είναι θυγατρική του Εθνικού Κέντρου Διαστημικών Μελετών της Γαλλίας (CNES) και δραστηριοποιείται στις περιβαλλοντικές και κλιματολογικές παρατηρήσεις, στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, τη βιώσιμη διαχείριση των αλιευμάτων και σε μελέτες ενεργειακών υποδομών. Η EMSA είναι ένα ευρωπαϊκό όργανο με αρμοδιότητα να ελέγχει την ασφαλή ναυσιπλοΐα και να επεμβαίνει σε περίπτωση ατυχημάτων.
Η εδρεύουσα στη Λισαβόνα EMSA δημιουργήθηκε το 2003, μετά το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιου Erika στο Βισκαϊκό Κόλπο το Δεκέμβριο του 1999 και την τεράστια οικολογική καταστροφή που προκάλεσε στις γαλλικές ακτές της Βρετάνης.
Τα πρώτα μη-στρατιωτικά drones
Βάσει της συμφωνίας αξίας 30 εκατ. ευρώ που υπεγράφη το πρωί της Τετάρτης και θα έχει διάρκεια τεσσάρων ετών, η γαλλική εταιρεία θα προμηθεύσει τα κράτη-μέλη με ένα στόλο drones.
Αρχικά προβλέπεται η κατόπιν αιτήσεως των εθνικών κυβερνήσεων προμήθεια μέχρι τεσσάρων αεροσκαφών σε κάθε κράτος-μέλος. Πρόκειται για μια συμφωνία-πιλότο, την οποία τα γαλλικά μέσα ενημέρωσης χαρακτηρίζουν ως «πρωτοποριακή» για την Ευρώπη.
«Η EMSA θα μπορεί να συντονίσει την ταυτόχρονη ανάπτυξη δύο drones που θα απογειώνονται από δύο χώρες της ΕΕ. Τα αεροσκάφη αυτά θα παρεμβαίνουν συμπληρωματικά των δορυφορικών μέσων εποπτείας που έχει ομαδοποιήσει και συντονίζει το CleanSeaNet. Είναι η πρώτη φορά που θα αναπτυχθεί ένα συνδυαστικό σύστημα θαλάσσιας εποπτείας με τη συμμετοχή πολιτικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών», σημειώνει η Στεφανί Λιμουζέν, γενική διευθύντρια της CLS.
Σημειώνεται ότι το CleanSeaNet, στο οποίο αναφέρεται η γαλλίδα μάνατζερ, είναι ένα σύστημα εποπτείας των ευρωπαϊκών θαλασσών για τον εντοπισμό πετρελαιοκηλίδων κατά κύριο λόγο, που λειτουργεί βάσει παρατηρήσεων εικόνων που στέλνουν δορυφόροι.
Κατασκευάστρια των drones είναι η πορτογαλική εταιρεία Tekever. «Αντιμετωπίσαμε κάποιες δυσκολίες για να επιλέξουμε τον κατάλληλο βιομηχανικό εταίρο. Απαίτησή μας ήταν να αποκτήσουμε αεροσκάφη ειδικά κατασκευασμένα για τη διενέργεια θαλάσσιας εποπτείας για πολιτικούς σκοπούς, που θα έπρεπε να είναι πολύ ανθεκτικά και με μεγάλη αυτονομία», υπογράμμισε στη γαλλική «Le Figaro» η Στεφανί Λιμουζέν της CLS.
1.300 χλμ. αυτονομία πτήσης
Τα συγκεκριμένα drones της Tekever έχουν ακτίνα δράσης 1.300 χιλιομέτρων και έχουν τη μορφή ενός μικρού αεροσκάφους 180 κιλών με άνοιγμα φτερών που φτάνει τα 8 μέτρα. Διαθέτουν πολλά μέσα αποτύπωσης εικόνων (σύγχρονες βιντεοκάμερες) και επίσης ένα σύστημα υπέρυθρων ακτίνων για νυκτερινές λήψεις. Είναι επίσης εφοδιασμένα με ένα ναυτικό ραντάρ και με ανιχνευτές δικτύων κινητής τηλεφωνίας με κυψελοειδή μορφή (GSM).
«Τα drones αυτά έχουν ειδικό εξοπλισμό που επιτρέπει την παρατήρηση σκαφών κατά τη διάρκεια της νύχτας, ενώ έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίζουν τα σκάφη προκειμένου να διαπιστώνουν την ταυτότητά τους», εξήγησε η μάνατζερ της CLS.
Αναφορά και στο Αιγαίο
Ο στόλος αυτός των μη επανδρωμένων αεροσκαφών θα επιτρέπει στην αρμόδια Υπηρεσία της ΕΕ (EMSA) να πραγματοποιούν προληπτικούς ελέγχους ώστε να διαπιστώνουν εγκαίρως τον κίνδυνο πιθανών ατυχημάτων. Επίσης να προλαμβάνουν περιπτώσεις ρύπανσης των θαλασσών, δραστηριοτήτων παράνομης αλιείας, αλλά και κάθε είδους παράνομων διακινήσεων μέσω θαλάσσης, που γίνονται συνήθως με ταχύπλοα σκάφη και απαιτείται άμεση αντίδραση για την ανάσχεσή τους.
Η CLS κάνει λόγο για διακίνηση ναρκωτικών, αλλά και μεταναστών «που επιχειρούν να φθάσουν δια θαλάσσης στη Βρετανία, στην Ισπανία ή στην Ελλάδα».
Η νέα αυτή ευρωπαϊκή υπηρεσία θα τεθεί σε λειτουργία εντός ολίγων μηνών, εκτιμά η CLS, αφού λάβει πρώτα το πράσινο φως από τις αρμόδιες αρχές ελέγχου των αεροπορικών πτήσεων των χωρών-μελών της ΕΕ.
«Δεδομένων των εκτεταμένων ζωνών εποπτείας – η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ακτογραμμή μήκους 71.928 εκατομμυρίων χιλιομέτρων – είναι πιθανόν να ακολουθήσουν και άλλες συμφωνίες που θα ενισχύσουν τον ευρωπαϊκό στόλο των drones», σημειώνει η γαλλική εταιρεία.
Latest News
Κέρδη στηριζόμενα στην τεχνολογία για το κρατικό επενδυτικό ταμείο της Νορβηγίας
Το Government Pension Fund Global είναι το μεγαλύτερο κρατικό επενδυτικό ταμείο στον κόσμο
Βάσλε (ΕΚΤ): Υπάρχει όριο στο πόσο μπορεί να αποκλίνει η ΕΚΤ από τη Fed
Ακόμα κι αν οι συνθήκες και στις δύο οικονομίες απαιτούν διαφορετικές απαντήσεις, υπάρχουν δεσμοί που θα λάβουν υπόψη οι αξιωματούχοι στη Φρανκφούρτη, δήλωσε ο Σλοβένος τραπεζίτης
Κινεζικός ιός «χτύπησε» τα ελβετικά ρολόγια - Βουτιά στις πωλήσεις τον Μάρτιο
Η Κίνα αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για τα ελβετικά ρολόγια
Η Google απέλυσε 28 υπαλλήλους μετά από συμμετοχή σε διαδηλώσεις - Τι είδε το CNBC
Ταραχή, θυμό και δέσμευση προκάλεσαν σε εργαζόμενους της Google οι εξελίξεις με το Project Nimbus και τη σύμβαση με την ισραηλινή κυβέρνηση - Η αντίδραση της εταιρείας
Πρώην trader της Lehman Brothers κατηγορεί την Ουκρανία για διαφθορά
Με περγαμηνές σε Lehman Brothers και Glencore, ο σημερινός συνιδιοκτήτης της Cosmolot, της μεγαλύτερης εταιρείας τυχερών παιχνιδιών στην Ουκρανία, επικαλείται πρακτικές που θυμίζουν άλλα καθεστώτα
Scope: Τρίπτυχο κινδύνων ελλοχεύει από την ένταση στη Μέση Ανατολή [γράφημα]
Η πρόσφατη αντιπαράθεση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν έχει αυξήσει τους κινδύνους για τη Μέση Ανατολή
Στο κενό οι κυρώσεις της Δύσης στο Ιράν - Σε υψηλό 6ετίας οι εξαγωγές ιρανικού πετρελαίου
Με εντατικούς ρυθμούς αυξάνονται οι εξαγωγές αργού πετρελαίου του Ιράν - Πούλησε τις μεγαλύτερες ημερήσιες ποσότητες από το 2018
Τα Saks χώρισαν και... παραπαίουν - Τα θρυλικά πολυκαταστήματα δίνουν μάχη επιβίωσης
Από την Ουάσινγκτον στη Νέα Υόρκη και όλο τον κόσμο, η αλυσίδα πολυτελών ειδών χωρίστηκε σε δύο βραχίονες για μεγαλύτερη απόδοση
Η Γερμανία, οι «τζαμπατζήδες» στα ΜΜΜ και ένας σκληρός νόμος
Οι φωνές πληθαίνουν στη Γερμανία για κατάργηση της παρωχημένης νομοθεσίας, που στέλνει έξι μήνες στη φυλακή τους πιο ευάλωτους κατηγορούμενους για εισιτηριοδιαφυγή
Στο κυνήγι εξαγορών η Morgan Stanley - Υπαρξιακή ανάγκη η επέκταση
Η ανάκαμψη της Morgan Stanley στην επενδυτική τραπεζική ήταν λιγότερο έντονη από ό,τι σε πολλούς από τους ανταγωνιστές της