Σε ένα διάστημα που η παγκόσμια ενεργειακή αλυσίδα αντιμετωπίζει ήδη προβλήματα, εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία, η κατάσχεση από το Ιράν των δύο ελληνικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο αυξάνει τον κίνδυνο περαιτέρω διαταραχής των μεταφορών από μια περιοχή που αποτελεί ζωτική πηγή για τον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό, προειδοποιεί το Bloomberg.
Όπως τονίζεται, το περιστατικό με την κατάσχεση των πλοίων στα χωρικά ύδατα του Ιράν, που το καθένα είναι φορτωμένο με περίπου 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, αποτελεί πράξη αντιποίνων για τη δέσμευση του τάνκερ Lana (πρώην Pegas) στην Κάρυστο.
«Η Ελλάδα είναι το έθνος με τον μεγαλύτερο στόλο πετρελαιοφόρων πλοίων στον κόσμο, κάτι που καθιστά κάθε διαμάχη με την Τεχεράνη δυνητικά σοβαρή για την παγκόσμια αγορά», τονίζει το Bloomberg. Παρομοίως, περίπου το ένα πέμπτο των ημερήσιων προμηθειών αργού πετρελαίου διέρχεται από τα στενά του Ορμούζ, τη στενή θαλάσσια οδό που χωρίζει τον Περσικό Κόλπο από τον Ινδικό Ωκεανό και από τους αγοραστές αργού σε όλο τον κόσμο.
«Οι ναυλωτές θα πρέπει να είναι πιο προσεκτικοί», δήλωσε στο Bloomberg ο Ματ Στάνλεϊ της Starfuels στο Ντουμπάι. «Το Ιράν θα είναι εξαιρετικά προστατευτικό έναντι όλων των περιουσιακών του στοιχείων».
Η Ελλάδα ειδοποίησε όλα τα ελληνικά πλοία να «προσαρμοστούν στην απαράδεκτη κατάσταση» όταν πλέουν στον Περσικό Κόλπο. Περίπου το 27% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων είναι ελληνικής ιδιοκτησίας, σύμφωνα με στοιχεία της Clarkson Research.
Οι τιμές του μπρεντ σημείωσαν άνοδο 0,5% περίπου στα 120 δολάρια το βαρέλι τη Δευτέρα, έχοντας σημειώσει άνοδο 1,7% την Παρασκευή.
Τα πλοία που κατασχέθηκαν
Τα δύο δεξαμενόπλοια, το «Prudent Warrior» και το «Delta Poseidon», καταλήφθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις στον Περσικό Κόλπο την Παρασκευή, σύμφωνα με τη διοίκηση του 5ου Στόλου των ΗΠΑ στο Μπαχρέιν. Και τα δύο είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και σημαίας και είχαν φορτώσει φορτία στο Ιράκ.
Η κατάσχεση των πλοίων ήρθε λίγο καιρό αφότου οι ελληνικές αρχές σταμάτησαν ένα δεξαμενόπλοιο στην Κάρυστο υπό σημαία Ιράν και, σε συντονισμό με τις αμερικανικές αρχές που επιβάλλουν κυρώσεις στο Ιράν, κατάσχεσαν το φορτίο του.
Το «Prudent Warrior» μεταφέρθηκε στο ιρανικό λιμάνι Μπαντάρ Αμπάς με όλο το πλήρωμα και το φορτίο του, είπε στο Bloomberg ο Γιώργος Βακιρτζής, διευθύνων σύμβουλος της ιδιοκτήτριας του πλοίου, Polembros Shipping Ltd.
Τα προηγούμενα περιστατικά
Το Ιράν κατέλαβε ένα βρετανικό δεξαμενόπλοιο για περισσότερους από δύο μήνες το 2019 μετά τον αποκλεισμό ενός ιρανικού τάνκερ στο Γιβραλτάρ. Και τα δύο πλοία τελικά απελευθερώθηκαν. Άλλα δεξαμενόπλοια που ανήκουν στη Βρετανία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν δεχθεί πλήγματα εντός και γύρω από το Ορμούζ τα τελευταία χρόνια, ενώ ιρανικά πλοία έχουν χτυπηθεί στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Ξέραμε ότι οι Ιρανοί θα πραγματοποιούσαν αντίποινα, το είδαμε πριν από δύο χρόνια με το σκάφος Stena», είπε ο Βακιρτζής. «Πολλά ελληνικά πλοία πλέουν στον Κόλπο ακριβώς μπροστά από την πόρτα τους». Ο καπετάνιος ενός φορτωμένου δεξαμενοπλοίου δεν μπορούσε να κάνει και πολλά για να αποφύγει τη δέσμευση από μια ομάδα που επέβαινε σε ελικόπτερο, πρόσθεσε.
Οι Φρουροί της Επανάστασης (IRGC) ανέλαβαν την ευθύνη και προειδοποίησαν άλλα ελληνικά σκάφη στην περιοχή, ενώ άλλα 17 ελληνικά πλοία στον Κόλπο θα μπορούσαν επίσης να κατασχεθούν, σύμφωνα με το ημιεπίσημο πρακτορείο ειδήσεων Tasnim.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση