Αντίθετες ρότες χάραξαν στη διάρκεια της πανδημίας τα πολύ μεγαλά δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου (VLCC) και τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικου αερίου (LNG Carriers).
Σύμφωνα με την VesselsValue από τον Απρίλιο του 2020, η αγορά των VLCC παρέμεινε σε χαμηλά επίπεδα λόγω της υψηλής προσφοράς πλοίων και της μειωμένης ζήτησης για πετρέλαιο, ενώ η αγορά των LNG Carriers κατέγραψε νέα ρεκόρ ναύλων, στην spot αγορά.
Ειδκότερα στα VLCC τα κέρδη στην spot αγορά, έφθασαν στο χαμηλό των -6.779 δολ/ημέρα τον Μάρτιο του 2021, καθώς τα VLCC όπως και άλλοι κλάδοι μεταφοράς αργού δεν είχαν την ζήτηση.
Πριν όμως από αυτό την άνοιξη του 2020 ένας πόλεμος τιμών πετρελαίου μεταξύ της Ρωσίας και της Σαουδικής Αραβίας είχε ως αποτέλεσμα η προσφορά πετρελαίου να υπερτερεί σημαντικά της ζήτησης και να αυξηθεί η ζήτηση για πλωτή αποθήκευση. Αυτό «έστειλε» τα κέρδη των VLCC στα 264.000 δολ/ημέρα τον Μάρτιο του 2020. Στη συνέχεια, αυτοί οι ναύλοι μειώθηκαν κατακόρυφα μετά τη συμφωνία μείωσης της παραγωγής του ΟΠΕΚ και η καταναλωτική ζήτηση έφτασε στο χαμηλό ρεκόρ που προκάλεσε ο Covid-19. Τα κέρδη δεν ανέκαμψαν ιδιαίτερα από τότε
Επίσης οι αξίες των VLCC ακολούθησαν την άνοδο και πτώση των ναύλων. Ένα VLCC ηλικίας πέντε ετών είδε την αξία του να μειώνεται από 75,39 εκατ. δολ το 2019 σε 62,47 εκατ. δολ το 2020, μια μείωση κατά 17,1%, λογω της πανδημίας και την εμφάνιση της μετάλλαξης Delta. Ωστόσο, καθώς η πανδημία υποχωρούσε οι τιμές των VLCC αυξάνονταν. Το ίδιο πλοίο είδε την αξία του να αυξάνεται κατά 14% από 62,47 εκατ. δολ σε 71,57 εκατ. δολ από αυτήν την περίοδο πέρυσι.
Επίσης η δραστηριότητα στις αγοραπωλησίες (S&P) VLCC ήταν ικανοποιητική το 2021 καθώς 77 VLCC έχουν ήδη αλλάξει χέρια μέχρι στιγμής φέτος από 70 το 2020, 46 το 2019 και 35 το 2018.
Η σημαντική δραστηριότητα S&P συνέβαλε επίσης στην πρόσφατη ισχυροποίηση των τιμών VLCC. Μερικές αξιοσημείωτες πωλήσεις από το 2021 αφορούν τα Nissos Antiparos και Nissos Santorini (319.000 DWT, Ιούλιος 2019, Hyundai Heavy Ind.) από την Okeanis Eco Tankers στην Frontline Ltd. για 90 εκατ. δολ έκαστο τον περασμένο Ιούνιο. Πιο πρόσφατα, τον Οκτώβριο, είδαμε τη International Seaways να αποχωρίζεται έξι VLCC σε 10ετή ναύλωση γυμνού σκάφους για ένα σύνολο 375 εκατ. δολ.
Τα παραπάνω δίνουν μια τάση για ενδυνάμωση της αγοράς στο μέλλον με τους κορυφαίους πλοιοκτήτες VLCC στον κόσμο τους Έλληνες και Κινέζους να ελπίζουν σε κάτι καλύτερο. Οι Έλληνες και οι Κινέζοι ελέγχουν 458 από τα 915 εν λειτουργία VLCC με τους δύο κορυφαίους πλοιοκτήτες να είναι η China VLCC και η Maran Tankers, με 53 και 41 πλοία αντίστοιχα.
Τέλος να σημειωθεί ότι στάλθηκαν στα διαλυτήρια 10 VLCC ενώ τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 30 VLCC με τις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές Central Mare και Maran Tankers να έχουν από τέσσερις η κάθε μία, σύμφωνα με την VesselsValue. Συνολικά υπάρχουν 75 VLCC σε παραγγελία επί του παρόντος, που αντιπροσωπεύουν 22,7 εκατομμύρια DWT σε χωρητικότητα. Η μελλοντική ανάπτυξη του στόλου φαίνεται θετική με τις προσθήκες να υπερβαίνουν κατά πολύ τα τρέχοντα ποσοστά διάλυσης. Η μέση ηλικία του εν λειτουργία στόλου είναι μόλις 9,7 ετη, σηματοδοτώντας έναν υγιή τομέα VLCC.
Για την πλήρη αντικατάσταση του πετρελαίου και του άνθρακα, που ευθύνονται για τις εκπομπές CO2, θα απαιτηθεί μια παγκόσμια μετάβαση σε πράσινες πηγές ενέργειας, σημειώνει η VesselsValue και προσθέτει ότι βραχυπρόθεσμα, αυτό φαίνεται μη ρεαλιστικό. Ετσι εξηγείται και η προβλεπόμενη αύξηση του στόλου των VLCC. Με τις τιμές των Tankers να αναμένεται να επιστρέψουν μαζί με την αύξηση της ζήτησης πετρελαίου εκ μέρους των καταναλωτών, οι αξίες αυτών των πλοίων πιθανότατα θα ακολουθήσουν. Ως εκ τούτου, μπορούμε να αναμένουμε ότι οι μεταφορείς πετρελαίου όπως τα VLCC έχουν μέλλον στη διανομή του προϊόντος παγκοσμίως, με το πετρέλαιο να εξακολουθεί να είναι ζωτικής σημασίας για την τρέχουσα κατανάλωση ενέργειας, συμπεραίνει η VesselsValue.
LNG
Στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου η spot αγορά έφτασε το 2021 στα 230.000 δολ/ημέρα τον προηγούμενο Ιανουάριο, καθώς η Ευρώπη εξάντλησε τα αποθέματά της σε φυσικό αέριο και άρχισε να εισάγει. Ωστόσο, από τον Νοέμβριο, η ίδια αγορά spot βρίσκεται σε υψηλό τριετίας στα 424.000 δολ/ημέρα. Αυτό αντιπροσωπεύει μια εκπληκτική αύξηση 84% και εξακολουθεί να αυξάνεται.
Όπως και με τα VLCC, οι αυξήσεις στα κέρδη οδήγησαν σε αυξήσεις στις αξίες για αυτά τα πλοία. Το 2020 ένα πλοίο LNG ηλικίας πέντε ετών είχε αξία 131,31 εκατ. δολ, αλλά το 2021 αυτό αυξήθηκε σε 152,74 εκατ. δολ, σημειώνοντας αύξηση 16,3%.
Αυτά τα κέρδη και οι αξίες ρεκόρ έρχονται εν μέσω μιας συνεχιζόμενης παγκόσμιας ενεργειακής κρίσης. Μια τέλεια καταιγίδα αναξιόπιστων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μείωσηw της προσφοράς LNG από τους μεγαλύτερους παραγωγούς του πλανήτη και συνθήκες πολύ κρύου, οδήγησαν στη μείωση των ευρωπαϊκών αποθεμάτων, με αποτέλεσμα την αύξηση της τιμής του LNG. Η απροθυμία της Γερμανίας να εγκρίνει τον αγωγό Nord Stream 2 από τη Ρωσία, ενθάρρυνε περαιτέρω την άνοδο των τιμών στην Ευρώπη.
Αυτό έρχεται ως ευπρόσδεκτη είδηση για ορισμένους από τους μεγαλύτερους πλοιοκτήτες του κλάδου, καθώς τα κέρδη δεν ήταν ποτέ καλύτερα και οι τιμές του στόλου έχουν εκτοξευθεί. Ελλάδα και η Ιαπωνία πρωτοστατούν ως προς τον αριθμό των πλοίων και την αξία του ενεργητικού. Υπάρχουν 142 ιαπωνικά πλοία LNG στο νερό, αξίας 18,4 δισεκατομμυρίων δολ. Η Ελλάδα, εν τω μεταξύ, διαθέτει 115 πλοία, αλλά κατέχει το μεγαλύτερο μερίδιο αξίας με στόλο αξίας 19,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Όσον αφορά την ανάπτυξη του στόλου, οι προοπτικές είναι θετικές για τους μεταφορείς LNG. Το βιβλίο παραγγελιών έχει επεκταθεί πολύ τα τελευταία πέντε χρόνια, από οκτώ παραγγελίες νεότευκτων το 2016 σε 73 μέχρι στιγμής το 2021. Αυτό, όταν συνδυάζεται με μονοψήφιες πωλήσεις προς τα διαλυτήρια από έτος σε έτος αποτελεί ένα καλό οιωνό όσον αφορά την αύξηση του στόλου. Συνολικά 172 πλοία πρόκειται να παραδοθούν τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Το LNG θεωρείται από πολλούς ως λύση για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, ενώ περιμένουν να ωριμάσουν και να καταστούν βιώσιμες πιο πράσινες πηγές ενέργειας σε κλίμακα όπως αυτή των υδρογονανθράκων. Τα πλοία με καύσιμο LNG γίνονται όλο και πιο περιζήτητα. Οι περιβαλλοντικές ανησυχίες αποτελούν βασικό στοιχείο στην αύξηση του μεγέθους του στόλου LNG. Αυτά τα πλοία φαίνεται να έχουν ένα πολλά υποσχόμενο μέλλον, καθώς το φυσικό αέριο είναι μια πολύ πιο καθαρή μέθοδος παραγωγής ενέργειας. Με μια υγιή υποδομή που το στηρίζει, το LNG παρέχει μια ισχυρή βραχυπρόθεσμη μέθοδο μείωσης της παραγωγής άνθρακα εν αναμονή των πράσινων πηγών ενέργειας, αναφέρει η VesselsValue.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση