Οι θαλάσσιες και αεροπορικές μεταφορές, μεταξύ άλλων, θα είναι εκείνες που τα έχουν περισσότερη ανάγκη… Βεβαίως, τα πράσινα καύσιμα έχουν άμεση σχέση με την έρευνα και την καινοτομία…
Το μυστικό
Το μυστικό στο νέο αναδυόμενο πεδίο οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας που φέρει την ταμπέλα: Ηλεκτροκίνηση είναι τόσο παλιό που έχει πάψει λειτουργεί ως μυστικό. Πέραν από τις τεχνολογίες και τις τεχνικές εκείνο που μετράει και κάνει τη διαφορά είναι τα δίκτυα των πρατηρίων καυσίμων.
Τα Δίκτυα: Ας πάρουμε το παράδειγμα του Ομίλου ΕΛΠΕ. Στον Απολογισμό Βιώσιμης Ανάπτυξης & Εταιρικής Υπευθυνότητας 2020 και ειδικά στο μήνυμα προς τους Κοινωνικούς Εταίρους που υπογράφει ο διευθύνων σύμβουλος Ανδρέας Σιάμισιης, διαβάζω: «Ο Όμιλος ΕΛΠΕ εισήλθε δυναμικά και στην αγορά της Ηλεκτροκίνησης. Η νεοσυσταθείσα εταιρεία του Ομίλου, ElpeFuture, εξολοκλήρου θυγατρική του Ομίλου, θα αναπτύξει εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης Η/Ο και τις αντίστοιχες υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης. Η ElpeFuture θα δραστηριοποιηθεί στην νέα αγορά ως Πάροχος Υπηρεσιών Ηλεκτροκίνησης (Π.Υ.Η.), ως Φορέας Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης (Φ.Ε.Υ.Φ.Η.Ο.), αλλά και ως Φορέας Διεκπεραίωσης Συναλλαγών (Φ.Δ.Σ.).
Η ανάπτυξη σε πρώτη φάση θα συμπεριλάβει την εγκατάσταση 60 φορτιστών ταχείας φόρτισης (DC), ισχύος 50kW, σε επιλεγμένα πρατήρια ΕΚΟ / ΒΡ ώστε να καλύπτουν όλη την Ελλάδα και σημαντικό αριθμό φορτιστών AC».
Να και το δίκτυο! Τα επιλεγμένα πρατήρια ΕΚΟ/BP θα λειτουργήσουν ως δύναμη κρούσης για να εξασφαλίσουν τα μερίδια στην νέα αγορά.
Το ίδιο θα βρούμε και στη περίπτωση της nrg (μέλος του ομίλου της Motor Oil) με το δίκτυο φόρτισης incharge. Διαβάζω στο site της: «(…) αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο δίκτυο ταχυφορτιστών στην Ελλάδα με 30 σημεία ταχείας επαναφόρτισης! Οι φορτιστές του δικτύου incharge ανήκουν στους πλέον προηγμένους φορτιστές στην Ευρώπη, ικανοί να φορτίσουν ένα ηλεκτροκίνητο όχημα έως και στο 80% της δυναμικής του, σε λιγότερο από μισή ώρα. Οι 23 ταχυφορτιστές από τους 30 είναι εγκατεστημένοι σε πρατήρια αυτοκινητοδρόμων Σ.Ε.Α. Shell & AVIN, καλύπτοντας το μεγαλύτερο μέρος του Εθνικού οδικού δικτύου, κάνοντας έτσι πραγματικότητα το ταξίδι της Ηλεκτροκίνησης για τον Έλληνα οδηγό».
Να και πάλι το δίκτυο των πρατηρίων!
Το ίδιο ισχύει και για τα σχέδια της ΔΕΗ – του προγράμματος DEH Blue. Η διοίκηση της ΔΕΗ στις αρχές του καλοκαιριού προχώρησε σε συμφωνία με την ΕΛΙΝΟΙΛ για την παροχή υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης. Συνολικά η ΔΕΗ έχει θέσει ως στόχο τη δημιουργία 1000 σταθμών φόρτισης σε πανελλαδική βάση τα επόμενα 2-3 χρόνια που θα φτάσουν τους 10.000 μεσοπρόθεσμα.
Οι Επιδοτήσεις: Αλλά, ας βάλουμε και το απαραίτητο κερασάκι στη τούρτα. Στο πλαίσιο των επενδύσεων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας έχει προβλεφθεί η επιδότηση για την «δημιουργία σταθμών φόρτισης για ηλεκτροκίνητα οχήματα σε ολόκληρη την Ελλάδα (αεροδρόμια, εθνικές οδοί, σταθμοί εξυπηρέτησης οχημάτων, πρατήρια καυσίμων κ.λπ.). Η επιδότηση για τους σταθμούς φόρτισης είναι ένα μέρος του προγράμματος για την ηλεκτροκίνηση των συγκοινωνιών (φορτιστές παντού, ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία, ηλεκτρικά ταξί). Ο συνολικός προϋπολογισμός του προγράμματος φθάνει τα 220 εκατομμύρια ευρώ, ένα μέρος των οποίων – λιγότερα από τα μισά- θα πάει για να επιδοτήσει τις επενδύσεις των φορτιστών.
Το Πάρκο του Ήλιου
Στο linkedin βρήκα ένα video από τα ΕΛΠΕ για την επένδυση του φωτοβολταϊκού πάρκου στην περιοχή της Κοζάνης – μια επένδυση που βρίσκεται στο 65 % της ολοκλήρωσης της. Το εύρημα αυτό μου έδωσε την ευκαιρία να ξαναπάω στον Απολογισμό – δημοσιεύθηκε πρόσφατα- και αναζητήσω στο μήνυμα του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΠΕ την ενότητα της πράσινης μετάβασης που συμπεριλαμβάνει και τις επενδύσεις στις ΑΠΕ.
Ο Απολογισμός: Διαβάζω: «Με τη βοήθεια της τεχνολογίας, υλοποιούμε ένα τριετές πρόγραμμα ψηφιακού μετασχηματισμού, αξίας 42 εκατ. ευρώ σε όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων μας. Επενδύουμε στο μετασχηματισμό των διυλιστηρίων, εισάγουμε βιώσιμες πρώτες ύλες, διερευνούμε τη δυνατότητα παραγωγής υγρών καυσίμων, χαμηλού αποτυπώματος, σε ευρεία κλίμακα, δημιουργούμε μονάδες ΑΠΕ εντός των εγκαταστάσεών μας και σχεδιάζουμε εφαρμογές αποθήκευσης ενέργειας, σε συνδυασμό με τις παραγωγικές μας μονάδες. Επιπλέον, προωθούμε τις αρχές της κυκλικής οικονομίας, με ήδη το περίπου 68% των συνολικών αποβλήτων είτε να επαναχρησιμοποιείται, είτε να ανακυκλώνεται, είτε να αξιοποιείται περαιτέρω μέσω διαδικασίας ανάκτησης πρώτων υλών.
Σχεδιάζουμε να αναδείξουμε το διυλιστήριο Ελευσίνας ως πρότυπο διυλιστήριο για την ενεργειακή μετάβαση, με σειρά έργων που θα το καταστήσουν ενεργειακά αυτόνομο και θα διασφαλίσουν τη σταθερότητα της λειτουργίας του. Εστιάζουμε στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης, στα βιοκαύσιμα 2ης και 3ης γενιάς, στην παραγωγή μπλε και πράσινου υδρογόνου και σε τεχνολογίες αξιοποίησης απορριμμάτων, υποδομών αποθήκευσης και βιοδιυλιστηρίων.
Το Χαρτοφυλάκιο: Πάλι από τον Απολογισμό των ΕΛΠΕ διαβάζω: Αναπτύσσουμε ένα εκτενές, διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο ενέργειας με έμφαση στον πυλώνα ΑΠΕ και στόχο έως και 200 εκατ. ευρώ EBITDA. Ήδη, διαθέτουμε πλέον ένα χαρτοφυλάκιο έργων άνω του 1,3 GW σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, με μεσοπρόθεσμο στόχο τα 0,6 GW εγκατεστημένης ισχύος. Το μεγαλύτερο πάρκο φωτοβολταϊκών της χώρας στην Κοζάνη, φέρει επίσημα την υπογραφή του Ομίλου μας και στις αρχές του 2022 θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία. Ένα έργο-ορόσημο, 204 MW, το οποίο αποτυπώνει με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο τη δέσμευση της εταιρείας μας για την επόμενη μέρα του ενεργειακού κλάδου.
Παράλληλα, εξετάζουμε ευκαιρίες στη γεωθερμία και στο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα υπεράκτια αιολικά, ενώ διερευνούμε επέκταση στην αγορά ΑΠΕ και στις γειτονικές αγορές. Ταυτόχρονα, εισερχόμαστε δυναμικά στην αναπτυσσόμενη αγορά των υπηρεσιών ηλεκτροκίνησης, όπου αναπτύσσουμε ένα εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης Η/Ο σε όλη τη χώρα, καθώς και τις αντίστοιχες υπηρεσίες.
Το επενδυτικό μας πλάνο μέσα στα επόμενα χρόνια θα ανέλθει σε περίπου 4 δισ. ευρώ, εκ των οποίων πάνω από το 50% θα κατευθυνθεί προς την ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων (ΑΠΕ, Υδρογόνο, Βιοκαύσιμα), ενώ τα υπόλοιπα προορίζονται για τον εκσυγχρονισμό της υφιστάμενης δραστηριότητάς μας και την παραγωγή καθαρότερων υγρών καυσίμων.
Οι Επενδύσεις στις ΑΠΕ: Πιο συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ, τα τελευταία οκτώ χρόνια έχουν αναπτυχθεί και λειτουργούν ήδη σταθμοί ΑΠΕ συνολικής ισχύος 26MW κυρίως σε ακίνητα του Ομίλου και άλλες εκτάσεις.
Ας τα πάρουμε με τη σειρά.
- Σε λειτουργία βρίσκονται φωτοβολταϊκοί σταθμοί συνολικής ισχύος 19 MW σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Καβάλα και Καρδίτσα και ένα αιολικό πάρκο ισχύος 7 MW στην Πύλο Μεσσηνίας. Επίσης βρίσκονται σε λειτουργία 14 φωτοβολταϊκοί σταθμοί αυτοπαραγωγής με ενεργειακό συμψηφισμό (πρόγραμμα net-metering), συνολικής ονομαστικής ισχύος 192 kW σε ισάριθμα πρατήρια υγρών καυσίμων ΕΚΟ και ΒΡ.
- Σε διάφορα στάδια ανάπτυξης βρίσκονται φωτοβολταϊκά έργα συνολικής ονομαστικής ισχύος 1.109,5 MW, αιολικά 219 MW καθώς και μία μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και θερμότητας από καύση βιομάζας (προερχόμενης από υπολειμματική γεωργία) συνολικής ισχύος 4,68 MW. Ειδικότερα εντός του 2020 υποβλήθηκαν αιτήσεις για άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας συνολικής ισχύος 65 MW για φωτοβολταϊκά και 149 MW για αιολικά.
- Επιπλέον, σε συνεργασία με την ΛΑΡΚΟ, αναπτύσσεται ένα χαρτοφυλάκιο συνολικής ισχύος 43,9 MW φωτοβολταϊκών. Επιπλέον αυτών, στις 17 Φεβρουαρίου 2020, υπεγράφη με την εταιρεία JUWI η σύμβαση για εξαγορά, κατασκευή και λειτουργία του φωτοβολταϊκού έργου 204,3 MW στην Κοζάνη, το οποίο αποτελεί το μεγαλύτερο έργο ΑΠΕ στην Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και το έκτο μεγαλύτερο Φ/Β πάρκo στην Ευρώπη, έως σήμερα. Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε την 1 Οκτωβρίου 2020 και η κατασκευή του έργου ξεκίνησε εντός του Νοεμβρίου του 2020. Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται στις αρχές του 2022.
- Η συνολική παραγωγή ενέργειας από τους ΦΒ σταθμούς του Ομίλου έχει ξεπεράσει τις 85 GWh από την έναρξη λειτουργίας τους και η παραγωγή του αιολικού πάρκου στη Μεσσηνία ξεπέρασε τις 109 GWh αντίστοιχα».
Latest News
Στον πάγο και πάλι οι τράπεζες, τα 13 λεπτά του Πατέλη, το αποτύπωμα Κοντόπουλου, οι μνήμες Τζαννετάκη, τι ετοιμάζει η Lavipharm, η πρόταση Καλαντώνη, το deep value play της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, από Δευτέρα οι αποφάσεις για ΔΕΠΑ
Παίζοντας με τις τάπες…
Τα «ποδηλατάκια» του Δημητριάδη, η σφήνα Πολίτη, «καίει» εκατ. η Hellenic Train, παρασκήνιο για Elpedison, το triple της Helleniq Energy, η άγνωστη «πληγή» του λιανεμπορίου
Τα «ποδηλατάκια» του Δημητριάδη
Το βιβλίο του Πατέλη, τραπεζική υπομονή μέχρι την Κυριακή, το ράλι της Helleniq Energy, το billion της Attica Bank, ο αγοραστής του Κορασίδη, ο «θησαυρός» στους φούρνους
Λίγη θεωρία
Στην αναμονή ο Αγ. Βασίλης για το ΧΑ, τα σενάρια για τράπεζες, το timing της Νέας Υόρκης, τα χιλιόμετρα του Πιτσιλή, το δείπνο στην Ακρόπολη, «σιγή ασυρμάτου» για Elpedison
Στην αναμονή
Κυβέρνηση από το… παρελθόν, το «Άγιο Δισκοπότηρο» των long του ΧΑ, τα deals που έρχονται, τα προβλήματα του Fourlis, το «θέατρο» του ΟΠΕΚΕΠΕ και η Stoli
Το όριο
Η γραμμή «Μαζινό» των αγορών, η «προσγείωση» Piccoli στην Αθήνα, το κλειστό meeting των επιχειρηματιών, το αδιέξοδο της Energean, οι Κινέζοι στο Golden Hall, οι έλεγχοι στα κρεατικά
Καμία ανησυχία (;) από το μέτωπο
Τα «στραβά μάτια» των τραπεζών, το αυτονόητο από τη Βρεττού, το στοίχημα της Θεσσαλίας, «Ενοικιάζεται» στην Κλαυθμώνος, το game της Edison, τι ετοιμάζουν οι Γερμανοί στην… Κω;
Τα αυτονόητα
Όλο το παρασκήνιο στο ΟΤ FORUM, τα «βελάκια» της κυβέρνησης στις τράπεζες, το «μυαλό» του Γκούμα στην Motor Oil, οι «συμμαθητές» των επενδύσεων, η είδηση από την BofA
Δεύτερη ημέρα στο ΟΤ FORUM
Όλο το παρασκήνιο στο ΟΤ FORUM, ο gentleman Στουρνάρας, το unfair του Μητσοτάκη, το ξέσπασμα των τραπεζών και η ρελάνς Ανδρουλάκη, τα μέτωπα Θεοδωρικάκου, ο “Αθηναίος” της ΕΣΕΕ
Στο Μικρό Χρηματιστήριο
«Ελλάδα 2030» στο 4ο OT FORUM, τα «μονά – ζυγά» και τα αυτογκόλ του πρωθυπουργού, τα στοιχήματα για FTSE 25, τα συμβόλαια της Intralot, το bid των Ιταλών για Elpedison
«Ελλάδα 2030»