Μετά την θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για τις μελέτες προστασίας, στερέωσης, συντήρησης επιφανειών, αποκατάστασης και ανάδειξης των αρχαιοτήτων, στον Σταθμό «Αγία Σοφία», όπως και για τις αντίστοιχες ηλεκτρομηχανολογικές, και αρχιτεκτονικές για τη διαμόρφωση του εσωτερικού χώρου του κελύφους, που περιβάλλει τις αρχαιότητες, στον Σταθμό «Βενιζέλου», η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε ότι «ολοκληρώνεται, ο κύκλος των μελετών για την προστασία και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια της κατασκευής των δύο συγκεκριμένων σταθμών του Μετρό Θεσσαλονίκης».
Όπως επισημαίνεται, το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού συστηματικά και εντός του χρονοδιαγράμματος, προχωρεί στην ολοκλήρωση ενός εξαιρετικά σύνθετου αρχαιολογικού έργου, στον αστικό ιστό της Θεσσαλονίκης, που όμοιό του δεν έχει υλοποιηθεί, ως τώρα.
Διαβάστε επίσης: Άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του για το κοινό το μετρό Θεσσαλονίκης
Σύγχρονες και πρωτότυπες λύσεις
Με τον τρόπο αυτό το Υπουργείο, σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, επιτυγχάνει όχι μόνο τη διάσωση των τεκμηρίων της ιστορικής διαχρονίας της πόλης, αλλά και αναδεικνύει τις αρχαιότητες, με σύγχρονες και σε πολλές περιπτώσεις πρωτότυπες λύσεις, δημιουργώντας αρχαιολογικούς χώρους, εντός του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης. «Χάρη στις επίπονες και εντατικές προσπάθειες της ομάδας εργασίας, υπό τον συντονισμό των αρμόδιων διευθύνσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, δείχνουμε έμπρακτα τον σεβασμό μας στο παρελθόν της Θεσσαλονίκης και αποδεικνύουμε ότι με τις συγκεκριμένες επιλογές μας, με γνώση και αφοσίωση, Αρχαία και Μετρό μπορούν να συνυπάρξουν», σημειώνεται.
Η Βόρεια είσοδος του Σταθμού Αγίας Σοφίας του Μητροπολιτικού Σιδηροδρόμου Θεσσαλονίκης, συνολικής έκτασης 820 τ.μ., χωροθετείται νότια της πλατείας Μακεδονομάχων και βόρεια του Σταθμού, μεταξύ των οδών Αγίας Σοφίας και Πλάτωνος. Η ανασκαφική διερεύνηση ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2016, συνεχίστηκε το 2019 και ολοκληρώθηκε το 2022, φέρνοντας στο φως τμήμα του αστικού πολεοδομικού ιστού της πόλης της Θεσσαλονίκης, το οποίο διαρθρώνεται βόρεια του decumanus maximus, της βυζαντινής λεωφόρου (σημερινή Εγνατία οδός), σε επαλληλία οικοδομικών φάσεων, από την ύστερη αρχαιότητα και τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους έως τη μεταβυζαντινή και νεώτερη εποχή. Αποκαλύφθηκε τμήμα μεγάλης σιγμοειδούς μαρμαρόστρωτης πλατείας, του 6ου αι., στην οποία οδηγούσε μνημειώδης κλίμακα από το επίπεδο της οδού. Στους βυζαντινούς χρόνους, την περιοχή της πλατείας κατέλαβαν καταστήματα και εργαστήρια στα οποία παράγονταν κεραμικά, υάλινα και μετάλλινα κοσμήματα, ενώ στους πρώιμους μεταβυζαντινούς χρόνους προστέθηκε και ένα ναϋδριο.
Η εκπόνηση των μελετών για τις αρχαιότητες στον Σταθμό «Αγία Σοφία», όπως και όσων μελετών προηγήθηκαν για τον ίδιο σταθμό (επανατοθέτηση του κρηναίου οικοδομήματος, κατασκευή στεγάστρου προστασίας των αρχαιοτήτων, κατασκευή διαδρόμου θέασης και κλίμακας καθόδου στο επίπεδο των αρχαιοτήτων για τη συντήρησή τους και διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου), αποτέλεσε αντικείμενο επεξεργασίας από ευρεία ομάδα εργασίας με τη συμμετοχή των πέντε αρμόδιων Διευθύνσεων του Υπουργείου της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και εξωτερικών επιστημονικών συνεργατών.
Latest News
Μετρό Θεσσαλονίκης: Με ολοκληρωμένο σχέδιο η απομάκρυνση των επιβατών
Με βάση το πρωτόκολλο η απομάκρυνση των επιβατών στο μετρό Θεσσαλονίκης – Η ανακοίνωση της THEMA
Έπεσαν οι υπογραφές για την υδροδότηση του Ρεθύμνου από το φράγμα Αμαρίου
Το έργο έχει ζωτική σημασία για το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταλο καθώς προβλέπεται να καλύψει τις ανάγκες της 20ετίας σε πόσιμο νερό
Daniel: Σε ΤΕΡΝΑ, AKTOR, AVAX και ΜΕΤΚΑ τα έργα αποκατάστασης 1,357 δισ. – 15 μήνες μετά τις καταστροφές
Το υπουργείο Υποδομών 15 μήνες μετά την κακοκαιρία Daniel δημοσίευσε τις προσκλήσεις για τα έργα αποκατάστασης στο σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο
Πώς προχωρά το έργο χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς Αχαρνές
Αμεσα ξεκινάει ο σχεδιασμός και η μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας του έργου χάραξης της Γραμμής 2 του Μετρό προς τον Δήμο Αχαρνών
Σε δημόσια διαβούλευση η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το IRC στο Ελληνικό
Το «IRC ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ» θα αποτελέσει έναν διεθνή προορισμό αναψυχής, προσφέροντας στους επισκέπτες του ένα συνδυασμό εμπειριών ψυχαγωγίας, εστίασης και διαμονής
Στο 66,35% η πρόοδος του E65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός
Η «Κεντρική Οδός» παρουσιάζει την πορεία των έργων της ΤΕΡΝΑ για τον αυτοκινητόδρομο Ε65 στο τμήμα Καλαμπάκα – Εγνατία Οδό
AKTOR: Εκδήλωση στα εγκαίνια του Μετρό Θεσσαλονίκης με το περιοδικό «Σχεδία»
ΑΚΤΟR: O Μπάνε Πρέλεβιτς και ο Ντίνος Κούης φόρεσαν τα κόκκινα γιλέκα της «Σχεδίας»
Στο 23,01% το μερίδιο της AVAX στην Ολυμπία Οδό - Οι παραχωρήσεις και τα ΣΔΙΤ
Ο Όμιλος AVAX στοχεύει σε παραπάνω από 25 νέους διαγωνισμούς για συμβάσεις ΣΔΙΤ, με εκτιμώμενη αξία άνω των €4 δισ.
Ελληνικό: Αλλαγές στο σχεδιασμό της παραλίας του Αγίου Κοσμά
Τι προβλέπει νέα υπουργική απόφαση για το παράκτιο μέτωπο της επένδυσης της Lamda Development στο Ελληνικό
Μιτζάλης (AVAX): Απαιτείται εθνικός σχεδιασμός για τα έργα υποδομών του μέλλοντος
Ο CEO της AVAX, Κ. Μιτζάλης τόνισε ότι υπάρχει ανεκτέλεστο 3,3 δισ. ευρώ και ότι η εταιρεία τρέχει πολλά μεγάλα έργα αυτό το διάστημα