Τράπεζες και επενδυτές διοχέτευσαν τεράστια ποσά για να στηρίξουν τη βιομηχανία άνθρακα τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με νέα έρευνα, υποστηρίζοντας τα πιο βρώμικα ορυκτά καύσιμα στον κόσμο σε μια εποχή που η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει μια κλιματική έκτακτη ανάγκη.
Ανάλυση που δημοσιεύθηκε την Τρίτη από τις Urgewald και Reclaim Finance, μαζί με περισσότερες από 22 άλλες ΜΚΟ, διαπίστωσε ότι οι εμπορικές τράπεζες διοχέτευσαν 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια στη βιομηχανία άνθρακα μεταξύ Ιανουαρίου 2019 και του Νοεμβρίου 2021.
Στα χέρια λίγων τραπεζών
Η έρευνα δείχνει πώς ένας μικρός αριθμός χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων από μερικές χώρες διαδραματίζουν τεράστιο ρόλο στη διατήρηση της βιομηχανίας άνθρακα.
Πράγματι, χρηματοπιστωτικά ιδρύματα από μόλις έξι χώρες – ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Ινδία, Καναδάς και Ηνωμένο Βασίλειο – θεωρήθηκε ότι είναι υπεύθυνα για περισσότερο από το 80% της χρηματοδότησης και των επενδύσεων άνθρακα.
«Αυτά τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα πρέπει να δέχονται πυρά από όλες τις πλευρές: οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών, ρυθμιστικές αρχές χρηματοοικονομικών αρχών, πελάτες και προοδευτικούς επενδυτές», δήλωσε στην έκθεση η Katrin Ganswindt, επικεφαλής χρηματοοικονομικής έρευνας στο Urgewald. «Αν δεν τερματίσουμε τη χρηματοδότηση του άνθρακα, θα μας τελειώσει».
Όπως τονίζει το CNBC, ο άνθρακας είναι το ορυκτό καύσιμο με τη μεγαλύτερη ένταση άνθρακα όσον αφορά τις εκπομπές και επομένως ο πιο κρίσιμος στόχος για αντικατάσταση κατά τη μετάβαση σε εναλλακτικές ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το καμπανάκι του ΔΟΕ
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας έχει καταστήσει σαφές ότι εάν ο άνθρακας δεν αποσυρθεί γρήγορα , υπάρχουν ελάχιστες πιθανότητες, αν όχι καθόλου , να περιοριστεί η παγκόσμια θέρμανση σε 1,5 βαθμούς Κελσίου πάνω από τα προβιομηχανικά επίπεδα – ο φιλόδοξος στόχος της Συμφωνίας του Παρισιού του 2015 .
Ωστόσο, ακόμη και όταν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής και οι ηγέτες των επιχειρήσεων διαλαλούν επανειλημμένα τη δέσμευσή τους στη λεγόμενη « ενεργειακή μετάβαση », η παγκόσμια εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα παραμένει σε τροχιά περαιτέρω επιδείνωσης.
Ποιοι είναι οι κορυφαίοι δανειστές του άνθρακα;
Τα ευρήματα περιγράφουν όλες τις εταιρικές δανειοδοτήσεις και αναδοχές για εταιρείες που περιλαμβάνονται στην παγκόσμια λίστα εξόδου άνθρακα της Urgewald, GCEL, αλλά αποκλείουν τα πράσινα ομόλογα και τη χρηματοδότηση που κατευθύνεται σε δραστηριότητες εκτός άνθρακα. Το GCEL αναφέρεται σε μια λίστα 1.032 εταιρειών που αντιπροσωπεύουν το 90% της παγκόσμιας παραγωγής θερμικού άνθρακα και δυναμικότητας καύσης άνθρακα.
«Στις τράπεζες αρέσει να υποστηρίζουν ότι θέλουν να βοηθήσουν τους πελάτες τους να προχωρήσουν με την ενεργειακή μετάβαση, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι σχεδόν καμία από αυτές τις εταιρείες δεν βρίσκεται σε μετάβαση. Και έχουν λίγα κίνητρα να το κάνουν όσο οι τραπεζίτες συνεχίζουν να τους γράφουν λευκές επιταγές», είπε ο Ganswindt.
Η έρευνα των ΜΚΟ δείχνει ότι ενώ 376 εμπορικές τράπεζες έδωσαν δάνεια 363 δισεκατομμυρίων δολαρίων στη βιομηχανία άνθρακα μεταξύ Ιανουαρίου 2019 και Νοεμβρίου 2021, μόλις 12 τράπεζες αντιπροσώπευαν το 48% του συνολικού δανεισμού σε εταιρείες στο GCEL.
Από αυτούς τους λεγόμενους «βρώμικους δανειστές», 10 είναι μέλη της Net Zero Banking Alliance του ΟΗΕ — μια πρωτοβουλία που ηγείται ο κλάδος που δεσμεύεται να ευθυγραμμίσει τα χαρτοφυλάκιά του με καθαρές μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Οι τρεις κορυφαίοι δανειστές που παρέχουν δάνεια στη βιομηχανία άνθρακα αποτελούνται από τις ιαπωνικές Mizuho Financial , Mitsubishi UFJ Financial και SMBC Group , αντίστοιχα, ακολουθούμενες από τη βρετανική Barclays και τη Citigroup της Wall Street .
Το CNBC ζήτησε σχόλια από τις εταιρείες που προσδιορίζονται σε αυτήν την αναφορά. Η Mizuho Financial και η Citi αρνήθηκαν να απαντήσουν στην ανάλυση των ΜΚΟ.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος