*Γράφει ο Νίκος Λιβανός
Ριζικές αλλαγές αναμένεται να συμβούν στην αγορά αυτοκινήτου μετά τις πρόσφατες κυβερνητικές εξαγγελίες, οι οποίες μεταξύ άλλων προμηνύουν το τέλος των πωλήσεων νέων επιβατικών αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030.
Κύκλοι της αγοράς αναγνωρίζουν ότι οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης συνιστούν αποφασιστικό βήμα προς τη βιώσιμη κινητικότητα, επισημαίνουν ωστόσο την ανάγκη δημιουργίας ενός ικανοποιητικού δικτύου φόρτισης των ηλεκτρικών μοντέλων ΙΧ, αλλά και την παροχή γενναίων κινήτρων απόσυρσης των παλαιών οχημάτων, τη στιγμή που στη χώρα μας ο στόλος των αυτοκινήτων συνεχίζει να γερνάει επικίνδυνα (ο μέσος όρος ηλικίας είναι τα 16 χρόνια για τα επιβατικά).
«ΤΑ ΝΕΑ» επιχειρούν μέσα από επτά ερωτήσεις – απαντήσεις να παρουσιάσουν τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνεται στην αγορά ΙΧ και όσα πρέπει να γνωρίζουν οι ιδιοκτήτες, αλλά και όσοι θέλουν να αποκτήσουν νέο όχημα.
Πόσο θα μειωθούν οι τιμές των ΙΧ βενζίνης ή πετρελαίου μετά την εξαγγελία των αλλαγών το 2030;
Με γνώμονα ότι υπάρχει έναν επαρκής χρονικός ορίζοντας 8 ετών, όπου θα απαγορευτεί η πώληση μοντέλων με κινητήρα βενζίνης ή πετρελαίου, τα μεταχειρισμένα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (και με το γεγονός ότι το 90% των πωλήσεων στη χώρα μας εξαρτάται από τα αυτοκίνητα βενζίνης ή ντίζελ) δεν αναμένεται να απαξιωθούν τα επόμενα τρία-πέντε χρόνια.
Ομως, από το 2025, που οι αυτοκινητοβιομηχανίες υπόσχονται ότι σχεδόν το 40%-50% των πωλήσεων θα προέρχεται από αυτοκίνητα εξηλεκτρισμένα (υβριδικά, plug-in υβριδικά και αμιγώς ηλεκτρικά), αυτομάτως θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο πάρκο μεταχειρισμένων μοντέλων, ξεπερασμένης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, όπου οι τιμές τους θα μειωθούν σημαντικά.
Τα μοντέλα που θα γνωρίσουν τη μεγαλύτερη απαξίωση θα είναι τα μεγάλα πολυτελή, τα πρώτης γενιάς SUV πολλών κυβικών, όπου οι ρύποι και τα δυσβάσταχτα τέλη κυκλοφορίας – αλλά και το υψηλό κόστος συντήρησής τους – θα αναγκάζουν τους ιδιοκτήτες τους να τα πωλούν ή και να τα ανταλλάσσουν σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές, εφόσον υπάρχει και η προοπτική αγοράς ενός καινούργιου.
Θα γίνουν τα επόμενα χρόνια τα μοντέλα βενζίνης και ντίζελ πιο ακριβά;
Δεν είναι πλέον ουτοπία ότι σχεδόν έχει επέλθει το τέλος των φθηνών μοντέλων.
Η γενιά των μικρών αυτοκινήτων πόλης της τάξεως των 10-11 χιλιάδων ευρώ έχει εξαφανιστεί από τους τιμοκαταλόγους των αντιπροσωπειών.
Ο λόγος είναι ότι οι αυστηρότεροι κανονισμοί για τις εκπομπές ρύπων της ΕΕ έχουν ανεβάσει σημαντικά το κόστος παραγωγής και εξέλιξης των νέων καθαρότερων κινητήρων, ενώ ένας ακόμη λόγος που έχουν αυξηθεί σημαντικά οι τιμές των μικρών μοντέλων είναι ότι υποχρεωτικά φέρουν στάνταρ συστήματα ασφάλειας, συστήματα συνδεσιμότητας και συστήματα υποβοήθησης.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ένα μικρό μοντέλο που πριν από μερικά χρόνια κόστιζε 11-12 χιλιάδες ευρώ, σήμερα, η βασική του έκδοση να ξεκινά από τις 14-15 χιλιάδες ευρώ.
Eπίσης, για λόγους ανταγωνισμού και μάρκετινγκ, οι κατασκευαστές έχουν επιλέξει την κατάργηση των λιτών σε εξοπλισμό βασικών εκδόσεων σε κάθε μοντέλο τους, δίνοντας έμφαση στις πιο πλούσια εξοπλισμένες και συνεπώς πιο ακριβές εκδόσεις.
Ποιες εταιρείες έχουν καταργήσει τους κινητήρες πετρελαίου;
Σήμερα, αρκετές εταιρείες, η μία μετά την άλλη, καταργούν τις ντίζελ εκδόσεις σε αρκετά δημοφιλή μοντέλα τους, ακόμη και σε μεγαλύτερα αυτοκίνητα όπως είναι τα SUV.
Ηδη τα ντίζελ μοντέλα αποτελούν το 15%-20% των πωλήσεων, με τα μοντέλα βενζίνης να κυριαρχούν σε όλες τις κατηγορίες. Η συρρίκνωση των πωλήσεων πετρελαιοκίνητων μοντέλων θα αναγκάσει και άλλες εταιρείες να «ξεμπερδέψουν» με τους κινητήρες πετρελαίου.
Πόσα ηλεκτρικά μοντέλα προσφέρονται σήμερα στην Ελλάδα;
Η αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων ολοένα και περισσότερο εμπλουτίζεται με νέες προτάσεις. Τόσο η μικρή και η μικρομεσαία κατηγορία όσο και η πολυτελής κατηγορία προσφέρουν προτάσεις με μοντέλα που κινούνται αμιγώς ηλεκτρικά.
Ειδικότερα, στην κατηγορία των μικρών μοντέλων οι προτάσεις κοστίζουν από 20.000 έως 25.000 ευρώ με το όφελος της κρατικής επιδότησης.
Στα μεσαία μοντέλα, η αγορά των ηλεκτρικών μοντέλων αγγίζει κατά μέσο όρο τις 30-50 χιλιάδες ευρώ, ενώ τα πολυτελή ξεπερνούν τις 70-80 χιλιάδες ευρώ.
Συνολικά, στην κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών οι προτάσεις στη χώρα μας ξεπερνούν τα 30 νέα μοντέλα, σχεδόν διπλάσια απ’ ό,τι πριν από έναν χρόνο.
Nα επιλέξω ένα plug-in υβριδικό ή ένα υβριδικό;
Οι νέες τεχνολογίες εμπλουτίζονται αδιαλείπτως με μοντέλα με υβριδικό σύστημα ή plug-in υβριδικό.
Η διαφορά εστιάζεται στο γεγονός ότι τα υβριδικά μοντέλα κινούνται συνδυαστικά από έναν κινητήρα βενζίνης (ή και πετρελαίου) και έναν ηλεκτροκινητήρα, ενώ τα plug-in υβριδικά διαθέτουν και αυτά για την κίνησή τους ηλεκτροκινητήρα και κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά μπορούν επίσης να φορτίζονται, με αποτέλεσμα να έχουν τη δυνατότητα να κινηθούν και αμιγώς ηλεκτρικά.
Η αυτονομία της αμιγούς ηλεκτροκίνησης, εκτός από την αυτονομία που προσφέρει ο κινητήρας βενζίνης, για τα plug-in κυμαίνεται από 50 έως 60 χιλιόμετρα, ενώ πρόσφατα η συγκεκριμένη υποκατηγορία εμπλουτίστηκε με μοντέλα με ηλεκτρική αυτονομία 100 χλμ.
Πότε θα γίνουν πιο φθηνά τα ηλεκτρικά;
Οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια αναφέρουν ότι η ηλεκτροκίνηση θα γίνει πιο προσιτή και περισσότερος κόσμος θα έχει πρόσβαση σε αυτή. Υπολογίζεται ότι μετά το 2024 σταδιακά οι τιμές των ηλεκτρικών θα γίνονται πιο φθηνές σε σχέση με τα συμβατικά.
Από τον επόμενο χρόνο αρκετά ηλεκτρικά μοντέλα θα αρχίσουν να φτάνουν στο ίδιο επίπεδο με τα μοντέλα βενζίνης – όπως τα μικρομεσαία – ενώ έως το 2030 ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα κοστίζει λιγότερο από το αντίστοιχο με μοτέρ εσωτερικής καύσης.
Υπάρχουν επαρκείς δημόσιοι ταχυφορτιστές;
Η Ελλάδα παραμένει στα σπάργανα στην επέκταση του δικτύου δημόσιων ταχυφορτιστών. Σήμερα, ο όγκος ταχυφορτιστών μπορεί να εξυπηρετήσει τα 2.000-2.500 ηλεκτρικά μοντέλα που κυκλοφορούν στη χώρα μας.
Ομως, αν οι πωλήσεις τους αυξηθούν σημαντικά, τότε θα πρέπει να υπάρχει ένα επαρκές δίκτυο φόρτισης, τόσο στις πόλεις όσο και στους αυτοκινητόδρομους.
Latest News
Πόσες εύκρατες μέρες θα χάσουν διαφόρες χώρες λόγω κλιματικής αλλαγής - Πώς επηρεάζεται η Ελλάδα
Μέχρι το τέλος του αιώνα, οι κάτοικοι των βόρειων χωρών θα δουν γενικά ηλιόλουστες, ανοιξιάτικες μέρες να εμφανίζεται νωρίτερα τον χειμώνα
HELLENiQ ENERGY: Έναρξη λειτουργίας της ΕΚΟ Energy στην Κύπρο ως προμηθευτής πράσινης ενέργειας
Ξεκίνησε η εμπορική δραστηριότητα στην προμήθεια ηλεκτρισμού από ΑΠΕ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη για τις πυρκαγιές - Οι διαγωνισμοί που «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
ΑΙΓΙΣ και AntiNero στη μάχη της Ελλάδας για τις πυρκαγιές - Πώς προχωρά η εξέλιξη των προγραμμάτων
Στα τέλη του 2024 το πρώτο πρατήριο υδρογόνου από την Motor Oil
Στα τέλη του 2025 θα λειτουργήσει και το δεύτερο στην Ακράτααι- Και οι δύο σταθμοί θα είναι δημοσίως προσβάσιμοι
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Χωρίς στόχο για μηδενικές εκπομπές, πάνω από τις μισές ιδιωτικές εταιρείες
Μεγαλώνει το χάσμα σε σχέση με τις εισηγμένες
Η Volvo λανσάρει φτηνό κινέζικο EV στις ΗΠΑ και ... ανησυχεί την Tesla
Το EX30 κατασκεύασε η Volvo Cars, η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελών οχημάτων που ανήκει στην κινεζική Geely
Στο Ταμείο Ανακαμψης το έργο «Εξοικονόμηση ενέργειας σε επιχειρήσεις - Φωτοβολταϊκά στις επιχειρήσεις»
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 161.502.400 ευρώ
ΕΥ: Συνέδριο για την πράσινη φορολογία στην Ελλάδα
Πώς θα διαμορφωθεί η περιβαλλοντική φορολογική πολιτική στην Ελλάδα
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα