Γιατί είμαστε πρωταθλητές στον πληθωρισμό

Πολλά και ενδιαφέροντα τα στοιχεία της έρευνας της Eurobank για τον πληθωρισμό και τις επιπτώσεις στις επιχειρήσεις.

Αυτό που μας έκανε, πάντως, εντύπωση είναι γιατί στην Ελλάδα έχουμε υψηλότερο από τον μέσο όρο της ευρωζώνης πληθωρισμό. Και είναι προφανές ότι αν αυτές οι αιτίες δεν καταπολεμηθούν, θα συνεχίσουμε να είμαστε πρωταθλητές, έστω και αν ορισμένοι στην κυβέρνηση εκτιμούν, κακώς, ότι θα προσεγγίσουμε το μέσο όρο.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη, το γεγονός ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι υψηλότερος του μέσου όρου της Ευρωζώνης μπορεί να αποδοθεί στις εξής αιτίες:

α) Η Ελλάδα έχει υψηλή εξάρτηση στα ορυκτά καύσιμα, οι τιμές των οποίων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα: Συνιστούν το 46% της ακαθάριστης διαθέσιμης ενέργειας στη χώρα (με στοιχεία 2020), ποσοστό υψηλότερο του μέσου όρου της ΕΕ27. Η Ελλάδα εισάγει το 99% του αργού πετρελαίου που χρησιμοποιεί. Επιπλέον, στον τομέα της ενέργειας, περίπου το μισό των αναγκών καλύπτεται με πετρέλαιο, έναντι του 1/3 στην Ευρωζώνη.

β) Το μοντέλο ορισμού τιμών στην αγορά ενέργειας βασίζεται στην οριακή τιμή συστήματος. Οι δύο πρώτοι παράγοντες μαζί είχαν σαν αποτέλεσμα, τον Αύγουστο οι τιμές της ενέργειας στην Ελλάδα να παρουσιάζουν αύξηση κατά 50,4% σε ετήσια βάση, έναντι 38,6% στην Ευρωζώνη.

γ) Η συνολική ζήτηση στη χώρα -κι επομένως οι τιμές-τονώθηκε σημαντικά από τα δημοσιονομικά μέτρα στήριξης έναντι της πανδημίας: μεταξύ 2020-2022, ελήφθησαν μέτρα στήριξης έναντι της πανδημίας αξίας €43,3δις, το μεγαλύτερο πακέτο στην ΕΕ27 ως ποσοστό του ΑΕΠ. Επιπροσθέτως αυτών, άλλα €13,2δις είχαν διατεθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 για μέτρα στήριξης νοικοκυριών κι επιχειρήσεων έναντι των αυξήσεων των τιμών στην ενέργεια.

Δεδομένης της χαμηλής ικανότητας της ελληνικής οικονομίας για υποκατάσταση εισαγωγών, η ρευστότητα αυτή δεν αύξησε μόνο τις τιμές, αλλά σε ικανό ποσοστό χρηματοδότησε και τη δαπάνη προς εισαγωγές, συντείνοντας στη διατήρηση υψηλών ελλειμμάτων του Ισοζυγίου Τρεχουσών Συναλλαγών: η ΤτΕ αναμένει το έλλειμμα το 2022 στο 7,2% του ΑΕΠ, μετά από 6,6% και 5,9% το 2020 και 2021 αντίστοιχα. Εξίσου ανησυχητικό είναι ότι άνω του 60% της αύξησης στις εισαγωγές αγαθών αφορά αγαθά πλην πετρελαίου και πλοίων.δ) εναπομένουσες δυσλειτουργίες στις αγορές προϊόντων καταλήγουν σε ολιγοπωλιακές στρεβλώσεις και ατελή μετάδοση των διεθνών τιμών.

δ) Εναπομένουσες δυσλειτουργίες στις αγορές προϊόντων καταλήγουν σε ολιγοπωλιακές στρεβλώσεις και ατελή μετάδοση των διεθνών τιμών.

Οι φόροι και τα πρόβατα στην κουρά

Ενας αμερικανός συγγραφέας, ο Ωστιν Μάλεϊ είχε πει: « Όταν βάζεις φόρους και όταν κουρεύεις πρόβατα, καλό είναι να σταματάς πριν γδάρεις το πετσί».

Τώρα, που είναι το πετσί και μέχρι που μπορεί να φτάσει το ψαλίδι, αυτό αφορά τις αντοχές των φορολογούμενων… και των προβάτων.

Όμως, το προσχέδιο του προϋπολογισμού που κατατέθηκε χθες μοιάζει πράγματι (όπως κάθε χρόνο) με κούρεμα προβάτων.

Αυξήσεις έμμεσων φόρων και το 2023, λοιπόν, επομένως άδικη φορολόγηση για να επιστρέψουν τα χρήματα στη συνέχεια με τη μορφή επιδοτήσεων. Όπως γίνεται και φέτος δηλαδή όπου τα έσοδα από τον ΦΠΑ είναι αυξημένα κατά 4 δις ευρώ ήτοι 23,3% πάνω σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά τα φορολογικά έσοδα είναι περισσότερα κατά 6,4 δις ευρώ, ως αποτέλεσμα προφανώς και των υψηλών τιμών σε προϊόντα και υπηρεσίες.

Αν, λοιπόν, και του χρόνου μιλάμε για αυξημένα φορολογικά έσοδα εξαιτίας του υψηλού πληθωρισμού που «τρώει» τα εισοδήματα, και στη συνέχεια βλέπουμε να δίνονται αφειδώς επιδόματα, από τους παραπάνω φόρους που πληρώνουμε, μην απορήσουμε γιατί αισθανόμαστε… πρόβατα στην κουρά.

Πρόκληση και αδιαφορία

Ότι το πολιτικό σύστημα της χώρας δεν έχει και την καλύτερη εικόνα στον κόσμο, το γνωρίζουμε. Όμως, και οι πολιτικοί μας κάνουν ό,τι μπορούν για να τροφοδοτούν την απαξίωσή τους. Και σας αναφέρω το εξής παράδειγμα: Είναι Δευτέρα, γύρω στις 4 το απόγευμα στην περιοχή του Χίλτον. Στους δρόμους επικρατεί κομφούζιο και δεν καταλαβαίνει κανείς γιατί.

Ολοι θέλουν να πάνε σπίτια τους ή στις δουλειές τους, είναι κουρασμένοι, έχουν χίλια δύο προβλήματα και ξαφνικά βρίσκονται μέσα στο όχημά τους μποτιλιαρισμένοι.

Ο λόγος; Ενας τζιπ με «καρούμπαλο», δηλαδή σειρήνα, ακολουθούμενο από ολόκληρο βανάκι της αστυνομίας και τουλάχιστον 2 αστυνομικούς με μηχανές, δημιουργούν το χάος στην περιοχή.

Κλείνουν τους δρόμους να περάσει κάποιος… μεγαλόσχημος, κάνουν εξαιρετικά νευρικές κινήσεις και το χειρότερο: Συμπεριφέρονται λες και είναι οι δρόμοι τσιφλίκι τους. Βρίζουν τους οδηγούς, δίνουν εντολές σε υψηλούς τόνους, γενικά είναι προκλητικοί.

Και δεν ξέρουμε τι είναι αυτό που κάνει βιαστικό έναν πολιτικό ή κάποιος «προβεβλημένο» σε σύγκριση με έναν μεροκαματιάρη.

Οι 3 λόγοι που θα κάνει πόλεμο η Τουρκία

Αν υπάρχει ένα ερώτημα που κυριαρχεί παντού στην Ελλάδα τους τελευταίους μήνες, αυτό είναι αν θα κάνει πόλεμο η Τουρκία.

Θες γιατί οι απειλές έχουν κλιμακωθεί, θες γιατί η οικονομία της γείτονος είναι προβληματική, θες γιατί ο Ερντογάν πρέπει να κερδίσει τις εκλογές πάση θυσία; Ο κόσμος αναρωτιέται αν θα… φορέσει τις παλάσκες.

Και μη νομίζετε ότι δεν κάνουν συνεχώς αναλύσεις και οι πολιτικοί μας.

Για παράδειγμα, διπλωματικοί κύκλοι εκτιμούν ότι είναι τρία τα πιθανότερα σενάρια πρόκλησης έντασης από την πλευρά της Τουρκίας.

Η πρώτη περίπτωση είναι να δημιουργηθεί μια πρωτοφανής προσφυγική κρίση στα πρότυπα του 2020 στον Εβρο. Ένα μαζικό κύμα προσφύγων και μεταναστών δηλαδή που θα «σπρωχτεί» προς τα ελληνικά σύνορα.

Και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι, όχι μόνο οι στρατιώτες αλλά και οι ακρίτες μας είναι σε καθημερινή επιφυλακή.

Το δεύτερο σενάριο που εξετάζεται είναι το στήσιμο ενός σκηνικού «Ιμίων». Δηλαδή κάποιοι… δημοσιογράφοι ή ψαράδες, ιδιώτες τέλος πάντων κι όχι τούρκοι στρατιώτες, να ανέβουν σε ελληνικό έδαφος, με… ενορχήστρωση από την Αγκυρα. Αλλά, όπως λένε στην Αθήνα, αυτή τη φορά δεν θα πάρει κανένας άνεμος, καμιά σημαία.

Το τρίτο σενάριο πρόκλησης προβλέπει την έξοδο ερευνητικού πλοίου στα δυτικά του 28ου μεσημβρινού ή νότια της Κρήτης, για λογαριασμό υποτίθεται της Λιβύης. Βέβαια, η απόρριψη του τουρκολυβικού συμφώνου από το κοινοβούλιο της Λιβύης ίσως δυσκολεύει αυτό το σενάριο.

Για να δούμε. Θα επαληθευτεί κάποιο από αυτά τα «μαύρα» σενάρια…

Ταχυμεταφορές εκτός πραγματικότητας

Γιατί ό,τι κάνουμε στην Ψωροκώσταινα, το κάνουμε με λάθος τρόπο; Γιατί ενώ οι ταχυμεταφορές στην Ελλάδα έχουν απογειωθεί μετά την πανδημία, συνεχίζουν να λειτουργούν στρεβλά;

Για παράδειγμα, έρευνα – αξιολόγηση που έγινε από την Ενωση Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδας, ανέδειξε παθογένειες που δεν λύθηκαν ούτε και τώρα όπου οι υπηρεσίες θα έπρεπε να έχουν αναβαθμιστεί.

Πώς είναι δυνατόν για παράδειγμα σε περίπτωση μερικής καταστροφής ή φθοράς αλληλογραφίας, μόλις το 5% να αποζημιώνει τους καταναλωτές, με βάση το νομικό πλαίσιο που ισχύει, δηλαδή έως το ποσό των 70 ευρώ;

Στην περίπτωση Απώλειας ή Ολικής Καταστροφής Αλληλογραφίας μόλις 3 στις 10 εταιρείες εφαρμόζουν απόλυτα τον νόμο και αποζημιώνουν ορθά τους καταναλωτές με το ποσό των 50 έως 70 ευρώ. Το υπόλοιπο 70% των εταιρειών αποζημιώνουν με ποσά που δεν συμφωνούν με όσα ορίζει η νομοθεσία ή δεν αναφέρουν καθόλου τις αποζημιώσεις αυτές

Στο ενδεχόμενο μερικής καταστροφής ή φθοράς δέματος, με το νόμο συμβαδίζει μόλις το 3,3% το οποίο καταγράφει πως η αποζημίωση ορίζεται έως το ποσό των 400 ευρώ. Εντυπωσιακό το ποσοστό 96,7% που παρέχει εσφαλμένες πληροφορίες ή δεν παρέχει καμία.

Mόλις το 43,3% των ταχυμεταφορών φυλάσσει τα ανεπίδοτα δέματα έως 6 μήνες, δηλαδή για χρονικό διάστημα που ορίζει ο Νόμος, ενώ έως 2 μήνες τα φυλάσσει το 5%. Καμία αναφορά στη φύλαξη των ανεπίδοτων δεν κάνει η πλειοψηφία, δηλαδή το 51,7%.

Και με τις εταιρείες αυτές κάνουμε όλοι μας καθημερινές συναλλαγές.

Χαράτσι και στα σχολεία

Εξοδα φακέλου για ένα δάνειο, ξέραμε. Αν και δεν καταλαβαίνουμε το λόγο που οι τράπεζες πρέπει να έχουν ένα «χαράτσι» για τους πελάτες τους επειδή θα δανειστούν, το έχουμε «χωνέψει».

Αλλά να ζητούν έξοδα φακέλου και από ιδιωτικά σχολεία, δεν μπορούμε να το καταλάβουμε. Κάνει δηλαδή ο γονιός αίτηση για να εγγραφεί το παιδί του σε ένα σχολείο. Αν υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις, πληρώνει 50 ευρώ. Μπορεί όμως το παιδί για πολλούς λόγους να μην επιλεγεί για το σχολείο. Όμως, το «χαράτσι» δεν επιστρέφεται… Ο λόγος; Αγνωστος. Σαν τις τράπεζες, έτσι και τα σχολεία, μόνο που εδώ μιλάμε για κοινωνική προσφορά, για εκπαίδευση, έστω κι αν αυτή είναι ιδιωτική.

Ηλεκτροσόκ και στη βιομηχανία με τους λογαριασμούς

Μαύρος χειμώνας περιμένει τη βιομηχανία. Επιχειρηματίας από τον χώρο των τροφίμων έλεγε χθες ότι του ανακοίνωσαν από το τηλέφωνο πως ο λογαριασμός του ρεύματος από τις αρχές Οκτωβρίου αυξάνεται 30%!

Μέχρι τα τέλη Σεπτέμβρη λόγω των επιδοτήσεων από το κράτος, το ενεργειακό κόστος για τη βιομηχανία ερχόταν «ίσα βάρκα, ίσα πανιά» συγκριτικά με το διάστημα πριν τα λαίλαπα των αυξήσεων.

Από δω και στο εξής και παρόλο που επιδοτήσεις συνεχίζονται οι αυξήσεις είναι τέτοιες που όλοι σηκώνουν τα χέρια ψηλά.

Επειδή όμως η ελπίδα πεθαίνει τελευταία, περιμένουν μήπως η κυβέρνηση αναπροσαρμόσει τις επιδοτήσεις, μειώνοντας το επιπλέον βάρος.

Ο εν λόγω επιχειρηματίας έλεγε στη στήλη ότι με βάση τις συζητήσεις που έχουν γίνει – και συνεχίζουν να γίνονται – αυτή η ελπίδα δεν είναι φρούδα. Ίδωμεν…

Από το «εξοικονομώ» στο… «σπαταλώ»

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας χαρακτήρισε καταρχήν επιλέξιμες τις αρχικά επιλαχούσες αιτήσεις στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ 2021» και σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έγιναν διαθέσιμα, μιλάμε για 47.433 αιτήσεις που εντάσσονται στον διαθέσιμο προϋπολογισμό του Προγράμματος. Ωστόσο, αυτό που αξίζει να σημειωθεί τη δεδομένη χρονική στιγμή είναι η αύξηση – φωτιά στις τιμές των οικοδομικών υλικών, εκτινάσσοντας σημαντικά το κόστος για την ιδιωτική οικοδομική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με μηχανικούς, πολλοί είναι αυτοί που θα επιλέξουν να απέχουν εξαιτίας της αύξησης του κόστους των υλικών κατασκευής, η οποία σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Αύγουστο του 2022 κατέγραψε άνοδο 12% σε σύγκριση με πέρυσι. Αυτό σημαίνει ότι για την ολοκλήρωση μιας σειράς ενεργειακών παρεμβάσεων το κόστος ξεπερνά τον αρχικά υπολογισμένο προϋπολογισμό ενός νοικοκυριού.

Την ίδια ώρα, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ένας πολίτης στον ΟΤ, η τελική αξία για την αλλαγή κουφωμάτων διπλασιάστηκε μέσα σε δύο χρόνια.

Ενδεικτικά της εκρηκτικής ανόδου είναι οι επιμέρους ανατιμήσεις στα βασικά υλικά των ανακαινίσεων: Ηλεκτρική ενέργεια (38,4%), Πετρέλαιο κίνησης- Diesel (30,1%), Τούβλα (29,6%), Σίδηρο οπλισμού (17,2%), Παρκέτα (17,2%), Αγωγούς χάλκινους (16,4%), Ξυλεία οικοδομών (12,1%), Έτοιμο σκυρόδεμα (11,6%), Εντοιχισμένα ντουλάπια (10,8%), Υαλοπίνακες ασφαλείας (10,6%), Μαρμαρόπλακες (9,6%), Πλαστικό, ακρυλικό, νερού (9,5%), Παράθυρα ξύλινα (9%), Πόρτες εσωτερικές (9%), Κουφώματα αλουμινίου (8,8%), Τσιμέντο (8,4%), Πλακίδια γενικά- δαπέδου, τοίχου (7,1%), Ανελκυστήρες (6,7%), Θερμαντικά σώματα (6,4%) και Σωλήνες χαλκού (5,9%).

Τα… γυμνά προβλήματα του HR σε αεροπορική εταιρεία

Πολλοί νομίζουν ότι οι διευθύνσεις HR δεν έχουν και με πολλά πράγματα να ασχοληθούν και ότι η δουλειά τους είναι πολύ στρωτή. Η αλήθεια όμως είναι τελείως διαφορετική.

Ο ρόλος τους για την επιτυχία μίας εταιρείας είναι κομβικός, μιας και καλούνται να διαχειριστούν το πιο απαραίτητο συστατικό της. Το ανθρώπινο δυναμικό.

Ειδικά σήμερα, που η εύρεση του κατάλληλου προσωπικού έχει καταστεί… επικίνδυνη αποστολή, οι δυσκολίες γίνονται ακόμη μεγαλύτερες.

Έχουν που έχουν τα προβλήματά τους λοιπόν οι άνθρωποι, έρχονται αντιμέτωποι και με άλλες … ιστορίες. Πιο πικάντικες, αλλά ικανές να αναστατώσουν ολόκληρους οργανισμούς.

Το περιστατικό που θα σας διηγηθώ είναι αληθινό και συνέβη πριν λίγα χρόνια σε αεροπορική εταιρεία, όπως με πληροφόρησε η πηγή μου.

Μέχρι τη στιγμή του περιστατικού, κάποιοι πιλότοι επέτρεπαν στους φροντιστές και στις αεροσυνοδούς, κατά παράβαση των κανονισμών, να καπνίζουν στο πίσω μέρος του αεροπλάνου μέχρι να έλθει η ώρα της επιβίβασης.

Μία ημέρα λοιπόν ο πιλότος λέει το γνωστό συνθηματικό. «Όποιος θέλει να κάνει τη βρωμιά του να πάει πίσω τώρα».

Μετά από λίγο κατευθύνεται προς το πίσω μέρος του αεροπλάνου. Και τι να δει; Μία αεροσυνοδός είχε βγάλει όλα τα ρούχα της και τον… περίμενε, καθώς είχε αντιληφθεί διαφορετικά τη βρωμιά.

Το τι ακολούθησε σύμφωνα με την πηγή μου, δεν περιγράφεται. Ο πιλότος έκανε μεγάλη φασαρία, το ζήτημα έφτασε ψηλά στη διοίκηση, ακολούθησαν απολύσεις και έκτοτε οι κανονισμοί με το τσιγάρο εφαρμόζονται κανονικότατα.

Να έχεις λοιπόν ως τμήμα HR την υποχρέωση να λύνεις συνεχώς προβλήματα και να καλείσαι ξαφνικά από το πουθενά να διαχειριστείς και τέτοιες ιστορίες. Βαρέα και ανθυγιεινά…

Όταν το ΔΝΤ σου δίνει λεφτά και εσύ δεν τα θες…

Σε άλλο… επίπεδο έχουν φτάσει πλέον οι ηλεκτρονικές απάτες. Για τους αδαείς μπορεί να είναι μια ευκαιρία για να βγάλουν λεφτά. Οι μυημένοι, όμως, γελάνε με την εφευρετικότητα των απατεώνων.

Όταν, λοιπόν, σου στέλνουν μήνυμα με αποστολέα την… επικεφαλής του ΔΝΤ, Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα και σου λένε ότι σου έστειλαν πριν από εβδομάδες email γιατί το… βραβείο σας είναι στα αζήτητα και πρέπει να απαντήσετε τι κάνεις;

Λένε βέβαια και το εξής απίθανο: Αν δε θέλετε τα λεφτά να τα μεταφέρουμε στο υπουργείο Οικονομικών, αν πάλι τα θέλετε έχουν κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

«Ανυπομονούμε για την επείγουσα συνεργασία σας για περισσότερες λεπτομέρειες. Ευχαριστούμε και μείνετε ευλογημένοι», μας λέει με εκτίμηση η… Κρισταλίνα Γκεοργκίεβα.

Μιλάμε για… μεγαλεία.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories