Ελαφρώς πιο σκοτεινά, ενδεχομένως πιο κρύα και σίγουρα με λιγότερα γιορτινά λαμπάκια, τα καταστήματα του κλάδου της εστίασης ετοιμάζονται για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά.

Παρότι η φετινή εορταστική περίοδος είναι η πρώτη χωρίς περιοριστικά μέτρα μετά από δύο χρόνια πανδημίας, η ενεργειακή κρίση, που διαδέχθηκε την υγειονομική κρίση, θέτει τους δικούς της «κανόνες» στον κλάδο, ψαλιδίζοντας τις προσδοκίες.

Αποκαλυπτικά είναι και τα ευρήματα της πρόσφατης έρευνας της Focus Bari | YouGov, σύμφωνα με την οποία το 61% των πολιτών δηλώνει ότι ήδη έχει μειώσει τη διασκέδαση έξω ενώ το 19% ότι τη σταμάτησε τελείως.

«Ελπίζουμε να υπάρξει κίνηση στα καταστήματα, τόσο τα εμπορικά όσο και της εστίασης», αναφέρει στον ΟΤ ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) και πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ).

Ωστόσο ο ίδιος σπεύδει να επισημάνει πως «οι ανατιμήσεις και ο φόβος για το μέλλον έχει αλλάξει την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, οι οποίοι κάνουν περικοπές στη διασκέδαση και στις αγορές μη βασικών αγαθών για να μπορέσουν να βγάλουν το μήνα».

Σβήνουν τα φώτα, αλλάζουν τα ωράρια

Μπροστά τη λαίλαπα του ενεργειακού κόστους, που φθάνει πλέον στο 10 – 14% του τζίρου των καταστημάτων εστίασης, όταν προ των υπέρογκων αυξήσεων ήταν στο 4%, πολλές επιχειρήσεις προχωρούν σε μια σειρά μέτρων για τη μείωση κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος, καθώς ταυτόχρονα πρέπει να διαχειριστούν και την άνοδο των τιμών στις πρώτες ύλες.

Για παράδειγμα, ο όμιλος Vivartia, ο οποίος διαθέτει ηγετικό μερίδιο στον κλάδο της εστίασης με τρία σήματα (Goody’s, everest, Flocafe), έχει προχωρήσει σε κινήσεις εξοικονόμησης κλείνοντας φώτα και κλιματιστικές μονάδες εκεί που δεν χρειάζεται, αντικαθιστώντας ενεργοβόρα συστήματα, ενώ έχει τροποποιήσει και τα ωράρια λειτουργίας και παραγωγής.

«Σκοπός μας είναι να αποφύγουμε να κάνουμε ανατιμήσεις και προς όφελος του καταναλωτή και προς όφελος της επιχείρησης» λέει στον ΟΤ ο Θανάσης Παπανικολάου, CEO του ομίλου Vivartia, επισημαίνοντας ότι «ακόμη και μετά την κρατική επιδότηση το ενεργειακό κόστος είναι τριπλάσιο σε σχέση με 12 μήνες, πιέζοντας την κερδοφορία τόσο των εταιρικών όσο και καταστημάτων δικαιόχρησης».

Την ίδια ώρα, η Coffee Island, η οποία διαθέτει δίκτυο 428 καταστημάτων σε 114 πόλεις της Ελλάδα, με μία ουσιαστική αλλά και συμβολική κίνηση ανακοίνωσε το κλείσιμο εξωτερικού φωτισμού και σήμανσης στα καταστήματά της κάθε μέρα μετά τις 22:00, από τις 15 Νοεμβρίου 2022.

Επίσης έχει στείλει σειρά οδηγιών προς υλοποίηση στα καταστήματα σχετικά με τακτικό έλεγχο θερμοκρασιών στα ψυγεία-καταψύκτες, τοποθέτηση φωτοκυττάρων κίνησης on-off, διαχωρισμό δικτύου φωτισμού για λειτουργία μέρας/νύχτας αντικατάσταση κλιματιστικών με inverter, ρύθμιση θερμοστατών και κλείσιμο κάποιων ενεργοβόρων μονάδων το βράδυ.

Με το ενεργειακό κόστος να είναι ήδη δυσβάσταχτο, ο χειμώνας θα είναι δύσκολος αναφέρει στον ΟΤ ο κ. Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, CEO της Coffee Island.

Σε παγίδα χρέους οι μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις

Αναφερόμενος στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης, ο Γιώργος Καββαθάς σημειώνει ότι οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης είναι ιδιαίτερα σοβαρές, καθώς η πλειονότητα των επιχειρήσεων βρίσκονται σε παγίδα χρέους, μην αποκλείοντας τα λουκέτα.

«Αυτή τη στιγμή η αγορά έχει μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας. Το 53% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων το πρώτο εξάμηνο του έτους δήλωσε μείωση των ρευστών διαθεσίμων. Το 28% των επιχειρήσεων δήλωσε πώς δεν έχει καθόλου ταμειακά διαθέσιμα και τα όποια έσοδα υπήρξαν τους καλοκαιρινούς μήνες εξανεμίστηκαν καλύπτοντας παλαιότερες υποχρεώσεις», τονίζει.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις