Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν αποτελούν πια την απόλυτη προτεραιότητα των ΗΠΑ. Σχέδιο νόμου για το κλίμα ύψους 430 δισεκατομμυρίων δολαρίων, το οποίο υπέγραψε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν στις 16 Αυγούστου, σκοπεύει να δώσει κίνητρα στους καταναλωτές να αγοράσουν αυτοκίνητα που θα κινούνται με καθαρή ενέργεια. Οι φοροαπαλλαγές, οι οποίες μπορούν να φτάσουν μέχρι και τα 7.500 δολάρια, θέτουν στο στόχαστρο προμηθευτές από την Κίνα και από άλλες χώρες, υπονομεύουν, όμως, τους περιβαλλοντικούς στόχους.
Τα οικονομικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία εγκρίθηκαν από το Κογκρέσο την Παρασκευή, είναι αρκετά περιοριστικά για να είναι αποτελεσματικά. Το εν λόγω σχέδιο περιλαμβάνει πρότυπα που ευνοούν την εγχώρια παραγωγή, όπως, π.χ., η τελική συναρμολόγηση των οχημάτων να γίνεται στη Βόρεια Αμερική. Από το 2024, τα οχήματα, μέρη ή εξαρτήματα των οποίων προέρχονται από κάποια ξένη εταιρεία «ανταγωνιστή», δεν θα πληρούν τις προϋποθέσεις φοροαπαλλαγής.
Διαβάστε επίσης: ΗΠΑ: Υπεγράφη από τον Μπάιντεν ο νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού
Η εν λόγω διάταξη αγνοεί τη σημερινή εφοδιαστική αλυσίδα. Σύμφωνα με το Υπουργείο Ενέργειας των ΗΠΑ, η Κίνα διαθέτει σχεδόν το 80% της παγκόσμιας παραγωγικής ικανότητας μπαταριών ιόντων λιθίου, βασικό συστατικό των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, οι νέοι κανόνες, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ από το επόμενο έτος, απαιτούν τουλάχιστον το 40% της χρηματικής αξίας σημαντικών ορυκτών για τις μπαταρίες να προέρχεται από τις Ηνωμένες Πολιτείες ή από κάποιον αμερικανικό εταίρο ελεύθερου εμπορίου. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά στο 80%, μέχρι το 2027.
Πολλά μοντέλα ηλεκτρικών οχημάτων ενδέχεται να μην πληρούν τις προϋποθέσεις. Η Alliance for Automotive Innovation εκτιμά ότι το 70% των 72 μοντέλων που έχουν επιλεχθεί για την πίστωση των 7.500 δολαρίων για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να απαγορευτεί, βάσει των νέων κριτηρίων. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να κατανοήσουν τα μέτρα, μεταξύ των οποίων η Tesla και η General Motors, οι οποίες έχουν χρησιμοποιήσει όλες τις δυνατότητες φοροαπαλλαγής που έχουν δοθεί από το κράτος μέχρι στιγμής, αλλά θα είναι και πάλι μεταξύ των εταιρειών που θα επιλεχθούν για τις νέες φοροαπαλλαγές, εφόσον τα οχήματά τους πληρούν τα αναθεωρημένα κριτήρια.
Τα μέτρα αυτά, όμως, υπονομεύουν τους στόχους του Μπάιντεν για το κλίμα. Ο πρόεδρος θέλει τα ηλεκτρικά οχήματα να αποτελούν το ήμισυ των πωλήσεων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ μέχρι το 2030. Ωστόσο, μόνο περίπου 173.000 αυτοκίνητα θα πληρούν τις προϋποθέσεις για την φοροαπαλλαγή μέχρι τότε, σύμφωνα με το μη κομματικό Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει περίπου το 1% των αυτοκινήτων που εκτιμάται ότι θα πωληθούν, τη φετινή χρονιά, σύμφωνα με την Cox Automotive.
Η ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων και των εξαρτημάτων που τα απαρτίζουν αποτελούν αξιέπαινους μακροπρόθεσμους στόχους. Ο τρόπος που τα αγαθά διακινούνται ανά τον κόσμο σήμερα απαιτεί, πρακτικά, τη μετάβαση σε ένα τέτοιο πράσινο μέλλον. Αντιθέτως, όμως, το σχέδιο του Κογκρέσου θέτει τον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής σε δεύτερη μοίρα.
REUTERS BREAKINGVIEWS
Latest News
Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μόνο επτά χώρες στον κόσμο αναπνέουν καθαρό αέρα – Τρεις από αυτές είναι στην Ευρώπη
Οι επιστήμονες χαρακτηρίζουν την ατμοσφαιρική ρύπανση ως μια «παγκόσμια καταστροφή για την υγεία», καθώς οι επιπτώσεις της επηρεάζουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.
Η στενή σχέση Μασκ - Τραμπ και τα... σπασμένα φρένα της μετοχής της Tesla
Η μετοχή της Tesla εκτινάχθηκε σε ένα ακόμα ρεκόρ όλων των εποχών την Παρασκευή, κλείνοντας μια καταπληκτική εβδομάδα για την εταιρεία
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα