Τα προβλήματα δυσλειτουργίας των λιμανιών και της εφοδιαστικής αλυσίδας παραμένουν στο προσκήνιο, ενώ τα φορτία εξακολουθούν να κινούνται σε σχετικά υψηλά επίπεδα, ωστόσο η αγορά ναυλώσεων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μοιάζει «πολύ ήσυχη» λόγω των γιορτών του Πάσχα, καθολικού και ορθόδοξου.
Η αγορά ναύλωσης εμπορευματοκιβωτίων δεν ήταν ποτέ τόσο ήσυχη από τότε που η Alphaliner άρχισε να την παρακολουθεί στενά εδώ και δέκα χρόνια, επισημαίνει ο οίκος αναλύσεων στην τελευταία του αναφορά.
Η Alphaliner αποδίδει την κατάσταση αυτή στις διακοπές λόγω του Πάσχα, αλλά και σε μια σειρά άλλων παραγόντων που εξηγούν αυτήν την κατάσταση, όπως η προσφορά μεταφορικής ικανότητας που εξακολουθεί να βρίσκεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα και φυσικά περιορίζει τον όγκο της δραστηριότητας.
Επίσης η ζήτηση πλοίων έχει γίνει λιγότερο πιεστική από ό,τι πριν από μερικές εβδομάδες, με τους περισσότερους ναυλωτές να υιοθετούν μια προσέγγιση «wait and see» ως απάντηση σε έναν ωκεανό οικονομικών και γεωπολιτικών αβεβαιοτήτων που ταλαιπωρούν την παγκόσμια οικονομία.
Μεταξύ των αντίξοων συνθηκών που αντιμετωπίζουν οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι τα λοκντάουν λόγω Covid στη Σαγκάη, που προκαλούν δυσλειτουργίες στις ροές φορτίου, και ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία με τις διάφορες αρνητικές επιπτώσεις του στις θαλάσσιες εμπορικές συναλλαγές.
Μια πιο αργή οικονομική ανάπτυξη στην Κίνα και οι επίμονες πληθωριστικές πιέσεις σε όλο τον κόσμο που υπονομεύουν την κατανάλωση αποτελούν επίσης απειλές για την περαιτέρω αύξηση των φορτίων.
Σύμφωνα με την Alphaliner δεν είναι απολύτως σαφές ακόμη αν η συνεχής μείωση των φορτίων στις περισσότερες κύριες θαλάσσιες διαδρομές είναι «μόνο» μια εποχική τάση ή αποτελούν τα προεόρτια μιας πιο σοβαρής διαρθρωτικής πτώσης της ζήτησης φορτίου, που θα παραπέμπει σε μια συμπεριφορά των καταναλωτών πριν από την εμφάνιση της πανδημίας.
Μια απότομη πτώση 35% από την αρχή του έτους, στους ναύλους στη spot αγορά στη διαδρομή Ασία – Ανατολική Ακτή της Νότιας Αμερικής, που εν μέρει αποδίδεται στη σημαντική πτώση του όγκου φορτίου, δημιουργεί έναν προβληματισμό. Παράλληλα «αγκάθι» αποτελούν οι υψηλές τιμές των καυσίμωνμε τις ενδείξεις χαλάρωσης να είναι ελάχιστες όσο παραμένουν οι τρέχουσες γεωπολιτικές εντάσεις με τη Ρωσία.
Ομως παρά τις παραπάνω «απειλές»,σημειώνει η Alphaliner, οι ναύλοι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δεν δείχνουν προς το παρόν κανένα σημάδι αποδυνάμωσης. Παραμένουν σε ιστορικά υψηλά, παρά τα επιμέρους παραδείγματα ελαφράς πτώσης και όπως εκτιμά η Alphaliner δεν αναμένεται σημαντική αλλαγή κατεύθυνσης στο άμεσο μέλλον, καθώς η έλλειψη πλοίων είναι ακόμη εμφανής.
Δεν έχουν αναφερθεί νέα παιχνίδια στο «εύχρηστο» τμήμα VLCS (7.500-11.000 teu) το τελευταίο δεκαπενθήμερο. Οι τυπικές μονάδες 8.000 teu παραμένουν προς το παρόν 65.000 USD για θέσεις εργασίας 36 μηνών.
Εξετάζοντας την αγορά ναυλώσεων ανά τομέα η Alphaliner διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει καμία νέα ναύλωση πλοίου τις τελευταίες δύο εβδομάδες στην κλασική κατηγορία «LCS» (5.300-7.499 teu). Τελευταία ναύλωση που καταγράφηκε για τα πλοία μεταφορικής ικανότητας 6.500 teu χρονολογείται από τον περασμένο Δεκέμβριο στα 55.000 δολ. την ημέρα για περίοδο 60 μηνών.
Στο τμήμα «wide beam» LCS (4.300-5.499 teu) καταγράφεται αντιθέτως υψηλή ζήτηση με δύο πλοία 4.957 teu το ένα να ναυλώθηκαν για 48 μήνες από την Tailwind Shipping Lines, μια ναυτιλιακή εταιρεία που ιδρύθηκε από τα γερμανικά σουπερμάρκετ Lidl. Οι ναύλοι όμως δεν έχουν αποκαλυφθεί.
Η δραστηριότητα ναυλώσεων στο κλασικό τμήμα panamax (4.000-5.299 teu) μειώθηκε στο μηδέν τις τελευταίες δύο εβδομάδες. Πριν από αυτό το διάστημα είχαν αναφερθεί τέσσερις ναυλώσεις σε πλοία των 4.250 teu στα 40.000 δολ. την ημέρα για 60 μήνες απασχόλησης και στα 50.000 USD για ναυλώσεις 48 μηνών.
Η δραστηριότητα παραμένει υποτονική στο τμήμα των 3.000-3.800 teu με μόνο ένα πλοίο να έχει δρομολογηθεί το τελευταίο δεκαπενθήμερο. Πρόκειται για το «MERKUR OCEAN» χωρητικότητας 3.868 teu, που ναυλώθηκε και αυτό από την Tailwind Shipping Lines για περίοδο 48 μηνών χωρίς να γίνει γνωστός ο ναύλος.
Σε ιστορικά υψηλά επίπεδα εξακολουθούν να κινούνται οι ναύλοι στα τμήμα των 2.700-2.900 teu, όπως φαίνεται από τη ναύλωση του «MAERSK JAIPUR» (2.824 teu) στη Maersk για περίοδο 40-42 μηνών στα 46.000 δολ. την ημέρα, επίπεδο που ευθυγραμμίζεται πλήρως με προηγούμενες ανακοινώσεις που αφορούσαν πλοία ανάλογου μεγέθους.
Latest News
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Ξεκινάει ο διαγωνισμός για την ανέγερση νέου Σταθμού Επιβατών στον λιμένα της Σούδας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 12,29 εκατ. ευρώ
Στην τελική ευθεία το master plan για το λιμάνι της Πάτρας - Το άνοιγμα στην κρουαζιέρα
Στόχο η καλύτερη διαχείριση των επισκεπτών κρουαζιέρας και στα δύο λιμάνια στην Πάτρα - Αναμένεται η έγκριση προεδρικού διατάγματος
Τρέχει το project αναβάθμισης της Μαρίνας Ερμιόνης δια χειρός Ν. Βαρδινογιάννη
Το έργο διαχειρίζεται το family office Tethys του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη
Υποχώρησε η διακίνηση εμπορευμάτων στα λιμάνια της ΕΕ - «Κόντρα στο ρεύμα« η Ελλάδα [γράφημα]
H Ελλάδα μέσα από τα λιμάνια της διακίνησε 171,9 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το 2023, επίδοση βελτιωμένη σε ετήσια βάση
Στη Χαλκίδα πραγματοποιήθηκε η συνεδρίαση του ΔΣ της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος
Μεταξύ των άλλων αποφασίστηκε πως η Ενωση Λιμένων Ελλάδος θα συμμετέχει στα Posidonia Sea Tourism Forum που θα διεξαχθούν 6 και 7 Μαΐου 2025
Άνω-κάτω τα λιμάνια της Ευρώπης από τους Χούθι – Η κατάταξη του Πειραιά [πίνακας]
Ο Πειραιάς και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κρίση στην Ερυθρά θάλασσα