Με δύναμη πυρός 35,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο ΕΣΠΑ, ο κλάδος των κατασκευών βρίσκεται μπροστά στην ολική επαναφορά. Μετά από μια μακρά περίοδο συρρίκνωσης, που έγινε αισθητή ήδη από το 2007, οι υποδομές μπορούν να γίνουν ξανά πυλώνας οικονομικής ανάπτυξης.
Διαβάστε επίσης: ΕΛΣΤΑΤ: Μειώθηκε κατά 10,8% ο αριθμός των οικοδομικών αδειών τον Απρίλιο
Η αξία παραγωγής των κατασκευαστικών έργων αναμένεται, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε το ΙΟΒΕ για λογαριασμό του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων, να ξεπεράσει το 2025 τα 18 δισ. ευρώ από 7,6 δισ. το 2020. Ετησίως οι επιπρόσθετες επενδύσεις σε υποδομές και κατοικίες εκτιμώνται ως 4,1% του ΑΕΠ, ενώ το μερίδιο των επενδύσεων στις κατασκευές θα είναι 8,1% του ΑΕΠ το 2025, διπλάσιο του 2020.
Οι βασικές προϋποθέσεις
Για να καταφέρει, όμως, η ελληνική οικονομία να αδράξει τα οφέλη της διαφαινόμενης κοσμογονίας, υπάρχουν σημαντικές προκλήσεις. Για τις βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του τεχνικού κλάδου μιλάει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του ΤΜΕΔΕ, κ. Κωνσταντίνος Μακέδος.
Διαβάστε επίσης: Κορκίδης: Το ΕΣΠΑ 2021-2027 αλλάζει την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά
Με τους ευρωπαϊκούς πόρους να αποτελούν το καύσιμο για την αναθέρμανση της δραστηριότητας, «απαιτούνται στρατηγικός σχεδιασμός για τη διάθεση των ευρωπαϊκών κονδυλίων και καλή προτεραιοποίηση των σχεδιαζόμενων επενδύσεων.
Επίσης, οι ιδιώτες χρειάζονται εύκολη πρόσβαση σε χρηματοδότηση και στο επίπεδο της υλοποίησης των έργων, χρειαζόμαστε νέες εταιρείες με αναβαθμισμένο εξοπλισμό και φυσικά υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό, καθώς το προσωπικό που έκανε τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν βρίσκεται πια εδώ» αναφέρει. Οι θέσεις εργασίας που θα πρέπει να καλυφθούν σε ορίζοντα τριετίας εκτιμώνται σε επιπλέον 200.000.
Νέες εγγυητικές επιστολές
Αντανακλώντας αυτή τη δυναμική, το ΤΜΕΔΕ εξέδωσε 9.220 νέες εγγυητικές επιστολές το 2021, έναντι 7.768 το 2020, παρουσιάζοντας αντίστοιχη αύξηση 18,63% και στο ύψος των κεφαλαίων, που ανήλθαν σε 89,62 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το 90% των εγγυητικών του φορέα είναι κάτω των 50.000 ευρώ, καθώς απευθύνεται σε μηχανικούς, εργολήπτες, μελετητές (π.χ. δασολόγοι, γεωπόνοι, οικονομολόγοι) και ΜμΕ του τεχνικού κλάδου, που είναι ως επί το πλείστον εκτός τραπεζικού δανεισμού.
Οσο για τις χρηματοδοτικές ανάγκες του κλάδου ως το 2026, βάσει της έρευνας του ΙΟΒΕ, οι ετήσιες ακαθάριστες ροές δανείων εκτιμώνται σε 2-3 δισ. ευρώ, με την πλειονότητα να είναι μακροπρόθεσμα δάνεια διάρκειας άνω του ενός έτους, των οποίων οι ακαθάριστες ροές θα κυμαίνονται από 1,7 ως 2,2 δισ. ευρώ. Οταν πρόκειται δε για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, ο συνολικός δανεισμός τους εκτιμάται σε 248-957 εκατ. ευρώ, αντιστοιχώντας στο 42% της συνολικής αύξησης του δανεισμού των επιχειρήσεων του κλάδου (ως 2,3 δισ. επιπλέον).
Παράλληλα, οι ραγδαίες ανατιμήσεις υλικών και η άνοδος στα λειτουργικά κόστη, διαμορφώνουν ένα δύσκολο περιβάλλον για τους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις του τεχνικού κλάδου. «Υπό την παρούσα συγκυρία, έχουμε αναπτύξει μια βεντάλια ευέλικτων χρηματοδοτικών λύσεων και εγγυοδοτικών εργαλείων, ώστε να κρατήσουμε τις επιχειρήσεις ζωντανές και να τις στηρίξουμε για να διεκδικήσουν και να εκτελέσουν τα έργα, δημιουργώντας υπεραξία για την ελληνική οικονομία» υπογραμμίζει ο κ. Μακέδος.
Κεφάλαιο κίνησης ως 200.000
Μέσω του Ταμείου Εγγυοδοσίας, που συνέστησε το ΤΜΕΔΕ σε συνεργασία με την Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα, μηχανικοί, μελετητές και κατασκευαστές μπορούν να λάβουν κεφάλαιο κίνησης ως 200.000 ευρώ, με τραπεζικό δανεισμό, με εγγυημένο το 80% της χρηματοδότησης. Στο πρώτο τρίμηνο εκταμιεύθηκαν 23 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, πρωτοπορεί στις μικροχρηματοδοτήσεις (microfinance), παρέχοντας αρχικά στα μέλη και σε δεύτερη φάση ευρύτερα, πρόσβαση απολύτως ψηφιακά σε κεφάλαιο κίνησης ως 25.000 ευρώ με ευνοϊκούς όρους.
Τέλος, ο επικεφαλής του Ταμείου τονίζει τη μεγάλη ανάγκη οι νέοι επιστήμονες και απόφοιτοι τεχνικών σχολών να υποστηριχθούν προκειμένου να παραμείνουν στην Ελλάδα και να ξεκινήσουν άμεσα τη δραστηριότητά τους. Δεδομένων των απαιτήσεων και των στενών χρονοδιαγραμμάτων για να βγουν τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, η συμβολή τους θα είναι καθοριστική. «Απαιτείται επιδότηση της εργασίας και ένα σαφές πλαίσιο κινήτρων για να κρατήσουμε εδώ τα ελληνικά μυαλά. Παράλληλα, πρέπει να καταγράψουμε και να τις ειδικότητες που θα χρειαστούμε για να καλύψουμε τις ανάγκες της επόμενης δεκαετίας, ειδικά για τα έργα του RRF, ώστε να μη διακινδυνεύσουμε να χάσουμε πόρους».
ΠΗΓΗ: Το Βήμα της Κυριακής
Latest News
Σταϊκούρας: Η Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου είναι σημείο αναφοράς της σύγχρονης Ελλάδας
Στα 20 χρόνια λειτουργίας της γέφυρας έχουν πραγματοποιηθεί 77 εκατ. διελεύσεις οχημάτων
Επανεκκίνηση εργασιών για τον Flyover στη Θεσσαλονίκη – Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής
Το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής των εργασιών που είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος Κατοίκων Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών και άλλοι φορείς
Χρήστος Σταϊκούρας: 15 παρεμβάσεις για τους σιδηροδρόμους
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ενημέρωσε την επιτροπή παραγωγής και εμπορίου της Βουλής
Περιστέρης: Υπό μελέτη η αξιοποίηση του τομέα παραχωρήσων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Πρόταση στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη διεύρυνση του μετοχικού σχήματος της Αττικής Οδού
Άκτωρ, ΑΠΕ και Ρουμανία απογειώνουν την Intrakat- Το guidance Έξαρχου για 2024
Τι είπε ο αντιπρόεδρος και CEO του ομίλου Intrakat για το περιθώριο κερδοφορίας το 2024
Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών: 50 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση ζημιών από τον Daniel
H Μελίνα Τραυλού, πρόεδρος της ΕΕΕ, συμμετείχε στην εκδήλωση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την παρουσίαση του σχεδίου αποκατάστασης ζημιών
Intrakat: Επιστροφή στην κερδοφορία τo 2023 – Ισχυρές επιδόσεις σε όλους τους τομείς
Αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 83% και νέο ιστορικό υψηλό σε ανεκτέλεστο ύψους €4,9 δισ.
Εγκαινιάστηκε το Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων Κορωπίου – Παιανίας
Το ΚΕΛΚΠ, προϋπολογισμού 106.836.936 Ευρώ (προ ΦΠΑ), κατασκευάστηκε υπό την εποπτεία της Περιφέρειας Αττικής
Εργα 1,4 δισ. για την αποκατάσταση της Θεσσαλίας από τις κακοκαιρίες Daniel - Elias
Τα 900 εκατ. ευρώ αφορούν οδικά έργα και τα 463 εκατ. ευρώ σιδηροδρομικά έργα
Σε κυκλοφορία 136 χλμ. του Ε65 - Αθήνα-Γρεβενά σε 4 ώρες
Από την Εθνική Οδό Αθηνών Λαμίας έως την Καλαμπάκα, παραδόθηκαν 136 συνεχή χιλιόμετρα σύγχρονου αυτοκινητόδρομου