
Ενα σημαντικό βήμα προς την επίτευξη του μετασχηματισμού της ναυτιλιακής βιομηχανίας έρχεται από τη δημιουργία «πράσινων διαδρόμων» (green corridors), οι οποίοι στοχεύουν να συνδράμουν στην πρωτοπορία της απανθρακοποίησης της μεταφορικής αλυσίδας.
Αποτέλεσμα των προσπαθειών είναι ο μεγαλύτερος πράσινος και ψηφιακός ναυτιλιακός διάδρομος που θα συνδέει την Ασία με την Ευρώπη, προωθώντας μία ναυτιλία χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών ρύπων. Ηδη η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης και η Αρχή του Λιμένα του Ρότερνταμ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας (MoU) και ενεργοποιούν όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την επίτευξη του project μέσα σε μία πενταετία.
Βιώσιμα πλοία
Η συμφωνία υπεγράφη στο περιθώριο του World Cities Summit, που διοργανώνεται κάθε δύο χρόνια και έχει ως στόχο να φέρει κοντά όλα τα εμπλεκόμενα μέρη των εφοδιαστικών αλυσίδων, προκειμένου τα πρώτα, φιλικά, πλήρως βιώσιμα πλοία να πλέουν στην εν λόγω διαδρομή έως το 2027.
Διαβάστε επίσης: Πράσινη ναυτιλία: Από τα ηλεκτρικά πλοία έως την αιολική ενέργεια
Αλλωστε τα δύο μεγάλα λιμάνια, η Σιγκαπούρη και το Ρότερνταμ αποτελούν εκ των κορυφαίων κέντρων τροφοδοσίας εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων.
Ο μεγαλύτερος πράσινος διάδρομος δεν θα περιλαμβάνει στην ουσία μόνο την πορεία ανάμεσα στα λιμάνια, αλλά και όλες τις αναγκαίες υποδομές τόσο μέσα στις εμπορικές πύλες, όσο και γύρω από αυτές. Για να γίνει αυτό θα χρησιμοποιηθούν όλες οι αναγκαίες τεχνολογικά υποδομές, ενώ θα δημιουργηθεί το αναγκαίο πλαίσιο λειτουργίας.

Η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης και η Αρχή του Λιμένα του Ρότερνταμ υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για τη δημιουργία του «πράσινου διαδρόμου»
Αξίζει να σημειωθεί πως το μνημόνιο συνεργασίας προσβλέπει στη βελτιστοποίηση της αποδοτικότητας και της ασφάλειας και στη διαφανή ροή αγαθών, μέσω της δημιουργίας ενός ψηφιακού εμπορικού διαδρόμου, όπου σχετικά δεδομένα, ηλεκτρονικά αρχεία και διαδικασίες θα μοιράζονται.
Το φιλόδοξο αυτό project στην πραγματικότητα αναμένεται να λειτουργήσει ως ένας «πιλότος» και η γνώση που θα προκύψει θα εφαρμοστεί στο σύνολο της ναυτιλιακής βιομηχανίας και όσων συνδέονται με αυτή.
Διαβάστε επίσης: Πώς «ξεκλειδώνει» το ηλεκτρικό μέλλον των Containerships
Συμμαχίες
Πέραν των ναυτιλιακών και των λιμενικών αρχών οι όροι της νέας συμφωνίας προβλέπουν τη συγκέντρωση μιας ευρείας συμμαχίας από τον τομέα των logistics, των καυσίμων και άλλων εταιρειών για τις απαραίτητες ενέργειες στις προκλήσεις της εισαγωγής εναλλακτικών καυσίμων και της υποστήριξης του σχεδίου. Όπως επισημαίνεται κάθε εναλλακτικό καύσιμο -όπως το συνθετικό μεθάνιο, το υδρογόνο, η αμμωνία και η μεθανόλη- έχει τις προκλήσεις του σχετικά με το κόστος, τη διαθεσιμότητα, την ασφάλεια και τους περιορισμούς στην εμβέλεια.
Σύμφωνα με φορείς του κλάδου, στόχος είναι να δημιουργηθεί ένας οδικός χάρτης για μία πραγματική μετάβαση στη χρήση «πράσινης» ενέργειας στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Γι΄ αυτόν τον λόγο, η δημιουργία της ευρασιατικής διαδρομής χαρακτηρίζεται ως μία εκκίνηση για την υιοθέτηση μακροπρόθεσμων λύσεων που θα είναι ζωτικής σημασίας για τον μετασχηματισμό του ναυτιλιακού τομέα.
Διαβάστε επίσης: Αλγόριθμος μειώνει τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία κατά 15%
Βέβαια, καθώς η απανθρακοποίηση αποτελεί έναν βασικό στόχο για την επόμενη ημέρα, θα πρέπει να γίνει αναφορά στα εμπόδια της δημιουργίας πράσινων διαδρόμων, μία εκ των οποίων είναι η υιοθέτησή τους από έναν περιορισµένο αριθµό πολύ µεγάλων εταιρειών – συµµαχιών, όπως συµβαίνει στην περίπτωση της ναυτιλίας τακτικών γραµµών. Για την ώρα ο τοµέας της bulk/tramp ναυτιλίας, ένας κλάδος που αποτελείται από χιλιάδες εταιρείες παγκοσµίως και βασίζεται στις χρονοναυλώσεις θα πρέπει – εκ των πραγμάτων- να ακολουθήσει ένα διαφορετικό μονοπάτι.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών