Καμπανάκι για μείωση της ζήτησης στις θαλάσσιες μεταφορές, καθώς τα σύννεφα της ύφεσης αρχίζουν να μαζεύονται πάνω από την παγκόσμια οικονομία, χτύπησε ο ναυτιλιακός κολοσσός AP Moller-Maersk A/S.

Η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η οποία ελέγχει το 17% της παγκόσμιας αγοράς διακίνησης κοντέινερ, προειδοποιεί ότι η Ευρώπη είναι έτοιμη να βρεθεί σε ύφεση, με τις ΗΠΑ να μη βρίσκονται και τόσο μακριά από αυτή. Ηδη οι τιμές μεταφορές κοντέινερ έχουν μειωθεί σημαντικά από τα ύψη στα οποία είχαν φτάσει επί πανδημίας, όπως προκύπτει από στοιχεία της εξειδικευμένης εταιρείας του κλάδου Drewry που παρουσιάζουν σήμερα «ΤΑ ΝΕΑ-Σαββατοκύριακο».

Διαβάστε επίσης – Maersk: «Μαύρα σύννεφα» πάνω από το εμπόριο

«Με τον πόλεμο στην Ουκρανία, μια ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, τον υψηλό πληθωρισμό και την επικείμενη παγκόσμια ύφεση, υπάρχουν πολλά μαύρα σύννεφα στον ορίζοντα. Αυτό επιβαρύνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, κάτι που με τη σειρά του επηρεάζει την παγκόσμια ζήτηση μεταφορών και logistics (…) είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας στην επανεξέταση των αναγκών τους στην εφοδιαστική αλυσίδα μέσα από μια περίοδο που είναι πιθανό να αποτελέσει ένα πιο ασταθές επιχειρηματικό περιβάλλον» ανέφερε με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας ο επικεφαλής της Maersk Σόρεν Σκου.

Διαβάστε επίσης – Ναυτιλία: Μπαίνουν σε… καταιγίδα τα πλοία μεταφοράς κοντέινερ

Σύμφωνα με την εταιρεία, η ζήτηση για υπηρεσίες logistics μετριάστηκε στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού το τρίτο τρίμηνο του 2022. Τα σημεία συμφόρησης από την πλευρά της προσφοράς συνέχισαν να δημιουργούν προκλήσεις, αλλά υπάρχουν ενδείξεις χαλάρωσης καθώς η ζήτηση επιβραδύνεται και οι περιορισμοί που σχετίζονται με τον COVID-19 μειώνονται στην Κίνα. Οι ναύλοι μειώθηκαν το τρίτο τρίμηνο του 2022 σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, καθώς η αναμενόμενη ομαλοποίηση της αγοράς ενισχύθηκε κατά τη διάρκεια του τριμήνου. Οι παγκόσμιοι όγκοι εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται ότι μειώθηκαν κατά 3% το τρίτο τρίμηνο σε ετήσια βάση, ενώ οι παγκόσμιοι όγκοι μεταφοράς αεροπορικών φορτίων μειώθηκαν κατά 9% τον Ιούλιο/Αύγουστο, σύμφωνα με στοιχεία της IATA. Ως αποτέλεσμα της επιβράδυνσης της οικονομικής δραστηριότητας, η παγκόσμια ζήτηση εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να συρρικνωθεί μεταξύ 2% και 4% το 2022, ανέφερε η ναυτιλιακή εταιρεία σηματοδοτώντας τις προκλήσεις της αγοράς.

Η ζήτηση

Οι ναύλοι είχαν αυξηθεί σημαντικά και παράλληλα με την υψηλότερη ζήτηση των καταναλωτών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί συμφόρηση σε πολλά λιμάνια και καθυστερήσεις στους χρόνους μεταφοράς και παράδοσης εμπορευμάτων. Αν και έκτοτε τα κόστη αυτά έχουν μειωθεί σημαντικά, οι μεταφορές κοντέινερ εξακολουθούν να κοστίζουν περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία.

Υστερα από αρκετά τρίμηνα αυξανόμενων κερδών, οι προειδοποιήσεις από ναυτιλιακές όπως η Maersk ευθυγραμμίζονται με την κατάσταση στην παγκόσμια οικονομία, η οποία δέχεται πλήγμα λόγω του άλματος του πληθωρισμού και των προβλημάτων στις αλυσίδες εφοδιασμού. Ενώ τα προβλήματα αυτά είχαν αρχίσει να αντιμετωπίζονται στις αρχές του έτους, τώρα προκλήθηκαν νέες διαταραχές που συνδέονται με τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις αυστηρές πολιτικές περιορισμού της πανδημίας από την κυβέρνηση της Κίνας.

«Το παγκόσμιο εμπόριο κινείται προς τα πίσω φέτος» είπε ο Σκου σε συνέντευξη που παραχώρησε στην τηλεόραση του Bloomberg. «Σίγουρα τα διαρκή αγαθά έχουν μειωθεί – πιθανότατα πολλοί υπερεπένδυσαν σε διαρκή αγαθά στην αρχή της πανδημίας και στη συνέχεια, φυσικά, βλέπουμε την επίδραση της επιβράδυνσης της οικονομίας, του πολέμου στην Ευρώπη και τι έχουν κάνει (όλα αυτά) στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών» είπε. Η Maersk ανακοίνωσε ότι οι ναύλοι έχουν μειωθεί ταχύτερα από το αναμενόμενο και πως οι αποθήκες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη αρχίζουν να γεμίζουν καθώς η ζήτηση των καταναλωτών για αγαθά μειώνεται.

Νέοι κίνδυνοι

Την περασμένη Τετάρτη η εταιρεία ανακοίνωσε ότι η παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται ότι θα είναι «σε γενικές γραμμές επίπεδη έως αρνητική», με το 2023 να δημιουργούνται νέοι κίνδυνοι λόγω των μακροοικονομικών προοπτικών.

Ειδικά όσον αφορά τους ναύλους, «είναι φυσικό, και επίσης καλό, αυτοί οι ναύλοι να μειώνονται από αυτά τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα σε κάτι πιο φυσιολογικό» είπε ο Σκου, προσθέτοντας ότι η εξέλιξη αυτή «είναι (κάτι) σαφώς καλύτερο για την οικονομία και για τους πελάτες μας». Είναι «πολύ σαφές ότι οι ναύλοι είναι σε πτωτική τροχιά» είπε. «Θα δούμε πού θα φτάσει ή πού θα ομαλοποιηθεί η κατάσταση».

Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή