Το μεγάλο στοίχημα των επόμενων χρόνων και στο πλαίσιο της πολιτικής αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής είναι η ευρωπαϊκή ναυτιλία να γίνει πιο «πράσινη» αλλά διατηρώντας και ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα της.
Τα παραπάνω τονίζει στη ΝΕΑ ο κ. Σωτήρης Ράπτης γενικός γραμματέας της European Community Shipowners’ Associations (Ecsa), της κορυφαίας ένωσης της ευρωπαϊκής ναυτιλίας καθώς εκπροσωπεί όλους τους εφοπλιστικούς φορείς τη; ΕΕ.
Η ευρωπαϊκή ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων. Ωστόσο, η συμβολή αυτή θα πρέπει να γίνει με ένα τρόπο θα διασφαλίζει και θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της, υπογραμμίζει ο κ. Ράπτης στην πρώτη του συνέντευξη μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στην Ecsa και μιλώντας αποκλειστικά για τις περιβαλλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας.
Κύριε Ράπτη, ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ευρωπαϊκή ναυτιλία σήμερα;
Η ευρωπαϊκή οικονομία είναι αντιμέτωπη με ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, από την πανδημία έως τις γεωπολιτικές κρίσεις και τη μεγάλη αύξηση του ενεργειακού κόστους. Επιπλέον, η ναυτιλία έχει να αντιμετωπίσει ένα μεγάλο πακέτο νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν στη νέα ευρωπαϊκή κλιματική πολιτική. Το μεγάλο στοίχημα είναι η διατήρηση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας. Είναι σημαντικό να γίνει κοινός τόπος στους ευρωπαϊκούς θεσμούς ότι η ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας και χαρακτηρίζεται από μοναδική ποικιλομορφία.
Ο κλάδος είναι επίσης αντιμέτωπος με την πρόκληση της ενεργειακής μετάβασης και της απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα. Σταθερή μας θέση είναι ότι η κλιματική νομοθεσία πρέπει να εισαχθεί σε επίπεδο ΙΜΟ. Μόνο διεθνείς ρυθμιστικοί κανόνες σε επίπεδο ΙΜΟ μπορούν να αποτρέψουν πλήρως το ενδεχόμενο ενός κανονιστικού κατακερματισμού, που θα υπονόμευε τις προοπτικές του κλάδου. Από την άλλη, η κλιματική κρίση είναι από τις μεγαλύτερες προκλήσεις με τις οποίες είναι αντιμέτωπες οι κοινωνίες μας. Είναι μία κρίση όχι μόνο περιβαλλοντική αλλά και οικονομική. Η ευρωπαϊκή ναυτιλία μπορεί να συμβάλει στην επίτευξη των ευρωπαϊκών κλιματικών στόχων. Ωστόσο, η συμβολή αυτή θα πρέπει να γίνει με ένα τρόπο θα διασφαλίζει και θα ενισχύει την ανταγωνιστικότητά της.
Οι προτάσεις για την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) και για την εισαγωγή ενός ευρωπαϊκού στόχου για καθαρότερα καύσιμα δεν υπονομεύουν τη θέση της ευρωπαϊκής ναυτιλίας στον διεθνή ανταγωνισμό;
Η ECSA έχει καλωσορίσει τη φιλόδοξη πρωτοβουλία του ευρωπαϊκού κλιματικού πακέτου ‘Fit for 55’. Έχουμε ασκήσει, ωστόσο, έντονη κριτική ως προς τη έλλειψη συνοχής μεταξύ των προτάσεων του πακέτου που περιλαμβάνει την πρόταση για την ένταξη της ναυτιλίας στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (ETS) και για την εισαγωγή ενός ευρωπαϊκού στόχου για καθαρότερα καύσιμα, τη λεγόμενη FuelEU Maritime. Θέσαμε ξεκάθαρους στόχους και προτεραιότητες καθώς και οι δύο προτάσεις εστιάζουν μονομερώς στην πλοιοκτησία χωρίς να ρυθμίζουν ούτε τους ναυλωτές ούτε τους προμηθευτές καυσίμων ή τους λιμένες. Οι προτάσεις πρέπει να ρυθμίσουν όλους τους θεσμικούς φορείς ώστε να είναι συνεπείς με τους περιβαλλοντικούς στόχους που οι ίδιες θέτουν.
Φερ’ ειπείν οι ναυλωτές είναι οι φορείς που λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν τις εκπομπές όπως η αγορά των καυσίμων. Προτεραιότητά μας είναι ότι θα πρέπει να επωμιστούν το κόστος που απορρέει από την εφαρμογή του ETS κατ’ εφαρμογή της αρχής ο «ρυπαίνων πληρώνει». Από την άλλη, παρότι η πρόταση FuelEU Maritime αφορά στην εισαγωγή στόχων για καθαρότερα καύσιμα, όλο το βάρος πέφτει στο πλοίο χωρίς προϋποθέσεις ή κανόνες για τους προμηθευτές καυσίμων. Βασική μας θέση είναι ότι οι προμηθευτές καυσίμων θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι για τη διαθεσιμότητα και την ποιότητα των καυσίμων (shared responsibility). Τέλος, αυτό που λείπει και από τις δύο προτάσεις είναι η διάθεση των πόρων που θα δημιουργηθούν από τα νέα μέτρα στη χρηματοδότηση της ενεργειακής μετάβασης του κλάδου. Έχουμε προτείνει τη δημιουργία ενός ειδικού ταμείου (fund) που θα χρηματοδοτήσει μεταξύ άλλων τη διαφορά που υπάρχει στην τιμή μεταξύ νέων καθαρότερων καυσίμων και αυτών που χρησιμοποιούνται τώρα.
Ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες της ECSA για την επόμενη περίοδο;
Βασικός στόχος είναι να κάνουμε τη φωνή της ευρωπαϊκής ναυτιλίας πιο δυνατή στις Βρυξέλλες. Οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι πρωτόγνωρες και ο κλάδος είναι για πρώτη φορά στην πρώτη γραμμή της πολιτικής ατζέντας των ευρωπαϊκών θεσμών. Χρειάζεται να γίνουμε ακόμη πιο εξωστρεφείς και να διευρύνουμε τις συμμαχίες μας με άλλους θεσμικούς φορείς της βιομηχανίας έως και τις οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών. Η ναυτιλία είναι βασικός πυλώνας της ευρωπαϊκής οικονομίας και πρέπει να είναι συνδιαμορφωτής των εξελίξεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα