Ο Νιλ Μόχαν, ένας 50χρονος με χρόνια εμπειρίας στον χώρο της διαφήμισης και της τεχνολογίας, έπρεπε να μάθει κάποιες νέες δεξιότητες όταν έγινε επικεφαλής του YouTube τον περασμένο Φεβρουάριο.
Google: Συμφωνία για ζωντανές αθλητικές μεταδόσεις μέσω του YouTube
Σε ένα σύντομο βίντεο με τον φαρσέρ του YouTube, Eric Decker, φόρεσαν ασορτί μπλουζάκια, έφαγαν πίτσα και έκαναν βόλτα στους χώρους του μουσικού φεστιβάλ Coachella τον προηγούμενο μήνα.
Ένα απόγευμα στα κεντρικά γραφεία του YouTube στο Σαν Μπρούνο της Καλιφόρνια, ο Μόχαν και η δημιουργός Safiya Nygaard πήραν μέρος σε έναν διαγωνισμό γευσιγνωσίας τσαγιού μπροστά σε υπαλλήλους της εταιρείας. Ο καθένας μάντεψε διαφορετικά συστατικά σε μια γεύση που συνδύαζε μάνγκο και ντούριαν (τροπικό φρούτο). «Με ολοκληρώνεις», είπε η Nygaard στον Mohan.
Αυτός είναι ένας νέος ρόλος για τον πατέρα τριών παιδιών, ο οποίος μέχρι τώρα ήταν ένας ήσυχος υπεύθυνος τη δημιουργία ορισμένων από τα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα προϊόντα της Google.
Τα πρώτα βήματα
Γεννημένος στην Ιντιάνα, μεγάλωσε στο Μίσιγκαν για μερικά χρόνια και μετά μετακόμισε με την οικογένειά του στην πόλη Λάκνοου της Ινδίας, πριν να πάει στο γυμνάσιο. Οι συνομήλικοί του τον θυμούνται ως ένα ήσυχο και έξυπνο νεαρό. Στη συνέχεια επέστρεψε στις ΗΠΑ για να σπουδάσει στο Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, αποφοιτώντας το 1996 με πτυχίο ηλεκτρολόγου-μηχανικού.
Ο Μόχαν και τα δύο αδέρφια του μεγάλωσαν με GI Joe, Transformers και Star Wars στο Μίσιγκαν, είπε. Το αγαπημένο του βίντεο στο YouTube είναι ένα 10λεπτο κλιπ με τον πρώην σταρ των Warriors, Κέβιν Ντουράντ , -γνωστός του-, να παίζει σε ένα παιχνίδι στο Rucker Park της Νέας Υόρκης κατά τη διάρκεια του lockout της Εθνικής Ένωσης Μπάσκετ το 2011.
Ο ίδιος αποκαλεί τον εαυτό του εθισμένο στα μέσα ενημέρωσης και τα σπορ.
Σημερινά όπως και πρώην στελέχη της Google περιγράφουν τον Μόχαν ως έναν αποφασιστικό ηγέτη που μιλάει με φειδώ κατά τη διάρκεια των συναντήσεων. Προτιμά να κάνει ερωτήσεις και να κρατάει παρατηρήσεις μέχρι το τέλος των συναντήσεων. Πρόκειται για «έναν από τους καλύτερους χειριστές συναντήσεων στην εταιρεία», ο οποίος είναι ικανός να φέρνει σε συμφωνία διαφορετικές αντιλήψεις εντός της εταιρείας, σύμφωνα με πρώην συνεργάτη του.
«Ο Νιλ είναι ο πιο ατάραχος άνθρωπος που θα συναντήσεις ποτέ», σύμφωνα με την Τζένιφερ Φλάνερι Ο Κόνορ, αντιπρόεδρος του YouTube η οποία ήταν προηγουμένως επικεφαλής του προσωπικού του Μόχαν.
Ενθουσιασμένος από τις δυνατότητες του διαδικτύου μετά την αποφοίτησή του από το Στάνφορντ, ο Μόχαν εντάχθηκε στη DoubleClick, μια εταιρεία νεοεισερχόμενη στη διαδικτυακή διαφήμιση. Μέχρι το 2005, ήταν επικεφαλής στρατηγικής και διαχείρισης προϊόντων, διαθέτοντας οργανωτικές και τεχνικές δεξιότητες που ξεπερνούσαν την απειρία του, σύμφωνα με τον πρώην διευθύνων σύμβουλο της DoubleClick, Ντέιβιντ Ρόσενμπλατ.
«Έχει επίσης πολύ καλή αίσθηση για τα μικρά πράγματα -μερικές φορές το μόνο πράγμα- που έχουν σημασία σε μια δεδομένη κατάσταση. Σε μια πολύ ανταγωνιστική, θορυβώδη αγορά όπως η τεχνολογία των διαφημίσεων, αυτή η ικανότητα αξίζει πραγματικά τον κόπο», τονίζει ο Ρόσενμπλατ.
Ο Mohan επέβλεψε την ανάκαμψη της εταιρείας, προετοιμάζοντας μια παρουσίαση περίπου 500 σελίδων που περιέγραφε το όραμα της DoubleClick αναλύοντας τα βήματα στη διαδικασία της διαδικτυακής διαφήμισης.
Οι διάσημοι χρήστες και τα σχέδια του Μόχαν
Το YouTube (θυγατρική της Google) έχει καταστεί μια πλατφόρμα για τα πάντα, από μουσικά βίντεο και ειδησεογραφικές εκπομπές μέχρι αθλητικούς αγώνες σε ζωντανή μετάδοση. Ωστόσο, για το μεγαλύτερο μέρος των βίντεο που πωλείται στους διαφημιστές, το YouTube εξακολουθεί να στηρίζεται σε αυτά που ανεβαίνουν από χιλιάδες ανεξάρτητους παραγωγούς.
Ο Μόχαν με το που ανέλαβε τα καθήκοντά του θέλησε να συναντήσει κάποιους διάσημους παραγωγούς, κάτι αντίστοιχο με το να κυκλοφορούσε στους διαδρόμους ενός εργοστασίου σε παλαιότερες εποχές.
Μία από τις προκλήσεις του Μόχαν, είναι να προσελκύσει δημιουργούς, διαφημιστές και χρήστες στην ολοένα και πιο κατακερματισμένη αγορά των βίντεο. Η γρήγορη ανάπτυξη του TikTok, ειδικότερα, έχει προσελκύσει μια «νέα γενιά βίντεο» διάρκειας 60 δευτερολέπτων για κινητές συσκευές.
Κατά τη διάρκεια της ετήσιας παρουσίασης στο Lincoln Center της Νέας Υόρκης αυτόν τον μήνα, απευθυνόμενος στους διαφημιστές της τηλεόρασης ο Μόχαν δήλωσε ότι το YouTube βρίσκεται στη μέση μιας αλλαγής γενιάς στη δημιουργία και κατανάλωση βίντεο. Περισσότεροι άνθρωποι φτιάχνουν σύντομα βίντεο για smartphone. Η τεχνητή νοημοσύνη διευκολύνει την άμεση επεξεργασία αυτών των βίντεο και οι νέοι τηλεθεατές συντονίζονται όλο και περισσότερο στα βίντεο του YouTube, όπως τόνισε.
«Το YouTube είναι μια πλατφόρμα όπου όλες οι μορφές βίντεο πρέπει να αναδεικνύονται», έχει δηλώσει στη Wall Street Journal. «Δεν πρόκειται να ασχοληθούμε με τη μία ή με την άλλη μορφή».
Γνωστό για τον πανίσχυρο αλγόριθμο στις προτάσεις βίντεο, το YouTube ανταγωνίζεται τεχνολογικούς όσο το Amazon, το TikTok και το Spotify. Οι άνθρωποι παρακολουθούν YouTube στις τηλεοράσεις τοους περισσότερες ώρες από οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία streaming, μεταξύ αυτών και του Netflix.
Πτώση των εσόδων
Αυτό τον μήνα κατά τη διάρκεια συνάντησης με αναλυτές, ο Μόχαν είπε ότι το YouTube είχε συνολικά έσοδα ύψους 40 δισ. δολαρίων για το οικονομικό έτος που έληξε τον περασμένο Μάρτιο, έσοδα τα οποία περιλαμβάνουν και αυτά από τις συνδρομητικές υπηρεσίες, όπως το διαδικτυακό πακέτο YouTube TV. Η μητρική της Google, Alphabet, δεν αναφέρει το κόστος του YouTube, ενώ και ο ίδιος ο Μόχαν αρνείται να σχολιάσει την κερδοφορία της υπηρεσίας.
Σύμφωνα με τους αναλυτές, το YouTube εξακολουθεί να έχει χαμηλότερα διαφημιστικά έσοδα από τους ανταγωνιστές παρόχους συνεχούς ροής βίντεο και τα τηλεοπτικά δίκτυα, των οποίων οι εκπομπές τείνουν να προσελκύουν θεατές με περισσότερη αγοραστική δύναμη. Η υπηρεσία Shorts, η οποία ανταγωνίζεται ευθέως το TikTok, κερδίζει θεαματικότητα, όμως άργησε να κερδίσει τους διαφημιστές. Τα συνολικά έσοδα από τις διαφημίσεις του YouTube υποχωρούν για τρία συνεχόμενα τρίμηνα, η πρώτη τέτοια πτώση στην ιστορία του.
Κατά τον Μόχαν, το TikTok, μια από τις πιο γρήγορες εφαρμογές που προσέγγισε περισσότερους από 1 δισ. μηνιαίους χρήστες, είναι ένας τρομερός και καινοτόμος ανταγωνιστής. Όπως ξεκαθαρίζει η απαγόρευση του TikTok σπάνια αναφέρεται στις συζητήσεις που κάνει.
Την εμπειρία του στο φεστιβάλ Coachella την περιέγραψε «σαν το καλύτερο του YouTube», καθώς είχε ζωντανή ροή και των έξι σκηνών του φεστιβάλ για πρώτη φορά φέτος.
«Αν περπατάς στο Coachella, είναι σαν μια φυσική αναπαράσταση του τι συμβαίνει στο YouTube κάθε μέρα», υποστήριξε, παρομοιάζοντας την υπηρεσία με μια σκηνή για του δημιουργούς βίντεο. Πολλοί από τους μεγαλύτερους ερμηνευτές του φεστιβάλ είναι επίσης δημοφιλείς στο YouTube, πρόσθεσε.
Η πορεία προς την κορυφή
Ο Μόχαν ήταν για πολλά χρόνια το δεξί χέρι της Σούζαν Γουτζίσκι στο τμήμα διαφημιστικών προϊόντων, επιβλέποντας την επέκταση της Google ως πωλητής διαφημίσεων στο διαδίκτυο. Το 2014 τα έσοδα στο τμήμα του ανήλθαν στα 14 δισ. δολάρια το 2014, υπερδιπλάσια από το σύνολο των εσόδων τα προηγούμενα έξι χρόνια.
Φέτος, το αμερικανικό υπουργείο Δικαιοσύνης μήνυσε τη Google, επιδιώκοντας να διαλύσει την τμήμα της τεχνολογίας διαφημίσεων, το οποίο βασίστηκε στη δουλειά του Μόχαν στη DoubleClick, μια αγωγή που ο τεχνολογικός κολοσσός έχει δηλώσει ότι είναι άδικη.
Από τη στιγμή που μεταπήδησε στο YouTube, ο Μόχαν κατάρτισε ένα σχέδιο για να αποσπάσει τα διαφημιστικά έσοδα που παραδοσιακά κατευθύνονταν στους τηλεοπτικούς σταθμούς, εισάγοντας μια υπηρεσία το 2017, το YouTube TV, η οποία συνδυάζει ζωντανές εκπομπές και καλωδιακά κανάλια.
Η υπηρεσία δίχασε τη Google, η οποία μέχρι τότε δεν ήθελε να καταβάλει δικαιώματα για το περιεχόμενο. Μόχαν και Γουοτζίσκι, η οποία έγινε διευθύνουσα σύμβουλος το 2014, αντιμετώπισαν τους σκεπτικιστές, υποστηρίζοντας ότι θα έδινε στο YouTube μια σημαντική θέση στην αγορά της συνεχούς ροής βίντεο, σύμφωνα με ανθρώπους με γνώση επί του θέματος.
Ο Μόχαν συχνά επαναλαμβάνει ότι η τηλεόραση είναι το ταχύτερα αναπτυσσόμενο μέσο του YouTube. Τον Δεκέμβριο, ανακοίνωσε ότι είχε εξασφαλίσει τα δικαιώματα μετάδοσης για το πακέτο NFL Sunday Ticket του αμερικανικού ποδοσφαίρου, υποσκελίζοντας την Apple και άλλους ενδιαφερόμενος.
Υποστήριξε με σθένος τη συμφωνία για το Sunday Ticket, όπως αποκαλύπτει ο πρώην επικεφαλής επιχειρήσεων του YouTube, Ρόμπερτ Κινκλ. Το YouTube θα καταβάλει σχεδόν 2 δισ. δολάρια ετησίως για τα δικαιώματα, ένα τίμημα που ορισμένοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι θα πιέσει τα κέρδη.
«Ήθελε να το πετύχει και ήταν επιθετικός στο να το καταφέρει», είπε ο Κινκλ.
Η προαγωγή του Μόχαν σε διευθύνοντα σύμβουλο ακολούθησε μια σχεδόν εννιαετή περίοδο σταθερής ανάπτυξης υπό τη Γουοτζίσκι, στην οποία πιστώνεται η αύξηση των διαφημίσεων και των συνδρομών, ενώ προσπαθούσε να καταπολεμήσει τα επικίνδυνα και παραπλανητικά βίντεο που απειλούσαν να εκτροχιάσουν τις σχέσεις με μεγάλες επιχειρήσεις.
Το YouTube έχει ακόμα κάποια κενά σημεία στον έλεγχο της πλατφόρμας του και οι αλγόριθμοί του μπορούν να ωθήσουν τους θεατές σε επικίνδυνα βίντεο. Για τον Μόχαν, η εμπιστοσύνη και η ασφάλειας συνιστούν τις κορυφαίες προτεραιότητες.
Σε συνέντευξή της η Γουοτζίσκι έχει πει ότι οι δυο τους μιλούν κάθε εβδομάδα από τότε που ανέλαβε τον ρόλο. «Έχουμε μια πολύ άνετη, ανοιχτή σχέση όπου μπορούμε να μιλήσουμε για όλες τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Σκεφτόμαστε με παρόμοιο τρόπο σε πολλά θέματα», είχε αναφέρει.
Τον περασμένο Φεβρουάριο, το YouTube ξεκίνησε να διανέμει το 45% των διαφημιστικών εσόδων από την υπηρεσία Shorts σε επιλεγμένους δημιουργούς, η πρώτη τέτοια απόφαση για τα βίντεο μικρής διάρκειας. Πάντως μέχρι στιγμής οι δημιουργοί υποστηρίζουν ότι τα έσοδα είναι ελάχιστα σε σύγκριση με τα έσοδά τους από τα παραδοσιακά βίντεο στο YouTube.
«Εάν θέλετε πραγματικά να εστιάσετε στη μακροπρόθεσμη επιτυχία των διαφημιζόμενων, καλύτερα να εστιάζετε στη μακροπρόθεσμη επιτυχία των δημιουργών και των χρηστών», σύμφωνα με τον Μόχαν.