Σήμερα εκτιμάται ότι θα παρουσιαστεί στο υπουργικό συμβούλιο από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας ο κλιματικός νόμος, ώστε σύντομα να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, πριν εισαχθεί στη Βουλή για συζήτηση και ψήφιση.
Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του υπουργείου, στη νέα νομοθετική πρωτοβουλία θα προσδιορίζονται τρεις «σταθμοί» για τον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από εγχώριες πηγές ρύπανσης. Ο πρώτος έχει ορίζοντα δεκαετίας και θέτει ως στόχο τη μείωση των ρύπων κατά 55% έως το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα εκπομπών του 1990), ο δεύτερος κατά 80% έως το 2040 και ο τρίτος κατά 100% έως το 2050. Στόχοι ιδιαιτέρως φιλόδοξοι για τη χώρα μας, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το 2019 οι ρύποι στην Ελλάδα είχαν περιοριστεί μόλις κατά 18,9% όταν η δέσμευση για την Ελλάδα είχε προσδιοριστεί στο -40%.
Το πλάνο απολιγνιτοποίησης
Όσον αφορά στο πλάνο της απολιγνιτοποίησης του ενεργειακού μίγματος της χώρας έως το 2028, όπως αναφέρουν πηγές του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), θα περιληφθεί ειδική αναφορά. Ειδικότερα, θα προσδιορίζεται το 2023 ως το έτος κατά το οποίο αφενός θα μπει «λουκέτο» σε όλες τις παλιές λιγνιτικές μονάδες και αφετέρου θα γίνει επανεξέταση του ζητήματος της πρόωρης απολιγνιτοποίησης πριν το 2028 _ δηλαδή θα προσδιοριστεί εάν τελικά θα προχωρήσει η ΔΕΗ σε αλλαγή καυσίμου στην υπό κατασκευή λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5» από το 2025, όπως είχε ανακοινώσει.
Διόλου τυχαία δεν ήταν η προσεκτική τοποθέτηση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, την περασμένη Δευτέρα, από τη Γλασκώβη, ο οποίος, σε ό,τι αφορά την σταδιακή απεξάρτηση από τον άνθρακα, ανέφερε ότι «η Ελλάδα θα έχει απαλλαγεί από τον λιγνίτη το αργότερο μέχρι το 2028, ενώ όλες οι παλιές λιγνιτικές μονάδες θα κλείσουν σταδιακά έως το 2023».
Κεντρικό ρόλο στον νέο νόμο έχει και η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή. Θα προσδιορίζεται πως θα αναθεωρούνται η Εθνική Στρατηγική για την Προσαρμογή στη Κλιματική Αλλαγή (ΕΣΠΚΑ) όπως και τα περιφερειακά ή και τα τοπικά σχέδια. Σε αυτή τη λογική, όλες οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) που απαιτούνται για την υλοποίηση επενδύσεων, θα πρέπει να περιλαμβάνουν πλέον και την κλιματική παράμετρο.
Οι αλλαγές
Αλλά οι αλλαγές που θα φέρει ο νέος νόμος δεν θα εστιάζουν μόνο στις αρμοδιότητες του ΥΠΕΝ. Οι νέες ρυθμίσεις θα διαπερνούν όλη τη δημόσια διοίκηση. Άλλωστε σε κάθε υπουργείο θα οριστεί και ένας κλιματικός αντιπρόσωπος.
Επίσης, όπως σημειώνουν παράγοντες του ΥΠΕΝ, στις προωθούμενες ρυθμίσεις θα προσδιορίζεται και η ανάγκη ασφάλισης επιχειρήσεων ή και κατοικιών σε κρίσιμες περιοχές που πλήττονται συχνά από ακραία καιρικά φαινόμενα εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής.
Επιπρόσθετα, στον νέο κλιματικό νόμο θα προτείνεται η επιβολή τομεακού προϋπολογισμού άνθρακα ανά παραγωγικό κλάδο, δηλαδή ακριβής προσδιορισμός των εκπομπών ξεχωριστά για τις μεταφορές, τον κτιριακό τομέα, τη βιομηχανία κλπ. Το σκεπτικό είναι να αναγνωριστούν οι προοπτικές που έχει κάθε κλάδος ξεχωριστά για να συμβάλλει στον συνολικό κλιματικό στόχο. Ο τομεακός προϋπολογισμός άνθρακα θα τίθεται με ορίζοντα πενταετίας.
Ακόμη, θα προβλέπεται η σύνταξη μιας ετήσιας έκθεσης πεπραγμένων ώστε να αξιολογείται η εξέλιξη της Ελλάδας ως προς την επίτευξη των στόχων καθώς και η δημιουργία ενός παρατηρητηρίου το οποίο θα ελέγχει την πρόοδο της χώρας. Επιπλέον είναι αξιοσημείωτο ότι στο σχέδιο νόμου έχει περιληφθεί ένα ξεχωριστό άρθρο για τη συμμετοχή του κοινού. Ουσιαστικά σχεδιάζεται η δημιουργία ενός φόρουμ κλιματικού διαλόγου στο οποίο θα συμμετέχουν διάφορες οργανώσεις και φορείς (πολιτών, επιστημονικοί, αυτοδιοίκησης). Στο …παιχνίδι θα εμπλακεί και το Υπουργείο Παιδείας καθώς τα κλιματικά θέματα θα εισαχθούν και στην εκπαίδευση.
Latest News
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»