H Kίνα είναι ο σημαντικότερος εταίρος για το λιμάνι του Αμβούργου. Το πρώτο εξάμηνο του 2022 έφτασαν εκεί περισσότερα από 1,3 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια. Και επειδή το διεθνές λιμάνι της Γερμανίας γίνεται ολοένα και πιο σημαντικό για την κινεζική οικονομία ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός COSCO θέλει τώρα να αποκτήσει μερίδιο 35% του τερματικού σταθμού Τόλερορτ. Η διαχειρίστρια εταιρία του λιμανιού τάσσεται υπέρ της πώλησης.
Όμως στα μέσα Αυγούστου έγινε γνωστό ότι το υπουργείο Οικονομίας διατηρεί επιφυλάξεις για την επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Αμβούργου. Σύμφωνα με το πρακτορείο ειδήσεων Reuters τα συγκυβερνώντα κόμματα στο Βερολίνο διαφωνούν για αν θα πρέπει να δώσουν την έγκρισή τους. Με άλλα λόγια διακυβεύεται ένας από τους πυλώνες του γερμανικού οικονομικού μοντέλου, το οποίο εδώ και δεκαετίες στηρίζεται στις οικονομικές σχέσεις με την Κίνα.
Διαβάστε επίσης: Ινστιτούτο Ifo: 6 φορές η ζημιά του Brexit για τη Γερμανία οι συνέπειες ενός εμπορικού πολέμου Ε.Ε.-Κίνας
Από τη στιγμή που, με την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, αποκαλύφθηκε η εξάρτηση της Γερμανίας από το ρωσικό αέριο, μπαίνουν τώρα στο μικροσκόπιο οι ιδιαίτερα στενοί οικονομικοί δεσμοί Κίνας και Γερμανίας. Ποια στάση να κρατήσει το Βερολίνο έναντι της Κίνας, η οποία είναι σήμερα ο σημαντικότερος οικονομικός εταίρος της Γερμανίας και στην οποία δραστηριοποιούνται περίπου 5.000 γερμανικές εταιρίες;
Επενδύσεις 10 δισ. το πρώτο εξάμηνο του 2022
Στα τέλη Μαΐου ο υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ αρνήθηκε να δώσει στην αυτοκινητοβιομηχανία VW εγγυήσεις του δημοσίου για επενδύσεις στην Κίνα. Ήταν μια πρωτοφανής απόφαση. Για δεκαετίες οι επιχειρηματικές δραστηριότητες των γερμανικών εταιρειών στην Κίνα είχαν την στήριξη του γερμανικού δημοσίου, το οποίο εγγυούνταν επενδύσεις και εξαγωγές.
Ο ειδικός σε ζητήματα Κίνας Τιμ Ρούλιγκ από την Γερμανική Εταιρία Εξωτερικής Πολιτικής DGAP, δηλώνει σχετικά με την αλλαγή πορείας της γερμανικής κυβέρνησης έναντι της Κίνας: «Αυτή η μέθοδος δεν αποκλείεται σύντομα να καθιερωθεί. Στο εγγύς μέλλον όσες γερμανικές εταιρείες αποσκοπούν σε επενδύσεις στην Κίνα θα το πράττουν με δική τους ευθύνη και δεν θα μπορούν πλέον να βασίζονται σε εγγυήσεις του δημοσίου».
Η αλλαγή στάσης του Βερολίνου δεν δείχνει ωστόσο να πτοεί τις γερμανικές εταιρίες. Σύμφωνα με μελέτη του Γιούργκεν Μάτες από το Γερμανικό Οικονομικό Ινστιτούτο IW, γερμανικές επιχειρήσεις επένδυσαν στην Κίνα το πρώτο εξάμηνο του 2022 περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ. Πρόκειται για ποσό ρεκόρ. Οι επενδύσεις ωστόσο προέρχονται από λίγους μόνο οικονομικούς τομείς. Μελέτη του Rhodium Group που δημοσιεύθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου δείχνει ότι κυρίως αυτοκινητοβιομηχανίες και εταιρίες χημικών εξακολουθούν να αναζητούν πρόσβαση στην κινεζική αγορά. Οι τέσσερις γερμανικοί βιομηχανικοί κολοσσοί VW, BMW, Mercedes και BASF αντιπροσωπεύουν το ένα τρίτο των ευρωπαϊκών άμεσων επενδύσεων στην Κίνα, σημειώνουν οι συντάκτες της έκθεσης.
Το Βερολίνο στρέφεται σε άλλες ασιατικές χώρες
Σύμφωνα με πληροφορίες του Reuters, το γερμανικό υπουργείο Οικονομίας εξετάζει το πώς θα πείσει τις γερμανικές εταιρίες να στραφούν σε άλλες ασιατικές χώρες, αντί της Κίνας. Το Βερολίνο δεν θέτει ωστόσο μόνο εν αμφιβόλω κρατικές εγγυήσεις για επενδύσεις και εξαγωγές. Η γερμανική δημόσια Tράπεζα Ανασυγκρότησης KfW καλείται να εξετάσει την ενίσχυση της ροής πιστώσεων σε γερμανικές εταιρίες με δραστηριότητα σε χώρες όπως η Ινδονησία, περιορίζοντας ταυτόχρονα τα δάνεια σε επιχειρήσεις που επικεντρώνονται στην κινεζική αγορά.
Για πολλούς μάνατζερ η αλλαγή πορείας που επιδιώκει το υπουργείο Οικονομίας είναι υπερβολική. «Η κρατική χρηματοδότηση και η χορήγηση εγγυήσεων σε γερμανικές εταιρίες με δραστηριότητα στην Κίνα θα πρέπει να παραμείνει ως έχει», δήλωσε στο Reuters ο Φρίντολιν Στρακ, διευθύνων σύμβουλος της Επιτροπής Ασίας-Ειρηνικού APA της γερμανικής οικονομίας. Σύμφωνα με την APA, οι κινεζικές επενδύσεις θα πρέπει εκτός αυτού να εξακολουθήσουν να είναι ευπρόσδεκτες στη Γερμανία και την Ευρώπη. Ο Φρίντολιν Στρακ απέφυγε ωστόσο να πάρει θέση στην πρόθεση της COSCO να προχωρήσει σε μεγάλη επένδυση στο λιμάνι του Αμβούργου
Ματίας φον Χάιν
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: DW
Latest News
Ο κούκος... αηδόνι στοίχισε στον Ταϊλανδό συνιδιοκτήτη το Selfridges
Ο επικεφαλής του οικογενειακού ομίλου Central Group λέει ότι τα υψηλότερα παγκόσμια επιτόκια κάνουν την αρχική τιμή των 4 δισ. λιρών για το Selfridges λιγότερο ελκυστική
Ο «πυρετός του χρυσού» στην Κίνα γίνεται εύφορο πεδίο για απατεώνες και ξέπλυμα χρήματος
Ο χρυσός γίνεται όλο και πιο προσφιλής στην Κίνα ως επένδυση, όμως συγκεντρώνει και
Οι άλλες μπίζνες της οικογένειας Hermès - Επενδύσεις στη γαλλική ασφαλιστική εταιρεία Albingia
Η συμφωνία Hermès - Albingia υπόκειται στην έγκριση διαφόρων αρμόδιων αρχών και αναμένεται να ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2025
Η Macy’s αποκαλύπτει λεπτομέρειες για τη λογιστική απάτη των 159 εκατ. δολ.
Η Macy's μειώνει την πρόβλεψη κερδών καθώς η ασθενής ζήτηση επισκιάζει τις πωλήσεις των γορτών
Θα ξεπεράσουν τα 5 δισ. οι επιβάτες για τις αεροπορικές εταιρείες το 2025
Τη χρονιά που φεύγει ξεπέρασαν το προ-πανδημικό ρεκόρ του 2019, φθάνοντας στα 4,96 δισεκατομμύρια – Στο 1 τρισ. ευρώ ο τζίρος των αερομεταφορέων
Γερμανία: Ρεκόρ εξαγωγών όπλων στην Τουρκία
Οι εξαγωγές όπλων από τη Γερμανία προς την Τουρκία εκτινάχθηκαν στα 230 εκατομ. ευρώ σημειώνοντας ρεκόρ από το 2006. Πυκνή κινητικότητα μεταξύ Βερολίνου και Άγκυρας
«Φυτοζωεί» η αεροναυπηγική βιομηχανία της Ρωσίας - Μόλις 7 νέα επιβατικά αεροπλάνα
Οι κυρώσεις ήταν τόσο αυστηρές για τη Ρωσία που έφεραν την αεροναυπηγική βιομηχανία της χώρας στα πρόθυρα της επιβίωσης
Μη αναμενόμενη αύξηση του πληθωρισμού χονδρικής στις ΗΠΑ
Ο Δείκτης Τιμών Παραγωγού αυξήθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση
O Ντόναλντ Τραμπ στη Wall Street - Χτύπησε το κουδούνι σε πανηγυρικό κλίμα
Ο Ντόναλντ Τραμπ υποσχέθηκε ότι η επερχόμενη κυβέρνησή του θα εγκαινιάσει «μια οικονομία που όμοιά της δεν έχει ξαναδεί κανείς»
Ρεκόρ επιβατών για την Emirates τη φετινή εορταστική περίοδο
Το 2023, περισσότεροι από 75.000 επιβάτες της Emirates αναχωρούσαν καθημερινά από το Διεθνές Αεροδρόμιο του Ντουμπάι