Την εκτίμηση ότι η κρουαζιέρα θα επιστρέψει οριστικά στα προ πανδημίας επίπεδα μέχρι το τέλος του 2023 εκφράζει η γενική διευθύντρια της CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) για την Ανατολική Μεσόγειο, Μαρία Δεληγιάννη, χαρακτηρίζοντας τη φετινή χρονιά κομβική για την επαναφορά του κλάδου στην κανονικότητα.

Παράλληλα, όπως λέει μιλώντας στα «ΝΕΑ», οι προοπτικές για την Ελλάδα και το Αιγαίο είναι ιδιαίτερα θετικές καθώς παραμένει σταθερά ψηλά στις προτιμήσεις των εταιρειών κρουαζιέρας, όντας ήδη η 3η μεγαλύτερη χώρα-προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη.

Εχουμε μπει πλέον κανονικά στη σεζόν. Ποια είναι η εικόνα για τον κλάδο κρουαζιέρας για το 2022, διεθνώς, στην Ανατολική Μεσόγειο και το Αιγαίο; Κινείται σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις;

Το 2022 είναι μία κομβική χρονιά επαναφοράς για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Διεθνώς, σε επίπεδο αριθμού κρουαζιερόπλοιων, το 100% της παγκόσμιας επιβατικής χωρητικότητας των μελών της CLIA προβλέπεται να είναι σε λειτουργία έως τα τέλη του Ιουλίου. Οι χωρητικότητες των κρουαζιερόπλοιων αναμένεται να φτάσουν αλλά και να ξεπεράσουν τα προ πανδημίας επίπεδα έως το τέλος του 2023.

Οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα θετικές για την Ελλάδα, το Αιγαίο και την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Η Ελλάδα θα παραμείνει σταθερά ψηλά στις προτιμήσεις των εταιρειών κρουαζιέρας όντας ήδη η 3η μεγαλύτερη χώρα-προορισμός κρουαζιέρας στην Ευρώπη. Οι κρουαζιέρες έχουν ξεκινήσει στη χώρα ήδη από τον Μάρτιο και το άνοιγμα με την Τουρκία από το περσινό φθινόπωρο θα βοηθήσει τη φετινή σεζόν. Παράλληλα, η Κύπρος παραμένει σταθερά στις προτιμήσεις των εταιρειών ενώ το Ισραήλ μπαίνει δυναμικά στο παιχνίδι.

Ειδικά για τη χώρα μας δώστε μας μια εικόνα, πόσα κρουαζιερόπλοια θα έρθουν τελικά, πόσα θα κάνουν home port και σε ποια λιμάνια; Προσεγγίζουμε τα επίπεδα του 2019;

Το 2022, 87 κρουαζιερόπλοια μελών της CLIA αναμένεται να κάνουν κρουαζιέρα στην Ελλάδα φτάνοντας σχεδόν στα επίπεδα του 2019. Το αξιοσημείωτο είναι ότι το 54% αυτών θα κάνουν home port στην Ελλάδα, πιο συγκεκριμένα θα πραγματοποιούν μερική ή ολική επιβίβαση επιβατών σε ελληνικά λιμάνια. Αυτή η νέα τάση ξεκίνησε από πέρυσι όπου είχαμε 30 κρουαζιερόπλοια που έπλευσαν στα ελληνικά χωρικά ύδατα εκ των οποίων το 77% πραγματοποίησε επιβιβάσεις επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα. Σε επίπεδο αριθμού αφιξοαναχωρήσεων, είναι ιδιαίτερα θετικό ότι τα στατιστικά της Eνωσης Λιμένων Ελλάδας (ΕΛΙΜΕ) μιλούν φέτος για 25% αύξηση συγκριτικά με τα επίπεδα του 2019. Το 2021, φτάσαμε στο 50% των προσεγγίσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2019. Τα λιμάνια home port για φέτος θα είναι ο Πειραιάς, το Ηράκλειο, η Κέρκυρα, η Θεσσαλονίκη και το Λαύριο.

Τι συμβαίνει με τις πληρότητες των πλοίων; Θα μείνουμε πολύ πίσω σε σχέση με το 2019;

Τα στοιχεία που έχουμε από την έως τώρα λειτουργία των κρουαζιερόπλοιων, ιδιαίτερα στις περιοχές της Μεσογείου, δείχνουν ότι οι πληρότητες κινούνται γύρω στο 60%, ωστόσο ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί σταδιακά μέσα στο καλοκαίρι. Τόσο η μετάλλαξη Ομικρον, όσο και ο πόλεμος στην Ουκρανία και η γεωπολιτική αστάθεια επηρέασαν σε έναν βαθμό τις κρατήσεις. Ωστόσο έπειτα από δύο χρόνια αυστηρών περιορισμών αναμένουμε ότι ο κόσμος θα ταξιδέψει και η χρονιά θα κλείσει με ιδιαίτερα θετικό πρόσημο.

Μπαίνουμε σε μια νέα εποχή, τι αλλάζει στην κρουαζιέρα μετά την πανδημία; Ποιες είναι οι νέες τάσεις;

Σε επίπεδο πρωτοκόλλων, η κρουαζιέρα είναι από τους ελάχιστους κλάδους στο κόσμο όπου παρά τη χαλάρωση των μέτρων συνεχίζει να τηρεί αυστηρά πρωτόκολλα υγείας. Συχνά και επαναληπτικά τεστ, χρήση ανέπαφης τεχνολογίας, προηγμένα συστήματα εξαερισμού, συχνός καθαρισμός και απολύμανση, τήρηση αποστάσεων ασφαλείας, αυξημένο και εξειδικευμένο ιατρικό προσωπικό και σχέδια πρόληψης και αντιμετώπισης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των υγειονομικών πρωτοκόλλων που ακολουθούνται στο πλοίο. Οσον αφορά τις νέες τάσεις, αυτές είναι ιδιαίτερα θετικές και δικαιώνουν την αισιοδοξία μας για την πορεία του κλάδου το επόμενο διάστημα. Το 69% των ερωτηθέντων που δεν έχουν κάνει ποτέ κρουαζιέρα δηλώνουν ότι είναι ανοιχτοί σε αυτό το είδος ταξιδιού, ποσοστό που υπερβαίνει τα προ πανδημίας επίπεδα. Οι επιβάτες κρουαζιέρας της ηλικιακής κατηγορίας των Millennial είναι το πιο ενθουσιώδες κοινό σε ό,τι αφορά την πρόθεση να επαναλάβουν ένα ταξίδι κρουαζιέρας, με το 87% να δηλώνει ότι θα ξανακάνει κρουαζιέρα τα επόμενα χρόνια, ακολουθούμενοι από τη γενιά των Gen X, με 85%.

Πώς σε αυτές τις νέες συνθήκες η χώρα μας μπορεί να έχει αυξημένα έσοδα από τον κλάδο;

Η κρουαζιέρα συνεισφέρει στην εθνική οικονομία 1 δισ. ευρώ, ενώ 16.500 επαγγελματίες δραστηριοποιούνται στον κλάδο στην Ελλάδα. Η νέα τάση για αύξηση του homeporting στην Ελλάδα που ξεκίνησε εν μέσω πανδημίας αναμένεται να φέρει πρόσθετα οικονομικά οφέλη, τόσο από τη διαμονή των επιβατών πριν και μετά την κρουαζιέρα στην Ελλάδα, αλλά και από τα αεροπορικά ταξίδια, όσο και από τις υπηρεσίες ανεφοδιασμού, συντήρησης και προμήθειας των κρουαζιερόπλοιων. Μέσα από ένα πλέγμα παρεμβάσεων, συμπεριλαμβανομένης της ενίσχυσης των λιμενικών υποδομών αλλά και της ανάπτυξης νέων προορισμών κρουαζιέρας, η χώρα μπορεί να εξασφαλίσει ακόμα περισσότερα οφέλη από τον κλάδο τα επόμενα χρόνια. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι 6 στoυς 10 ταξιδιώτες κρουαζιέρας δηλώνουν ότι έχουν επιστρέψει σε τουλάχιστον έναν προορισμό από αυτούς που επισκέφθηκαν για πρώτη φορά μέσω ενός κρουαζιερόπλοιου, επιβεβαιώνοντας τη συνεισφορά μας στην ανάπτυξη του ευρύτερου τουρισμού.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Plus