
Το ποσοστό μεταφορικής ικανότητας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι ενταγμένα σε κάποια μορφή «συμμαχίας» (alliance) των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών τακτικών γραμμών (liners) βρέθηκε σε χαμηλό τριετίας τον Ιανουάριο του 2023.
Ωστόσο στις δυο μεγάλες γραμμές Ασίας-Ευρώπης και του Ειρηνικού εξακολουθούν να ελέγχουν πλήρως το εμπόριο.
Ναυτιλία: Συνεχίζεται η πτώση των ναύλων στα εμπορευματοκιβώτια
Η έρευνα
Μια έρευνα της Alphaliner δείχνει ότι οι εννέα liners που συγκροτούν τις τρεις μεγάλες συμμαχίες λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος της χωρητικότητάς τους εκτός των συμφωνιών συμμαχίας τους.
Η πραγματική χωρητικότητας που λειτουργεί στο πλαίσιο των «υπηρεσιών συμμαχίας» είναι ισοδύναμη σε ένα σταθερό 38%-41% του συνολικού στόλου με βάση τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, υπογραμμίζει η Alphaliner.
Παρά τους συχνούς ισχυρισμούς ότι οι συμμαχίες ελέγχουν το 80% του στόλου εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται ότι η πραγματικότητα είναι διαφορετική στη «μεγάλη εικόνα» καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2023, περίπου το 38,9% της χωρητικότητας εμπορευματοκιβωτίων εισήχθη σε υπηρεσία που λειτουργεί σε συνεργασία με εταίρους της συμμαχίας.
Τα μέλη των συμμαχιών (MSC, Maersk, CMA CGM, COSCO Group, Evergreen, ONE, Hapag-Lloyd, HMM, Yang Ming) αν και ελέγχουν μια χωρητικότητα που ισοδυναμεί με σχεδόν το 83% του παγκόσμιου στόλου, ωστόσο λειτουργούν το μεγαλύτερο μέρος αυτού ανεξάρτητα.
Όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι στις επιμέρους αγορές η εικόνα είναι διαφορετική.
Συμμαχίες και διαδρομές
Η παρουσία μιας alliance αυξάνεται σε συγκεκριμένες διαδρομές, ιδιαίτερα μεγάλης διάρκειας, που οι ναυτιλιακές χρειάζονται μεγάλη χωρητικότητα και ελάχιστο αριθμό πλοίων προκειμένου να εξασφαλιστούν κερδοφόρες συναλλαγές.
Για παράδειγμα περίπου το 94% της χωρητικότητας στην γραμμή Άπω Ανατολή – Ευρώπη (Βόρεια Ευρώπη και Μεσόγειο Θάλασσα) το εμπόριο λειτουργεί επί του παρόντος στο πλαίσιο των συμμαχικών υπηρεσιών. Αυτή αποτελεί τη μεγαλύτερη από τις κύριες διαδρομές ανατολής-δύσης, και παρουσιάζει το υψηλότερο εμπόδιο εισόδου για νέους liners, με υπηρεσίες που απαιτούν τουλάχιστον δέκα πλοία τουλάχιστον 13.000 teu το κάθε ένα για να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Στις γραμμές του Ειρηνικού οι υπηρεσίες συμμαχίας αντιπροσωπεύουν το 81% της συνολικής χωρητικότητας. Επίσης ορισμένες νέες εταιρείες μπήκαν στις γραμμές στη διάρκεια της πανδημίας αλλά στη συνέχεια εξαφανίσθηκαν.
Στη γραμμή του Ατλαντικού που είναι η πιο σύντομη από τις τρεις οι συμμαχίες αντιπροσωπεύουν μόλις το 47% της συνολικής χωρητικότητας.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών