Συγκρατημένη αισιοδοξία για την κατανάλωση τα Χριστούγεννα,εν μέσω υψηλού πληθωρισμού, εξέφρασε ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Επιστημονικός Σύμβουλος του ΙΕΛΚΑ Γεώργιος Δουκίδης.

«Οι καταναλωτές υπολογίζουν πολύ το κόστος για να προχωρήσουν σε αγορές και τα στοιχεία δείχνουν ότι ξοδεύουμε 25% παραπάνω από το εισόδημα μας κι αυτό το επιπλέον 25% τροφοδοτείται από δανεισμό, κάρτες ή από αποταμίευση»,σύμφωνα με μελέτη του ινστιτούτου. Ο κ. Δουκίδης υπογράμμισε ότι αυτή η τάση δειχνει την πορεία της κατανάλωσης για την τριετία.

Διαβάστε επίσης: Με το «κομπόδεμα» και με κάρτες βγαίνει ο μήνας των νοικοκυριών

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε  δείγμα 1.000 καταναλωτών, από τις 9 έως 11 Νοεμβρίου 2022 και αφορούσε, ανάμεσα σε άλλα θέματα, και στην επίδραση των ανατιμήσεων, του πολέμου στην Ουκρανία και της πανδημίας κορονοϊού, στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Διαβάστε επίσης: Στουρνάρας στη Handelsblatt: Θα υποχωρήσει ο πληθωρισμός

Οι καταναλώτές προσανατολίζονται σε αλλαγή των διατροφικών τους συνηθειών. Επιπλέον, το αγοραστικό κοινό «κυνηγάει» τις προσφορές και έχει μειώσει την κατανάλωση.

«Ακυρώνουν δαπάνες διασκέδασης και ταξίδια»

Από τις απαντήσεις, προκύπτει ότι το 81% του κοινού έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές και τα ταξίδια. Ποσοστό 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, ενώ 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο. Το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και παντοπωλείου. Το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεών του.

Ποσοστό 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη, προκειμένου να αυξήσει το εισόδημά του, ενώ το 10% έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις ανάγκες του. Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει απολύτως κανένα μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Για τα αιτία της ακρίβειας οι καταναλωτές την αποδίδουν σε εξωγενείς παράγοντες, στην κερδοσκοπία και στον υψηλό ΦΠΑ.

Θετικές γνώμες για το καλάθι του νοικοκυριού

Σχετικά με το «καλάθι του νοικοκυριού»το 50% αγοράζει από το καλάθι με μεγάλο μέρος των καταναλωτών να το θεωρεί θετική την πρωτοβουλία .

Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Νίκος Βέττας, σημείωσε ότι προκύπτει μικρή βελτίωση του οικονομικού κλίματος τον Νοέμβριο.

Αναφερόμενος στις τιμές, ο κ. Βέττας είπε «δεν φαίνεται καμία τάση μετριασμού στις τιμές προς το παρόν», επισημαίνοντας παράλληλα ότι το τελευταίο διάστημα υπάρχει μια διάσταση ανάμεσα στις τιμές στο ράφι και στις τιμές παραγωγού, με τις τιμές παραγωγού να αυξάνονται λιγότερο έντονα από τις τιμές λιανικής.

Ο ίδιος σημείωσε ότι στην Ελλάδα είχαμε μικρότερη πτώση της κατανάλωσης από το μέσο όρο της Ευρώπης, κατά το διάστημα της πανδημίας, κι αυτό σχετίζεται με τα μέτρα στήριξης.

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πόσο ευάλωτα είναι τα ελληνικά νοικοκυριά στις αυξήσεις τιμών και είπε ότι το 1/3 του πληθωρισμού προέρχεται από τις αυξήσεις στην ενέργεια.

«Αυτό πρέπει να προβληματίσει, γιατί τα ελληνικά νοικοκυριά είναι ευάλωτα», ανέφερε ο κ. Βέττας. «Το ποσοστό των νοικοκυριών που δεν έχει τη δυνατότητα να θερμανθεί επαρκώς στα χρόνια της κρίσης ήταν 1 στα 3, ποσοστό το οποίο έχει πέσει σε 1 στα 5 αλλά είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη», δήλωσε.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία