Τράπεζες και επενδυτές διοχέτευσαν τεράστια ποσά για να στηρίξουν τη βιομηχανία άνθρακα τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με νέα έρευνα, υποστηρίζοντας τα πιο βρώμικα ορυκτά καύσιμα στον κόσμο σε μια εποχή που η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει μια κλιματική έκτακτη ανάγκη.

Ανάλυση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη από τις Urgewald και Reclaim Finance, μαζί με περισσότερες από 22 άλλες ΜΚΟ, διαπίστωσε ότι οι εμπορικές τράπεζες διοχέτευσαν 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια στη βιομηχανία άνθρακα μεταξύ Ιανουαρίου 2019 και του Νοεμβρίου 2021.

Στα χέρια λίγων τραπεζών

Η έρευνα δείχνει πώς ένας μικρός αριθμός χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από μερικές χώρες διαδραματίζουν τεράστιο ρόλο στη διατήρηση της βιομηχανίας άνθρακα.

Πράγματι, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από μόλις έξι χώρες – ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία, Καναδάς και Ηνωμένο Βασίλειο – θεωρήθηκε ότι είναι υπεύθυνα για περισσότερο από το 80% της χρηματοδότησης και των επενδύσεων άνθρακα.

«Αυτά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πρέπει να δέχονται πυρά από όλες τις πλευρές: οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, ρυθμιστικές αρχές χρηματοοικονομικών αρχών, πελάτες και προοδευτικούς επενδυτές», δήλωσε στην έκθεση η Katrin Ganswindt, επικεφαλής χρηματοοικονομικής έρευνας στο Urgewald. «Αν δεν τερματίσουμε τη χρηματοδότηση του άνθρακα, θα μας τελειώσει».

Όπως τονίζει το CNBC, ο άνθρακας είναι το ορυκτό καύσιμο με τη μεγαλύτερη ένταση άνθρακα όσον αφορά τις εκπομπές και επομένως ο πιο κρίσιμος στόχος για αντικατάσταση κατά τη μετάβαση σε εναλλακτικές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Το καμπανάκι του ΔΟΕ

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας έχει καταστήσει σαφές ότι εάν ο άνθρακας δεν αποσυρθεί γρήγορα , υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες, αν όχι καθόλου , να περιοριστεί η παγκόσμια θέρμανση σε 1,5 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα – ο φιλόδοξος στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού του 2015 .

Ωστόσο, ακόμη και όταν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι ηγέτες των επιχειρήσεων διαλαλούν επανειλημμένα τη δέσμευσή τους στη λεγόμενη « ενεργειακή μετάβαση », η παγκόσμια εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα παραμένει σε τροχιά περαιτέρω επιδείνωσης.

Ποιοι είναι οι κορυφαίοι δανειστές του άνθρακα;

Τα ευρήματα περιγράφουν όλες τις εταιρικές δανειοδοτήσεις και αναδοχές για εταιρείες που περιλαμβάνονται στην παγκόσμια λίστα εξόδου άνθρακα της Urgewald, GCEL, αλλά αποκλείουν τα πράσινα ομόλογα και τη χρηματοδότηση που κατευθύνεται σε δραστηριότητες εκτός άνθρακα. Το GCEL αναφέρεται σε μια λίστα 1.032 εταιρειών που αντιπροσωπεύουν το 90% της παγκόσμιας παραγωγής θερμικού άνθρακα και δυναμικότητας καύσης άνθρακα.

«Στις τράπεζες αρέσει να υποστηρίζουν ότι θέλουν να βοηθήσουν τους πελάτες τους να προχωρήσουν με την ενεργειακή μετάβαση, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι σχεδόν καμία από αυτές τις εταιρείες δεν βρίσκεται σε μετάβαση. Και έχουν λίγα κίνητρα να το κάνουν όσο οι τραπεζίτες συνεχίζουν να τους γράφουν λευκές επιταγές», είπε ο Ganswindt.

Η έρευνα των ΜΚΟ δείχνει ότι ενώ 376 εμπορικές τράπεζες έδωσαν δάνεια 363 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη βιομηχανία άνθρακα μεταξύ Ιανουαρίου 2019 και Νοεμβρίου 2021, μόλις 12 τράπεζες αντιπροσώπευαν το 48% του συνολικού δανεισμού σε εταιρείες στο GCEL.

Από αυτούς τους λεγόμενους «βρώμικους δανειστές», 10 είναι μέλη της Net Zero Banking Alliance του ΟΗΕ — μια πρωτοβουλία που ηγείται ο κλάδος που δεσμεύεται να ευθυγραμμίσει τα χαρτοφυλάκιά του με καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Οι τρεις κορυφαίοι δανειστές που παρέχουν δάνεια στη βιομηχανία άνθρακα αποτελούνται από τις ιαπωνικές Mizuho Financial , Mitsubishi UFJ Financial και SMBC Group , αντίστοιχα, ακολουθούμενες από τη βρετανική Barclays και τη Citigroup της Wall Street .

Το CNBC ζήτησε σχόλια από τις εταιρείες που προσδιορίζονται σε αυτήν την αναφορά. Η Mizuho Financial και η Citi αρνήθηκαν να απαντήσουν στην ανάλυση των ΜΚΟ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Κλιματική κρίση: Η ευρωπαϊκή εμπορία άνθρακα πιάνει λιγότερο από το 25% των εκπομπών των αεροπορικών εταιρειών
Green |

Πώς το σύστημα δικαιωμάτων άνθρακα πλήττει τις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες

Με τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων που απαλλάσσονται από τέλη και τα δωρεάν δικαιώματα που δίνονται στους αερομεταφορείς, μεγάλο μέρος των πτήσεων δεν καλύπτεται από το σύστημα