Ο πλανήτης οδεύει σε κοσμογονικές αλλαγές και η ναυτιλία – αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης δραστηριότητας – δεν θα μπορούσε να μείνει απλός παρατηρητής των εξελίξεων. Με την απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας να αποτελεί έναν σκόπελο που πρέπει να ξεπεραστεί, η ανάπτυξη βιοκαυσίμων, τα ηλεκτρικά πλοία και η επαναφορά της αιολικής ενέργειας αποτελούν την πυξίδα για τη μετεξέλιξη του κλάδου.
Η ναυτιλία ευθύνεται για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και όπως τονίζουν οι ειδικοί ο στόχος της ουδετερότητας δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την εξουδετέρωσή τους.
Καθώς τα πλοία συνήθως λειτουργούν με βαρύ μαζούτ, ένα καύσιμο υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα, ο αντίκτυπος στο περιβάλλον είναι πολύ μεγάλος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση από τη ναυτιλία προκαλεί περίπου 60.000 πρόωρους θανάτους ετησίως, ειδικά γύρω από τις παράκτιες περιοχές.
Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) δεσμεύτηκε το 2018 να μειώσει στο μισό τις εκπομπές ρύπων του ναυτιλιακού τομέα έως το 2050, ενώ οι «ηγέτες» του κλάδου ζητούν την πλήρη απανθρακοποίηση έως τα μισά του αιώνα που διανύουμε.
Διαβάστε επίσης: Πώς «ξεκλειδώνει» το ηλεκτρικό μέλλον των Containerships
Πράσινα καύσιμα
Η ναυτιλιακή βιομηχανία δοκιμάζει εναλλακτικά καύσιμα, όπως το βιοαέριο – ένα ανανεώσιμο καύσιμο που συνήθως προέρχεται από οργανικά απόβλητα. Παράλληλα, αναπτύσσονται και άλλα καύσιμα που μπορούν να παραχθούν χωρίς ή με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, όπως η αμμωνία και η μεθανόλη. Ο άνεμος, ο ήλιος και άλλες μορφές ανανεώσιμης ενέργειας μπορούν να αξιοποιηθούν για την πρόωση των πλοίων. Η σουηδική ναυπηγική εταιρεία Wallenius Marine και οι συνεργάτες της αναπτύσσουν το μεγαλύτερο ιστιοφόρο φορτηγό πλοίο που θα μπορεί να μεταφέρει πάνω από 7.000 αυτοκίνητα. Το «Oceanbird» αναμένεται να καθελκυστεί το 2025 και φιλοδοξεί να επαναφέρει τα ιστιοφόρα στο προσκήνιο του παγκόσμιου εμπορίου.
Άξια αναφοράς είναι και υβριδικά συστήματα που συνδυάζουν μπαταρίες και άλλα καύσιμα, με την εταιρεία Precious Shipping, να εργάζεται για την ανάπτυξη ενός συστήματος πρόωσης με μπαταρίες που θα μπορεί να εκμεταλλεύεται επίσης αιολική και ηλιακή ενέργεια. Στη Γαλλία, η Brittany Ferries θα ναυπηγήσει σε 2,5 χρόνια το μεγαλύτερο υβριδικό φέρι στον κόσμο με χωρητικότητα 1.400 επιβατών.
Διαβάστε επίσης: Αλγόριθμος μειώνει τις εκπομπές ρύπων στη ναυτιλία κατά 15%
Η ακτοπλοΐα
Στις ακτοπλοϊκές γραμμές, μία πρωτοποριακή λύση για την απανθρακοποίηση, είναι τα ηλεκτρικά σκάφη που λειτουργούν με μπαταρίες. Το 2023, ένα νέο ηλεκτρικό πορθμείο που θα ονομάζεται Candela P-12 ξεκινά δοκιμαστικά δρομολόγια στο αρχιπέλαγος της Σουηδίας, ενώ και στην Ελλάδα η Saronic Ferries αναμένεται να δρομολογήσει το πρώτο ηλεκτρικό της πλοίο στη γραμμή του Αργοσαρωνικού.
Βέβαια, για την κάλυψη μεγαλύτερων αποστάσεων και με μεγαλύτερα πλοία – όπως αυτά που απαιτούνται συνήθως για τη μεταφορά φορτίου – οι συνθήκες και οι απαιτήσεις είναι διαφορετικές. «Η ηλεκτρική πρόωση είναι μια δύσκολη επιλογή για ποντοπόρα πλοία, λόγω του μεγέθους των μπαταριών που θα απαιτούνταν», λέει η Γιοχάνα Κρίστενσεν του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ, όμως και σε αυτό το κομμάτι γίνονται δοκιμές και ήδη τα πρώτα ηλεκτρικά containerships κάνουν την εμφάνισή τους.
Στην πραγματικότητα, η πλήρης απανθρακοποίηση της ναυτιλίας αποτελεί ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα αν αναλογιστεί κανείς ότι μιλάμε για έναν κλάδο που μεταφέρει περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου. Ωστόσο, οι πρώτες κινήσεις δείχνουν ότι υπάρχει βούληση και αυτό που μένει είναι η επίλυση του πράσινου παζλ.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια