Με την ενεργειακή κρίση προ των πυλών, ο χειμώνας δεν βγαίνει χωρίς σοβαρές περικοπές. Αλλά πώς μπορεί κανείς να εξοικονομήσει χρήματα, όταν ο πληθωρισμός καλπάζει; Για τους χαμηλόμισθους το «μαχαίρι» στις δαπάνες αρχίζει από τις μετακινήσεις με την ευρεία έννοια.
Σε πρόσφατη έρευνα του Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ, που πρόσκειται στα γερμανικά συνδικάτα, το 60% των νοικοκυριών με καθαρό εισόδημα κάτω από 2.000 ευρώ μηνιαίως δηλώνει ότι θα περιορίσει τις μετακινήσεις με ιδιωτικό αυτοκίνητο. Σε σχετικό ρεπορτάζ το πρώτο πρόγραμμα της γερμανικής τηλεόρασης αναφέρει το παράδειγμα οικογενειών που διαθέτουν πλέον το αυτοκίνητό τους σε Apps ενοικίασης, προσδοκώντας επιπλέον έσοδα έως 90 ευρώ τον μήνα.
«Κόφτη» και στις διακοπές
Αλλά και στις διακοπές φαίνεται ότι πολλοί Γερμανοί βάζουν «κόφτη». Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας συμβούλων PwC ο ένας στους δύο Γερμανούς δηλώνει ότι θα περιορίσει τη συνολική διάρκεια των επόμενων διακοπών του, ενώ ένα εντυπωσιακό ποσοστό 73% επιλέγει προορισμό, για τον οποίο δεν χρειάζεται αεροπορικό εισιτήριο.
Με τις τιμές των εστιατορίων να προκαλούν «πονοκέφαλο», γίνονται της μόδας οι διακοπές σε δωμάτια ή εξοχικές κατοικίες που δίνουν τη δυνατότητα στους ενοίκους να μαγειρέψουν οι ίδιοι το φαγητό τους. Περίπου το 60% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι θα προτιμήσει αυτή την οικονομική λύση.
Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Βουτιά στις λιανικές πωλήσεις
Περικοπές και στο σούπερ μάρκετ
Εννέα στους δέκα Γερμανούς αναμένουν σοβαρές αυξήσεις και στα τρόφιμα. Πολλοί προσαρμόζουν από τώρα την καταναλωτική συμπεριφορά τους.
Σύμφωνα με έρευνα της βιομηχανίας τροφίμων που επικαλείται η γερμανική τηλεόραση (ARD), το 57% των καταναλωτών αναζητεί πιο συμφέρουσες τιμές, ενώ ο ένας στους τρεις πηγαίνει πλέον το σούπερ μάρκετ με γραπτή λίστα για τα ψώνια, ώστε να μην παρασύρεται σε αυθόρμητες ή περιττές αγορές. Μόλις το 44% των ερωτηθέντων δηλώνει πλέον ότι η γεύση είναι το κύριο κριτήριο για τις αγορές του, ενώ ένα ποσοστό 67% αναφέρει ως κύριο κριτήριο την τιμή του προϊόντος.
Σύμφωνα με την έρευνα του Ιδρύματος Χανς Μπέκλερ, το 39% των Γερμανών, ανεξαρτήτως εισοδήματος, θέλει να περιορίσει τις αγορές τροφίμων. Ο ένας στους δέκα λέει μάλιστα ότι θα αγοράζει «σημαντικά λιγότερα» τρόφιμα απ’ ότι στο παρελθόν.
Το ποσοστό αυξάνεται σημαντικά στους χαμηλόμισθους. Σχεδόν ο ένας στους δύο θα μειώσει της αγορές ρούχων και υποδημάτων. «Στις οικονομικές ελαφρύνσεις που σχεδιάζονται είναι σημαντικό να υπάρξει μεγαλύτερη πρόνοια για τα χαμηλότερα εισοδήματα», δηλώνει ο Σεμπάστιαν Ντούλιεν, επιστημονικός διευθυντής του Ινστιτούτου Μακροοικονομίας στο Ίδρυμα Χανς Μπέκλερ.
Ανεβαίνει ο λογαριασμός για την ενέργεια
Περιορισμούς στη θέρμανση και στην κατανάλωση ζεστού νερού προγραμματίζει το 60% των ερωτηθέντων. Πολλοί από αυτούς παίρνουν από τώρα μία «γεύση» για τον δύσκολο χειμώνα. Με επιστολή τους οι πάροχοι φυσικού αερίου εξαγγέλλουν σημαντικές αυξήσεις από τον Οκτώβριο.
Στα τέλη του 2021 η κιλοβατώρα στοίχιζε κατά μέσο όρο έξι λεπτά, ενώ σήμερα κυμαίνεται στα 13 λεπτά και μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο σε συγκεκριμένες περιοχές της Γερμανίας. Για παράδειγμα στο Βερολίνο η εταιρεία Vattenfall χρεώνει τους νέους πελάτες με 25 λεπτά την κιλοβατώρα.
Επιπλέον, από την 1η Οκτωβρίου τίθεται σε ισχύ το νέο πάγιο τέλος, με το οποίο οι μεγάλες εταιρείες θα μετακυλίουν στον καταναλωτή το αυξημένο κόστος για τις εισαγωγές φυσικού αερίου. Σύμφωνα με πρώτες εκτιμήσεις, μία οικογένεια τεσσάρων ατόμων που διαμένει σε σπίτι 100 τ.μ. και μέχρι σήμερα κατανάλωνε 18.000 κιλοβατώρες τον χρόνο, πληρώνοντας 1.080 ευρώ για φυσικό αέριο, του χρόνου θα κληθεί να πληρώσει για την ίδια ποσότητα 3.240 ευρώ (περιλαμβανομένου του ειδικού τέλους).
Σε μία πρώτη προσπάθεια να μειώσουν το κόστος, οι καταναλωτές μπορούν να κατεβάσουν αισθητά τη θερμοκρασία. Όπως δηλώνει στην εφημερίδα General-Anzeiger της Βόννης ο Στέφεν Χέρερτς «η μείωση της θερμοκρασίας κατά έναν βαθμό μπορεί να επιφέρει μείωση της κατανάλωσης κατά 6%».
Deutsche Welle
Γιάννης Παπαδημητρίου (DW, Tagesschau.de)
Latest News
Τα θαλάσσια drones «ταράζουν τα νερά» στις ΗΠΑ - Τι αλλάζει στον ναυτικό πόλεμο
Η φονική αποτελεσματικότητα των θαλάσσιων drones έχει αποδειχθεί στη Μαύρη Θάλασσα
Αύξηση επιχειρηματικής δραστηριότητας στην ευρωζώνη με τον ταχύτερο ρυθμό εδώ και ένα έτος
Οι πάροχοι υπηρεσιών καταγράφουν ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους για τρίτο συνεχόμενο μήνα
Ανακαίνιση στα Starbucks για να αυξηθούν οι πωλήσεις - Καμπανάκι από τον πρώην CEO
Ο Χάουαρντ Σουλτς υποστήριξε ότι η εταιρεία πρέπει να βελτιώσει τον τρόπο παραγγελίας και την εμπειρία πληρωμής μέσω κινητών
Η Ευρώπη έχει τα εμπορικά εργαλεία για να αμυνθεί στην Κίνα - Η προειδοποίηση Φον ντερ Λάιεν
«Ο κόσμος δεν μπορεί να απορροφήσει την πλεονάζουσα παραγωγή της Κίνας»
Ο Μπάφετ φεύγει, ο Άμπελ έρχεται - Η επόμενη μέρα στην Berkshire
Ο Γκρεγκ Άμπελ προβλέπεται πως θα αντικαταστήσει τον Μπάφετ στη λήψη όλων των σημαντικών αποφάσεων για τις επενδύσεις και την κατανομή του κεφαλαίου
Άμμος, χιόνι και ανακλήσεις - Πόσο άτρωτο είναι το Cybertruck της Tesla
Για τον Ίλον Μασκ, ο μοναδικός σχεδιασμός του αυτοκινήτου δημιουργούσε τεράστια προβλήματα με την κλιμάκωση της παραγωγής - Δεν είναι τυχαίο πως σχολίασε: «Σκάψαμε τον δικό μας τάφο με το Cybertruck»
Πώς η στεγαστική κρίση της ΕΕ ενδυναμώνει την ακροδεξιά
Τα δυσβάσταχτα ενοίκια και οι τιμές των ακινήτων κινδυνεύουν να γίνουν βασικό πολιτικό ζήτημα σε όλη την ήπειρο
Λέιν (ΕΚΤ): Πιο σίγουρος ότι ο πληθωρισμός επιστρέφει στο στόχο
Ενισχύονται οι εκτιμήσεις για μείωση των ευρωεπιτοκίων τον Ιούνιο
Από τη βενζίνη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα - Τι κάνουν ΗΠΑ και Κίνα
Οι ραγδαίες πωλήσεις αυτοκινήτων, μαζί με την υψηλή οικονομική ανάπτυξη και τη χαμηλή διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων, οδηγούν τη ζήτηση βενζίνης στην Ινδία και την Ινδονησία
Ο υποβιβασμός και η παραίτηση της προέδρου της ABC News
H εταιρική αναδιάρθρωση που της αφαίρεσε μεγάλο μέρος της διοικητικής της αυτονομίας.